MeP Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Hej Jag började äta LCHF för ca 5 veckor sedan. Jag laddar nu inför Vasaloppet men upptäcker att min uthållighet på långa distanser (längre än en dryg timme på 75-80% av maxpuls) har minskat. Jag kunde tidigare lätt köra två till tre timmar på den intensiteten men känner nu av en ganska kraftig och tydlig brist på energi efter en dryg timme. Det är som om allt bränsle tar slut. Att ta mig uppför backar är också tungt. Hjärtat rusar och benen stumnar. Intervallträning och styrketräning går bra nu. Det hade jag lite problem med i början. Jag har upplevt en liten förbättring om jag börjar dricka vatten tidigt under passet (redan efter 15 minuter) samt om jag tar paus innan jag går in i väggen och tankar med fett och kaffe. Är det här övergående problem eller behöver man justera sin kost? Jag är inte så noga att jag väger min mat utan har helt enkelt bara tagit bort, pasta, ris, potatis socker, rotfrukter, mjöl och frukt ur min kost. Kolhydrater får jag då i mig via nötter, grädde, broccoli, tomat och grönsaker samt ur sådant som råkar vara dolt om man nu går ut och äter. Jag har också provat att äta en morot eller ta något glas mjölk de dagar jag tränar men inte märkt någon effekt. Jag skulle gissa att jag äter ca 50 g kolhydrater per dag. I början då jag tränade mindre något färre. Jag har läst Jonas Bergqvist "LCHF & Träning". Han verkar ju rekommendera rätt höjda kolhydratintag under perioder av ökad träning. Är det någon som har erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Jag är absolut ingen expert på träning, men jag undrar om din kropp efter bara 5 veckor på lågkolhydratkost är riktigt anpassad än, till fettförbränning. Jag har för mig att Jonas Bergqvist ibland rekommenderar inte fullt så hård träning de första veckorna, utan mera styrka och intervallträning. Det höjda kolhydratintaget Jonas rekommenderar hänger ihop med att man äter så pass stora mängder mat vid hård träning, så procentuellt ligger det på samma fördelning som på liberal kolhydrat kost, som är ungefär 100 gram kolhydrater per dag, så vid ett fördubblat intag av mat, så kanske man hamnar på 150-200 gram kolhydrater = träningsliberal lågkolhydratkost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ja.. du har helt enkelt en brist på glukos.. för främst anaerob ansträning.. det kan ta flera månader innan det ändras och betaoxidation blir en viktigare faktor! Läs lite av Colting oxå.. som sysslar med extrem Ultra Marathon.. han kör "train low race high!! Här har du lite mer att läsa.. och fundera på! http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/ http://www.timothyallenolson.com/2013/04/10/nutrition/ http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/ketones-carbohydrates-can-co-exist?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ketones-carbohydrates-can-co-exist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Jo, jag har helt klart glukosbrist. Undrar bara hur jag får ordning på det. Läsningen var intressant men jag är inte helt övertygad om "train low compete high" konceptet. Det känns lite motsägelsefullt. Jag kan inte säga att jag läst Colting i detalj utan bara studerat lite på nätet. Jag körde i alla fall ett skidpass på rekordtid i går även om det bara var 45 min och snabt före. Jag ska prova ett längre pass i helgen. Det kanske är på väg att lätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Det är inget motsägelsefull med "train low,race high", när man rejsar vill man kunna använda både betaoxidation och glykolys.. och all anaerob ansträngning blir glukosförbränning hur som helst. Skillnaden skall då vara att en lägre andel är glukos, iomed ökad betaoxidation. Men tränar man för viktens skull tror jag man kan strunta i race high och konka på i den takt man klarar av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag käkar ris eller potatis kvällen före ett långpass. För mig tog det ca 6 månader med liberal LCHF innan jag kände mig starkare. Nu efter 1 år med min nya kost känns det som jag blir bättre och bättre. LCHF passar nog bäst upp till 75% av maxpuls. Ska man vara mer högintensiv behövs nog lite kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Tack, Jag får nog inte riktigt ihop ekvationen bara. Fördelen med LCHF ska ju vara att man nyttjar fettreserven under lång belastning i stället för kolhydrater som ju tar slut fortare. Det känns spontant som om man förstör det om man börjar trycka i sig kolhydrater. Påverkar verkligen inte en laddning kolhydrater i veckan förmågan att omvandla fett till ketoner? Jag har inte börjat äta LCHF för att gå ner i vikt. Det är rent medicinskt. Jag kan säga att jag var mycket skeptisk i början men har märkt att det i alla fall fungerar acceptabelt efter en viss tid. En del possitiva sidoeffekter såsom minskad trötthet till har jag också märkt. Men ska man åka långlopp på skidor vill man att det ska kännas bra också. Trots att man inte är elitåkare. Mr Big, räcker det med lite ris eller potatis kvällen innan eller äter du något på morgonen och under passen också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Mr Big, räcker det med lite ris eller potatis kvällen innan eller äter du något på morgonen och under passen också? Det räcker som kolhydratkälla. Jag äter frukost innan långpassen oftast bär, grädde och turkyoghurth. Ibland gröt (quinoa/havre) med turkyoghurth. Under passen bara vatten. Funkar bra på löpning. Skidåkningen riskerar att bli högintensiv om det är backigt och då tryter orken på långpassen. Som sagt upp till ca 75% av maxpulsen (låg intensivt) då behövs inte många kolhydrater. Med tiden kommer vi att få större fördelar med fetkosten, vi är bägge nybörjare. 2015 då räknar jag med de stora framstegen eftersom jag inte går tillbaka till kolhydratkosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Tack, Jag får nog inte riktigt ihop ekvationen bara. Fördelen med LCHF ska ju vara att man nyttjar fettreserven under lång belastning i stället för kolhydrater som ju tar slut fortare. Det känns spontant som om man förstör det om man börjar trycka i sig kolhydrater. Påverkar verkligen inte en laddning kolhydrater i veckan förmågan att omvandla fett till ketoner? Jag tror att om du trycker i dig kolhydrater en gång i veckan innan kroppen är ordentligt keto anpassad så kommer det hela bli kontraproduktivt. Det tar LÅNG tid för kroppen att ställa om sig till lågkolhydratskost (vi pratar 6 mån till år här) och troligen ännu längre tid om man håller på att hoppa fram och tillbaka. Sedan när kroppen är omställd är det inga problem att mixtra med kolhydrater för att få ut maximal effect. Jag har inte börjat äta LCHF för att gå ner i vikt. Det är rent medicinskt. Jag kan säga att jag var mycket skeptisk i början men har märkt att det i alla fall fungerar acceptabelt efter en viss tid. En del possitiva sidoeffekter såsom minskad trötthet till har jag också märkt. Men ska man åka långlopp på skidor vill man att det ska kännas bra också. Trots att man inte är elitåkare. Mr Big, räcker det med lite ris eller potatis kvällen innan eller äter du något på morgonen och under passen också? Den första tiden är tyvärr tuff, men om du håller fast vid lågkolhydratskosten så kommer du bli belönad i slutändan. Personligen så tränar jag långa pass (dock ej skidor) utan att behöva äta. När jag tävlar är det dock en annan femma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Rimligtvis tillför man kolhydraterna i samband med hård långvarig träning/tävling... att ta kolhydrater innan (några minuter innan kan väl vara OK) prestation verkar dumt om man vill undvika "blodsockertoppar" och problem med "keto anpassningen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag kör på kolhydratladdning veckan innan tävling samt igenom hela tävlingsdagen. Tränar gör jag "cleant" med relativt strikt lågkolhydratskost utan några problem som kan härledas direkt till kosten. Det viktigaste i slutändan tror jag nog ändå är att äta bra och balanserat, det viktigaste i slutändan kommer ändå vara träningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Hej, Nu körde jag ett långpass idag igen (2 h 20 min) med en snittpuls på 175. Det var inga vilosträckor någonstans heller eftersom vädret var vedervärdigt (-15, blåst och snödrev). Ingen kolhydratladdning före eller under. Däremot tankade jag två gånger med en blandning på kaffe, kokosolja, ägg och smaksatt med vaniljpulver. Det är en blandning jag kan rekommendera då den är mycket godare än den låter och har i alla fall en viss uppiggande effekt. Sista killometrarna var jag bra håglös men musklerna tog aldrig helt slut så jag orkade köra hela passet. Det är en väsentlig skillnad mot förra långpasset. Nu valde jag en bansträcka med endast ett par rejäla uppförsbackar men där lyckades jag ta i ganska ordenligt utan att storkna (fick upp pulsen till 188). Tiderna låg över förväntat vilket ju kan bero på den pulsökning som tydligen ska komma med LCHF kosten. Alernativ kanske jag behöver träna mer Jag tror jag sa prova med kolhydrat laddning inför ett sedningslopp för att testa. Så får jag utvärdera inför vasaloppet. Träning lär fortsätta med LCHF då det helt hopplösa verkar ha försvunnit. Zara, du verkar ladda en hel vecka. Hur gör du det? Massor med kolhydrater varje dag eller ökar du sakta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Tiderna låg över förväntat vilket ju kan bero på den pulsökning som tydligen ska komma med LCHF kosten. Alernativ kanske jag behöver träna mer Eller en kombination! Zara, du verkar ladda en hel vecka. Hur gör du det? Massor med kolhydrater varje dag eller ökar du sakta? Jag brukar öka lite försiktigt. Jag börjar min kolhydratsladdning när jag börjar trappa ner träningsintensiteten, ca 7-10 dagar innan tävling. Jag börjar med att lägga lite rotfrukter (typ potatis och sötpotatis) och ökar lite försiktigt. Jag håller mig helt borta från gluten och äter ingen pasta eller liknande. Men jag kan typ äta lite havregrynsgröt dagen innan. Kolhydraterna kommer dock uteslutande från samma saker jag äter i vanliga fall, bara i större mängd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Vad blir fördelen med att "kolhydratladda" vs att bara tillföra kolhydrater under prestation? Jag förstår att 100-200 gram extra glykogen antagligen kan lagras in extra i muskelcellerna vid "laddning"...jag har aldrig förstått varför det skulle vara någon större fördel med det jämfört med att tillföra lite mer under "prestation" istället? Nackdelen med "kolhydratladdningen" torde ju vara lite mer varierande blodsocker, risk för fettinlagring och försämrad "fett-anpassning". Nu spelar kanske inte nackdelarna så stor roll för dig Zara eftersom du ju verkar träna på elitnivå... ;-) Men frågeställningen som sådan är ju intressant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Vad blir fördelen med att "kolhydratladda" vs att bara tillföra kolhydrater under prestation? Jag förstår att 100-200 gram extra glykogen antagligen kan lagras in extra i muskelcellerna vid "laddning"...jag har aldrig förstått varför det skulle vara någon större fördel med det jämfört med att tillföra lite mer under "prestation" istället? Nackdelen med "kolhydratladdningen" torde ju vara lite mer varierande blodsocker, risk för fettinlagring och försämrad "fett-anpassning". Nu spelar kanske inte nackdelarna så stor roll för dig Zara eftersom du ju verkar träna på elitnivå... ;-) Men frågeställningen som sådan är ju intressant. Enda anledningen är att min mage totalkrashar annars Absolut en intressant frågeställning, allt för att kunna maxa sin prestation! Jag tänker såhär, vid tävling är det redan massor som stressar i princip hela kroppen. Helt plötsligt ska man vara vaken. alert och prestera på topp. Adrenalinet sprutar ur öronen på en för att "det är nu det gäller". Att på denna stressen plötsligt tillföra snabba kolhydrater känns som att bädda för total katastrof, många har magar som krånglar redan från början bara på grund av stress och att då lägga till ett "okänt" födoämne på det. Nja. känns inte riktigt bra. Genom att öka på de födoämnen som jag redan äter som innehåller kolhydrater samtidigt som man smyger in lite nytt smått och gott (typ cola, glycos-gel) under tiden ger kroppen en möjlighet att vänja sig lite utan att man förlorar "socker-kicken" som kommer på tävlingsdagen. Eftersom kroppen också binder en del vätska i och med kolhydratsökningen så får man även en chans att v'nja sig vid det långsamt utan att det ska kännas som om man svullnar upp som en badboll på tävlingsdagen (detta är säkert väldigt psykologiskt). Det känns också bra att strata med laddade glycogen-förråd (yes, psykologiskt igen). Jag har dock inga studier som underbygger något av detta utan det är bara mina personliga upplevelser. (sen elit-nivå och elit-nivå, jag räknas inte som professionell elit även om man så klart kan hoppas på det om några år. Men jag kämpar mig på i min age-group och hoppas på några fina placeringar i år om allt klaffar ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Ja altså.. anaerob förbränning är glykolys, fett kräver syre. Problemet för elitidrottare.. ja alla idrottare som vill kunna prestera på träning och tävling är att syret inte räcker till! Redan någonstans vid 60% av VO2max börjar det bli syreunderskott och glukosens betydelse ökar. Så vill man inte ligga och harva i motionstempo eller gå uppför backar så krävs en ökad anaerob glykolys. Då uppstår oxå en restprodukt av den anaeroba processen nämligen laktat.. som i sin tur kan förbrännas eller omvandlas till glukos via glukoneogenes.. det är till slut laktattröskeln som sätter gränsen för din prestationsförmåga.. när betaoxidation, ketolys och syretillförsel inte längre räcker till! Timothy Allen Olson som sysslar med Ultra Marathon förbrukar cirka 10,000 Kcal under ett sådant lopp.. och vi har bara cirka 2000 Kcal glukos lagrat i kroppen.. och när du förbrukat halva det förådet lär du inte stå upp längre! Såå.. de som kör high carb får mubba i sig en himla massa mat under ett sådant lopp.. kanske ända upp till 5-6000 Kcal.. vilket är jobbigt för vem som helst under en dag! Medans Timothy kan klara sig på 1-2000 Kcal, det mesta glukos! De använder oftast någon form av geler, som tas upp långsamt i blodet utan att stänga av betaoxidationen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Vi brukar rekommenderas (på tävling) någonstans mellan 1-2g kolhydrater/kg kv/timme för att inte "bonka", det händer dock vissa i alla fall Hände även mig mitt senaste lopp (helmara), gick totalt in i väggen vid 30km och var tvungen att bryta. Detta trots att jag primärt är fett-driven (hoppas jag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Nu är jag bara en vanlig motionär som snöat in lite på träning i ketosläge men jag förstår inte riktigt varför man ska kolhydratladda om kroppen är ordentligt inställd på fettdrift? Att man tar något extra socker under själva tävlingen möjligtvis men mer än så? Själv har jag börjat använda kolhydrater (super-starch) som tas upp långsamt av kroppen utan att påverka fettdriften och det fungerar perfekt under både intensiva pass och långa lågintensiva. Men som sagt jag är motionär som inte tävlar så jag kanske missar något. Zara, med dina ambitioner så måste du läsa "The art and science of low-carb performance" av Phinney & Volek (tex kindle från amazon) om du inte gjort det. Där står även om "super-starch" som kombo med riktig fettdrift. Kan oxå rek läkaren Peter Attia's blogg http://eatingacademy.com/category/sports-and-nutrition. Han nördigt seriös och kombinerar vetenskaplig hållning med att använda sig själv som labbråtta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraftwerket Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Tyvärr är det nog bara att acceptera att en viss mängd kolhydrater är ett måste vid träning/tävling på hög intensitet. Att försöka få kroppen orka jobba på hög intensitet med fett som bränsle kommer kräva så mycket sye(för att omvandla lagrat fett till energi) att det blir ren fysiologiskt omöjligt. Själv kör jag väldigt strikt lågkolhydratkost till vardags och under träning(korta som långa distanspass) med låg intensitet. Laddar aldrig med kolhydrater inför ett hårt träningspass men intar en viss mängd kolhydrater under den hårda träningen. Allt är ju väldigt individuellt och mycket eller mest handlar det om att hitta sin lösning för att få lågkolhydratkost att funger med hård träning/tävling. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag tror också att en viss mängd kolhydrater krävs vid hög intensitet. Märker själv på min låga motionärsnivå att jag ibland blir lite yr och presterar något sämre vid t ex längre intervaller. Det intressanta, tycker jag, är dock vilken typ av kolhydrater man ska ta och hur de påverkar. För vill man ligga i ordentlig fettdrift/ketos så störs den ganska lätt av fel/mycket kolhydrater. För mig har "super-starch" som bl a beskrivs i boken jag nämnde ovan varit helt suverän. Jag har skrivit om det tidigare i trådar och jag förstår om någon tror att jag har någon egen koppling till produkten eftersom jag återkommer till den men det är bara det att jag tycker den är helt suverän just för att den tar bort den enda nackdelen med träning på low-carb som jag har hittat; att det går tyngre vid högre intensitet. Men vill man ligga på Colting-nivå (uträknad från hans blogg ca 300 gr kolisar vid ca 6000 kalorier) så verkar det ju funka utmärkt som han gör att ta lite socker i form av coca cola och redbull under tävling och vissa pass (om jag fattat det hela rätt). Men jag gillar att ligga lägre i intag av kolisar - och är ingen Colting - så för min del har jag hittat en lösning som passar mig perfekt. Ser just nu fram emot att få åka öppet spår om en dryg månad på bara vatten och 2 påsar superstärkelse och en stadig och jämn energinivå (förutom att jag kanske blir lite trött av andra orsaker då) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Tack för boktipset får se om jag hinner plöja igenom den inom de närmaste veckorna! Vad är den har "super-starch" grejen? Är det visa produkter som innehåller den eller är det ett kosttillskott? Min huvudanledning till att kolhydratsladda är helt klart för att jag under de sista milen eller så BEHÖVER kolhydrater för att kunna prestera all in utan att gå in i väggen, och utan kolhydratsladdning så kraschar helt enkelt min mage eftersom den inte är van vid kolhydrater. Det finns säkert någon fantastisk biokemisk förklaring till kolhydratsladdning vs. inte kolhydratsladdning men det är inget jag kan säga mig vara helt insatt i. Så länge det fungerar för mig så kommer jag fortsätta. Jag kolhydratsladdar aldrig inför träningar, men kan äta en frukt eller så efteråt. Är i princip aldrig över 5E% kolhydrater till vardags och inför tävling ligger jag på 15-25E% kolhydrater, de flesta av dem från rotfrukter, grönsaker och vanlig frukt, ev. lite havre och cola dagen innan för att vänja magen. På tävling drar jag i mig ca 200-250 kalorier från kolhydrater/ timme (ca 55g/h), något mindre under löpning. Mycket pga bekvämlighet då sportdryck och gel är lätt att ta med sig på cykeln Jag tycker det är kul att experimentera och optimera. Dock känner jag just nu att jag kanske inte riktigt har råd att prova för mycket just nu, speciellt inte då det fungerar bra som det är. Kanske kommer jag göra något experiment i slutet av säsongen och se om det är något som kan ändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Ursprungligen var "superstarch" utvecklad för en ovanlig sjukdom hos barn för att få till ett mycket långsamt upptag av kolhydrater. Numer är den utvecklad att använda vid träning och tävling och - tror jag - har än så länge snappats upp mest av de som håller på idrotter med relativt långa utövandetider (och speciellt av dem som upplever problem med magen av vanlig sportdryck/gels som naturligtvis är extra motiverade att prova nya grejer). Den gör ingen påverkan på blodsockret eller påverkar den som är i ketos. En påse blandat med vatten ger energi i 2 timmar. Du får inte den där kicken som socker ger utan energinivån är stadigt bra. Jag har ingen erfarenhet av att använda den för din typ av nivå men däremot finns det flera exempel på idrottare i världsklass som använder den. Läs mer här: http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/introduction-to-superstarch-part-i Lycka till med träningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Intressant läsning från er alla. Som jag sammanfattar det alla synpunkter så någon form av kolhydrat tillskott behövs vid lite hårdare och längre körning. Frågan är bara hur, vilket ju verkar indviduellt. Jag har alltid haft svårt för sport dryck då den till slut får mig att kräkas. Jag har tidigare alltid druckit blåbärssoppa eller ljummen saft då det rinner ner lätt och jag inte mår illa av det. Vatten är mycket svårare att få ner i tillräckligt mängd vilket gör att vätskebrist kan bli ett problem. Jag måste nog också fundera på om man kan hålla tillräckligt koll på exakt hur många kolhydrater man får i sig under ett vasalopp. Jag har tidigare mest druckit allt som kommit inom räckhåll eftersom jag svettas mycket. Frågeställningen blir alltså kolhydrater före, efter eller både och. Möjligen skulle man kunna prova med en laddning dagen innan och sedan börja med vatten för att senare kompletera med blåbärssoppa och buljong. Synpunkter? Jag körde idag igen ett två timmars pass och tycker nog att jag kunde ladda på lite bättre än sist. Tempot var något högre och föret lika uselt. Magnus, synd att tog öppet spår, Jag tänkte prova söndagen i år. Med de inkörningsproblem jag har haft lär jag inte kunna seeda upp mig från mitt åttonde led. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vid förra årets öppet spår hade jag kört lchf i 3 månader och bestämde mig för att äta min vanliga lchf-frukost med nästan enbart fett/protein. Första tre milen drack jag bara vatten och efter det fyllde jag på med socker. Det gick bra (ur energisynpunkt). Jag skulle dock säga att jag nu efter ett år på lchf (övervägande under 30 gram/dag) känner mig mycket mer anpassad till kosten. Om jag inte hade lösningen med de långsamma kolhydraterna från superstärkelsen skulle jag nog satsa på att köra enbart på den sockerfria sportdryck jag använder och möjligtvis ta sockerdryck/gel i slutet om jag känner att det verkligen behövs. Men som sagt, jag kör ju inte på så hög intensitet och då vet jag att det går bra med fettdrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 MeP: Bra sammanfattning. * Kolhydrat efter loppet behövs nog inte. Vila, fett och protein = återhämtning. Vatten bas under loppet lite buljong då och då spetsar med Gel i gopshus och sockervatten/kaffe i Eldris så är min drickaplan för vasaloppet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 MeP: det finns olika geler med olika kolhydratsinnehåll. Lätt att ta med sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Nu är jag åter från influensa och börjar träna igen. Tungt. Körde en timme i hög fart (187 i snittpuls enligt klockan vilket jag nog måste betvivla, men ganska tungt i alla fall) och jag känner inte längre någon märkbar energibrist. Bara trötta muskler. Jag ska prova skimaraton på Lördag med compete high så får vi se vad det ger. Jag ska kanske ha med mig en gell då och äta lite rotfrukter kvällen innan.Det serveras nog bara sportdryck i spåret. Törs man dricka det under tävling? Om man inte kräks förståss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Så, nu har Jar provat compete high. Jag laddade dagen innan med bl.a. Potatis och morötter och drack några rejäla glas mjölk några timmar före start. Jag drack sedan vatten under loppet. Det blev en total katastrof. Efter en dryg mil var jag stum i armarna och efter 1,5 mil insåg jag att det här går inte och drog ner på tempot rejält. Efter 2 mil provade jag att tanka sportdryck som quick fix utan någon effekt. Jag kände mig lätt i huvudet och mådde illa. Det var bara att kasta in handduken och bryta. Det var visserligen vedervärdigt före med sönderkörda spår och nysnö. Det var inte bara jag som gav upp. Men jag kan inte se att kolhydrattillskottet gav någon som helst effekt. Snarare tvärtom. Jag måste prova någon annan lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Aj, det lät inget roligt! Prova att köra under 30 gram kolhydrater om dagen utan att lägga till några extra kolhydrater och drick UCAN superstarch enligt anvisningar så tror jag den där typen av erfarenheter är ett minne blott. Jag har precis varit till fjälls tre dagar och kört två fyratimmarspass och ett tempopass på 50 minuter och jag har inte ätit i princip några kolhydrater (före/under/efter) än det som finns i typ grädde och smör. Dricker ucan före och under samt biosteel high performance sports drink (sockerfri) för, under och efter. Har förutom lite ömma ovana muskler känt mig piggare dag för dag, återhämtningen har varit förvånansvärt snabb för att uttrycka det milt. Körde bil 55 mil direkt efter intensiva passet och kände mig sjukt pigg och fräsch, vilket jag inte borde ha varit efter de träningsdagarna (utifrån min nivå). Min strategi är alltså att snarare vara ännu striktare med intag av kolisar när jag vill kunna träna/prestera bra för jag vill verkligen undvika att störa fettdriften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Så, nu har Jar provat compete high. Jag laddade dagen innan med bl.a. Potatis och morötter och drack några rejäla glas mjölk några timmar före start. Jag drack sedan vatten under loppet. Det blev en total katastrof. Efter en dryg mil var jag stum i armarna och efter 1,5 mil insåg jag att det här går inte och drog ner på tempot rejält. Efter 2 mil provade jag att tanka sportdryck som quick fix utan någon effekt. Jag kände mig lätt i huvudet och mådde illa. Det var bara att kasta in handduken och bryta. Det var visserligen vedervärdigt före med sönderkörda spår och nysnö. Det var inte bara jag som gav upp. Men jag kan inte se att kolhydrattillskottet gav någon som helst effekt. Snarare tvärtom. Jag måste prova någon annan lösning. Tråkigt, en sak jag inte skulle ha gjort är att dricka mjölk (före start). Kanske kan du prova med en mindre laddning dan före nästa gång? "Lärpengar inför det riktiga loppet". Viktigt oxå att inte dras med i för högt tempo i starten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Ett tips är att inte experimentera på tävlingsdagen, bättre att köra en testrunda innan så det du planerar för tävlingen verkligen fungerar.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Nu har jag testat "superstarch". Betyg: positivt! En påse före skimarathon. Inga problem med magen och jag upplevde bättre uthållighet. Drack (som vanligt) lite vatten och sportdryck under loppet, som varade tre timmar för min del. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Vad roligt att försöket slog väl ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Hej igen Bra läsning. Superstarch, vart får man tag i det? Jag måste nog erkänna att skimaraton var lite väl tätt inpå influensan för att ge ett rättvisst resultat. Jag har fortsatt att åka helt utan extra kolhydrater och det går bättre och bättre igen. Men det är en gräns vid ca 2 h där jag kraftigt tappar energi. (Den var efter 1h för två månader sedan). Jag har än så länge inte provat med något tillskott, men jag känner av kraftig glukosbrist både i huvud och muskler. I en 1-1,5 h kan jag köra på i högt tempo utan problem. Mina tidigare vasalopp med gammal hederlig kolhydratladdning orkade jag väl 4 h innan jag började tappa energin. Slutsatsen är väl att jag inte har anpassat mig ordentligt ännu. Mjölkiden fick jag från Johan Bergvist bok, men jag tycker inte att det gör någon nytta. Jag har provat det vid något träningspass också utan effekt. Det ska jag sluta med. Kolhydrater kommer jag nog behöva under vasaloppet. Frågan är om man ska satsa på en rejäl uppladdning dagarna före eller börja med gröt eller liknande samma dag. Min mage har klarat de små försök till kolhydrattillskott jag provat på bra. Angående mage, jag har alltid haft problem med kramp i magen vid lång ansträngning. Det är något jag tycker blivit värre sedan jag började med LCHF. Är det någon annan som noterat samma effekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hej igen Bra läsning. Superstarch, vart får man tag i det? Jag måste nog erkänna att skimaraton var lite väl tätt inpå influensan för att ge ett rättvisst resultat. Jag har fortsatt att åka helt utan extra kolhydrater och det går bättre och bättre igen. Men det är en gräns vid ca 2 h där jag kraftigt tappar energi. (Den var efter 1h för två månader sedan). Jag har än så länge inte provat med något tillskott, men jag känner av kraftig glukosbrist både i huvud och muskler. I en 1-1,5 h kan jag köra på i högt tempo utan problem. Mina tidigare vasalopp med gammal hederlig kolhydratladdning orkade jag väl 4 h innan jag började tappa energin. Slutsatsen är väl att jag inte har anpassat mig ordentligt ännu. Mjölkiden fick jag från Johan Bergvist bok, men jag tycker inte att det gör någon nytta. Jag har provat det vid något träningspass också utan effekt. Det ska jag sluta med. Kolhydrater kommer jag nog behöva under vasaloppet. Frågan är om man ska satsa på en rejäl uppladdning dagarna före eller börja med gröt eller liknande samma dag. Min mage har klarat de små försök till kolhydrattillskott jag provat på bra. Angående mage, jag har alltid haft problem med kramp i magen vid lång ansträngning. Det är något jag tycker blivit värre sedan jag började med LCHF. Är det någon annan som noterat samma effekt? Jag köpte från Norge, dyr frakt och tullavgift, ca 50 kr/påse. Jag tror inte på en rejäl kolhydratuppladdning för dig. Satsa på att dricka vatten och lite sportdryck ibörjan och om magen känns bra kan du under andra hälften av loppet öka sportdryckhalten och eventuellt dricka läsk/sockerkaffe på sista stationerna. Det funkade för mig på öppet spår. Lite magont fick jag av buljongen som jag inte var van vid. Lycka till på söndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 http://www.generationucan.no/ adress till webbbutiken i Norge;) frakten ca 400 och tullavgift ca 300:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 "Du blir fet och sjuk av kolhydrater, men köp min Superstarch™ ifall du vill kunna prestera bra i någon sport" Imponerande slug affärsidé! Ägarna måste skratta hela vägen till banken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 "Du blir fet och sjuk av kolhydrater, men köp min Superstarch™ ifall du vill kunna prestera bra i någon sport" Imponerande slug affärsidé! Ägarna måste skratta hela vägen till banken! ??? Kan du inte låta bli att kommentera tills du har något att säga som tillför något till tråden? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jag har haft kontakt med UCAN och det har efter en del arbete nyligen blivit klart med återförsäljare i Sverige. Vad jag förstår är det Jonas B (som föreläser med AE) som ska sälja om jag förstått saken rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeP Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Hej Nu har jag åkte Vasaloppet i alla fall. Föret var nog det sämsta jag varit med om på ett Vasalopp (jag har visserligen bara åkt nio gånger) så jag fick reducera målsättningen med loppet till att ta mig till Mora. Veckan innan kände jag mig bedrövlig och orkade ingenting så jag provade på onsdagen med rejäl kolhydratladdning och körde tre mil på rekordfart utan att känna mig trött. Jag provade samma på mina två mil på stafettvasan på fredagen och körde även där betydligt fortare än förväntat. Jag bestämde mig därför att go all in med kolhydrater före och under loppet. Mycket potatis dagen innan, havregrynsgröt till frukost och mycket blåbärssoppa, gel och buljong under loppet. Förhållandena var bedrövliga. Det kan inte varit spår mer än på 5 km av sträckan Sälen-Mora vilket gjorde loppet extremt tungt. Det visade sig också på tiden. Det tog mig hela 9 h att genomföra loppet vilket är min i särklass sämsta tid. Jag tappade aldrig gentemot åkarna i min omgivning utan körde väl in en 500 placeringar från Smågan till Mora. Jag kände mig inte heller helt slutkörd mot mål (trött och hängig visst men inte färdig att kollapsa som jag varit ibland) och jag hade helt klart kvar muskelstyrka. Jag orkade till och med staka uppför de sista uppförsbackarna trots att jag i princip stakat hela vägen då jag inte haft något fäste att tala om. Jag tror nog mer och mer på train low, compete high. Bara att, i alla fall för mig, är compete high väldigt high. Möjligen kan lite längre tillvänjning göra att kolhydratbehovet minskar. Jag gjorde ingen skillnad på kolhydrater med undantag för glutenprodukter och sportdryck som jag uteslöt eftersom jag var rädd att min mage inte skulle klara det. Däremot druvsocker, blåbärssoppa, choklad och geller de bjöd på i spåret (Enverit tror jag). En nackdel jag upptäckte med variationerna var att jag blev hungrig under loppet vilket jag aldrig blivit annars. Frukosten bör nog kompletteras med något stadigare än gröt (omelett och bacon kanske) så att inte energin tar slut. Annars var magen i mycket bättre skick under och efter loppet den här gången än tidigare. Jag kunde dricka vätska under hela loppet utan att få kramp. Efter fem dagars frossande av kolhydrater har jag nu återgått till LCHF för att se vad det gör under lågsäsongen. Jag känner i alla fall inget sug efter kolhydrater så vi får hoppas det blir lika enkelt som när jag började. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Detta är ingen artikel för folk som nödvändigtvis vill/måste hålla sig inom LCHF, men kan säkert vara intressant för sportintresserade oavsett. Eating practices of the best endurance athletes in the world 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts