Jump to content

Slipper man tandsten om man äter LCHF?

MKJ

Recommended Posts

Nej. Möjligen kan mängden förändras. Enligt min gamla tandläkare kom all min tandsten från salivens sammansättning och dricksvattnets innehåll. Hundens veterinär varnade för mer tandsten hos hunden om hon får det foder hon får (Vom o Hundemat). Vet inte hur det blir med hunden på sikt men på mig tas det tandsten varje gång jag är hos tandläkaren.

• Like 2

Jag har i alla år haft jobbig tandsten, ofta gått två gånger per år för att ta bort det, men efter två år med LCHF var det nu senast en snabbt avklarad historia hos tandläkaren. Så jag slipper det inte helt men nästan, och också min tandläkare sade att det förmodligen var något med min saliv som orsakade min tandsten. Fast trots att jag ställde följdfrågor hela tiden blev jag inte klok på vad det var helt precis, så jag konkluderade att hon förmodligen inte visste.

• Like 1

Ett evolutionärt perspektiv på tandsten är att eftersom det leder till tandlossning och arkeologiska bevis i överflöd visar att våra förfäder före jordbruket hade god tandhälsa (=endast lite karies plus de flesta tänderna kvar i hög ålder), så är det något i modern miljö som orsakar tandstenen.

Kosten är en naturlig kandidat, kanske i kombination med vilka bakterier man har i munnen nu jämfört med då.

Men det är alltså onaturligt för homo sapiens att lida av tandsten.

• Like 3

• 4 months later...

Fick klart bättre tänder och tandkött av LCHF, men det stora lyftet kom när jag slutade med kommersiell fluortandkräm. 
Klart mindre tandsten, vitare tänder, inga "kaffefläckar" alls längre. Tandköttet blöder aldrig.

Kör bara eltandborsten varvat med bikarbonat då och då samt tandtråd innan jag går och lägger mig.

Spekulerar själv i förändrad bakteriesammansättning, men är säkert kombinationen LCHF och inga gifter(fluor) och hormoner längre. 

• Like 1