Gå till innehåll

Diarréer efter ett år!på lchf

Recommended Posts

efter ett år på LCHF fick jag explosionsdiarréer - och jag experimenterade med framför allt frukosten för att få bukt med problemet. Det var så illa att jag några gånger inte ens hann in i skogen på vägen till jobbet utan .. enkelt uttryckt- sket på mig och fick åka hem igen i stor skam. Jag har ca 1 minut på mig från varning till explosion.( Och jag gick inte ens ner i vikt trots dagliga totalrensningar. Snacka om orättvisa!!)
Upprepade läkarbesök med allt från tarmbakterier till fasta som åtgärder. Ingen nytta. Det som hjälpte mest var Dimor (stoppande)

Jag anser LCHF vara den enda fungerande kosten men jag kan inte äta den!! Misstänker fettet.
Ändå är jag inte extrem med det utan tämligen modest.

När jag äter kolhydrater försvinner problemet. Så jag har ätit kh-mat i ett år nu, med rejäl viktökning som följd.
Så orkar jag inte ha det.
Nu har jag börjat äta LCHF igen.. och magen/tarmen smäller till.
Jag kan inte vara ensam om detta problem!! 
HUR SKA JAG GÖRA!!!???
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det problemet har jag inte men väl magkatarr som blir värre av mycket fett. Jag exprimenterar mer med det som kallas paleo. Kanske kan vara väre att testa för dig med? Lite lägre fettintag, lite mer kolhydrater (men ändock av bra sort). Nackdelen är suget men jag upplever ändå inte samma fysiologiska sug som när jag levde på mackor. Just nu tuggar jag igenom Karl Hulténs blogg (som Doc nyligen länkat till) och som jag tycker är trevlig och seriös. 4health är en annan favorit.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tänkte också föreslå paleo. Har man problem med vikt är det bara att hålla igen på frukten, nötterna och de mer kolhydratrika rotfrukterna. 

Såg den här länken på facebook, kanske den kan hjälpa http://scdlifestyle.com/2013/06/foods-that-trigger-diarrhea-but-taste-so-good/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ditt tillstånd att inte kunna bryta ner fett kan bero på pankreasinsufficiens. Bukspottkörteln klarar helt enkelt inte av att utsöndra de enzymer som behövs för att "bryta" ner fettet.

Glutenintolerans tros vara en av orsakerna till att detta fenomen uppstår.

Bifogar en länk här till mag och tarmförbundet...

http://www.magotarm.se/diagnoser-tillstand/diagnos-behandling/epi/

Bli inte förskräckt nu, då lite andra mer hemska disgnoser nämns som orsak till pankreasinsufficiens, gluten kan vara en orsak, och allt som korsreagerar med gluten, som kaffe, sesamfrö...

• Gilla 6
Länk till inlägg

Ditt tillstånd att inte kunna bryta ner fett kan bero på pankreasinsufficiens. Bukspottkörteln klarar helt enkelt inte av att utsöndra de enzymer som behövs för att "bryta" ner fettet.

Glutenintolerans tros vara en av orsakerna till att detta fenomen uppstår.

Bifogar en länk här till mag och tarmförbundet...

http://www.magotarm.se/diagnoser-tillstand/diagnos-behandling/epi/

Bli inte förskräckt nu, då lite andra mer hemska disgnoser nämns som orsak till pankreasinsufficiens, gluten kan vara en orsak, och allt som korsreagerar med gluten, som kaffe, sesamfrö...

ja, jag vet att jag är  glutenintolerant men mer mjölkprotein allergisk!  På Facebook finns en engelskspråkig LCHF-grupp (som använder Dietdoctor.com som husgud) där rekommenderade någon mig att börja äta enzymer med galla i. (De luktar kräk!!)  Så det är nog det det beror på. Bukspottkörteln..*suck* Hur tusan kombinerar jag LCHF med den problematiken? Paleo känns inte så lockande..

Länk till inlägg

Jag hade problem med ofta lös mage vid denna period förra året. Hade även besvär med kramper i vaderna nattetid. Tränar hårt flera gånger per vecka och har så gjort under flera års tid men aldrig tidigare haft problem med kramper. Har aldrig riktigt brytt mig om vad jag äter eftersom jag aldrig haft viktproblem. Under de senaste 4-5 åren har jag också ofta varit sjuk, både på sen höst och under våren. På vårarna med hosta som varade i 1.5-2.5 månader. Till slut vart jag rekommenderad att ta lite olika typer av blodprov. Det visade sig att jag hade ett D-vitamin värde på 37. Det ska ligga mellan 75 och 250. Brukar aldrig ta av mig kläder när jag är ute i solen men i somras försökte jag sola 30 min varje dag. Efter två veckor hade jag ett värde på 47. I slutet på september var värdet 106. Äter sedan oktober D-vitamintillskott. Kramperna har försvunnit helt, har inte varit sjuk någon gång under hösten (första gången på flera år) och det känns faktiskt som kroppen "läker". Lös i magen har jag inte heller varit. Du kanske skulle testa att ta blodprov och kolla D-vitamin värdet?

Jag ser med spänning framemot vår/sommar för att se om jag kommer få den årliga hostan.

Har däremot ett annat problem när jag vaknar på mornarna - har ont i bröstet. Vet ej om det är luftrören eller matstrupen. Har läst idag att det skulle kunna bero på sura uppstötningar och att dessa eventuellt orsakas av för mycket kolhydratintag, vilket skulle kunna stämma. Ska därför lägga ner kolhydratrik kost fr.o.m. nu för att se om besvären försvinner.

Länk till inlägg

ja, jag vet att jag är  glutenintolerant men mer mjölkprotein allergisk!  På Facebook finns en engelskspråkig LCHF-grupp (som använder Dietdoctor.com som husgud) där rekommenderade någon mig att börja äta enzymer med galla i. (De luktar kräk!!)  Så det är nog det det beror på. Bukspottkörteln..*suck* Hur tusan kombinerar jag LCHF med den problematiken? Paleo känns inte så lockande..

LCHF utan mjölkprotein är ju i princip paleo...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag hade problem med ofta lös mage vid denna period förra året. Hade även besvär med kramper i vaderna nattetid. Tränar hårt flera gånger per vecka och har så gjort under flera års tid men aldrig tidigare haft problem med kramper. Har aldrig riktigt brytt mig om vad jag äter eftersom jag aldrig haft viktproblem. Under de senaste 4-5 åren har jag också ofta varit sjuk, både på sen höst och under våren. På vårarna med hosta som varade i 1.5-2.5 månader. Till slut vart jag rekommenderad att ta lite olika typer av blodprov. Det visade sig att jag hade ett D-vitamin värde på 37. Det ska ligga mellan 75 och 250. Brukar aldrig ta av mig kläder när jag är ute i solen men i somras försökte jag sola 30 min varje dag. Efter två veckor hade jag ett värde på 47. I slutet på september var värdet 106. Äter sedan oktober D-vitamintillskott. Kramperna har försvunnit helt, har inte varit sjuk någon gång under hösten (första gången på flera år) och det känns faktiskt som kroppen "läker". Lös i magen har jag inte heller varit. Du kanske skulle testa att ta blodprov och kolla D-vitamin värdet?

Jag ser med spänning framemot vår/sommar för att se om jag kommer få den årliga hostan.

Har däremot ett annat problem när jag vaknar på mornarna - har ont i bröstet. Vet ej om det är luftrören eller matstrupen. Har läst idag att det skulle kunna bero på sura uppstötningar och att dessa eventuellt orsakas av för mycket kolhydratintag, vilket skulle kunna stämma. Ska därför lägga ner kolhydratrik kost fr.o.m. nu för att se om besvären försvinner.

Jag äter D-vitaminer redan efter förra årets diskussioner här på Kostdoktorn så jag tror inte det är problemet.  får nog leta vidare

Länk till inlägg

Låter som att du har en allergi. Jag skulle pröva att utesluta både ägg och mejerier för en månad och se om det sker någon skillnad! Jag fick diarrer på en gång när jag tidigare åt LCHF-paj bestående av ägg, ost och grädde. När du äter kolhydrater så avstår du rimligen ifrån det som orsakar besvären kan jag tänka mig? rent smörfett (ghee) ska inte vara några problem, då det är helt kaseinfritt och fett stärker dessutom tarmmuskulaturen. Däremot verkar du ha allergener som cirkulerar kring det som du äter...

Jag fick själv revidera om min kost ordentligt innan jag började må bättre. LCHF kosten fungerar till 80 % fast man måste ta det ett steg längre..

Paleolitisk kost som andra skriver här kan vara att föredra! Dock gäller det att hitta orsaken till problemet. Ett gott råd är definitivt att pröva ägg och mejerifritt en månad och se vad som händer!

Länk till inlägg

Jo även kokosfett påverkar mig negativt, min kropp gillar det inte. Det bästa är att äta så ren mat som möjligt för att sedan kunna lägga till saker och se vad man tål!

Jag glömde även skriva det i mitt tidigare inlägg att det är smart att rotera kosten också! Då man äter ett visst köttslag en dag för att sedan äta ett annat nästa dag. Detta kan hjälpa många magar och likaså gjorde de det med min! Det låter tarmen vila och ger en större näringstäthet. Man bör helst ha 4-5 rotationsdagar.

Länk till inlägg

mmm men jag vill inte ha gryn, frön osv för jag är mer "allergisk" mot kolhydrater..

Jag äter inte nötter heller (finns inga gryn i paleo), det är bara att anpassa kosten så att den passar dig. Apropå det Antonius skriver så om du inte vill ge upp ägg helt kan du prova att bara äta äggula. Ofta är det proteinerna i äggvitan som ställer till det. Jag brukar ta äggulan och skölja under kranen för att få bort all äggvita.

Länk till inlägg

Även äggula kan man utveckla allergi emot även fast det inte är lika vanligt. Jag tycker definitivt att trådskaparen ska utesluta ägg och alla mejerier i cirka 1 månad och se om det är där problemet ligger. 1 månad går fort och är absolut värt det för att komma tillrätta med magproblem.

Det är roligare att lägga till ett livsmedel än att ta bort! :)

Länk till inlägg

jösses-- ja då blir jag bli smal snabbt som tusan.. min kost är uppbyggd på mejerier (från yoghurt till ost) och en hel del ägg.

Just nu käkar jag enzymer till varje måltid  efter inrådan här.. Enzymer och Dimor.. jaja.

• Gilla 1
Länk till inlägg