Rebecka

Obotligt chokladsug

Recommended Posts

Godmorgon!

Har ätit enligt LCHF i 1,5år, bästa initiativet någonsin! Men ... jag har fortfarande svårt att släppa chokladen! Tror det handlar om lite myspys framför tv:n under helgerna. Och choklad är så underbart gott! Det handlar om 70-90% choklad. Tyvärr har jag inga svårigheter att få ned en hela kaka med 90% choklad. Tyvärr. Genom denna last vägrar de sista 4kg lämna denna kropp. Jag är egentligen mätt, men, det är svårt att stå emot en fredagskväll ... bra film ... och chokladen vid sidan! Ibland försöker jag att brodera framför tv:n, så då är både tankar och fingrar upptagna med annat ;-)

Ska jag ugnssteka bacon istället - så de blir som chips? (Försökte på färdiga baconchips, det gör jag aldrig om!) Tänker inte heller byta chokladen mot nötter, då får jag i mig en hel påse av dem istället ...

Andra tips?

-Rebecka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha nåt knaperiknus framför tv:n kan du väl ta några rädisor eller bitar av gurka. De innehåller ju ingenting och gör inget om man äter mycket av.

Osttärningar, bitar av ölkorv och små körsbärstomater är andra alternativ, men de syns lika väl som nötter på vågen om man överäter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dippade gurkstavar och andra kalorifattiga grönsaker kanske. Om det inte skall bli extra kalorier så kanske det går att göra något med dipp och plock istället för kvällsmat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka toppentips!!! Ibland är man så inrutad på just en sak ... att man inte ser några andra alternativ!

Tack!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riv god ost lägg på ett oljat bakpapper. Lufttorkad skinka som du torkar i ugn 150° tills dom är torra och hårda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Italien tar man gurkstavar, paprikastavar, morotsstavar och allt möjligt. Så tar varje person en liten liten skål med god olivolja, i denna häller man ca en halv tesked gott salt. Så ddrar man grönsakerna i oljan och saltet och knaprar i sig. Gott!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att du kan ha magnesiumbrist. Sug efter just choklad och mörk sådan indikerar ofta magnesiumbrist. Mitt chokladsug släppte när jag fick i mig mandlar. Däremot så var jag tvungen att sluta med det nästan omgående då klåda uppstod i halsen utav mandeln.

Det kan även också ha med vanor att göra förstås!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brist på krom brukar väl också bidra till godissug ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det. Dock är just sug efter mörk choklad en stark indikator för brist på magnesium. Magnesium är potentiellt det som många LCHF:are kan få brist på, eftersom vi sällan inte äter så mycket magnesiumrik mat såvida vi inte väljer att äta mandlar eller nötter t.ex.

Det är vanligt med magnesiumbrist i vår moderna värld, även ifrån LCHF sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chokladsug är inte detsamma om sötsug. Jag kan få ett enormt sug efter kakao som inte har med socker att göra. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva ta någon dl sötmandel per dag och se om det blir någon skillnad! Chokladbegär (inte sötsug) just choklad kan bero på magnesiumbrist. Det hjälpte mig åtminstone! Det finns annars vissa tillskott som man kan prova, dock är det viktigt att se till att kroppen tar upp magnesium!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och råd! Ni är toppen!

Precis som Johanna07 sade, det är chokladen ... inget annat (kakor, desserter, ostbågar, chips ...) ... Jag saknar inget annat, har inget annat sug/sötsug, tycker inte ens om smaken längre. Men den underbara chokladen ... ha ha ...

Ska beställa magnesium-tabletter direkt, vem vet? Bristen kanske är orsaken till allt?

Jag kan väl inte vara den enda med cravings för något? :-(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du är inte ensam om cravings...!  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I Italien tar man gurkstavar, paprikastavar, morotsstavar och allt möjligt. Så tar varje person en liten liten skål med god olivolja, i denna häller man ca en halv tesked gott salt. Så ddrar man grönsakerna i oljan och saltet och knaprar i sig. Gott!

Det där lät ju gott och LCHF-igt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag håller med Maria F. Tyvärr är jag lite obotlig chokladälskare, även om jag numer aldrig är under 85 %. Men visst går det att äta mer än man borde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att man kan äta mer än man borde av allt... Även om det inte ens är gott...  :(
Jag gillar Stoker49s förslag men... gärna med lite rödvin då...  B)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rebecka # Jag provade Pure Pharmas Magnesium dock så hade min kropp svårt att ta upp det. Sötmandel är ett gott och bra alternativ till magnesium (cirka 1 dl per dag), mitt chokladsug minskar så fort jag får i mig sötmandel. Onekligen magnesiumet som hjälper till! Holistics eller helhetshälsans magnesium verkar annars vara ett bra alternativ med bra och biotillgängliga former av magnesium!

Det är dock viktigt att inte ta alla tabletter på en gång utan att man ser hur kroppen svarar på tillskotten. Det är viktigt att det tas upp. En tablett till att börja med kan vara smart! D vitamin hämmar ju också upptaget av magnesium så bra att du tar ena på morgonen och andra på kvällen (om du nu tar D vitamin tillskott). Magnesium som överdoseras och inte tas upp går ut ur kroppen.. det är dock ofarligt att experimentera med på egen hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick världen värk i mina lår i natt, kunde inte sova (har tidigare tagit extra magnesium men varit utan i några veckor). Till slut gjorde jag en varm choklad på vatten, kokosolja och MASSOR med kakao. Värken gick över direkt. Jag tror jag förstår varför jag har haft sådant sug efter choklad de senaste veckorna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg