marsali

[Tips] Vad ska Du äta idag? Alla behöver ju lite inspiration ibland!

Recommended Posts

Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi kan skriva vad vi har eller tänker äta, som en inspirations bank när fantasin tryter, lägg gärna in recept eller länka till ett. hoppas fler hänger på :rolleyes:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar; frukost MBC

middag; Helgrillad kyckling med vitlökssmör. Till barnen även broccoli och brysselkål. inte så kul kanske men här fanns ju ingen insprations tråd innan ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt rester av rester idag. Det blev otroligt gott trots att jag tog vad jag hade:

Stekte ett paket bacon i bitar, äggplanta och lite champinjonrester i smör och varvade med tomatkross och en äkta mexikansk tomatsalsa (mycket av det så blir det gott). Sen kokade jag broccoli en aning och hällde sen bort vattnet, skar i bitar och satte till en restbit getost och riven ost och en dl grädde. Jag lät broccoli-ost-röran koka ihop lite tills osten smultit. Sen satte jag det här i en ugnsform så att bacon-tomat-äggplantaröran kom underst och broccoli-ost-röran ovanpå och sen allra överst skivor av en smakrik ost. In i ugnen 25 minuter och njut :)

Barnen åt lite kineybönor till och om man äter sådant är det nog gott som tillbehör, men behövs förstås inte alls.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det broccolimos och hamburgare till middag. Scan har en hamburgare som heter Bistro med 94% kötthalt, 3 gr/kh/100 gr, 18 gr protein, 19 gr fett. Inte allt för mycket annat skit i heller, konserveringsmedel E262, citronsyra E330 och lite annat utan e nummer. Kanske inte det bästa alternativet men den är god och det är bekvämt när man har en slappedag.

Broccolimosen gör jag med en skvätt vispgrädde, lite smör o salt i, mixar med mixerstaven och lägger på riven ost i grytan så den får smälta en stund innan man tar av den.

Enkelt och gott, snabbt går det också :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har vi inte tröttnat på julmaten! Julkorv med broccolimos, hemmagjord rödbetssallad och senap blir det till middag. I morse fröknäcke m bregott och brie, kaffe med grädde. Till lunch en lchf-kaffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Larz.tack för tipset med burgaren, kan vara värt att testa på gillen,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färsbiff med hemgjort kryddsmör. En bit brie efteråt.

800g 50/50-färs. 1 stort ägg. Salt och nymalen vitpeppar. Mixa i matberedare. Forma biffar i önskad storlek och stek 5-6 minuter per sida i ganska låg värme och mycket smör.

Låt ett halvkilo extrasaltat smör ligga framme i stugvärmen så det blir mjukt. Finhacka bladen från en kruka av vardera basilika, slätbladig persilja och gräslök och blanda i smöret. Bred ut plastfolie och klicka ut smöret och rulla därefter korvar av smöret. Kyl det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Färsbiff med hemgjort kryddsmör. En bit brie efteråt.

800g 50/50-färs. 1 stort ägg. Salt och nymalen vitpeppar. Mixa i matberedare. Forma biffar i önskad storlek och stek 5-6 minuter per sida i ganska låg värme och mycket smör.

Låt ett halvkilo extrasaltat smör ligga framme i stugvärmen så det blir mjukt. Finhacka bladen från en kruka av vardera basilika, slätbladig persilja och gräslök och blanda i smöret. Bred ut plastfolie och klicka ut smöret och rulla därefter korvar av smöret. Kyl det.

gott med kryddsmör, jag brukar ibland göra som du och ibland spritsar jag ut på bakplåtspapper och styckfryser dom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: äggröra på 2 ägg och grädde och smör

Lunch: ostpaj (med mandelmjöl i skalet), osten var överbliven cheddar från julbordet samt brysselkål och sparris med smör

Middag: kycklingklubbor och blomkålsmos med getost (mums!) och en sallad

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter inte särskilt strikt, så mitt bidrag kanske inte är så hjälpsamt... Här kommer det iaf:

Frukost: Inget (stressad och o-hungrig)

Lunch: Gräddstuvad vitkål med fancy-schmancy-korv från Taylor & Jones (ingen koll på kolhydraterna där, men den är så hejdlöst god att den får innehålla vad den vill :) )

Middag: Tänkte fixa lite tapas-plock: pata negra, inlagda vitlöksklyftor, champinjoner och oliver, grillad paprika, kronärtskockor, gruyereost, avocado och albondigas (hyfsat LC, inte särskilt HF). Went bananas på affärn, hela köksbänken är full med mat nu... Dags att lyfta på häcken och gå och rulla köttbullar innan inspirationen falnar :)

Mitt tips när inspirationen tryter är att alltid ha kål hemma. Kål är fantastiskt: Klimatsmart, billigt, gott, hållbart, lätt att variera, passar till allt. Nu runt jul när det funnits färsk grönkål på affärn har jag typ levt på det (den i fryspåse är bara sorglig).

/Kål-lover_82

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: "äggröra" stekte köttfärs, la till lite cantadouost, lite rättikagratäng och 3 ägg... "äggröra de lux" kallar jag det när jag rensar kylen=))

Middag: "egosallad" från ica... coleslaw ost skinka och kyckling

Extra: atkinsbar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: en kopp grönt te

en kopp kaffe

Lunch: bullet te med 17 g smör och 22 g kokosfett

Middag: 150 g lammstek med lite sky, 70 g kokt grönkål

Planerar att dricka en kopp te och en liten bit ost senare ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig blev det så här idag:

Frukost: Smoothie på turkisk yoghurt, keso och idag blåbär, annars oftast avocado, plus lite grädde.
Kör i mixern i 30 sek, klart!

Lunch: Gårdagens tacogratäng, recept här: http://www.femme.se/56kilo/2009/05/mumsig-tacogratng/ (blev väl inte helt enligt recept så den blev lite tam tyvärr, mer kryddor nästa gång)

Till det hemgjord coleslaw, recept här: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=25 (gudagod)

Resten av smoothien slank ner för en dryg timma sedan, nu sitter jag på tåget mot Västerås med en termos kaffe med god grädde i. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt gott är att ta en kycklingfile och snitta den och vika ut ungefär som en fjärilskotlett. Steker den i smör, saltar o pepprar (går snabbare när den är "utvikt", lite tunnare då).

Stek några skivor bacon och lite strimlad lök.

Ät som hamburgare i ett salladsblad med lite bea och ev ngn skiva tomat eller gurka.

Favorit för alla i familjen!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fantastiskt gott är att ta en kycklingfile och snitta den och vika ut ungefär som en fjärilskotlett. Steker den i smör, saltar o pepprar (går snabbare när den är "utvikt", lite tunnare då).

Ät som hamburgare i ett salladsblad med lite bea och ev ngn skiva tomat eller gurka.

ska testas!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är trött som en gnu efter tre hektiska jobbdagar (dom 3 första dagarna efter 11dagars semester) så till frukost åt jag lite turkisk yoghurt utblandat grädde och ett par teskedar lite müsli (melonkärnor, solroskärnor och sesamfrön), till lunch åt jag ett par matskedar keso, en bruk makrill och två ägg och till middagen stannade jag förbi pizzerian och specialbestälde en fläskfilé sallad, utan sallad med extra ost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här blev det sen frukost ,äggröra på 2 ägg ett par msk vispgrädde ,stektes i smör till detta 4 skivor bacon lite gruks och några coctailtomater.

1 mbc på dagen och 1 ruta mörk choklad+några nötter

middag tacofärs med grönsaker ,guacamole,creme fraiche och en liten skvätt tacosås.MUMS!

avslutar dagen med en stor kopp te med grädde i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det brunch på 1 ägg en skvätt vispgrädde, en skiva ost och en skiva skinka. Lchf-kaffe till. Planerar att göra falukorv i ugn till middag, det blir två skivor falukorv med varsin skiva ost och en liten klutt senap. Till det ska jag äta rotmos med smör i. En del kh, jag vet men det gör mej ingenting. Till kvällsfika tar jag men en varm ägg-fluff-dricka och med det får det vara bra för idag försöker jag bestämma mej för...

Ägg-mjölkfluff: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och idag blir det hemmagjorda hamburgare med diverse lchf-tillbehör. Gårdagens broccolimos till snabblunch, med extra smör. Till frukost blev det fröknäcke med ost och bregott. Kaffe lite då och då, ibland med en skvätt grädde i.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till sen frukost blev det MBC med kanel i, det blev ganska gott.

till lunch/middag blev det lax i ugn med sås av saffran, lök, grädde creme f och hönsbuljongtärning. Häll såsen över laxen och in i ugnen. det var jättegott. till det broccoli, gröna bönor och zuccini i ugn.

i kväll blir det nog lite te med grädde. Blir lite smått generad och förskräckt när jag tänker på att för 2 år sedan hade jag utan att blinka 2 msk socker till en stor kopp te...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omelett så klart :) gjord på ägg och en skvätt grädde stekt i smör med bacon. Lunch mini-kebaber som jag gör på malet älg och hjortkött med lite goda kryddor i. Med lite bea och tzatsiki samt några körsbärtomater. Kaffe med grädde.. Till kvällen lite kall rostbiff med ost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort något idag förutom att sitta tv-soffan så jag har inte gjort av med någon energi så jag åt 4ostplättar med cremé chesse på till brunch och nu på kvällen åt jag langos. Det när vad jag ätit idag :) Jag stod mig rätt länge på gårdagens middag och kaffe med grädde i på morgonen.

Jag älskar helgen då min "matklocka" inte är så rutinbunden. Annat är det på vardagen, då kommer jag in rutinen "frukost, lunch och middag, med mellanmål där i mellan" dumheter :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska jag prova!!! Lät supergott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

middagen blev kebabpizza med pizzasallad och kebabsås, allt hemmagjort och lchf-vänligt! 

kebaben gör jag genom att strimla fläskkarre och steka i mycket smör och kebabkryddor. såsen gjorde jag med hemmagjord aioli + lite av tomatsåsen som blev över från pizzan! såååå gott, blir till lunch imorgon också, längar :)))) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra trådstart! Håller på och gillar här allt jag måste ta och testa! =)

Här har ni mina måltider för dagen. Morgondagen kommer att se ungefär likadan ut =)

- Ostmackor på kokosbröd ( http://melchf.wordpress.com/2012/11/17/kokosbrod/ )

- Äggröra med fetaost och gårdagens rester av köttfärs

- 1 kokt ägg med majonnäs och dill.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev hickorymarinerad fläskkotlett samt jordärtskockspure med västebotten och små knaperstekta baconbitar plus grönsallad med olivolja och balsamvinäger.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha här ska man försöka hålla sig tok strikt och så kommer det så mycket toppen förslag, ;o).. det ser ut som att vi överlag äter mycket gott innom LCHF:o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen mat: 2 kokta ägg till frukost, en mega-kaffe med mjölk. Orkade inget fett idag.

En handflata stor klick stekt torsk, dubbelt så mycket skagenröra och 4 paprikaringar till lunch.

Till middag planerar jag äggröra på 2 ägg, en skvätt vispgrädde, en skiva skinka och en skiva ost.

Om jag behöver dricker jag en varm äggmjölksfluff till kvällsfika men annars satsar jag på te on the rocks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket kul förslag! 

Middag idag: Ruccola sallad, vattenkrasse, 1 ägg, en Baby-bell och majonäs som förrätt. Ugnsbakad laxfilé, haricot vert med creme fraiche utrört med dill. Lite senare: Nötter och 1 glas rödvin + 1 stort glas vatten. Ska ta mig en kaffe med grädde nu. 

Anna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Kaffe med gräddskvätt

Lunch: Tacopaj och vitkålssallad från gårdagen

Middag: Laxbiffar med blomkålsmos, skirat smör och några lingon

Herreminje, inga ägg på hela dagen! Eller ett par gulor i laxsmeten, men ändå. Något slags rekord, tror jag bestämt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En storfavorit hos oss är helstekt fläskkarre!

Stek den i panna i mycket smör runt om så den ser nästan bränd ut, hög värme. Ställ sedan in i ugnen på 175 grader med stektermometer tills innertemp är 80-85 grader. Helt gudomligt gott! Detta med lite kokt broccoli och vitlökssmör! Måste testas!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det bacon, lök, cremefraicheröra med broccoli, imorgon kokar jag rättika i grädde, gör en köttfärssås, rikligt me ost o tjoff in i ugnen med allt, lite som moussaka, ruskigt gott jag lovar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det:

Frukost: äggröra med grädde och ost

Lunch: avokado, någon tomatklyfta och hemmagjord gryta på nötkött

(Mellis när middagen tog för lång tid : en bit hirten ost (gudomligt gott))

Middag: ost, broccoli och skinkpaj (gräddad utan skal)

kvällsgott: clementin (låtsas inte om den.. its not there)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min frukost blev:

Färsbiffar från kvällen innan, Gjorda på bara blandfärs, grädde, äggula & viltfond

Sås från skyn + röd paprika + "magic bullet te"

Kokar eget te på vanliga kryddor. Just idag ingefära, kanel och kardemumma som bara kokar upp. Tar sen en halv minut för kryddorna att sjunka till botten och då är det bara att hälla upp teet i mixern och mixa med smör och kokosfett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukosten idag blev äggröra på två ägg, en skvätt grädde och stekt i mycket smör

Lunchen blir hemmagjorda köttbullar(rester) med någon grönsak och vitlökssmör

Middag blir Stekt älgryggbiff med blomkål och broccoli med gräddsås eller kryddsmör

Hinner med två koppar kaffe också med lite grädde i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt en underbar lunch idag!

Smörstekt lax (portionsbit delad i mindre bitar) och hemgjord coleslaw med pepparrot. Osthyvlad vitkål, majjo, salt och riven färsk pepparrot.

Fantastiskt gott!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har du testat, vad tyckte du?

inte ännu, det kommer på nästa veckas meny:o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Frukost : favorit i repris / äggröra med mycket smör, lite grädde och ost

Lunch: Resterna från gårdagens middag (paj utan skalet), sallad till

Mellis: Kaffe och babybell till eftermiddagsfikat

Middag: Kryddig korv (hoppas inneligen att jag kollat kh när jag köpte den) och ost/skink gratinerad endiver

senare: clementin (joho. idag med)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ej ätit idag ej varit hungrig,,,kanske inte så bra men igår åt jag hemmagjorda biffar sparris vitlökssås...Vet ej vad det blir idag borde få till något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Kaffe med gräddskvätt, en sked förrgårdagstacopaj.

Lunch: Gårdagens laxfärsbiffar.

Middag: Bigos (polsk kålgryta). Mmmmgott!

Smakade dessutom (i allmänbildningssyfte) på en Allevo-bar på jobbet. Dagens tips: gör inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Entrecote med bea x2 och en hel avocado. Nu är det strikt som gäller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lunch: köttfärsröra med lite paprika och lök, vitlök och andra kryddor + vitlökssmör

Middag: Fläskfilegryta med dijonsenap, vitlök och lite gädde. Fräst brysselkål och smör till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Idag blev det broccolimos och hamburgare till middag. Scan har en hamburgare som heter Bistro med 94% kötthalt, 3 gr/kh/100 gr, 18 gr protein, 19 gr fett. Inte allt för mycket annat skit i heller, konserveringsmedel E262, citronsyra E330 och lite annat utan e nummer. Kanske inte det bästa alternativet men den är god och det är bekvämt när man har en slappedag.

Broccolimosen gör jag med en skvätt vispgrädde, lite smör o salt i, mixar med mixerstaven och lägger på riven ost i grytan så den får smälta en stund innan man tar av den.

Enkelt och gott, snabbt går det också :D

Tulip har hamburgare (113gr) med 99% nötkött, tillsatt bara salt och kryddor :) . Jättegoda men inte jättebilliga. Snabb och lätt kvällsmat med tex stekt vitkål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ikväll blev det premiär för Moussaka, hittade recepeptet i Allt om LCHF-bilagan nr 7, sid 28.

post-505-0-24065500-1357767417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens måltider:

Frukost: äggröra gjord m en skvätt grädde, en skiva ost, en skiva skinka. Min stora frukostmugg kaffe med mjölk.

Lunch: Burgare på blandfärs med en ostskiva som fick smälta uppepå. Blomkålsmos och cafe de paris smör till.

Middag: Stekt kyckling med lite grönmögelost, en sallad på babyspenat, granatäpple, parmesanost och olivolja, lite peppar på.

Kvällsfika: En äggmjölk men jag fick lämna hälften (mätt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit tråkig med maten ett par dagar, mest mbc och ägg om jag ska vara ärlig,, men jag känner hur det lättar för varje dag så just nu passar det mig att vara enformig:o).. men i dag ska jag i alla fall laga en köttgryta på fläskkött, vitlök morötter krossade tomater, timjan och hönsbuljong. För mycket kolhydrater för mig men barnen blir nog nöjda:o) till det blir det kokt broccoli som åxå går hem hos dom små.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Äggröra

Lunch: Fläskfilégryta, kokt broccoli, vitlökssmör (gårdagens middag)

Middag: Skinkstek, gräddsås och stekt vitkål, ev smör istället för sås för min det beroende på hur många koppar kaffe med grädde det blir idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg