marsali

[Tips] Vad ska Du äta idag? Alla behöver ju lite inspiration ibland!

Recommended Posts

Vi åt pizza-paj inspirerade av en LCHF-blogg. Botten av mandelmjöl, fibrex, ett ägg och smör. Sen fyllning stekt maletkött, tomatsalsa, lök, champinjoner, ost och mycket pizzakrydda. Igår lagade vi samma och då hade vi i färskost också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frukost blev ett ägg, kaffe med grädde, smör och kokosolja. Vi fick sen en gäst och bjöd på te med 80% choklad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kycklingfile i salldsblad med mozzarella och grönsallad mkt ost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ikväll blir det nån sorts blandning mellan lasagne och moussaka på LCHF-vis: Jag skivar zucchini i ca 5mm skivor och lägger dem i botten på en smord ugnssäker form. Man kan skiva tjockare och förkoka i micro, men jag föredrar tunnare skivor och mindre disk ; )  Fräs köttfärs med peppar, vitlök och mycket kanel. När det har fin stekyta, tillsätt salt. Smaka av, och häll sen i grädde eller creme fraiche( eller båda om du vill, allt efter tycke och smak). Häll röran över zucchinin, och sen ett till lager av zucchini ovanpå. Ställ in i ugn, 200° i 20 min. Riv ost, strö över och grädda ytterligare 20 min. En av mina absoluta favoriter! Vill man ha mer grönt kan man äta en sallad till, eller kanske skiva i lite paprika. Bra rätt att ta till när grönsakerna sjunger på sista versen. Som ni kanske förstår lagar mat jag enligt Kajs Wargs princip; man tager vad man haver.  Smaklig måltid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här blev det Korv stroganoff. Hittade falukorv med 71 % köttråvara, tärnades tillsammans med hackad lök, med smör frästes det i stekpanna. Tomatpure fick fräsa med en stund innan creme fraiche 34% och grädde 40% hälldes i.  Grovriven vitkål fick koka med några minuter. Salt och peppar. Gott och billigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom frustrations-ätar-gnäll-lisa och vände upp och ner på alla mina planer.

Frukost: 3 mindre ägg med smör (första gången. Inte helt säker på att det här är min frukost.. men jag blev så sugen efter läst frukostförslag)

hungers-nöd (känslokris) : näve mandlar 1 chokladruta "Jag ska inte ha en till senare"

Lunch: Sallad (jomen visst. Så bra planerat... )

hungers-nöd mellanmål : Ännu mera mandlar, baby bell, 1 chokladruta (danger will Robinson)

Snacks medans jag lagar äkta pannkaka till familjen och det är synd om mig- mat - äta - bara - för - att - jag - har - ingen - viljestyrka - kvar :

mer choklad (great!), cola light och 1 clementin

Middag: Ugnspannkaka (Fyndade från min frys, jag är räddad) med lite vispgrädde och några bär för syns skull. Äter ihjäl mig.

Lärdom: Ät inte sallad. Ät inte mandlarna. Släng chokladen som finns kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens måltider:

Frukost: äggröra gjord m en skvätt grädde, en skiva ost, en skiva skinka. Min stora frukostmugg kaffe med mjölk.

Lunch: Burgare på blandfärs med en ostskiva som fick smälta uppepå. Blomkålsmos och cafe de paris smör till.

Middag: Stekt kyckling med lite grönmögelost, en sallad på babyspenat, granatäpple, parmesanost och olivolja, lite peppar på.

Kvällsfika: En äggmjölk men jag fick lämna hälften (mätt ;)

Låter jättegott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukosten blev hemmagjord pizza med aioli, va lat och plockade upp en bit från frysen, vem har sagt att man inte kan äta pizza till frukost ;) ? supergott! 

Lunchen var nasi goreng (blomkålsris istället för vanligt) med currysås. http://www.recepten.se/recept/nasi_goreng.html

Middagen blev lax med pesto/citron-majonnäs och ugnsbakade grönsaker ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Kaffe med gräddskvätt

Lunch: Stekt lax med ägg/räkröra, lättkokt blomkål

Middag: Kommer bli en hämt-bibimbap. Inte det minsta LCHF, men man kan inte bo granne med Sveriges bästa bibimbaperia utan att sponsra den emellanåt :) Längtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: P/F

Lunch: valnöts/linfröbröd 4 st små med räkor, gorgonzola, brie, skinka.

Middag: LCHF-pizza (ägg, grädde, fiberhusk, parmesan) med tomatsås och räkor, skinka o köttfärssås, riven ost överst --- den är i ugnen nu och sprider väldoft  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fredag och jag är trött efter veckan, så jag gjorde latmansmiddag, En pepparbiff med mycket hemmagjort kryddsmör och till det åt jag några småostar från glada kon, 1 avokado med majononäs på samt en handfull oliver. Snabbt, fett, gott, mättande och framför allt, snabblagat ;)

Till lunch åt jag gårdagens middag lax i ugn med mycket smör på samt en klick cremé fraich/majonäsdressing vid sidan om och frukosten, den glömde jag bort att äta,hmpf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagskyckling i bloggen idag :)  Inte en smula kvar när familjen gjort sitt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F: Kokt ägg + majjo + brie 

L: Broccoligratäng med fetaost och mozarella + rökt lax

M: Stekt ägg, sill och ost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Ägg smör hack. Gott nu! Galet gott!

... näve mandlar vid 11tiden  (blir tydligen inte lika mätt på äggsmöret som jag blir på äggröra.)

Lunch: Halstrad röding, sås och en yttepyttebit av palsternacka (not for me!), sallad och lite extra smör, kaffe med mjölk

Mellanmål: 1 kokt ägg, liten bit hirten ost för att fira att det är fredag och jag överlevde arbetsveckan.

Middag: 2 lövbiff med vitlökssmör, sockerärtor, avokado, gurka och tomat

ikväll: clementin, ett glas rött rose (för jag slänger inte öppnad flaska) och kanske lite hirtenost.

Inte ens med skygglappar på kan jag se tillbaka på veckan och tycka att jag var annat än super-liberal. Men det får ta tid för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagsmys :)

Chicken Nuggets panerade med malda fläsksvålar och mandelmjöl, en riktig hit!

post-505-0-35696100-1357938589_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Idag blev det broccolimos och hamburgare till middag. Scan har en hamburgare som heter Bistro med 94% kötthalt, 3 gr/kh/100 gr, 18 gr protein, 19 gr fett. Inte allt för mycket annat skit i heller, konserveringsmedel E262, citronsyra E330 och lite annat utan e nummer. Kanske inte det bästa alternativet men den är god och det är bekvämt när man har en slappedag.

Broccolimosen gör jag med en skvätt vispgrädde, lite smör o salt i, mixar med mixerstaven och lägger på riven ost i grytan så den får smälta en stund innan man tar av den.

Enkelt och gott, snabbt går det också :D

Inget potatismjöl i heller?.. :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Standarden med tvåstekta ägg och en rejäl laddning MBC, eftermiddagsfika med en MBC men med kakao istället, Middag: två köttfärsbiffar med tärnad squash och hemgjord majjo/bea. Mätt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: räk och äggröra, frökex, kaffe med grädde

Lunch: en 1/2 chorizo, lite stekt vitkål, vitlökssmör

Middag: två köttfärsbiffar, smörstekt brysselkål, vitlökssmör.

Två koppar kaffe och ett litet frökex med smör slank ner när de små åt mellis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Inget potatismjöl i heller?.. :o

Nä! Det tror jag inte. Där är bara 4gr kh/100gr så de är nog ok. Lite mycket kanske för en strikt LCHF:are men i nödläge funkar de.

//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag ätit en omelett eller möjligen äggröra gjord på mycket ekologiskt smör, två ekologiska ägg, spenat, ekogrädde, färskost och egengjort kryddsmör smälte jag över den innan inmundigande. En kopp kaffe med mjölk och grädde (min mage fixar inte kaffe helt utan mjölk, och jag fixar inte att sluta tvärt med kaffet), och mitt d-vitamin förstås.

Ikväll blir det revbensspjäll från ett ställe i relativ närhet där grisarna får vara utomhus året runt! Tyvärr är det alldeles för lite fett kvar på spjällen, svålen är i princip borta, så det kommer inte att bli som de supergoda norska spjäll jag får hos svärföräldrarna men jag hoppas att det blir tillräckligt bra ändå.

Till detta örtsmör.

Tror inte att jag behöver äta förrän kvällen, men i så fall blir det en avokado mosad med örtsmör.

Örtsmöret består av ett halvt kilo smör, rumstemperat, blandat med oregano och persilja som mortlats med torkad rosmarin och torkad timjan, lite salt och lite vitlöksriv, mycket gott och fin grön färg! Passar uppenbarligen till allt också ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: äggröra

Lunch: köttfärs med lite paprika, starkt kryddad. Ost dom fick smälta med och en klick smör.

Middag: wok med fläskfile, bambuskott, vitkål och vitlök. Cremfraiche el. Smör till beroende på grad av hunger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt på matfronten idag:

Frukost: 2½ mjukkokta ägg. (sonen snodde halva helt fräckt när jag tittade bort)

Tidig lunch (jag och kollegan gick iväg innan handen åkte ner i mandel-påsen) : ½ burk keso, 1 babybel, 1 avokado, ½ tomat och 1 burk makrill (Detta är btw, kris-mat när jag inte har lunchlåda och inte orkar släpa mig till lunchrestaurangerna) min-mage-mitt-val-vad-jag-äter.

Middag: Ostfylld korv, gröna bönor stor klick smör för att fetta upp det hela.

Senare: blodapelsin (Tarocco- because im worth it)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag och så gott som alla dagar bestod frukosten av :

1 dl blandade nötter (hasselnötter, valnötter, mandel, cashewnötter och paranötter) med 30 gr smör (Valio smakar bäst) i små tärningar och en liten presskanna ekologiskt kaffe bredvid. Mineralrikt, mycket tuggmotstånd och himmelskt gott, dessutom väldigt mättande.

Lunch blev en biffwok på ca 200 gr biff med purjo och curry, stekt i rejält med smör och en coleslaw på aioli till.

Middag 100 gr rökt lax, 1 kokt ägg, lite paprika, tomat och purjo gratinerat med generöst med aioli. Mycket vitlök idag ;)

Inga mellanmål-kvällsmål, äter ca 06, 12 och 17. Det här får min Fibromyalgi att hålla sig på mattan, kan inte äta mer sällan än så  för då kommer trötthet och värk krypande.

För dig som vill ha tips på recept så kommer här en länk till Kostrådgivarna och alla veckomenyer vi samlat där. Inspiration så det räcker hela våren ;)

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Har också väldigt många recept, typ 900..., på min numera avsomnade blogg. Länk till den:

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag blev en konstig dag.. ÄGGEN VAR SLUT! :o

Så till frukost blev det en korv från gårdagens middag med lite avokado.

Lunch grillade jag en laxbit och gjorde en sås på majo, cf, rödlök, dill och citron.

Middag blev nybakat fröbröd med köttbullar på och en matsked rödbetsallad utrörd i tre msk CF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2kokta ägg till frukost, gårdagens middag (kyckling i röra med broccoli till) till lunch och Ica`s baconburgare med ost på, beasås, en avokado med majonös på och några oliver till middag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omelettwraps fylld med makrill i tomatsås, färskost, purjo, bladspenat och isbergssallad, favorit i repris, yum :P

post-505-0-56038000-1358193801_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köttbullar (blandfärs, herbamaresalt, svartpeppar), löksky, blomkålsmos m lite broccoli toppat m parmesanost. Gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det :

Frukost: 3 ägg med salt (jag ska köpa majjo snart.. jag ska köpa majjo snart.. men det verkar så.. mysko)

näve mandlar preeciiiis innan lunch för att jag är dum sådär ibland.

Lunch: Pestotäckt kyckling i någon misstänkt rödvinsås med coleslaw, lite extra morötter och en klick smör+färskost för att fetta upp det hela lite.

Mellanmål: 2 babybel

Okynnesäta för att jag inte kommer på lämplig middag: 1 ägg

Middag kommer bli: Äggröra med grädde och parmesanost (blir gott?)

Senare: Tarocco blodapelsin (tokgod den jag åt igår.. var stor dock så jag får dela med mig till sambon)

För mycket ägg kanske, men det får gå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga ägg! :o

Hittills har det blivit kaffe med grädde och kokosfett och lite mjölk, två gånger. Avokado med örtsmör en gång, avokado med bregott och färskost en gång. Ikväll blir det fläskkarré, den står i ugnen i lergrytan nu och puttrar med lite purjo och en halv morot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frulle: äggsmör Lunch: matlåda med köttfärsfylld paprika. Middag: enklaste pestolaxen. Och galet god. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: två kokta ägg m örtsalt, frökex med mycket smör och ost

Lunch: köttfärsröra, riven ost, smör och lite salsa

Middag: lax i ugnen, grönsallad och cremefraichesås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: 2 stekta ägg. Nothing more or special..

lunch: Helstekt fläskfile penslad i dijonsenap och madeirasås (som jag knappt åt av) och grönsaker.. konstigt mätt tidigt i måltiden

panikrusa iväg strax efter lunch för att hämta sjukling från fritids

mellis hemma: 2 kokta ägg. För att jag behövde ta kål på stressen tydligen (verkligen inte läge att vabba). Följt av lite choklad och ren laktritspastill

Middag: Långkokta fläskkotleter i gräddskyås med broccoli

Senare: Tarocco <3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag ätit

Till frukost: ett ägg, en skiva LCHF-bröd med smör och ost, en mugg kaffe med lite kokosfett.

Till middag: en liten vildsvinskotlett med sås gjord på creme fraiche, grädde, lite lök och squash + kryddor, samt en halv avokado

Till kvällsmat: LCHF-pizza och resten av avokadon tärnad med lite olja, salt och peppar.

Jag har faktiskt inte ätit pizza sedan jag började med LCHF för snart två år sedan. Men häromdagen snubblade jag över ett recept med kokosmjöl som jag fick lust att prova. Jag kokade tomatsås och toppade med reser av julskinkan och ost. Jag brukar inte väga och räkna på maten nu när jag är van. Men det här var så olikt det jag brukar laga att jag ändå ville kolla. Jag tog minmat.net till hjälp och räknade på den halva pizza jag åt + avokadon. Resultatet hamnade på 5E% kolhydrater, 18E% protein och 77E% fett och totalt ca 8 g kolhydrater. Ett rätt bra resultat tycker jag som inte är superstrikt. Dessutom var pizzan riktigt god och den lätta kokossmaken i mjölet tog sig inte igenom de andra smakerna. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till middag blev stekte jag kycklingbröstfiléer gyllenbruna och fyllde dem med en örtsmakande färskost. På stekspadet slog jag på grädde och i med en fond du chef kyckling. Denna "sås hällde jag över filéerna i en ugnsform och in i ugnen. Till det blev det en vanlig grönsallad med olivolja. Mumma. LCHF är så enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår:

Frukost, 2 kokta ägg med örtsalt och ett frökex med galet mycket bregott på

Lunch, kyckling i ugn. blandade cr.fr, chili, soltorkad tomat, mycket ost, italiensk salladskrydda som täcke till kycklingen. Till ät jag avokadosallad och smörstekta brysselkål med vitlök

Middag, Kycklinggryta med vitlök och dijonsenap, till hade jag kokt blomkål med några klickar smör på.

Idag:

Frukost, äggröra på två ägg och två msk grädde, ett frökex med smöt och ost

Lunch, kassler med het tomatsås gratinerat med ost + något till

Middag, Tacos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Struntade hungrigt i min plan att endast inta MBC/Lchf kaffe till frukost, det blev lite grekisk youghurt med en skvätt grädde, och lite pumpafrön i oxå :) 

Lunchen förbereds: 1 dl räkor som värms i en sås av 1/2 dl vispgrädde + ett halvt kuvert saffran. Till detta ska jag hyvla zuccini som jag häller kokande vatten över först = "pasta"

Middag? Vet inte än, läser vidare i tråden och ser vad jag blir sugen på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... blir lite sugen av denna tråd. Kör P/F mellan kvällsmålen sedan i söndags, ska försöka få ner vikten till 80 kg vilket jag tycker passar mina 181 cm bättre än 85 kg, som jag "lätt" gick ner till efter några månaders LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fredagsmys :)

Chicken Nuggets panerade med malda fläsksvålar och mandelmjöl, en riktig hit!

attachicon.gif227729_578245012189452_1154666670_n.jpg

Mmm, va gott! Maja99 - kan du skriva var man 1: får tag i malda fläsksvålar och 2: hur ser fördelningen ut mellan mandelmjöl och svålar? Jag ämnar ha fredagsmys vilken dag som helst... :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: MBC med kakao

Lunch: 1 frökex med en bit grönmögelost och 3 korvbitar + en kopp grönt te

Planerar att göra typ Shepard´s Pie till middag. Köttfärs, lök, (steks först) sedan i en form med lite vatten, kryddor och en buljongtärning. Blomkålsmos ovanpå, Gratineras en slund i ugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmmm... blir lite sugen av denna tråd. Kör P/F mellan kvällsmålen sedan i söndags, ska försöka få ner vikten till 80 kg vilket jag tycker passar mina 181 cm bättre än 85 kg, som jag "lätt" gick ner till efter några månaders LCHF.

P/F, Periodisk Fasta.. jag funderar också på om jag ska göra ett försök faktiskt.. berätta mer om hur du tycker det funkar och hur du mår Kjell!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
.

Mmm, va gott! Maja99 - kan du skriva var man 1: får tag i malda fläsksvålar och 2: hur ser fördelningen ut mellan mandelmjöl och svålar? Jag ämnar ha fredagsmys vilken dag som helst... :D

1. Jag maler/krossar fläsksvålarna själv i matberedaren (kniven). Mortel eller stavmixer kan nog också fungera.

Finns i vanliga chips/snackshyllan. Ica har inte längre här men Willys har märket Mr Chipp's (blå påse).

Man kan även beställa på LCHFBUTIKEN.se.

Dom är goda att äta som snacks också, och inga kolhydrater :). Varning, luktar skumt precis när man öppnar påsen men det "vädrar" bort ganska snabbt.

2. Man får känna sig fram, men en full mattallrik med malda fläsksvålar ( c:a 1 cm) så tar jag ungefär 1-2 matskedar mandelmjöl, typ ;).

Jag steker i smör och kokosfett, rätt varmt men inte fullt sprut, de bränner lätt och lämnar en del spill i pannan.

Om man har mycket att steka får man "rensa" lite, men det är det värt, panerar fisk på samma sätt, blir hur gott som helst, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser min panerade torsk ut, ryggfiléerna är godast tycker jag :rolleyes:

post-505-0-52712400-1358860120_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Maja99 - tror bestämt att det är fredag imorrn ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så får man höra att LCHF är enformigt o tråkigt! Här har jag ju matförslag för flera år framåt ;)

Själv så blev det fläskkotlett med vitlökssmör och spenat. Stekte 2 skivor men fick bara i mig 1, har jag snabbt fixad lunch imorgon :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Idag kom frustrations-ätar-gnäll-lisa och vände upp och ner på alla mina planer.

Frukost: 3 mindre ägg med smör (första gången. Inte helt säker på att det här är min frukost.. men jag blev så sugen efter läst frukostförslag)

hungers-nöd (känslokris) : näve mandlar 1 chokladruta "Jag ska inte ha en till senare"

Lunch: Sallad (jomen visst. Så bra planerat... )

hungers-nöd mellanmål : Ännu mera mandlar, baby bell, 1 chokladruta (danger will Robinson)

Snacks medans jag lagar äkta pannkaka till familjen och det är synd om mig- mat - äta - bara - för - att - jag - har - ingen - viljestyrka - kvar :

mer choklad (great!), cola light och 1 clementin

Middag: Ugnspannkaka (Fyndade från min frys, jag är räddad) med lite vispgrädde och några bär för syns skull. Äter ihjäl mig.

Lärdom: Ät inte sallad. Ät inte mandlarna. Släng chokladen som finns kvar.

Choklad o nötter, livsfarligt!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost kaffe med grädde, smör och kokosolja, en tredjedels stekpanna omelett med lidls köttpate ochchipotlesås på. Lunch blev en filbunke med creme fraiche tillsatt, en bit köttpate och en apelsin.

Middag blev hemlagade köttbullar och kålrotsmos med smörklick och som sås creme fraiche. Röd paprika till.

Vatten som dryck.

Då jag ammar måste jag ännu äta lite nattmat också nu. Apelsinen behövde jag antagligen för jag mådde lite illa. Jag tror jag behöver aningen mera kolhydrater nu när jag ammar för att inte må illa. Men det är en teori som jag inte är helt säker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg