Jump to content

Slipper man tandsten om man äter LCHF?

MKJ

Recommended Posts

Nej. Möjligen kan mängden förändras. Enligt min gamla tandläkare kom all min tandsten från salivens sammansättning och dricksvattnets innehåll. Hundens veterinär varnade för mer tandsten hos hunden om hon får det foder hon får (Vom o Hundemat). Vet inte hur det blir med hunden på sikt men på mig tas det tandsten varje gång jag är hos tandläkaren.

• Like 2

Jag har i alla år haft jobbig tandsten, ofta gått två gånger per år för att ta bort det, men efter två år med LCHF var det nu senast en snabbt avklarad historia hos tandläkaren. Så jag slipper det inte helt men nästan, och också min tandläkare sade att det förmodligen var något med min saliv som orsakade min tandsten. Fast trots att jag ställde följdfrågor hela tiden blev jag inte klok på vad det var helt precis, så jag konkluderade att hon förmodligen inte visste.

• Like 1

Ett evolutionärt perspektiv på tandsten är att eftersom det leder till tandlossning och arkeologiska bevis i överflöd visar att våra förfäder före jordbruket hade god tandhälsa (=endast lite karies plus de flesta tänderna kvar i hög ålder), så är det något i modern miljö som orsakar tandstenen.

Kosten är en naturlig kandidat, kanske i kombination med vilka bakterier man har i munnen nu jämfört med då.

Men det är alltså onaturligt för homo sapiens att lida av tandsten.

• Like 3

• 4 months later...

Fick klart bättre tänder och tandkött av LCHF, men det stora lyftet kom när jag slutade med kommersiell fluortandkräm. 
Klart mindre tandsten, vitare tänder, inga "kaffefläckar" alls längre. Tandköttet blöder aldrig.

Kör bara eltandborsten varvat med bikarbonat då och då samt tandtråd innan jag går och lägger mig.

Spekulerar själv i förändrad bakteriesammansättning, men är säkert kombinationen LCHF och inga gifter(fluor) och hormoner längre. 

• Like 1

Bästa sättet att hålla efter tandsten är att se till att den biofilm som bildas på tändera tas bort mekaniskt (skrapa) på hemma fronten gör man detta med tandtråd; för ner/upp tråden långsamt längs tanden tills det tar stopp, för sedan tråden mot tanden som ett c och skrapa uppåt/nedåt, upprepa för varje tand, både läst och rekommenderats detta av min holistiska tand hygenist.

• Like 2

Jag tar en bit kokosfett i munnen och swischar runt tänderna i 5 - 20 min medan jag gör mig i ordning på morgonen. Sen spottar jag ut det i kompostpåsen, och sköljer med varmt vatten.

Det går bra med vilken olja som helst, men jag föredrar kokosfett, som man inte behöver sked till, utan kan ta en bit med kniv. Det har heller ingen stark smak (jag kör smaklöst kokosfett) som t ex olivolja.

• Like 1

Nej. Möjligen kan mängden förändras. Enligt min gamla tandläkare kom all min tandsten från salivens sammansättning och dricksvattnets innehåll. Hundens veterinär varnade för mer tandsten hos hunden om hon får det foder hon får (Vom o Hundemat). Vet inte hur det blir med hunden på sikt men på mig tas det tandsten varje gång jag är hos tandläkaren.

Trodde det var tvärtom avseende hundmaten? Min får samma och jag har uppfattat det som att risken för tandsten skulle minska med ett spannmålsfritt foder.

Trodde det var tvärtom avseende hundmaten? Min får samma och jag har uppfattat det som att risken för tandsten skulle minska med ett spannmålsfritt foder.

Jo, det trodde jag med... Men jag nickade bekymrat och antydde att jag kanske får se över det... :) Än ser det bra ut och hon är 2år, med tiden får jag svar! :)

• 1 month later...

Fick klart bättre tänder och tandkött av LCHF, men det stora lyftet kom när jag slutade med kommersiell fluortandkräm. 

Klart mindre tandsten, vitare tänder, inga "kaffefläckar" alls längre. Tandköttet blöder aldrig.

Kör bara eltandborsten varvat med bikarbonat då och då samt tandtråd innan jag går och lägger mig.

Spekulerar själv i förändrad bakteriesammansättning, men är säkert kombinationen LCHF och inga gifter(fluor) och hormoner längre. 

Menar du att du kör eltandborsten med bara vatten? Jag har kört lite mer med eltandborste nu eftersom jag fick en infektion i tandköttet. Tycker dock att det är svårt att köra över tänderna på ett milt sätt eftersom tandborsten är såpass hård och går så snabbt så den bara studsar då och bara tar längst ut på tänderna. Då trycker jag lite mer och låter tandborsten rotera på varje tand och då tar tandkrämen slut fort så jag lade på ny flera gånger. Igår kväll tyckte jag att tänderna kändes sträva efter tandborstning istället för blanka som dom brukar göra. Blev då rädd att eltandborste plus tandkräm som kanske innehåller slipmedel skadat emaljen.

Jag skulle egentligen vilja ha en eltandborste med mjukare borst och som går att köra långsammare men det är en oral B som min sambos tandläkare rekommenderade honom.

Nu är jag lite bekymrad över om jag skadat emaljen och vad jag skall göra nu. Upptäckte också att det står på tandkrämen att det är extra mycket fluor i den så det är nog ingen bra sort över huvud taget. Min brors familj använde dock fluorfri aloevera tandkräm ett tag och då fick dottern hål i tänderna så jag är lite skeptiskt till helt fluorfri.

En sort med mindre slipmedel och mindre fluor kanske skulle vara bra om man nu behöver tandkräm.

Jag gissar att det är bikarbonatet snarare än avsaknad av flour. Tandtråd och eltandborste är också väletablerade grepp för bättre munhälsa. Överanvändning av flour kan ge vita fläckar i emaljen, i övrigt har man inte lyckats konstatera några negativa effekter av flour. I Sverige tillsätts inte flour till dricksvattnet, vilket de gör i USA. Det är från USA debatten om flour kommer och den verkar faktiskt inte grunda sig på några vetenskapliga rön (inga jag lyckats hitta i alla fall, posta gärna *vetenskapliga* referenser om motsatsen). Om man spottar ut tandkrämen efter borstning bör absorptionen av flour bli minimal. 

Jag kör numera en extraborstning med salt och/eller salt+bikarbonat. Bikarbonat är känt för sin antifläckverkan. Saltet känner man riktigt hur det kryper in och gör sitt jobb.