jockebertell Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Hej jag började exprimentera med kosten 2008 efter att blivit svårt sjuk i diabetes. Mer eller mindre lchf med mycket chark till en början och i perioder bättre kött, mycket smör och ost, massvis av fet ost. Med tiden vande jag mej och började öka i vikt. Chark innehåller massor av gifter - salt och E-nummer vilket gav besvär över tid. För att göra en lång historia kort så har jag optimerat kosten på ett helt nytt sätt. Jag äter 90% kokt fisk och då mager sådan. Efter 5 månader med den dieten har jag gått ner i vikt, blivit piggare och fått bättre mörkerseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 90% av ditt proteinintag eller totala energiintag? Och varför mager? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Hej jag började exprimentera med kosten 2008 efter att blivit svårt sjuk i diabetes. Låter som du kanske åt lite för mycket protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockebertell Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Mager för att gå ner i vikt, ska i en gammal kostym samt att jag ville exprimentera med enbart protein för att se om det hämmar nedbrytning av muskler vid bantning. Men funderar på att lägga till fet fisk 2 dagar I veckan. Och 90 % av energiintaget. Det är en uppskattning, resterande är mjölk i teet och småätande, ostskiva, en lakrits, äta ute nån gång etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Mycket protein bildar ju också fett... Kroppen omvandlar proteinet till socker och för mycket socker blir fett. Du måste äta fett för att kunna förbränna fett. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715229b9cb462233063a6c-gram-och-energiprocent-liten-guide http://www.matdagboken.se/?p=info&PageID=64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Det låter som det blev för stort energi-intag när du provade LCHF, och kanske för mycket mejeriprodukter? Jag tror du utan problem skulle kunna lägga till lite salladsgrönsaker, det kommer inte att påverka din vikt. Det kliar i mina fingrar att föreslå lite fett, behöver inte vara så mycket som i LCHF men 40-50 %E (inte detsamma som 40-50% av ditt totala matintag!)? Fett är viktigt för hälsan, lite grönsaker skadar inte heller... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockebertell Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Man vet inte vad som händer förrän man provat. Man går upp I vikt av allt I för stora mängder. Protein upplever jag som att det mättar längre per energienet och ger jämnare energinivå från frukost till kvällen. Brukar äta min fisk 800 - 1200 gram på morgonen. Det är ju mest vatten. Och på det står jag mej hela dagan med tillskott av mjölk kanske 3 dl i te och kaffe. 15 g socker och 9 g fett. Tar lite c-vitamin för att kunna förbränna sockret. Det här ger en sakta viktnedgång och då är jag fysiskt aktiv och går miltals i skogen varje vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts