Jump to content

hur äter ni?


helenah
 Share

Recommended Posts

Hur ska jag äta egentligen?

Funderar på det att man inte ska äta för mycket protein,och undvika kolhydrater.Men fett så mycket man vill.

Är en normal köttbit ok?Eller ett kycklinglår?Sen innehåller grönsaker kolhydrater.Jag äter dessa ganska mycket och varje dag.Dock inte morötter så ofta.

För om jag lär minska mer på protein och kollisar så har jag snart bara en fet sås eller smör på tallriken. :)

Finns det någon tumregel?

Har varit lchf.are en tid nu,men alltid finns det rum för mer information......tackar

 

 

Link to comment
Share on other sites

Anna Hallén förspråkar en hand (med fingrar) av protein, .lika mycket av grönsaker plus 0,5-1 dl fet sås, majonnäs etc. Funkar fint för mig! :) Är det bara jag som känner att nu, efter 6 månader av lchf, äter jag betydligt mindre än förr?? Om jag gjorde blomkålsmos tidigare räckte ett huvud två portioner. Nu blir ett huvud fyra portioner. Bara som ett exempel. :rolleyes:

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Anna Hallén förspråkar en hand (med fingrar) av protein, .lika mycket av grönsaker plus 0,5-1 dl fet sås, majonnäs etc. Funkar fint för mig! :) Är det bara jag som känner att nu, efter 6 månader av lchf, äter jag betydligt mindre än förr?? Om jag gjorde blomkålsmos tidigare räckte ett huvud två portioner. Nu blir ett huvud fyra portioner. Bara som ett exempel. :rolleyes:

 

Är det proteinmängd per dag?

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte krångla till det alls. Du ska äta normalt med protein och på detta område är Livsmedelsverket och LCHF helt överens (10-20 % av kalorierna från protein). Här funkar alltså Livsmedelsverkets gamla goda tallriksmodell bra för hur stor andel kött det ska vara på tallriken.

I svenska kokböcker med normalkost/husmanskost brukar vanligen 125 g kött/fisk beräknas per portion vilket också gör att du hamnar hyfsat rätt. Vilket också ungefär motsvarar en Quarter Pounder Cheese på Donken.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag gillar att experimentera stack jag ned handen i ett litermått med vatten och fick för min del fram att den motsvarar 4,5 deciliter. En köttbit med samma volym som en handflata skulle därmed motsvara cirka 450 g kött. Det är på tok för högt.

 

Så handflatemodellen kanske funkar på lövbiff men inte för en 2-3 cm tjock biff.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så jag kan äta grönsaker i stort sett hur mycket jag vill /orkar?De är sååå mumsiga med smör på :P

Det är väl bra om du kollar lite hur mycket kolisar det är i dina grönsaker. Det finns helt OK och lite mindre OK och såna man bör undvika

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag experimenterat lite till och räknat ut hur många kvadratcentimeter stor min handflata är. Svaret är 150 kvadratcentimeter vilket utifrån den tidigare volymmätningen betyder att handen i genomsnitt är 3 cm tjock. Så handvolymen är ett dåligt mått på hur mycket kött man bör äta eftersom proteinintaget då skulle bli skyhögt.

 

Om vi istället räknar med att en köttbit är 1 cm tjock (istället för 3 cm) så hamnar man hyfsat rätt med handflatemodellen. Fördelen med denna modell är att den tar hänsyn till personens storlek så länge som handstorleken inte är abnormt stor eller liten i förhållande till resten av kroppen.

 

Så här ser min kalkyl ut:

Jag väger i dagsläget (efter alla julmat) 85 kg till mina 186 cm längd. Om vi utgår från tumregeln att äta ca 1 gram protein per dag och per kilo koppsvikt så bör jag således äta 85 gram protein per dag. Ett vanligt fel som görs här är att många tror att kött består av 100 % protein vilket är helt fel. Kött domineras av vatten och består bara av cirka 20 % protein mätt i vikt. Mitt behov av kött (eller ägg, fisk, skaldjur, nötter med mera med liknande proteinhalt) blir således ca 425 g per dag.

 

Om jag enligt handflatemodellen äter lunch och middag med vardera 150 g kött (eller köttekvivalenter i form av fisk, skaldjur, ägg eller nötter)så landar jag på 300 g. Då har jag 125 g köttekvivalenter kvar att äta till frukost och/eller till mellanmål. Inte helt orimligt även om jag själv inte skulle klara av att äta så mycket till frukost.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag hade för mig att det var handflatan utan fingrar?

 

Det blir översatt ungefär en vanlig fläskotlett/biff.. det tycker jag verkar rätt rimligt.. och poängen är att handflatan brukar variera med storleken på personen!

 

Sen så skall man äta det tre gånger om dagen antar jag?

 

Hur som helst.. utgår man från handflatan så har man ett ögonmått.. och utifrån detta kan man sen använda sitt sunda förnuft och variera lite.

 

Är man tex väldigt aktiv kan man tänka lite större än handflatan.. är man väldigt spenslig och inaktiv kan man tänka något mindre om handflatan.

 

Oså för o krongla till det ytterligare.. beror sen på huruvida man äter tre eller två gånger om dagen.. nu blev det en jäkla massa att fundera på hur som helst!?  :wacko:  :blink:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag experimenterat lite till och räknat ut hur många kvadratcentimeter stor min handflata är. Svaret är 150 kvadratcentimeter vilket utifrån den tidigare volymmätningen betyder att handen i genomsnitt är 3 cm tjock. Så handvolymen är ett dåligt mått på hur mycket kött man bör äta eftersom proteinintaget då skulle bli skyhögt.

 

Om vi istället räknar med att en köttbit är 1 cm tjock (istället för 3 cm) så hamnar man hyfsat rätt med handflatemodellen. Fördelen med denna modell är att den tar hänsyn till personens storlek så länge som handstorleken inte är abnormt stor eller liten i förhållande till resten av kroppen.

 

Så här ser min kalkyl ut:

Jag väger i dagsläget (efter alla julmat) 85 kg till mina 186 cm längd. Om vi utgår från tumregeln att äta ca 1 gram protein per dag och per kilo koppsvikt så bör jag således äta 85 gram protein per dag. Ett vanligt fel som görs här är att många tror att kött består av 100 % protein vilket är helt fel. Kött domineras av vatten och består bara av cirka 20 % protein mätt i vikt. Mitt behov av kött (eller ägg, fisk, skaldjur, nötter med mera med liknande proteinhalt) blir således ca 425 g per dag.

 

Om jag enligt handflatemodellen äter lunch och middag med vardera 150 g kött (eller köttekvivalenter i form av fisk, skaldjur, ägg eller nötter)så landar jag på 300 g. Då har jag 125 g köttekvivalenter kvar att äta till frukost och/eller till mellanmål. Inte helt orimligt även om jag själv inte skulle klara av att äta så mycket till frukost.

 

Det gäller ju att räkna med ost, grädde, yoghurt och andra mjölkprodukter. Ost innehåller ju rätt mycket protein.

Link to comment
Share on other sites

Men om man tar bort fingrarna på handflatorna skulle jag med mina små tassar inte få mycket mat alls :(
Jag tror att man får gå lite på magkänsla istället. Mina portioner brukar bli ungefär en handflata kött + lite till, 1½--2 handflator grönsaker och en handflata utan fingrar med sås. Funkar på mig iaf :)
Det måste ju även bero på ålder, aktivitetsnivå etc.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det gäller ju att räkna med ost, grädde, yoghurt och andra mjölkprodukter. Ost innehåller ju rätt mycket protein.

Ja, ost borde jag haft med i uppräkningen eftersom det är proteinrikt. Mjölk, grädde och youghurt är det dock inte meningsfullt att detaljräkna på vad gäller protein. De innehåller bara ungefär dubbelt så mycket protein som spenat.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om vi inte pratar om/definierar handflata lite olika?

 

För kött menas handflatan rent fysiskt, dvs med tjocklek och utbredning.. min är då ungefär som en väl tilltagen kotlett/biff.

 

Pratar vi handflata som måttkärl säger man oftast kupad handflata.. då är fingrarna med och bildar kärlet.. det måttet duger för grönsaker.. och skall då i mitt förmenade utgöra minimått.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ost borde jag haft med i uppräkningen eftersom det är proteinrikt. Mjölk, grädde och youghurt är det dock inte meningsfullt att detaljräkna på vad gäller protein. De innehåller bara ungefär dubbelt så mycket protein som spenat.

 

Det var inte menat som en anmärkning på din uppräkning utan mer därför att jag tänkte att en del kanske glömmer att räkna med ost och kanske även ägg i det totala proteinintaget. Jag blev själv förvånad över hur mycket protein det är i ost när jag kolla häromdagen.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha jag tolkade rubriken som en "ärlighetstråd". Här kan man bikta sina synder. Nu var det inte riktigt så, men för alla med svackor där ute så kommer en beskrivning här av min rätt djupa post-jul-svacka: 

 

Förmiddag: ett större antal espresso med grädde i.

 

Sen lunch: sushi.

 

Lite senare (hungrig igen, hur det nu kan komma sig!): Stor hamburgare på Burger King. Den fetaste de har, den heter typ QX med extra ost och bacon. Inga tillbehör förutom vatten dock. Jag smetar av misstag dressing på glasögonen men upptäcker det inte genast. Det såg säkert jättekul ut.

 

Lite senare (nej men, är jag hungrig igen!): En stor Marabou chokladkaka med russin och mandel. Aj aj aj. Jag knaprar upp nästan hela på vägen hem (en kvarts promenad). Detta börjar likna missbruk... men gott var det! Och länge sedan!

 

Lite senare (jag kan inte sluta äta): Hårda mackor med smör och ost. Många.

 

Jag åt inget dagen innan (en halvt ofrivillig fastedag) så det kanske var anledningen.

 

Fast Food Heaven! 

 

Vissa kanske skulle kalla det carb cycling. Jamendetvarsäkertdetminkroppbehövde.

 

Nu tar vi nya tag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sushi är bara ett måste av och till. Jag har det garanterat inbokat i alla fall de gånger jag reser till dottern. Typ 3 gånger om år i st f som förut minst 1 ggr per vecka.

Som tur är har jag aldrig hårt bröd hemma... Det är en sak som jag kan längta ihjäl mej efter... Den där rena rågsmaken på en god macka... Men jag åt lite korntunnbröd i helgen, så nu överlever jag säkert ett tag igen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag räknar faktiskt inte kolhydrater alls. Jag äter inga mjölkprodukter eller frukt så min källa till kolhydrater är grönsaker och eventuellt kokosmjölk och det tycker jag är så lite så det är inget att räkna :P Är försiktig med stärkelserika grönsaker som potatis, sötpotatis, palsternacka (försiktig betyder här äter inte alls).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...