Limp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Drygt en månad sedan svullnade högra knäet upp och det var en ren pina. Häromdagen svulnade vänsterfoten kring lederna till lilltån upp som gör att jag kan inte gå och tar mig fram med kryckor. Nu har jag också känningar i leder till högerhandens fingrar som känns stela. Efter 1,5 år prima liv, känns livet som pest och pina just nu. Jag har ägnat ett par värkfyllda nätter till och göra en självanalys på internet beträffande mitt tillstånd. För övrigt väntar jag på olika resultat och besked från sjukvården. Gikt eller någon typ av artrit har jag kommit underfund med. Men gikt är ju livstilsrelaterat på så när som två saker som passar in på mig. Nämligen att jag är stormförtjust i bacon samt att jag gått ner kraftigt i vikt de senaste åren. De andra "orsakerna" till gikt är inget jag sysslar med eller att vi ens har gikt i släkten, vilket bör utesluta genetiskt anlag. Tydligen går giktattackerna samt ureanivåerna reglera också med kost. Men på den fronten blir det direkt jobbigt. Man skriver på flera ställen på nätet att man bör undvika rött kött, fet fisk, höga proteiner som t.ex. ost... men det går att äta kolhydrater ! Rent praktiskt skulle det innbära att jag får ge upp den maten som gjort mig frisk från det metabola sjukdomstillståndet ! Om jag nu trots allt har gikt, vad "fan" ska jag äta då ? Kolhydrater gör mig sjuk i diabetes och högt blodtryck. Rött kött och fet fisk liksom ost ger mig gikt samt att jag blir inte mätt av vegetarier enbart. Det var inte riktigt så jag tänkte att livet mitt skulle bli ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Glöm det där med kolhydrater en bekant som har gikt blir genast sämre av mycket kohydrater, trots medicin. Med medicin kan han äta allt, kött i massor utan giktanfall, men inte massor av kolhydrater. Så jag skulle nog i ditt fall satsa på giktmedicin framför kolhydrater (om det nu är gikt) och kanske dra ner på de processade charkuterierna och äta mer rent kött, fisk och fågel. Edit: Det här med att dra ner på proteiner som kött, fisk och ost är nog mest en gammal "tro" som egentligen inte finns några belägg för, då man faktiskt inte riktigt vet vad gikt beror på. Jag är nog mer benägen att tro på kemikalier, tillsatsmedel, spannmål och kolhydrater i mat som "boven i dramat" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Drygt en månad sedan svullnade högra knäet upp och det var en ren pina. Häromdagen svulnade vänsterfoten kring lederna till lilltån upp som gör att jag kan inte gå och tar mig fram med kryckor. Nu har jag också känningar i leder till högerhandens fingrar som känns stela. Efter 1,5 år prima liv, känns livet som pest och pina just nu. Jag har ägnat ett par värkfyllda nätter till och göra en självanalys på internet beträffande mitt tillstånd. För övrigt väntar jag på olika resultat och besked från sjukvården. Gikt eller någon typ av artrit har jag kommit underfund med. Men gikt är ju livstilsrelaterat på så när som två saker som passar in på mig. Nämligen att jag är stormförtjust i bacon samt att jag gått ner kraftigt i vikt de senaste åren. De andra "orsakerna" till gikt är inget jag sysslar med eller att vi ens har gikt i släkten, vilket bör utesluta genetiskt anlag. Tydligen går giktattackerna samt ureanivåerna reglera också med kost. Men på den fronten blir det direkt jobbigt. Man skriver på flera ställen på nätet att man bör undvika rött kött, fet fisk, höga proteiner som t.ex. ost... men det går att äta kolhydrater ! Rent praktiskt skulle det innbära att jag får ge upp den maten som gjort mig frisk från det metabola sjukdomstillståndet ! Om jag nu trots allt har gikt, vad "fan" ska jag äta då ? Kolhydrater gör mig sjuk i diabetes och högt blodtryck. Rött kött och fet fisk liksom ost ger mig gikt samt att jag blir inte mätt av vegetarier enbart. Det var inte riktigt så jag tänkte att livet mitt skulle bli ! Jag känner igen mig lite i denna tråd men jag får precic sådan värk när jag äter kolhydrater det behöver inte vara mycket det räcker med mer grönsaker. Om jag inte mins fel har du ökat kolhydraterna något eller hur tänk efter vad du äter mer av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Hmm... "gammal tro"... Det behöver nog forskas i den kommande natten. Ty det lär bli minst en sådan vaken tillställning till. Jovisst har jag ökat kolisarna, men inte några kolossala mängder. Förr i tiden åt jag ju fakir och numera står grönsakerna för kolisarna. Jag skulle gissa på att jag ligger runt 10-15 gram dygnet numera. Men klart att det kan vara en utlösande faktor. Tål att fundera och grubbla vidare på. Idag har jag dock "kryckat" mig till apoteket och köpt en massa c-vitamin som ska tydligen hjälpa. I mogon ska jag försöka hitta körsbär någonstans. De lär bita på giktattackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det finns en större samvariation mellan gikt och fruktos, snabba kolhydrater och alkohol! Sen så.. urinsyranivån är en sak, den utlöser inte gikt.. utan man kan ha normal urinsyra och ändå få gickt.. det hänger mer ihop med metabolt syndrom. Mycket vätska och mycket C-vitamin kan lindra hos vissa.. troligen för att det är vätskedrivande? "Gikt orsakas av att halten svårlöslig urinsyra (urat) i blodet ökar och faller ut i kristaller. Urinsyran kristalliserar och lägger sig i leder, senor och omgivande vävnad. Levern tillverkar urinsyra från puriner. Speciellt metabolismen av fruktos och alkohol ökar syntesen av purin och därmed urinsyra." http://sv.wikipedia.org/wiki/Gikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det finns en större samvariation mellan gikt och fruktos, snabba kolhydrater och alkohol! http://sv.wikipedia.org/wiki/Gikt Du utelämnar en del viktig information. Om man går in på den engelska wiki-sidan på "uric acid" kan man läsa: Diet may be a factor. High intake of dietary purine, high-fructose corn syrup, and table sugar can cause increased levels of uric acid http://en.wikipedia.org/wiki/Uric_acid#Causes_of_high_uric_acid Om vi nu undersöker vad "purine" är för något så kan vi läsa: Purines are found in high concentration in meat and meat products, especially internal organs such as liver and kidney. In general, plant-based diets are low in purines.[5] Examples of high-purine sources include: sweetbreads, anchovies, sardines, liver, beef kidneys, brains, meat extracts (e.g., Oxo, Bovril), herring, mackerel, scallops, game meats, beer (from the yeast) and gravy. A moderate amount of purine is also contained in beef, pork, poultry, other fish and seafood, asparagus, cauliflower, spinach, mushrooms, green peas, lentils, dried peas, beans, oatmeal, wheat bran, wheat germ, and hawthorn.[6] Higher levels of meat and seafood consumption are associated with an increased risk of gout, whereas a higher level of consumption of dairy products is associated with a decreased risk. Moderate intake of purine-rich vegetables or protein is not associated with an increased risk of gout.[7] http://en.wikipedia.org/wiki/Purine Det kan vara en bra idé att inte sätta på skygglapparna ifall man verkligen är intresserad av att bli av med problemen. Även om du nog inte väger mina ord så tungt så äter du förmodligen för mycket kött. Det kanske funkar bra för många andra, men din kropp klarar uppenbarligen inte av det i dagsläget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Du glömmde sparris och en del andra grönsaker med hög purinhalt! Nämen.. trodde du och alla redan visste att urinsyran består av/skapas av puriner.. som regel skall man kissa ut dessa då de inte låter sig brytas ner så lätt! Hur som helst.. det är altså inte urinsyrahalten som orsakar gikt.. det är kroppens förmåga att hantera detta.. och har man gikt bör man inte späda på denna onödigtvis! Det gäller för vegetarianer/veganer oxå.. iomed att behovet av protein/aminosyror är det samma som för blandkostare! Men hav hopp.. ketos ändrar amoniogenesen till glukoneogenes i större utsträckning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Du glömmde sparris och en del andra grönsaker med hög purinhalt! Nämen.. trodde du och alla redan visste att urinsyran består av/skapas av puriner.. som regel skall man kissa ut dessa då de inte låter sig brytas ner så lätt! Hur som helst.. det är altså inte urinsyrahalten som orsakar gikt.. det är kroppens förmåga att hantera detta.. och har man gikt bör man inte späda på denna onödigtvis! Det gäller för vegetarianer/veganer oxå.. iomed att behovet av protein/aminosyror är det samma som för blandkostare! Men hav hopp.. ketos ändrar amoniogenesen till glukoneogenes i större utsträckning! Jo det står ju i citatet vilka grönsaker som innehåller hyfsade mängder. Det är ju dessvärre några av de grönsakerna som LCHF:are tenderar att äta ganska mycket av, t ex blomkål, spenat, svamp. Detta i kombination med högt köttintag kanske blir för mycket för kroppen att hantera för vissa. Jag är inte jätteinsatt, men är det så att urinsyra lämnar systemet mha lymfsystemet? I sådana fall kan det ju vara ett stort problem om man är stillasittande mycket. Limp, har du funderat på att skaffa en studsmatta? Det sägs vara ett jättebra sätt att få igång lymfsystemet så att man detoxar kroppen. Det är också relativt skonsamt för leder och dylikt? Vet inte om du kan göra det i dagsläget, men kanske något att fundera på till framtiden. Mer info här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Här är en till video, denna gång med lite snyggare presentatör: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Mnjae.. du får läsa på om lymfsystemet men främst om Urea cykeln! http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinsyra http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfsystemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Liksom andra moderna välfärdssjukdomar lyste gikt med sin frånvaro fram till jordbruket, vad jag förstår. Sådan mat som vi är anpassade till borde därför inte i sig leda till gikt. Dvs kött, fisk, inälvsmat, fett, ovanjordsgrönsaker, nötter, rotfrukter, bär och frukt borde vara ok. Tyvärr betyder detta inte att dina besvär blir mer begripliga, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Glöm det där med kolhydrater en bekant som har gikt blir genast sämre av mycket kohydrater, trots medicin. Med medicin kan han äta allt, kött i massor utan giktanfall, men inte massor av kolhydrater. Är medicinen antiinflammatorisk, NSAID typ Naproxen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted January 4, 2014 Popular Post Share Posted January 4, 2014 Jag tror faktiskt att MikaelEdebro ovan kan ha lite rätt även om det nog inte är purinet som är boven Jag tror att fläsköttet du säger dig ha förkärlek kan vara problemet och jag tror att orsaken kan vara den höga förekomsten av omega-6 i industrikött av gris Det här tror jag är nåt vi nog pratat för lite om inom Lchf-rörelsen Det är alltså isf varken lchf-kostens fel eller grisarnas för den delen heller utan maten dom får i sina skålar som domineras av spannmål Grisar är liksom vi människor omnivorer och saknar kossornas effektiva matsmältningssystem Det är därför kossor drabbas mindre av problemet än grisar och människor I oss inlagras omega-6 i högre omfattning och försätter oss enkelt i inflammatoriskt läge Varför inte testa ett par veckor att vända på trenden? Se till att få i dig mat från feta fiskar skaldjur etc och ta kanske även lite fiskolja som tillskott och klipp bandet till fläsket ett tag för att se om det blir en förändring 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Är medicinen antiinflammatorisk, NSAID typ Naproxen? Nej, den innehåller ett verksamt ämne som heter allopurinol som ska hämma bildningen av urinsyra, det sänker i sin tur uratmängden i blodet och ska på det sättet förhindra giktanfall. Edit: NSAID-preparat kan hjälpa i den akuta fasen mot inflammationen, men inte i den "underhållande" behandlingen, då är det allopurinol som gäller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Jag tror faktiskt att MikaelEdebro ovan kan ha lite rätt även om det nog inte är purinet som är boven Jag tror att fläsköttet du säger dig ha förkärlek kan vara problemet och jag tror att orsaken kan vara den höga förekomsten av omega-6 i industrikött av gris Det här tror jag är nåt vi nog pratat för lite om inom Lchf-rörelsen Det är alltså isf varken lchf-kostens fel eller grisarnas för den delen heller utan maten dom får i sina skålar som domineras av spannmål Grisar är liksom vi människor omnivorer och saknar kossornas effektiva matsmältningssystem Det är därför kossor drabbas mindre av problemet än grisar och människor I oss inlagras omega-6 i högre omfattning och försätter oss enkelt i inflammatoriskt läge Varför inte testa ett par veckor att vända på trenden? Se till att få i dig mat från feta fiskar skaldjur etc och ta kanske även lite fiskolja som tillskott och klipp bandet till fläsket ett tag för att se om det blir en förändring Mycket intressant det du tar upp, personligen med en reumatisk diagnos så tål jag griskött väldigt dåligt och undviker det, äter jag det någon gång i större mängd, så har jag ont i lederna dagen efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Dufvas idé är klart intressant. Kollade runt lite och fann att griskött med mycket omega-6 är rikt på arakidonsyra som är starkt inflammatoriskt och negativt vid reumatism. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Dufvas idé är klart intressant. Kollade runt lite och fann att griskött med mycket omega-6 är rikt på arakidonsyra som är starkt inflammatoriskt och negativt vid reumatism. Gjorde en Google Scholar-sökning på "arachidonic acid in meats" och fick bland annat upp denna studien: Contribution of meat fat to dietary arachidonic acid. The lean portions of beef and lamb contained the higher levels of n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) compared with white meats which were high in AA (arachidonic acid) and low in n-3 PUFA. The present data indicate that the visible meat fat can make a contribution to dietary intake of AA, particularly for consumers with high intakes of fat from pork or poultry meat. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9590632 Så det stämmer nog det du säger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Här en som nämner arakidonsyra (arachidonic acid) som "huvudanledning" till giktsymptom: http://www.lft9000.com/arthritis/how-one-can-manage-the-terrible-ache-throughout-gout-attack/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Andersson Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Min man har också haft besvär av gikt men han blir bättre när han dricker mer vatten. Med lchf har han dock inte problem så ofta. Förut hade han oftare besvär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Min värk i tån har minskat sedan jag tillförde mjölksyrebakterier i min kost (i form av syrade grönsaker och kombucha eftersom jag inte äter mjölkprodukter). Annars äter jag faktiskt inte griskött just av den anledning som duvfa skriver. Men nötkött går ju bra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Du glömmde sparris och en del andra grönsaker med hög purinhalt! Nämen.. trodde du och alla redan visste att urinsyran består av/skapas av puriner.. som regel skall man kissa ut dessa då de inte låter sig brytas ner så lätt! Hur som helst.. det är altså inte urinsyrahalten som orsakar gikt.. det är kroppens förmåga att hantera detta.. och har man gikt bör man inte späda på denna onödigtvis! Det gäller för vegetarianer/veganer oxå.. iomed att behovet av protein/aminosyror är det samma som för blandkostare! Men hav hopp.. ketos ändrar amoniogenesen till glukoneogenes i större utsträckning! Men det är väl ändå så att den som har låg urinsyra sällan drabbas av gikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Tack alla inkl. Mikael för bra och goda tips! Ja... jag äter Naproxen just nu och den verkar bita bra. Jag är själv inne på två/tre olika saker som kan spela in. En av dem har ni redan nämnt och handlar om fläsk. Jag får nog dra ner på det och speciellt med baconet och se vad som händer. Det är iofs kostigt att det inträffar först nu, 1,5 år efter att började äta den mängden fläsk som jag gör idag. Jag får dock testa ifall det spelar in. Alltså, welcome meat, here I come... Jag ska också se till att c-vtaminhalten i kroppen går upp. Jag börjar med piller tills jag gjort en ny "maten jag älskar"-lista med nytt innehåll från den nya kralla verkligheten. Sedan har vi kroppens surhetsgrad, eller vad man nu ska kalla det för något ? Surheten skulle man tydligen kunna reglera med bakpulver. Men varför skulle det behövas ? Jag får helt enkelt plugga vidare. Bevisligen hade jag inte giktproblem under tjockmockstiden som varade lika länge som det 30-åriga kriget. Så varför nu...1.5 år efter att jag la om. Jag har iofs gått ner drygt 60 kg under denna tiden, så kanske har det mer att göra med något slags chock som kanske kroppen hamnat i.En tänkbar orsak som borde gå över.Den enda logiska förklaringen jag själv har beträffande varför kroppen min gör helt om plötsligt angående hanteringen av purin. De purinhaltiga grönsakerna, kan ju nämligen inte vara det, ty jag gillar varken blomkål eller sparris. Fruktos får jag inte i mig heller. Alltså, det blir och göra en till kostomläggning... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Men det är väl ändå så att den som har låg urinsyra sällan drabbas av gikt? Svar nej.. det går alldeles utmärkt att få gikt med låg halt urinsyra! Och man kan ha väldigt hög halt urinsyra utan att få gikt.. på det så förefaller det som att urinsyrahalt varierar väldigt mycket mellan individer.. utan att det är något onormalt. Det är något annat som gör dels att kristaller fälls ut, sen den inflamatoriska reaktion som följer på att kristallerna irriterar vävnaden. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Det är något annat som gör dels att kristaller fälls ut, sen den inflamatoriska reaktion som följer på att kristallerna irriterar vävnaden. Undra om vad det skulle vara... vågar du försöka dig på någon teori vad som orsakar utfällningen ? Kroppens allmänna surhet ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Svar nej.. det går alldeles utmärkt att få gikt med låg halt urinsyra! Och man kan ha väldigt hög halt urinsyra utan att få gikt.. på det så förefaller det som att urinsyrahalt varierar väldigt mycket mellan individer.. utan att det är något onormalt. Det är något annat som gör dels att kristaller fälls ut, sen den inflamatoriska reaktion som följer på att kristallerna irriterar vävnaden. Så här skriver Annika D De giktdrabbade har ofta högt värde på urat i blodet, men det är ingen absolut korrelation mellan uratvärde och manifest gikt. Om man har uratvärde under 300 är dock risken för giktanfall låg. Ett högt uratvärde i blodet är inget bevis för att det rör sig om en giktattack. http://annikadahlqvist.com/2012/09/21/gikt-diagnostik-och-behandling/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Så här skriver Annika D De giktdrabbade har ofta högt värde på urat i blodet, men det är ingen absolut korrelation mellan uratvärde och manifest gikt. Om man har uratvärde under 300 är dock risken för giktanfall låg. Ett högt uratvärde i blodet är inget bevis för att det rör sig om en giktattack. http://annikadahlqvist.com/2012/09/21/gikt-diagnostik-och-behandling/ Ja just det! Sanolikt är det större chans däremot med högre halt urinsyra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Tack alla inkl. Mikael för bra och goda tips! Ja... jag äter Naproxen just nu och den verkar bita bra. Jag är själv inne på två/tre olika saker som kan spela in. En av dem har ni redan nämnt och handlar om fläsk. Jag får nog dra ner på det och speciellt med baconet och se vad som händer. Det är iofs kostigt att det inträffar först nu, 1,5 år efter att började äta den mängden fläsk som jag gör idag. Jag får dock testa ifall det spelar in. Alltså, welcome meat, here I come... Jag ska också se till att c-vtaminhalten i kroppen går upp. Jag börjar med piller tills jag gjort en ny "maten jag älskar"-lista med nytt innehåll från den nya kralla verkligheten. Sedan har vi kroppens surhetsgrad, eller vad man nu ska kalla det för något ? Surheten skulle man tydligen kunna reglera med bakpulver. Men varför skulle det behövas ? Jag får helt enkelt plugga vidare. Bevisligen hade jag inte giktproblem under tjockmockstiden som varade lika länge som det 30-åriga kriget. Så varför nu...1.5 år efter att jag la om. Jag har iofs gått ner drygt 60 kg under denna tiden, så kanske har det mer att göra med något slags chock som kanske kroppen hamnat i.En tänkbar orsak som borde gå över.Den enda logiska förklaringen jag själv har beträffande varför kroppen min gör helt om plötsligt angående hanteringen av purin. De purinhaltiga grönsakerna, kan ju nämligen inte vara det, ty jag gillar varken blomkål eller sparris. Fruktos får jag inte i mig heller. Alltså, det blir och göra en till kostomläggning... Om jag vore du så skulle jag prova att äta färsk slanggurka till varje måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Vad är det som är bra med slanggurka Om jag vore du så skulle jag prova att äta färsk slanggurka till varje måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Undra om vad det skulle vara... vågar du försöka dig på någon teori vad som orsakar utfällningen ? Kroppens allmänna surhet ? Hade jag vetat det så skulle jag vara Nobellpriskandiat i medecin! Grejen är att ingen vet varför de fälls ut i kristaller.. det man ser är vissa kopplingar.. det är altså vanligare med gikt hos de med högre urinsyrehalt.. men det är inte helt ovanligt hos de med normal heller. Det är väl som med det mesta.. multifaktoriellt? Det kan ju tex finnas en genetisk gräns för hur mycket som kan vara löst i blodet och att den gränsen är individuell. Kroppens allmänna surhet tror jag inte ett dyfft på.. iomed att blodets PH är något av det striktaste reglerat som vi har. Sen så.. för att komplicera det hela ytterligare.. vi har olika PH i olika vävnader.. och det i sin tur regleras internt för optimalt PH i just den vävnaden. Men nu hade du vad jag förstår hög halt urinsyra.. då kan man testa få ner den.. du kanske nått din nivå där det fälls ut. Men, varför filtreras det inte ut via njuren om nu halten i blodet är högt, det är den frågan man borde ställa sig anser jag.. oså på det kopplingen till levern gör det helt förbryllande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Om jag vore du så skulle jag prova att äta färsk slanggurka till varje måltid. Jag äter redan nästan kopiösa mängder gurka... en av mina baslivsmedel. Jag undrar också vad som är bra med gurkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Jag äter redan nästan kopiösa mängder gurka... en av mina baslivsmedel. Jag undrar också vad som är bra med gurkan. Många LCHF-are får ju i sig för lite kalium och gurka är kaliumrik samtidigt som den innehåller väldigt lite kolhydrater. Har du kollat hur du ligger till när det gäller mineraler? Det stod också i Annikas text att för högt proteinintag kan ge gikt och det har jag hört tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Ett ord som "högt" är ett väldigt oexakt begrepp. Kan du försöka var mer precis ? Nattens teoretiska LCHF har i alla fall resulterat i följande: Den första halva året under 2013 låg jag runt 0,8-0,9 gram per viktkilo strikt kontrollerat beträffande proteinerna och andra halvan ökade iofs proteinerna mågot p.g.a extra ostätandet. Men det inträffade bara under helg, så snittet borde inte ha gått upp mer än till 1,0-1,1 gram max. Vilket är nog fortfarande inom ordinarie gränser för proteinintag. Extra osten med sitt proteinpåslag och införandet av mer grönsaker med kolhydratpåslag... t.ex vitkål, är egentligen de enda förändringarna i min kost det senaste halvåret. Iofs tillkommer kryddor och creme fraiche som ingredienser i cole slaw också, liksom att jag ätit mindre av kokosfett. Därför känns det aningen långsökt att leta förklaring i min kost och i en ev förändring i det. Men vem vet ? Jag har kanske balanserat på gränsen innan och något enstaka livsmedel har fungerat som "trigger". Alla labbproverna de senaste året 1,5 åren visar liksom inget onormalt heller. Iofs har jag inte tillgång till siffrorna från det sista som togs vid knäproblemet än, men ska be om dem på papper nästa gång jag träffar doktorn. Något värde var ju högre än innan, men fortfarande inom referensen. Alltså, det känns att det blir en eller flera ronder till innan allt är utrett. Jag själv är fortfarande inne på den diffusa kroppschocken av något slag. Men jag skulle bli gladare än glad om älendet kunde visa sig bero på något mer konkret ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ett ord som "högt" är ett väldigt oexakt begrepp. Kan du försöka var mer precis ? Nattens teoretiska LCHF har i alla fall resulterat i följande: Den första halva året under 2013 låg jag runt 0,8-0,9 gram per viktkilo strikt kontrollerat beträffande proteinerna och andra halvan ökade iofs proteinerna mågot p.g.a extra ostätandet. Men det inträffade bara under helg, så snittet borde inte ha gått upp mer än till 1,0-1,1 gram max. Vilket är nog fortfarande inom ordinarie gränser för proteinintag. Extra osten med sitt proteinpåslag och införandet av mer grönsaker med kolhydratpåslag... t.ex vitkål, är egentligen de enda förändringarna i min kost det senaste halvåret. Iofs tillkommer kryddor och creme fraiche som ingredienser i cole slaw också, liksom att jag ätit mindre av kokosfett. Därför känns det aningen långsökt att leta förklaring i min kost och i en ev förändring i det. Men vem vet ? Jag har kanske balanserat på gränsen innan och något enstaka livsmedel har fungerat som "trigger". Alla labbproverna de senaste året 1,5 åren visar liksom inget onormalt heller. Iofs har jag inte tillgång till siffrorna från det sista som togs vid knäproblemet än, men ska be om dem på papper nästa gång jag träffar doktorn. Något värde var ju högre än innan, men fortfarande inom referensen. Alltså, det känns att det blir en eller flera ronder till innan allt är utrett. Jag själv är fortfarande inne på den diffusa kroppschocken av något slag. Men jag skulle bli gladare än glad om älendet kunde visa sig bero på något mer konkret ! Jag hinner inte fundera igenom det du skrivit nu förrän tidigast i kväll men jag har en annan fundering också. Du berättade när du varit hos läkaren att det var ett njurvärde som inte var helt bra. Vad var det för ett värde och vad låg det på? Man kan tydligen få gikt om njurarna inte jobbar som dom skall. När det gäller mineralbalansen så är den viktig och det handlar inte bara om att få i sig tillräckligt utan också om hur dom balanserar mot varandra. Du kan ju också söka på LCHF och gikt och se om du hittar någon som listat ut hur man kan förbättra situationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Bacon är ju väldigt salt... Angående vätskediskussionen i början av tråden. Ibland är lösningen mycket enklare än man tror. Jag har en familjemedlem med liknande problem. Mycket fläsk, särskilt korv och bacon. Vitkål i form av coleslaw. Har försökt att pådyvla honom fermenterade grönsaker med gamla hundar... Berätta mer om hur det går för dig framöver, skulle vara spännande att följa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 När vi pratar om gikt kanske vi bör komma ihåg att väldigt många drabbas någon gång i livet, ofta utan någon uppenbar orsak och utan att gikten återkommer. Jag fick en giktattack för några år sedan som snabbt gick över med hjälp av ett par inflammationsdämpande piller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Bacon är ju väldigt salt... Angående vätskediskussionen i början av tråden. Ibland är lösningen mycket enklare än man tror. Jag har en familjemedlem med liknande problem. Mycket fläsk, särskilt korv och bacon. Vitkål i form av coleslaw. Har försökt att pådyvla honom fermenterade grönsaker med gamla hundar... Berätta mer om hur det går för dig framöver, skulle vara spännande att följa. Fermenterade grönsaker innehåller oftast mycket salt. Det där med saltet verkar också vara en knepig historia när det gäller LCHF. Många äter extra salt för att må bra men samtidigt måste det också innebära att njurarna måste avskilja en större mängd salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ett ord som "högt" är ett väldigt oexakt begrepp. Kan du försöka var mer precis ? Nattens teoretiska LCHF har i alla fall resulterat i följande: Den första halva året under 2013 låg jag runt 0,8-0,9 gram per viktkilo strikt kontrollerat beträffande proteinerna och andra halvan ökade iofs proteinerna mågot p.g.a extra ostätandet. Men det inträffade bara under helg, så snittet borde inte ha gått upp mer än till 1,0-1,1 gram max. Vilket är nog fortfarande inom ordinarie gränser för proteinintag. Extra osten med sitt proteinpåslag och införandet av mer grönsaker med kolhydratpåslag... t.ex vitkål, är egentligen de enda förändringarna i min kost det senaste halvåret. Iofs tillkommer kryddor och creme fraiche som ingredienser i cole slaw också, liksom att jag ätit mindre av kokosfett. Därför känns det aningen långsökt att leta förklaring i min kost och i en ev förändring i det. Men vem vet ? Jag har kanske balanserat på gränsen innan och något enstaka livsmedel har fungerat som "trigger". Alla labbproverna de senaste året 1,5 åren visar liksom inget onormalt heller. Iofs har jag inte tillgång till siffrorna från det sista som togs vid knäproblemet än, men ska be om dem på papper nästa gång jag träffar doktorn. Något värde var ju högre än innan, men fortfarande inom referensen. Alltså, det känns att det blir en eller flera ronder till innan allt är utrett. Jag själv är fortfarande inne på den diffusa kroppschocken av något slag. Men jag skulle bli gladare än glad om älendet kunde visa sig bero på något mer konkret ! Jag vet inte vad som betraktas som "högt". Jag har funderat en del och sökt runt på gikt men jag är nog för trött idag för att huvudet skall fungera ordentligt. Drack kaffe lite senare än vanligt och det var omöjligt att somna. Det man kan konstatera är att det finns hur mycket som helst om gikt på nätet. Jag tror att urinsyravärdet, njurvärdet du nämnde och gikten ändå har ett samband. Något i biokemin är inte optimalt och jag tror att du kan påverka det med kosten och kanske något mer. Längre än så kommer jag inte idag. Har du märkt något annat? Tandkött som blöder lätt, mer tandsten, ökat håravfall eller något annat som spökar med kroppen? Ost är något jag själv måste vara väldigt försiktig med men det hade ju bara ätit en gång på ett halvår. Gikt är ju ett så tydligt symptom så det går ju att experimentera med kosten och se vilken inverkan det har. Exempelvis att utesluta mjölkprodukter en vecka och äta mer kokosfett igen. Vad menar du med diffus kroppschock? Hoppas du får sova i natt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 När vi pratar om gikt kanske vi bör komma ihåg att väldigt många drabbas någon gång i livet, ofta utan någon uppenbar orsak och utan att gikten återkommer. Jag fick en giktattack för några år sedan som snabbt gick över med hjälp av ett par inflammationsdämpande piller. Du har nog en poäng där ! Jag har frågat min gamla mor på 85 är, vad vi haft för ledproblem i släkten och det hon känner till är endast sitt enda egna giktattack ca. 30-år sedan. Det återkom aldrig efter att hos uteslöt någon livsmedel som hon tyvärr inte kommer ihåg. Vi får hoppas på att detta handlar om något tillfälligt som går över även i mitt fall.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Vad menar du med diffus kroppschock? Stora viktnedgångar med kostomläggning kan ställa till för kroppen. T.ex tappar en och annan hår, andra får exem mm saker som liksom inte borde inträffa bara för att börjar äta hälsosammare. Men det händer förvånandsvärt ofta, verkar det som. Kroppen upplever något slags chock och reagerar på olika...onormala sätt för att sedan återgå till normala igen så småningom,. Jag själv har dock varit helt skonat av sådant. Det har inte inträffat något... håret t.ex sitter kvar och växer som det alltid gjort. Men... det kanske är dags för en fördröjd effekt nu ? Min viktnedgång har nämligen kommit igång igen efter 4 månaders platå. .. och just viktnedgång lär också kunna vara orsak till gikt. Tillbakablickar jag en månad bakåt i tiden, så överenstämmer tiden med det nya vikttappet bra överens med två saker. Nämligen införandet av mer grönsaker samt problemet med leder. Det känns litet av att det skulle finna olika samband där.! Frågan är bara vad ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Johanna07 nämnde mjölksyrekulturer. Jag har avstått från dem efter att jag blev laktosintolerant efter en sjukhusvistelse med extremt höga antibiotikadoser. Men jag åt sådant innan, för att lunga min krånglande mage. Nu vet jag inte om lågkolhydratkost har ändrat min laktostoleransstatus och jag känner ingen större lust att ta reda på det heller. De mag- och tarmsmärtorna som man får från laktos som laktosintolerant, är nämligen hemskare än värken i mina leder. Men någon kanske vet mer ? Fungerar det som laktosintolerant att äta mjölksyrekulturer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 I mjölksyra-kulturer skall laktos och andra sockerarter helt eller delvis vara omvandlade till laktat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Johanna07 nämnde mjölksyrekulturer. Jag har avstått från dem efter att jag blev laktosintolerant efter en sjukhusvistelse med extremt höga antibiotikadoser. Men jag åt sådant innan, för att lunga min krånglande mage. Nu vet jag inte om lågkolhydratkost har ändrat min laktostoleransstatus och jag känner ingen större lust att ta reda på det heller. De mag- och tarmsmärtorna som man får från laktos som laktosintolerant, är nämligen hemskare än värken i mina leder. Men någon kanske vet mer ? Fungerar det som laktosintolerant att äta mjölksyrekulturer ? Mjölksyrekulturer har inte med laktos att göra (tror jag). Fermenterade/syrade grönsaker gör man bara med hjälp av salt... Tydligen kan man få problem med att bryta ned laktosen om man har för lite av magbakterien E.coli (den bra sorten). Jag har också läst att i fermenterade mjölkprodukter så är laktosen nedbruten, och de produkterna är lättare för kroppen att smälta, men då måste man nog fermentera själv (jobbigt). Kanske du skulle prova att äta probiotika (typ probifrisk?). Annars ska fermenterade grönsaker har samma effekt (om inte bättre) och det är billigare. Det låter som om din tarmflora blev utslagen efter din sjukhusvistelse/antibiotikakurer och att det kanske är orsaken till laktosintoleransen och kanske även gikten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Men någon kanske vet mer ? Fungerar det som laktosintolerant att äta mjölksyrekulturer ? Mjölksyrekultur har inget med mejerier att göra (så länge man inte syrar just mejeriprodukter) så det är bara att köra på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Jag har ätit probiotika i ca ett år men haft problem med värk i tån hela tiden (ibland mer, ibland mindre). Jag började med fermenterade grönsaker 2 månader sedan och sedan dess har jag inte haft ont. Så jag skulle prova fermenterade grönsaker före probiotika, verkar mer effektivt. PS. Fermenterad vitkål har högre halt av C-vitamin än vanlig kål plus att den även innehåller B-vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Fil och youghurt är mjölksyrekulturer! Liksom surkål, surströming och isterband! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Räknas cornicorns och saltgurka till fermenterade grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Nä de är inlagda.. men goda! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Räknas cornicorns och saltgurka till fermenterade grönsaker? Om de är mjölksyrade består innehållsförteckningen av gurka + salt. De ska inte heller vara pastöriserade om de ska vara välgörande. Oftast används ättika till moderna inläggningar som ersatt mjölksyrning. Ketchup var ursprungligen en slags mjölksyrad sås, för övrigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ja, gissade det. Hade varit bra eftersom de är goda. Har verkligen försökt flera gånger att lära mig gilla surkål och andra tex tistelvinds syrade grönsaker, eftersom det är så nyttigt, men jag tycker de har en märklig bismak som jag har svårt att vänja mig vid. Vad äter du för sorter Johanna? Eller gör du egna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Tistelvinds produkter är oätbara.. de kryddar de så förbannat! Köp surkål på burk i stället, den är jättegod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts