Jump to content

Yr, okoncentrerad, seg, trögtänkt (två månader sedan start)


Labbben
 Share

Recommended Posts

Är nu två månader sedan jag körde igång med lchf men jag upplever fortfarande vad ni kallar för "omställningsbesvär" . Inte så extremt seg i benen längre att jag måste kämpa mig upp för trapporna men jag är väldigt yr, okoncentrerad och känner mig allmänt korkad. Kan inte se en film utan att hela tiden pausa eller spola tillbaka för att jag tänkt på något annat. Detta gör nu jag säkert 20-30 gånger per film.

 

Är en man på 35 år med normalt bmi som alltid har alltid varit slank samt tränat en del tidigare.

Har börjat träna fem gånger i veckan sedan tre veckor tillbaka och känner varken att det gör varken från eller till i knoppen. Trodde jag väl inte heller utan konstaterar mest att jag mår detsamma i huvudet vare sig jag tränat eller inte.

 

Har druckit måttligt med öl vid tre tillfälle och efter det försvann alla besvär för några dagar.

 

Äter mellan fem och tio procent kolhydrater. Kolhydraterna kommer från sallad resp nötter.

 

Ska jag behöva ha det så här?

Link to comment
Share on other sites

Det låter konstigt. Det kan inte vara något annat som drabbat dig i samband med kostombytet?

 

Har du provat att salta lite extra på maten? På din beskrivning vad gäller ålder, vikt och träning verkar du inte vara metabolt störd - du kanske mår bättre av lite mer kolhydrater i kosten. Fortsätt att undvika spannmål och socker men prova med att införa lite mer rotfrukter (ej potatis) och kanske lite frukt någon gång ibland. D.v.s. äta lite mer liberal LCHF.

 

Lycka till! Det låter inget roligt att behöva stoppa en film så många gånger.

Link to comment
Share on other sites

Det låter konstigt. Det kan inte vara något annat som drabbat dig i samband med kostombytet?

 

Har du provat att salta lite extra på maten? På din beskrivning vad gäller ålder, vikt och träning verkar du inte vara metabolt störd - du kanske mår bättre av lite mer kolhydrater i kosten. Fortsätt att undvika spannmål och socker men prova med att införa lite mer rotfrukter (ej potatis) och kanske lite frukt någon gång ibland. D.v.s. äta lite mer liberal LCHF.

 

Lycka till! Det låter inget roligt att behöva stoppa en film så många gånger.

Jag har sedan några veckor tillbaka adderat med extra salt som jag sköljer ner med vatten men effekten är marginell. Ja, har själv funderat på att öka på med rotfrukter och frukt i samband med måltid efter träningen.

Link to comment
Share on other sites

Om du brutit med öl 3 ggr på två månader så är det säkert omställningsbesvär drick mycket vatten och äter du tillräckligt med fett. Det är svårt att veta när vi inte vet vad du äter.

Har kollat hur jag ätit och det ligger runt 70-80 procent fett (varav ca 40g Kokosolja) och 15-20 procent protein. Snittar på 2500 kcal och då väger jag 85 kg och är 195 cm lång.

 

Godis, mörkchoklad etc äter jag inte alls.

Link to comment
Share on other sites

Du är nog inte tillräckligt strikt för att komma igenom omställningsperioden

Att tänka i procent kan ibland vara ganska missvisande

Det är bättre att räkna gram kolhydrater

 

Tex säger du att du äter mellan 5-10% kolhydrater

 

Låt oss säga att du äter 2500kcal varje dag och 10% kolisar

Det blir 250kcal kolhydrater vilket är 63 gram kolhydrater

(4kcal = 1 gram)

 

Jag rekommenderar dig att försöka skruva ner kolhydratmängden mot 20 gram och samtidigt se till att din kropp har energi tillgängligt i form av fett

Ersätt öl och nötter med verklig mat!

Då "pushar" du dig genom dörren till fettdrift en gång för alla och slipper ligga i "limbo" mellan 2 världar som du troligen gör för tillfället

Link to comment
Share on other sites

Du är nog inte tillräckligt strikt för att komma igenom omställningsperioden

Att tänka i procent kan ibland vara ganska missvisande

Det är bättre att räkna gram kolhydrater

 

Tex säger du att du äter mellan 5-10% kolhydrater

 

Låt oss säga att du äter 2500kcal varje dag och 10% kolisar

Det blir 250kcal kolhydrater vilket är 63 gram kolhydrater

(4kcal = 1 gram)

 

Jag rekommenderar dig att försöka skruva ner kolhydratmängden mot 20 gram och samtidigt se till att din kropp har energi tillgängligt i form av fett

Ersätt öl och nötter med verklig mat!

Då "pushar" du dig genom dörren till fettdrift en gång för alla och slipper ligga i "limbo" mellan 2 världar som du troligen gör för tillfället

Nu skrev jag 5-10% men för att vara mer exakt har det legat mellan 4 och 7 procent men nästan alltid under fem. Nötter äter jag varje dag och det kan jag prova att dra in under en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Du gör vad det verkar det mesta rätt Labben och bör snart vara "konverterad" ^_^

 

Nötter antar jag är mellanmål eller snacks för dig

Rent generellt är det bättre att försöka komma ifrån småätandet

 

 

Glöm inte heller vätska och salter till kroppen

Ät hellre mer vid måltiderna så du står dig utan mellanmål

Det "tränar" din kropp att hålla upp energinivåerna och snabbar ytterligare på processen

 

Berätta gärna hur det går i fortsättningen

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...