lelleleo Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Hej.. Har kört, då och då, vad jag trodde var 5:2 diet. Fasta (alltså UTAN ATT ÄTA) måndagmorra till tisdagmorra, och torsdagmorra till fredagmorra. Och hade tänkt köra det fast framöver. Men. Nu såg jag ett program på norsk tv. Där 5:2 sades vara att äta som faen av alt i 5 dar, sen "bara" äta 600 cal dom andra dagarna. Och detta kallade dom fasta (dom 2 dagarna)... Vad anser ni???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Äta 2 fastedagar, för män ca.600kcal och 500kcal för kvinnor stämmer ..men att äta som fan de andra dagarna vet jag inget om. Äta normalt, som tex. med lchf fungerar dock bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag gör precis som du, bara att jag kör middag-middag i stället eftersom det passar mej bättre socialt sett. Det här med att man ska hålla på att småäta under fastedagarna är bara för att tidningarna ska få sälja lösnummer på "tillåten fastemat" och att det ska kunna komma ut ännu fler kokböcker till lättlurade människor. Många använder dessutom fasta till att tillåta sej att äta skräp resten av dagarna. Det har absolut ingenting med hälsa att göra. Det är väl en metod så god som någon när det gäller jojobantningsfloran. Det är klart att om du äter mindre några dagar i veckan går du väl troligen ner i vikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 http://bradpilon.com/weight-loss/fasting-for-weight-loss/what-to-eat-after-you-fast/ Enligt denna länk ska man låtsas att fastan inte ägt rum... Dvs man ska äta helt normalt efter fastan. Det är väl troligt att ett vanligt mål hamnar nånstans runt 5-600 kcal, så då blir det ju den mängden när man bryter fastan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Hej.. Har kört, då och då, vad jag trodde var 5:2 diet. Fasta (alltså UTAN ATT ÄTA) måndagmorra till tisdagmorra, och torsdagmorra till fredagmorra. Och hade tänkt köra det fast framöver. Men. Nu såg jag ett program på norsk tv. Där 5:2 sades vara att äta som faen av alt i 5 dar, sen "bara" äta 600 cal dom andra dagarna. Och detta kallade dom fasta (dom 2 dagarna)... Vad anser ni???? Finns nog fler varianter på 5:2 än vad det finns på LCHF! Grejen är ju egentligen att det skall kombinera det bästa av två världar.. lite samma tänk som IF.. iallafall om man är en tänkande individ! För de icketänkande så är det nog mest ett nytt namn på jojo-bantning! Hur som helst.. så har ju fasta några biokemiska fördelar.. åtminstone för en del, det gör att man uppreglerar de mekanismer som gör att man lättare lever av lagrad energi, fett blir främsta energikällan, cellerna ändrar sin ämnesomsättning, insulinresistens minskar.. ökad ketos, ökad lipolys.. ja du vet det där! Sen så, det leder ju sen till att det blir ändå viktigare vad man äter de andra dagarna, då man behöver lika mycket essentiell näring under veckan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Jag har själv nått jättebra resultat med LCHF kombinerat med 5:2. Mina kolesterolvärden är normala helt utan medicinering (utom triglyceriderna som i alla fall är all time low). Läste igår att mina knasiga värden kan vara en följd av min behandking med betablockerare. Ska diskutera det nästa gång en läkare är tillräckligt intresserad för att prata med mej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Kallades för "halvfasta" i början när den där dokumentären kom. Det är väl vad det är. Fasta oavsett lchf eller inte skapar en reparationskedja för kroppen, och är bra på många sätt! Jag kör PF då och då, alltså fastar 16-18 tim per dygn. Nu är jag dock sugen på att köra heldagar, alt fettfasta. Vi få se vad våren bjuder på. Just nu kör jag en utmaning med lchf-fakir i hela januari. Kämpa på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 5:2 är fasta "light" enligt mina högst egenpåhittade definitioner. Jag totalfastar hellre en dag i veckan á 36 timmar än kör någon slags halvmesig variant två dagar i veckan. Med lite längre fastetid får kroppen en chans att dra igång en massa fina biokemiska reaktioner och kroppen går in i vilo- och reparationsläge. Jag fastar vanligtvis på onsdagar (tisdag kl. 20 - torsdag kl. 08). Mår finemang av det! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Vi har säkert alla olika sätt och allt som fungerar och man mår bra av är väl bra. Jag kör inte 5:2 regelbundet men de gånger jag testat så har jag hittat på min egen stil. Äter enbart äggmackor då och kan på det sätt hålla både kalorierna och hunger borta. Inget regelbundet dock för brukar inte räkna kalorier på vad jag äter och klarar inte eller vill inte ha hungerkänslor... men ibland blir det ju vilodagar när näringsbehov känns mindre och då är det lätt passa på.. mackorna är på nötbröd och 4-5 per dan då med vaniljte. Räcker gott till att mysa med en bra bok den dagen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 "halvmesig" tycker jag var lite hårt uttryckt. Vad jag har förstått räcker det med 16 timmar för att man ska uppnå hälsofördelarna. Själv brukar jag hamna på 20-24. På fb-gruppen om periodisk fasta som jag var medlem i en kort stund i somras var det nästan tävling ibland om vem som kunde fasta längst och oftast... Visst, det är inte skadligt att fasta länge om man ser till att kroppen får ordentlig återhämtning också. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Fördelen med att fasta bort lunchen är som jag ser det att jag slipper ut och jaga mat. Runt mitt jobb är det nästan bara thai, pizza, pasta och donken, så då tar jag en promenad eller en tidning och en god kopp te i stället för att försöka hitta nåt ätbart. Eftersom jag pendlar bara 3 dagar per vecka och fastar 2 av dem har jag en ganska juste lunchbudget och kan kosta på mej att söka i vidare cirklar efter nåt ätbart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Hmmmm... Enligt denna sida innebär 5:2 småätande. Det jag ägnar mej åt är Eat Stop Eat, även om jag gör det 2 dagar. http://www.periodisk-fasta.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Du svältbantar då med andra ord eller 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Du svältbantar då med andra ord eller Haha, nä kroppen går inte in i svältläge förrän efter 48 timmar tyckte jag mej läsa på nån av alla sidorna om det här.... Asch, kalla det vad man vill, men helt klart är att det finns hälsofördelar med det om det görs på rätt sätt, och faktum är att det är mindre jobbigt än man kan tro. Jag har alltid varit fixerad av mat, troligen för att jag i hela mitt liv varit tvungen att leva med ett öga på klockan för att inte blodsockerfallen ska få mej att gå bärsärkagång på min omgivning. Med LCHF har jag ju inte blodsockerfall men har inte riktigt kunnat släppa fixeringen vid mat. Därför är det jätteskönt att inte behöva fundera på mat alls ibland. Jag har lärt mej hur hunger känns och fått möjlighet att inse att det är inte ett dödligt tillstånd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Ibland undrar jag och funderar ! T.ex om man behöver göra saker och ting alltid medvetet efter ett förutbestämd mönster ? För att sedan kanske råka ut för ett ev. återfall med tillhörande skuldkänslor ? Jag tycker inte det... Jag fastar inte alls medvetet, men äter bara två gånger om dagen för att det passar perfekt mina hungerskänslor och mättnad. Det brukar bli en morgon- och en sen eftermiddagsmat. Men jag säger iofs inte nej till en lunch heller, om situationen kräver det. Fast det blir rätt så sällan och handlar oftast om bjudmat. Alltså, jag äter som fungerar med mig själv och det liknar daglig periodisk fasta som oftast. Men jag gör det inte medvetet, ty jag anser att livet mitt ska inte bestå av "kurer", utan ska vara ett naturligt och flexibelt tillstånd som ger också utrymme med naturliga avvikkelser. Maten ska också ha en minsta möjliga fokus och syfta på överlevnad. Som en liten förklaring till mina grublerier är, att jag numera börjat resonera på följande sätt. Om jag klarade mig utan mat, skulle jag nog kanske inte äta överhuvudtaget ! Det finns ju så mycket annat och göra ! Ni som fastar medvetet t.ex enligt 5:2 metoden. Handlar det om en kur för er eller har ni tänkt och äta så livet ut ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Huvudsaken är väl oftast att man trivs med vad man än gör, lika med ätandet och maten. Jag har inte egentligen läst så mycket om 5-2 utan nappat allt info här och Annikas sida men ska nog fördjupa mig lite nu för min dotter vill testa det istället för lchf som hon inte lyckades hålla mest pgav.omgivningen .. hon vill ha råd av mig i det så ... Själv har jag som sagt testat och vet att det fungerar.. har alla de dagarna bränt ett par kilo. Men eftersom jag redan ligger i vikt som jag och min kropp verkar trivas i så tappa mer går nog inte utan svett och tårar sen.. ingen behov av det dock. Körde efter julen 2 dagar och julkilona var fort bortblåsta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Eftersom jag gör det för hälsan (vikttapp är bara en oförutsedd bonus) räknar jag nog med att jag kommer att fortsätta med det. Kan jag vara medicinfri genom att inte äta ibland är det ju absolut värt det. Men jag är ingen fanatiker. Passar det inte nån dag hoppar jag över den dagen, och skulle jag vara vrålhungrig nån dag kan jag ta lite gurka och en liten ölkorv. Jag har inget dåligt samvete. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Ibland undrar jag och funderar ! T.ex om man behöver göra saker och ting alltid medvetet efter ett förutbestämd mönster ? För att sedan kanske råka ut för ett ev. återfall med tillhörande skuldkänslor ? Jag tycker inte det... Jag fastar inte alls medvetet, men äter bara två gånger om dagen för att det passar perfekt mina hungerskänslor och mättnad. Det brukar bli en morgon- och en sen eftermiddagsmat. Men jag säger iofs inte nej till en lunch heller, om situationen kräver det. Fast det blir rätt så sällan och handlar oftast om bjudmat. Alltså, jag äter som fungerar med mig själv och det liknar daglig periodisk fasta som oftast. Men jag gör det inte medvetet, ty jag anser att livet mitt ska inte bestå av "kurer", utan ska vara ett naturligt och flexibelt tillstånd som ger också utrymme med naturliga avvikkelser. Maten ska också ha en minsta möjliga fokus och syfta på överlevnad. Som en liten förklaring till mina grublerier är, att jag numera börjat resonera på följande sätt. Om jag klarade mig utan mat, skulle jag nog kanske inte äta överhuvudtaget ! Det finns ju så mycket annat och göra ! Ni som fastar medvetet t.ex enligt 5:2 metoden. Handlar det om en kur för er eller har ni tänkt och äta så livet ut ? Vet inte om resten av livet..men testa pch se... Men en baktanke är hurtigare viktminskning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Han som drog igång det där med 5:2 häromåret valde väl att äta 500-600 kcal per dag för att han trodde det skulle vara för tufft att inte äta alls. Jag har testat 5:2; det funkade inte alls för mig. Jag testade att äta två mål, ett mål, inget alls (och då äter jag 16:8 normalt), och jag testade även middag-middag. Men jag blev matfixerad, precis som före lchf, och var aldrig mätt. Jag ska testa igen i vår, för att se om det funkar bättre, men annars ger jag nog upp tanken. Skulle det funka kan det väl vara livet ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Han som drog igång det där med 5:2 häromåret valde väl att äta 500-600 kcal per dag för att han trodde det skulle vara för tufft att inte äta alls. Jag har testat 5:2; det funkade inte alls för mig. Jag testade att äta två mål, ett mål, inget alls (och då äter jag 16:8 normalt), och jag testade även middag-middag. Men jag blev matfixerad, precis som före lchf, och var aldrig mätt. Jag ska testa igen i vår, för att se om det funkar bättre, men annars ger jag nog upp tanken. Skulle det funka kan det väl vara livet ut. Jovisst. Vi är ju olika allihop. Du blir fixerad och jag slipper fixeringen. Jag skulle aldrig klara 16:8 för jag är för glad i smaken av mat. Vilken tur att vi har valt ett sätt att leva som ger hälsa och ändå ger utrymme för så mycket variation 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts