JohanKarl Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Har sedan ca tre år tillämpat strikt glutenfri LCHF (av fem års LCHF totalt). Nu vill jag försöka mig på en mjölproteinfri öånad för att se om jag kan få förbättringar av hudproblem/mjäll m.fl. problem. Men - hur får man i sig tillräckligt med kalorier från fett utan smör och grädde? Jag äter lätt ett hekto smör per dag. Grädde kan jag klara mig utan, men smör är liksom bulken av mina kalorier. Kokosfett äter jag ca 15-20 gram per dag, men det känns inte rimligt att femdubbla det intaget. Ister? Har förresten provat att smälta egen talg, men det är som att äta stearin... :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Gör ghee! Annars är kokosgrädde ett bra alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Ghee är bra, men om man ska vara riktigt strikt ('spår'-nivå) så går det antagligen bort!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Ghee är bra, men om man ska vara riktigt strikt ('spår'-nivå) så går det antagligen bort!? Ghee ska vara utan mjölkprotein. Man tar smör och kokar. Sedan kan man tydligen sila det kokade smöret genom en duk och få väldigt ren ghee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Jag har noterat ditt förslag. Jag tror inte att en silduk (eller kaffefilter) kommer att hjälpa mot spår av kasein. (Om spårmängderna faktiskt har betydelse är en helt annan fråga - du är välkommen att ta upp detta i en ny tråd) Dssutom vill jag slippa mecka i köket. Fler förslag? Anyone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smilla47 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Kaseinfri LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smilla47 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Osaltat koncentrerat smör från Arla. Du kan beställa det i din mataffär. Det ska inte innehålla kasein. Det är gult precis som ghee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Fetare köttbitar? Stekfläsk t ex. Ghee ska annars vara väldigt bra. Jag fick tips om det när jag hade möjlighet att ta upp frågan med Annika Dahlqvist angående min bebis kolik. Olivolja är annars också gott till mycket. Gärna smaksatt med vitlök och lite salt och peppar (och vinäger till sallad förstås). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Om du gillar majonnäs, så gör egen på olivolja alternativt kokosfett (lämpligen utan smak då) som är lätt uppvärmt så det precis blir flytande. Variera med olika smaker om det blir enformigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Har sedan ca tre år tillämpat strikt glutenfri LCHF (av fem års LCHF totalt). Nu vill jag försöka mig på en mjölproteinfri öånad för att se om jag kan få förbättringar av hudproblem/mjäll m.fl. problem. Men - hur får man i sig tillräckligt med kalorier från fett utan smör och grädde? Jag äter lätt ett hekto smör per dag. Grädde kan jag klara mig utan, men smör är liksom bulken av mina kalorier. Kokosfett äter jag ca 15-20 gram per dag, men det känns inte rimligt att femdubbla det intaget. Ister? Har förresten provat att smälta egen talg, men det är som att äta stearin... :/ Jag förstår inte din fråga all LCHF är väl glutenfri och vad menar du med mjölprotein. Det är väl det lättaste att utesluta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Jag förstår inte din fråga all LCHF är väl glutenfri och vad menar du med mjölprotein. Det är väl det lättaste att utesluta. Det ska nog vara "mjölkprotein". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Jag förstår inte din fråga all LCHF är väl glutenfri och vad menar du med mjölprotein. Det är väl det lättaste att utesluta.Det finns :shock: de som tillåter sig såser redda med mjöl, äter svärmors köttbullar med ströbröd, eller griljeringen på skinkan på restaurangens julbord. Inte jag! Jo, jag menar mjölkprotein. (se rubriken) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 LCHF-butiken säljer ghee, men också animaliskt fett från gås/anka. Sen finns det nötsmör, tex kung markattas mandelsmör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts