Jump to content

LCHF och mjölkprotein

kiim

Recommended Posts

Jag har funderingar på att försöka äta mer efter lågkolhydrattänket. Men jag har blivit rekommenderad att undvika mjölkprotein eftersom jag har en hemskt irriterad tarm, ibs. Motiveringen var att min kropp inte hinner bryta ner mjölkproteinet, det ligger i tarmen och ruttnar och sedan resulterar det i en matförgiftningsversion. Jag måste gå på toa alltså. Undviker jag proteinet så hinner kroppen däremot med att bryta ner proteinet i köttet och den övriga maten. Detta innebär att jag äter mycket soyaprodukter istället, soyagrädde, soyayoghurt etc. Min mage har verkligen mått bra av detta. Däremot är jag lite tveksam till om soya i sig verkligen är så bra.

Men om jag nu vill äta likt lchf, hur ska jag då tänka? Kan jag fortfarande använda soyaprodukter eller är det egentligen för mycket kolhydrater i det? 

I boken matrevolutionen så står det ju att lchf kan göra under för irriterade magar, är det någon som upplevt detta som kanske rentav liksom jag undvikit mjölk tidigare men som kunnat äta det i måttliga mängder genom lchf. Tänker om magen på något vis blir lugn överlag. 

Nåväl, nu kanske jag mest spånar men vore tacksam för era tankar och tips.

Som jag förstått det är väl spannmålsprodukter mycket illa för irriterad mage, så bara genom att bannlysa allt sånt kommer man långt. Soya är väl egentligen inte hälsosamt i sej heller.

Det finns gott om recept med lCHF utan mejeriprodukter Det är många som använder sej av aromsmör, majonnäs och kokosmjölk som alternativ

Soja är nog inte att rekommendera i längden.

1. Nästan all soja är GMO som innebär att man bygger in"växtskyddsmedel" som är giftiga för ogräs och insekter och oss plus olika gener som gör grödan högavkastande. Däremot är näringsvärdet sämre.

2. Soja innehåller flera ämnen som ska skydda bönan från att bli uppäten bla lektiner. Detta gör att näringsämnena blir svårare att absorberas av djur och människor.

3. Soja innehåller en extremt hög halt av växtöstrogener som kan förstöra balansen mellan våra egna könshormoner. (Munkar i Asien äter soja för att få mindre stark könsdrift.)

Det finns en länk till artikel som också länkar till studier:

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/#.UexIsnJii7E.gmail