Popular Post Syster Posted January 5, 2014 Popular Post Share Posted January 5, 2014 Jag har två hundar som jag försöker ge lågkolhydratkost för att de ska må så bra som möjligt i även djurens kohydratbelastade matvärld. Jag ger de Applaws hundfoder som jag tycker är ganska bra, och jag ger de extra fett och lite annat från våran mat som jag anser att de kan behöva, och mår bra av. Det roliga är när vi kommer till fettet, de äter gärna och med stor glädje fett från kött, kokosfett, olivolja och rapsolja, men när det kommer till smör så vägrar den ena hunden att överhuvudtaget befatta sig med det… Det första hunden gör för att slippa se smöret är att försöka gräva över matskålen, nu är det ganska svårt att genomföra på ett klinkersgolv, så nästa försök att skaffa det ur vägen är att ”stånga” matskålen i väggen. Nu är det så att matskålen oftast inte försvinner på det sättet, trots att det i hundens tycke borde vara så, men då står nästa uppfinningsrika plan på tur, och det är att hämta en handduk från badrummet. Hunden tar sålunda handduken och draperar den över matskålen och tänker förmodligen att ”nu slipper jag se eländet i alla fall”. Vid det här momentet så håller matte på att skratta sig fördärvad och tar mellan skrattanfallen bort handduken och säger ”ät din mat nu, varsågod”. Hunden tittar misstroget på matte och tar genast till nästa vapen för att slippa äta smör, och det slutgiltiga vapnet är en sko Den största sko hon kan hitta ställs prydligt på matskålen, och vid det momentet veknar matte och ger hunden ny mat utan smör Men varför, vad är det för fel på smör??? 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ja, det kan man verkligen undra! ;o) Min kissekatt äter med nöje smör. Han får också så artbra mat som möjligt (Orijen och Mjau blötmat) i sin skål, och det är bara från den han äter, förutom då det gäller smör. Det äter han var han 'hittar' det. =O) Men din hund är ju såå skön. Underbar berättelse. Tack för den. Den gjorde min kväll!!! =O)) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Skum vovve.. den kanske är anhängare av SLVS kostråd? Hur som helst, hundar har ett extremt bra luktsinne.. och svenskt smör är syrat.. kan vara syran som gör att den inte vill äta smör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Min hund äter gärna smör direkt ur paketet! Det gäller att packa ur matvarorna fort som sjutton eller ställa kassarna högt. Spelar ingen roll om det är korv eller smör... Tur att hon inte är så stor. Kan det vara så enkelt att hon helt enkelt inte gillar smör? Jag menar, hur fin reklamen än visar en vovve som äter en hög torrt knaster så äter ju inte alla hundar just det fodret för det. Måste ju bero på nåt när andra torra knaster går ner... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Skum vovve.. den kanske är anhängare av SLVS kostråd? Hur som helst, hundar har ett extremt bra luktsinne.. och svenskt smör är syrat.. kan vara syran som gör att den inte vill äta smör. En skum, och klok vovve, så kostråden från SLV har hon nog genomskådat Men luktsinnet och petigheten för mat kan nog vara en förklaring. Den här hunden är den första som jag hört talas om som vägrar äta någon som helst processad mat, som korv, köpta köttbullar och allt med kryddor. Syran kan vara en förklaring då hon även vägrar äta fil, youghurt och creme fraiche. Nä, rått kött ska det va, om hunden själv får bestämma 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Nu har jag fått för mig att hundar gärna kan ha lite mer övervikt mot protein än vi människor - är det någon som kan bekräfta att det verkligen är fallet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Vovven är kanske laktosintolerant och känner det "av sig själv"? :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Vovven är kanske laktosintolerant och känner det "av sig själv"? :-) Ja, där har vi det, det har jag inte tänkt på (nu skulle jag haft en skämssmileys). Tack 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Den här hunden är den första som jag hört talas om som vägrar äta någon som helst processad mat, som korv, köpta köttbullar och allt med kryddor. Jag har hört talas om en till. Det lär ha varit så Marit Paulssons intresse för matfrågorna började. Hon hade haft bråttom och serverade barnen falukorv men hunden vägrade äta resterna vilket fick henne att fundera vad det är i maten... Sunda hundar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts