Mattias

[Tips] Hur ersätta yoghurt/creme fraiche/grädde?

Recommended Posts

Hej,

 

Jag skulle vilja testa att äta mindre mejeriprodukter under några veckor, men har insett att det blir svårare än jag tänkt. Det är just de feta mejeriprodukterna som mättar mig bäst.

 

Till frukost äter jag 300-400 gram Turkisk yoghurt och maten jag lagar består ofta till stor del av grädde och/eller creme fraiche. Har testat att äta 2-3 ägg till frukost och mindre yoghurt, men det står jag mig inte så länge på. Jag vill inte behöva äta mer kött.

 

Älskar kalla såser på creme fraiche och att ha gott om grädde i maten. Vad ska jag ta istället?

 

Hur äter ni som undviker mejeriprodukter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite svårt, men satsa på majonnäs-baserade kalla såser, använd även kokosmjölk och kokosgrädde, använd mer smör i såsen och bara lite grädde/cf,  om du inte behöver utesluta mejeri helt alltså. 

Satsa på bearnaisesås och hollandaisesås till kött och fisk.

Det finns ngn blogerska som lagar helt mejerifritt med lchf, kankse kan du kolla hennes blog efter recept? 

http://ryskadockor.blogspot.se/

Till frukost kanske du kan testa lchf-kaffe eller lchf-the?

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du inte vill sluta med yoghurten på morgonen vill jag tipsa om den ryska som är 17% och därmed mättar bättre,, eller smetana som är syrad grädde, då kan du äta som du brukar men ännu mindre.. personligen går jag inte ner om jag äter yoghurt tyvärr. ett tips är att mosa 2 varma ägg med bregott eller vanligt smör,, vansinnigt gott och väldigt mättande. annars är ju MBC något att testa,, jag drack ett glas av detta fettkaffe i morse och inte fören nu är jag hungrig och tänker festa på nygrillad kyckling med vitlökssmör:o)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Katarina101

Smör är ju rätt OK - innehåller endast lite mjölksocker och lite mjölkprotein. Äggmjölk (som låter äckligt men är gott) med kaffe eller kakao mättar riktigt bra med kanske 3 ägg och 40 gram smör som mixas med hett vatten. Finns recept på nätet. Eller gör en omelett på fyra ägg med stekta grönsaker i och en klick smör på. Borde mätta bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Till frukost äter jag 300-400 gram Turkisk yoghurt.." 

Om du kör på strikt LCHF så har du ju i princip förbrukat kolhydratsintaget redan där.
300-400 gram turkisk yoghurt blir ungefär 15-20 gram kolhydrater, (5,1 gram kolhydrater per 100 gram).

 

Själv brukar jag ta 100 gram turkisk yoghurt 10% eller kesella 10%, (innehåller även mindre kolhydrater), och slänga i lite 40% grädde och lite linfrön.
Jag står mig på det ett bra tag.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokosgrädde/kokosmjölk är ganska nice. Dock personligen tycker jag att det har en alldeles för markant smak för vissa rätter t.ex köttfärsås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till frukost brukar jag ofta äta 2 kokta ägg blandat med majonäs och ev räkor eller en burk tonfisk+ grönsaker

                                                omelett på 2 ägg stekt i mycket smör och kanske lite skinak eller bacon ,om man vill kan man ju ta lite

                                                 riven ost på,

                                                 de här två alternativen står jag mig på från ca 6 på morgonen till lunch vid 12-tiden.då dricker jag bara

                                                 en kopp kaffe med grädde i däremellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det kan vara lite svårt, men satsa på majonnäs-baserade kalla såser, använd även kokosmjölk och kokosgrädde, använd mer smör i såsen och bara lite grädde/cf,  om du inte behöver utesluta mejeri helt alltså. 

Satsa på bearnaisesås och hollandaisesås till kött och fisk.

Det finns ngn blogerska som lagar helt mejerifritt med lchf, kankse kan du kolla hennes blog efter recept? 

http://ryskadockor.blogspot.se/

Till frukost kanske du kan testa lchf-kaffe eller lchf-the?

Lycka till!

 

Majonnäs är en bra idé! Ska börja göra egen. Mer smör i sås har jag inte tänkt på. Tack för tipsen!

 

om du inte vill sluta med yoghurten på morgonen vill jag tipsa om den ryska som är 17% och därmed mättar bättre,, eller smetana som är syrad grädde, då kan du äta som du brukar men ännu mindre.. personligen går jag inte ner om jag äter yoghurt tyvärr. ett tips är att mosa 2 varma ägg med bregott eller vanligt smör,, vansinnigt gott och väldigt mättande. annars är ju MBC något att testa,, jag drack ett glas av detta fettkaffe i morse och inte fören nu är jag hungrig och tänker festa på nygrillad kyckling med vitlökssmör:o)

 

Den ryska ska jag testa. Smetana har jag svårt för att äta som det är. Fast ägg och bregott lätt smaskigt!

 

Lås inte tanken... du kan äta faktiskt fläskfile med kall bea till frukost, om du känner för det. Bryter du vanans makt och omgivningens gränser, hittar du en massa nya möjligheter. Det finns dem som gör som de kan och dem som gör som de vill. Var och en väljer själv, vilken grupp man tillhör. 

 

Sant, men det dröjer nog innan jag lyckas äta det till frukost :)

 

Smör är ju rätt OK - innehåller endast lite mjölksocker och lite mjölkprotein. Äggmjölk (som låter äckligt men är gott) med kaffe eller kakao mättar riktigt bra med kanske 3 ägg och 40 gram smör som mixas med hett vatten. Finns recept på nätet. Eller gör en omelett på fyra ägg med stekta grönsaker i och en klick smör på. Borde mätta bra.

 

Skulle gärna äta omelett oftare. Blir ibland på helgerna, men på vardagarna har jag ont om tid på morgonen. Får sätta klockan några minuter tidigare.

 

"Till frukost äter jag 300-400 gram Turkisk yoghurt.." 

Om du kör på strikt LCHF så har du ju i princip förbrukat kolhydratsintaget redan där.
300-400 gram turkisk yoghurt blir ungefär 15-20 gram kolhydrater, (5,1 gram kolhydrater per 100 gram).

 

Själv brukar jag ta 100 gram turkisk yoghurt 10% eller kesella 10%, (innehåller även mindre kolhydrater), och slänga i lite 40% grädde och lite linfrön.
Jag står mig på det ett bra tag.
 

 

Jag äter inte strikt LCHF, snarare runt 50 gram kolhydrater om dagen. Mår väldigt bra av att bara skippa stärkelse, bröd och socker. Att skära ner på mejeriprodukter är mest ett test för att se om jag kan må ännu bättre.

 

Röstar oxå på smetana... valios är godast=))

 

Har som sagt väldigt svårt för smaken av smetana, men Valios har jag inte testat. Äter du den med något till?

 

Kokosgrädde/kokosmjölk är ganska nice. Dock personligen tycker jag att det har en alldeles för markant smak för vissa rätter t.ex köttfärsås.

 

Ibland reagerar min mage lite konstigt på just kokos, så jag är försiktig med det. Testade för ett tag sedan att göra en varm dryck på vatten, kokos, grädde och kakao. Spydde upp det efter 10 minuter. Vissa saker funkar inte :)

 

Till frukost brukar jag ofta äta 2 kokta ägg blandat med majonäs och ev räkor eller en burk tonfisk+ grönsaker

                                                omelett på 2 ägg stekt i mycket smör och kanske lite skinak eller bacon ,om man vill kan man ju ta lite

                                                 riven ost på,

                                                 de här två alternativen står jag mig på från ca 6 på morgonen till lunch vid 12-tiden.då dricker jag bara

                                                 en kopp kaffe med grädde i däremellen.

 

Ägg i olika former och majonnäs verkar vara ett vinnande koncept. Synd bara att jag inte dricker kaffe. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla svar!

 

 

Majonnäs är en bra idé! Ska börja göra egen. Mer smör i sås har jag inte tänkt på. Tack för tipsen!

 

 

Den ryska ska jag testa. Smetana har jag svårt för att äta som det är. Fast ägg och bregott lätt smaskigt!

 

 

Sant, men det dröjer nog innan jag lyckas äta det till frukost :)

 

 

Skulle gärna äta omelett oftare. Blir ibland på helgerna, men på vardagarna har jag ont om tid på morgonen. Får sätta klockan några minuter tidigare.

 

 

Jag äter inte strikt LCHF, snarare runt 50 gram kolhydrater om dagen. Mår väldigt bra av att bara skippa stärkelse, bröd och socker. Att skära ner på mejeriprodukter är mest ett test för att se om jag kan må ännu bättre.

 

 

Har som sagt väldigt svårt för smaken av smetana, men Valios har jag inte testat. Äter du den med något till?

 

 

Ibland reagerar min mage lite konstigt på just kokos, så jag är försiktig med det. Testade för ett tag sedan att göra en varm dryck på vatten, kokos, grädde och kakao. Spydde upp det efter 10 minuter. Vissa saker funkar inte :)

 

 

Ägg i olika former och majonnäs verkar vara ett vinnande koncept. Synd bara att jag inte dricker kaffe. Tack för tipsen!

Det går lika bra i the

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte helt ska sluta med mejeriprodukter så kan du byta ut frukostyoghurten mot Creme Fraiche i stället. Fetare och mindre kolhydrater, mättar bättre och sååå gott med några hallon och lite "fågelfrön" i!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mejerifria LCHF-dag kan se ut såhär: 

  • Frukost: Ägglatte (2 ägg, smör, kokosfett, lite kanel, 2 dl kaffe)
  • Lunch: Stekta ägg (2 ägg + en äggula) med rikligt med majonnäs, alternativt några kokta ägg mosade i smör.
  • Middag: Kött i olika varianter med tillbehör; t ex vitkål stekt i smör och vitlök eller broccoli-/blomkålsmos (med en stor klick smör + salt och peppar, ingen grädde) eller grönsallad med avokado och olivolja. 

Håller mig mätt och belåten hela dagen  :)

 

(ps. Smör är väl en sorts mejeriprodukt, men den innehåller väl mer mjölkfett än mjölkprotein?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du vill undvika mjölkproteinerna och kolhydraterna i smör också så kan du ju koka och sila bort det och gör klarnat smör/Ghee. Finns också att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En burk makrillfile är gott och det står man sig på väldigt länge. Nåt ägg till så blir det ytterligare nåt smaskens. Jag har själv slutat med yoghurt på morgonen, äter bara tre ägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ryska som är 17%

smetana som är syrad grädde

Precis vad jag skulle tipsa om. Rysk har 70% mer fett än grekisk/turkisk (10%). Synd den inte finns med laktosfri för de som behöver.

Smetana är suverän, 42% fett. Inte så mycket mer än crème fraiche 34% men ändå och godare till frukost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Röstar oxå på smetana... valios är godast=))

Jag tycker dock att både creme fraise och smetana är vidrigt att äta med sked som de är. Är det så ni gör? Går ju inte att jämföra med tex rysk yoghurt enligt mig. Hade gärna fått upp fetthalten så som i cf och smetana dock :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det kan vara lite svårt, men satsa på majonnäs-baserade kalla såser, använd även kokosmjölk och kokosgrädde, använd mer smör i såsen och bara lite grädde/cf,  om du inte behöver utesluta mejeri helt alltså. 

Satsa på bearnaisesås och hollandaisesås till kött och fisk.

Det finns ngn blogerska som lagar helt mejerifritt med lchf, kankse kan du kolla hennes blog efter recept? 

http://ryskadockor.blogspot.se/

Till frukost kanske du kan testa lchf-kaffe eller lchf-the?

Lycka till!

Vad är lchf-kaffe och lchf-the?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker smetana är äckligt skulle jag rekommendera lidls creme fraiche i blåvita 2 dl:s burkar. Helt annan smak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lås inte tanken... du kan äta faktiskt fläskfile med kall bea till frukost, om du känner för det. Bryter du vanans makt och omgivningens gränser, hittar du en massa nya möjligheter. Det finns dem som gör som de kan och dem som gör som de vill. Var och en väljer själv, vilken grupp man tillhör. 

 

Helt i mitt tycke! Varför ska man äta annorlunda till frukost? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte äta mer kött, kanske att äta färre gånger om dagen kan vara ett alternativ.  Med periodisk fasta - att t.ex. bara äta mellan 12 och 20, gör ju att frukosten försvinner helt, medans eftermiddagsmålet blir desto viktigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja tipsa om en yoghurt som är fetare än Lindahls ryska (tysktillverkade) yoghurt: Wapnö Matyoghurt naturell 18 %

 

Denna yoghurt är gjord på mjölk från deras lokala gårds kor som är gräsbetande.

 

Näringsvärde per 100 g:

Protein 4,2g

Kolhydrat 3,1g

Fett 18g

 

Rysk yoghurt:

Protein 3,5 g
Kolhydrater 4,0 g
Fett 17 g

 

Man vinner på fett och kolhydrater men förlorar på en andel mjölkprotein, vinsten är dock större än förlusten. Dessutom så är yoghurten närproducerad och till och med "härproducerat", en benämning som företaget själv har myntat. Det innebär att tillverkning och förädling sker på samma plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag skulle vilja tipsa om en yoghurt som är fetare än Lindahls ryska (tysktillverkade) yoghurt: Wapnö Matyoghurt naturell 18 %

 

Denna yoghurt är gjord på mjölk från deras lokala gårds kor som är gräsbetande.

 

Näringsvärde per 100 g:

Protein 4,2g

Kolhydrat 3,1g

Fett 18g

 

Rysk yoghurt:

Protein 3,5 g

Kolhydrater 4,0 g

Fett 17 g

 

Man vinner på fett och kolhydrater men förlorar på en andel mjölkprotein, vinsten är dock större än förlusten. Dessutom så är yoghurten närproducerad och till och med "härproducerat", en benämning som företaget själv har myntat. Det innebär att tillverkning och förädling sker på samma plats.

 

Var köper man den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej,

 

Jag skulle vilja testa att äta mindre mejeriprodukter under några veckor, men har insett att det blir svårare än jag tänkt. Det är just de feta mejeriprodukterna som mättar mig bäst.

 

Till frukost äter jag 300-400 gram Turkisk yoghurt och maten jag lagar består ofta till stor del av grädde och/eller creme fraiche. Har testat att äta 2-3 ägg till frukost och mindre yoghurt, men det står jag mig inte så länge på. Jag vill inte behöva äta mer kött.

 

Älskar kalla såser på creme fraiche och att ha gott om grädde i maten. Vad ska jag ta istället?

 

Hur äter ni som undviker mejeriprodukter?

Konstigt nog så upplever jag mättnaden olika mellan vanliga kokta ägg och tillagade ägg. Om jag kokar två ägg och äter dem med salt eller majo så blir jag hungrig efter någon timme. men om jag däremot blandar två ägg men ett par ostskivor och steker en äggröra så håller jag mig mätt mkt längre, en halv dag normalt. så jag rekommenderar tillagade ägg till frukost. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMÖR! Kände själv att jag åt för mycket mejeriprodukter och drog med på allt men drog upp på smöret. Blev hundra gånger bättre för mig i alla fall. Lyssna på kroppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hemma är "äggsmör" en favorit. Koka två-tre ägg ganska löst. Lägg i en rejäl smörklick i en skål, kanske 25 g till två ägg (väger aldrig...), och skeda ner äggen medan de fortfarande är varma. Lite salt på och så rör du runt så att äggen hackas sönder och blandar sig med smöret som smälter av värmen. Rena barnmaten men ljuvligt gott, och tack vare smöret så står du dig bättre än på enbart ägg. Sambon är hantverkare och flänger runt väldigt utan möjlighet till mellanmål, men sedan han började med den här frukosten så har han inga problem att klara sig fram till lunch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dock att både creme fraise och smetana är vidrigt att äta med sked som de är. Är det så ni gör? Går ju inte att jämföra med tex rysk yoghurt enligt mig. Hade gärna fått upp fetthalten så som i cf och smetana dock :)

Blanda i grädde i ryska yoghurten så får du fin fetthalt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker kaffe med grädde direkt när jag kommer till jobbet, och gör en äggröra i mikron vid 9-frukosten: 2 ägg och vispa med en skvätt grädde direkt i tallriken. Kör ca 2min i mikron. Rör om efter halva tiden. Salta efteråt! På helgerna lägger jag i en stor klick smör också. Supermumsigt och håller mig lagom mätt till lunch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står du ut med lite kolhydrater kan jag rekommendera Coltings bananpannkakor. 5 ägg, 1 banan och 2 msk jordnötssmör (går bra utan jordnötssmör också). Mixa ihop allt med stavmixer och stek som småplättar. En bananomelett kanske inte låter så aptitligt men det smakar faktiskt som vanliga pannkakor med en ton av banan. Otroligt gott.

 

En banan innehåller runt 20 gram kolhydrater. Men en hel sats räcker säkert till två frukostar så vi snackar alltså 10 gram per gång. Fullt möjligt att få in i en kosthållning som innefattar 50 gram om dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banan pannkakorna är sjukt goda och ätit många utav dom

I mitt liv haha! Speciellt efter träningarna med bär och nötsmör (y)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.