Sigurdur

Gamla kokböcker, före fettskräcken

Recommended Posts

Hej,

Har ni tips på bra kokböcker från förr med gammeldags recept på kött, fisk, fågel, inälvor, med mera. Riktig mat.

Gärna mer eller mindre välkända böcker som kan finnas att få tag på (tipsa gärna om var, om ni vet).

Jag tänker på böcker som är minst 50 år gamla eller så. Jag vill lära mig att laga inälvsmat, men var får man tag på det?

Skaldeman skriver om njurtalg och ister, men det kanske är överkurs, eller?
Jag vet ingenting om sådan mat (bara att det är gott och nyttigt) och jag har ingen att fråga heller. Skriv gärna ner era recept (detaljerat om ni vill, i form av spisvärme, sätt att skära, etc.) ni som sysslar med sådant - (inälvor och riktigt gammeldags recept som är LCHF).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan man söka böcker på antikvariat i Norden: http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

Man får direktkontakt med det antikvariat som har titeln man letar efter och handlar på deras villkor. Har funkat fint för mig att få tag på böcker som är slut hos förlagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Tore Wretmans "Svensk husmanskost" (1967, finns i nytryck) är ju en klassiker om du inte redan har den. Tex: lungmos och griljerade grisknorrar....

2. Emma Nygren - "Husmoderns kokbok" (min från 1920) Tex ett leverkalops och tysk leverkorv

Inga av dem direkt fyllda med inälvsmat men väl så inspirerande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar nästan aldrig i kokböcker men om jag gör det det brukar jag ta fram mammas Stora Kokboken Wezäta förlag från 1954, där finns ingen fettskräck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, scribd.com verkar fungera. Har ni avnjutit inledningen till "Sockerdieten"? Det är ren LCHF-poesi:

"En sträng sockerdiet erbjuder en del svårigheter, då det gäller att med tillåtna födoämnen åstadkomma omväxling av maträtter, vilka ej för mycket skilja sig från den vanliga kosten. Vid denna diet går all strävan ut på att genom val av lämpliga råvaror och genom tillagningen göra kosten så fri från kolhydrat som möjligt, men däremot rik på fett. Den mängd äggviteämnen [protein], som får serveras bestämmes vanligen av läkaren och serveras då i form av viss mängd kött, fisk och ägg."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på t ex bokborsen.se efter Kajsa Wargs kokbok! Den är gammal!!!

Sen.. finns en engelsk författare som skrev  boken Självhushållning (saymore (tror jag)) där står mycket roligt och nyttigt ifall samhället skulle kollapsa!! ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att det verkar vara så stor skillnad egentligen om jag kollar i mormors Hemmets kokbok från 1922, mer än att i den används en hel del späck i vissa sammanhang.

Annars kan jag rekommendera Hirams kokbok från ca 1960. Hon skriver så roligt! Och jag älskar hennes recept när hon skriver sånt som "Ta en slösaktigt stor klick smör".

För övrigt gör man ju som man vill. Jag har nog aldrig mätt mängden matfett jag steker i, man häver ju i så mycket man tycker behövs.

En annan favorit är Bonniers stora kokbok från 1960. Även den från 80-talet är rätt OK. Den senaste upplagan kan man tända i spisen med, fullständigt värdelös i mitt tycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att det verkar vara så stor skillnad egentligen om jag kollar i mormors Hemmets kokbok från 1922, mer än att i den används en hel del späck i vissa sammanhang.

Annars kan jag rekommendera Hirams kokbok från ca 1960. Hon skriver så roligt! Och jag älskar hennes recept när hon skriver sånt som "Ta en slösaktigt stor klick smör".

För övrigt gör man ju som man vill. Jag har nog aldrig mätt mängden matfett jag steker i, man häver ju i så mycket man tycker behövs.

En annan favorit är Bonniers stora kokbok från 1960. Även den från 80-talet är rätt OK. Den senaste upplagan kan man tända i spisen med, fullständigt värdelös i mitt tycke.

Jag har också Hemmets kokbok från 1903 upplaga 1952 P.A Norstedt & Söner förlag Pris 13 kr. 50 öre

Det vi i alla tider fnissat åt är Receptet för Lungmos, börjar så här:

12 personer

Hjärtslag av kalv el. får :D

(Nu får man ju inte hjärtslag av lungmos utan det innehåller hjärta och lungor )

Här i boken används späck, det finns recept på Kokt tunga, Oxtunga med tomat och svamp, stekt gödkalvlever, lever stekt i skivor,  mald leverbiff, korvkaka, stekt kalvhjärta, stuvad kalvhjärta, makaronirand med njurstuvning, lungmos, pölsa, blodpudding.

Alla recept är från början ex pölsa.

"Till pölsa användes med fördel buljongkött eller sådant kött, som putsats vid slakten, eller andra enklare bitar av oxkött. Även hjärtslag :D  användes ofta. Det kokta köttet skäres i bitar och males. Spadet silas" osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ister, det är ju den stora fettranden på t.ex osaltat fläsk. Min mormor sparade alltid sånt i en burk för att steka med sen eller ha på smörgås.

Heter inte det talg? Av värme blir det ister?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt försök med att ladda upp detta fantastiska kapitel om diabeteskost anno 1925. Får se om det funkar bättre nu.

http://www.scribd.com/doc/196652680/Sockerdiet-1925

Det är ju inte givet att samma kost är bra för både typ 1 och typ 2 diabetiker. När började man använda insulinsprutor för typ 1 diabetiker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Tanten

Hur länge kan man ha ister i en burk då? Framme eller i kyl? Bara att lägga i pannan och så smälter det?

Jag fattar inte att så mycket gammal kunskap om matlagning (före den storskaliga industrin, typ) kunnat så gå förlorad i hela samhället... :o

När/varför slutade vi i Sverige bry oss om vad vi äter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Tanten

Hur länge kan man ha ister i en burk då? Framme eller i kyl? Bara att lägga i pannan och så smälter det?

Jag fattar inte att så mycket gammal kunskap om matlagning (före den storskaliga industrin, typ) kunnat så gå förlorad i hela samhället... :o

Mormor hade en glasburk med lock som bara stod där på bänken, kanske hon dukade bort den och ställde isf  burken i skafferiet. Om man ställer den i kylskåpet så blir den stenhård. God att ha på macka. Min mamma och hennes syskon bråkade alltid om att få äta den knapriga svålen på julskinkan! Det var ju lyx. De brukar sätta in den i ugnen en stund till för att bli knaprig. Det som droppar ner används till dopp i gryta. ( Man spädde ut spadet med vatten och sedan doppade ner bröd, gärna lite torrt mjukt bröd, fiskade upp och åt.) Det man inte blandar ut kan sparas som ister. Om du provar att steka ngt fett fläsk utan att bränna på för hårt och låter pannan stå och svalna så har du ister där, det alldeles vita! Mormor kunde hälla bort det som var under den där vita skorpan. Hon gjorde ett litet hål vid kanten och hällde av. Resten hamnade i burken. Både min mormor/farmor och mamma diskade plastpåsar och återanvände. Sen blev det såå ute att göra det. Man skulle köpa nytt för det var renare!?

Jag som är född mitten på 50-talet tycker väl att det var senare 70 som vi på allvar började slit och släng.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Tanten

Jag har för mig jag sett mormor steka fett! Dvs en fettbit får smälta i stekpannan. Hon använde det till allt möjligt. När det är härsket så är det inget gott. Ibland är det salt så smaka av innan du avgör vad du ska ha det till, enbart stekpanna i grytor eller annat.

Jag tro den mesta kunskap försvann när kvinnorna skulle arbeta utanför hemmet. Då blev det lättare att köpa färdigt än ställa sig med långkok. Det finns baksidor på alla mynt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det slog mig just. Jag tror att Margarinet kom och gjorde att det inte blev poppis att spara istret  som man kunde köpa i affären också.

Så var det nog, Margarinet kom.

Men mormor fortsatte med sitt smör och ister. Hon var smal :)

Min mor och jag är lite rundare om man säger så ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte givet att samma kost är bra för både typ 1 och typ 2 diabetiker. När började man använda insulinsprutor för typ 1 diabetiker?

1921 upptäcktes insulinet, men när det började användas i större format vet jag inte. Vet dock att människor långt in på 30-40-talet ordinerades kostbehandling med grönsaker. Inte så vanligt annars i de här trakterna att man odlade speciella grönsaker, men min dotters farfarsfar gjorde det, mot sin diabetes.

1923 fanns tydligen insulinet att tillgå i Sverige, åtminstone i de större städerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1921 upptäcktes insulinet, men när det började användas i större format vet jag inte. Vet dock att människor långt in på 30-40-talet ordinerades kostbehandling med grönsaker. Inte så vanligt annars i de här trakterna att man odlade speciella grönsaker, men min dotters farfarsfar gjorde det, mot sin diabetes.

1923 fanns tydligen insulinet att tillgå i Sverige, åtminstone i de större städerna.

Tack för upplysningarna! Då kan man ju tänka sig att boken Per w hänvisar till vänder sig till typ 1 diabetiker. Det fanns nog inte heller så många med diabetes typ 2 på 20-talet. Var det typ 1 diabetes som din farsfarsfar hade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för upplysningarna! Då kan man ju tänka sig att boken Per w hänvisar till vänder sig till typ 1 diabetiker. Det fanns nog inte heller så många med diabetes typ 2 på 20-talet. Var det typ 1 diabetes som din farsfarsfar hade?

nja, typ-1 dör ganska snart utan insulin, även på lågkolhydratkost, så jag skulle tro att det var typ 2, om man alls ska specifiera nån typ. Visst fanns det diabetes typ 2 även på 1920-talet! Ävn om det kanske inte var alls lika vanligt som idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja, typ-1 dör ganska snart utan insulin, även på lågkolhydratkost, så jag skulle tro att det var typ 2, om man alls ska specifiera nån typ. Visst fanns det diabetes typ 2 även på 1920-talet! Ävn om det kanske inte var alls lika vanligt som idag.

Men jag har för mig att jag läst att fettdiet var det enda man hade att ta till innan det fanns insulin att tillgå. Fast det låter ju rimligt som du skriver att man hade svårt att överleva då men jag har inte forskat djupare i det.

När det gäller typ 2 så kan man ju backa förloppet om det inte gått för långt, speciellt om man väger mycket så man kan gå ner i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man noterade redan på den tiden att det fanns olika typer av sockersjuka, de som klarade sig bra på fettdieten och de svårare fallen som bara levde ett tag trots väldigt strikt diet. De svårare fallen var troligen typ 1: orna utan egen insulinproduktion.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg