Jump to content

Resistent stärkelse - bra för blodsockret och vikten?


Per Wikholm
 Share

Recommended Posts

 

Ordet stärkelse är en svordom på LCHF-svenska men det finns faktiskt en hel del som tyder på att stärkelse i dess resistenta form är bra för blodsockerkontroll, minskad insulinresistens och fettförbränning. Steve Cooksey genomför just nu ett intressant n=1 experiment på sig själv.

 

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10401/Diabetikern-Steve-Cookseys-n-1-experiment-med-resistent-starkelse.aspx

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En utmärkt källa till resistent stärkelse är väl då jordärtskockor, där en stor del av kh-innehållet är inulin, som är en polymer av fruktos, vilken fermenteras till fettsyror av bakterier i grovtarmen. Ja, man får stå ut med en del bubbel och gas, men trösta sig med att det är bevis på den prebiotiska effekten, dvs mums för de nyttiga bakterierna  :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En utmärkt källa till resistent stärkelse är väl då jordärtskockor, där en stor del av kh-innehållet är inulin, som är en polymer av fruktos, vilken fermenteras till fettsyror av bakterier i grovtarmen. Ja, man får stå ut med en del bubbel och gas, men trösta sig med att det är bevis på den prebiotiska effekten, dvs mums för de nyttiga bakterierna  :)

 

Hur mycket fruktos det är i dom beror på hur länge dom har lagrats.

Link to comment
Share on other sites

En utmärkt källa till resistent stärkelse är väl då jordärtskockor, där en stor del av kh-innehållet är inulin, som är en polymer av fruktos, vilken fermenteras till fettsyror av bakterier i grovtarmen. Ja, man får stå ut med en del bubbel och gas, men trösta sig med att det är bevis på den prebiotiska effekten, dvs mums för de nyttiga bakterierna  :)

Formellt räknas inte inulin till resistent stärkelse då det är en polyfruktospolymer men den verkar ha ungefär samma effekt som resistent stärkelse i praktiken. I en svensk kokbok från 1925 om "Sockerdiet" (d v s diet vid sockersjuka/diabetes) rekommenderas en LCHF-liknande diet men just jordärtskockor rekommenderas likaså på grund av inulinet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kan du utveckla? Sker en omvandling mellan enskilda fruktos-molekyler och inulin? Eller något annat?

 

Jag har skrivit om det i den andra tråden om resistent stärkelse. Tror det var den i alla fall kolla på jordärtskockor. Det bildas mer fruktos under lagringen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit om det i den andra tråden om resistent stärkelse. Tror det var den i alla fall kolla på jordärtskockor. Det bildas mer fruktos under lagringen.

Såg det på wikipedia också. Undrar hur lång lagring det krävs för att någon signifikant mängd fruktos ska bildas. Har just skördat ett kilo jordärtskockor som ska bli till puré ikväll till vit fisk på spenatbädd  :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ordet stärkelse är en svordom på LCHF-svenska men det finns faktiskt en hel del som tyder på att stärkelse i dess resistenta form är bra för blodsockerkontroll, minskad insulinresistens och fettförbränning. Steve Cooksey genomför just nu ett intressant n=1 experiment på sig själv.

 

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10401/Diabetikern-Steve-Cookseys-n-1-experiment-med-resistent-starkelse.aspx

 

Nu har jag läst din sida som du länkar till. Där har du ju med en hel del information utöver själva experimentet. En sak som jag funderade på för ett par veckor sedan är om det är ok att äta rå potatis. Då visste jag inte att rå potatis innehåller resistent stärkelse. Jag hade bara läst Pauluns böcker om kokt kallnad potatis.

 

Är all stärkelse och därmed all energi i rå potatis i form av resistent stärkelse?

 

När jag sökte på rå potatis för ett par veckor sedan så var det många som ansåg att den var skadlig att äta men lika många som ansåg att det inte var skadligt så jag blev inte klok på hur det faktiskt är.

 

Jag äter mycket råa rotsaker av andra sorter och ville bara veta om även potatis kunde ingå i råkosten. Jag äter ju blandkost så jag är ju inte rädd för kolhydrater men intressant ändå att veta i vilken form och i vilken mängd man tar upp energin ur rå potatis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...