Jump to content

Kaseinfri LCHF?

JohanKarl

Recommended Posts

Har sedan ca tre år tillämpat strikt glutenfri LCHF (av fem års LCHF totalt). Nu vill jag försöka mig på en mjölproteinfri öånad för att se om jag kan få förbättringar av hudproblem/mjäll m.fl. problem.

Men - hur får man i sig tillräckligt med kalorier från fett utan smör och grädde? Jag äter lätt ett hekto smör per dag. Grädde kan jag klara mig utan, men smör är liksom bulken av mina kalorier. Kokosfett äter jag ca 15-20 gram per dag, men det känns inte rimligt att femdubbla det intaget.

Ister? Har förresten provat att smälta egen talg, men det är som att äta stearin... :/

Jag har noterat ditt förslag. Jag tror inte att en silduk (eller kaffefilter) kommer att hjälpa mot spår av kasein.

(Om spårmängderna faktiskt har betydelse är en helt annan fråga - du är välkommen att ta upp detta i en ny tråd)

Dssutom vill jag slippa mecka i köket.

Fler förslag? Anyone?

Fetare köttbitar? Stekfläsk t ex. Ghee ska annars vara väldigt bra. Jag fick tips om det när jag hade möjlighet att ta upp frågan med Annika Dahlqvist angående min bebis kolik. Olivolja är annars också gott till mycket. Gärna smaksatt med vitlök och lite salt och peppar (och vinäger till sallad förstås).  

Har sedan ca tre år tillämpat strikt glutenfri LCHF (av fem års LCHF totalt). Nu vill jag försöka mig på en mjölproteinfri öånad för att se om jag kan få förbättringar av hudproblem/mjäll m.fl. problem.

Men - hur får man i sig tillräckligt med kalorier från fett utan smör och grädde? Jag äter lätt ett hekto smör per dag. Grädde kan jag klara mig utan, men smör är liksom bulken av mina kalorier. Kokosfett äter jag ca 15-20 gram per dag, men det känns inte rimligt att femdubbla det intaget.

Ister? Har förresten provat att smälta egen talg, men det är som att äta stearin... :/

Jag förstår inte din fråga all LCHF är väl glutenfri och vad menar du med mjölprotein. Det är väl det lättaste att utesluta.

Jag förstår inte din fråga all LCHF är väl glutenfri och vad menar du med mjölprotein. Det är väl det lättaste att utesluta.

Det finns :shock: de som tillåter sig såser redda med mjöl, äter svärmors köttbullar med ströbröd, eller griljeringen på skinkan på restaurangens julbord.

Inte jag!

Jo, jag menar mjölkprotein. (se rubriken)