Limp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Jag läser på nätet att en överdos av C-vitamin är att betrakta redan vid 2 gram, dvs. 2000mg och risk finns för illamående och njurstenar. En normal tablett C-vitamin från apoteket innehåller t.ex 0.5 gram och en brustablet 1000 mg. Det skulle innebära att redan två brustabletter skulle vara en rejäl överdos och speciellt om RDI:n är 75mg om dagen. M.a.o. innehåller ju kosttillskotten nästan galna nivåer ? Jag får inte ihop siffrorna ! Hjälp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Såhär skriver Jonas Bergqvist: Det finns osäkerhet om vad det essentiella behovet är av vitamin C, och huruvida alla personer är i behov av extra vitamin C. Men vid ett intag på ett antal gram stimuleras immunförsvaret (exempelvis vid förkylning) och för en optimal antioxidativ och hälsostärkande effekt rekommenderar jag minst 2 gram per dag. Det finns inga biverkningar av att ta för mycket förutom en eventuell laxerande effekt. Eftersom vitamin C är känsligt för upphettning, och ofta förstörs i modern tillagning, förmodas många personer behöva extra tillskott. Han är ju väldigt påläst överlag så att 2g verkar per dag verkar inte vara några problem. Det är svårt att veta vilka nivåerna är för optimala intag. RDI anger en nivå där bristsymtom framträder med tillägg av en säkerhetsmarginal för individuella skillnader. Jag skulle satsa på ett märke annars som Holistic! Kostdoktorn har dessutom skrivit lite om C vitamin här: http://www.kostdoktorn.se/onodigt-och-mojligen-skadligt-med-hoga-doser-c-vitamin (intressant läsning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Läs boken "Varför djur inte får hjärtattacker, men människor dör av dem" av dr Matthias Rath. Han visar i boken nyttan med C-vitamin (framför allt hjärta och kärl) och hur mycket som är relevant dos. Det sprids en massa felaktig info om vitaminer och mineraler i media, jag tror att Big Pharma ligger bakom detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Min man har även han fått sin gikt förvärrad efter att han påbörjat LCHF. Jag har googlat runt en del och läst att kroppen kan bli försurad som ökar risken för gikt. Tydligen så gör citron kroppen mer basisk, finns även andra ämnen.Så han tar 1gram C-vitamin om dagen och har efter det varit besvärsfri. Detta sedan början av december, det har även slunkit ner några öl i jul utan att det framkallat symtom. Vilket tidigare gav utslag med värk omgående. Han äter även allopurinol för att sänka urinsyran i kroppen. En annan erfarehet han gjort är att när det kommer ett akut anfall så gäller det att gå på med smärtstillande /inflammationshämmande i högsta dygnsdos till besvären försvunnit. Lycka till Limp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Jag har handlat c-vitamin nu samt testat under helgen. Det får bli 1 gram om dagen hädanefter samt att jag ska även ta mig en titt på vad som skrivs på nätet om neutralisering av kroppens onda med bikarbonat. Äppelvinäger blandat ihop med honung, läste jag också om som en effektiv kur när attack är ett faktum, men är litet fundersam på dess konskvenser på blodsocker. Samma gäller körsbärens helande kraft. Så nog finns det alltid huskurer att ta till om inget annat hjälper... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts