Gå till innehåll

[Tips] Vad ska Du äta idag? Alla behöver ju lite inspiration ibland!

Recommended Posts

P/F, Periodisk Fasta.. jag funderar också på om jag ska göra ett försök faktiskt.. berätta mer om hur du tycker det funkar och hur du mår Kjell!

Jo tack, jag äter sedan i söndags bara på kvällen och då ett berg av sallad, resten kött/fisk + fett. När jag kom hem från jobbet idag stod vågen på 82,6 så det går neråt. Är i konstant ketos så blodsockret håller sig stabilt, vilket är en viktig anledning till att detta fungerar så bra. Fast en kollega bannade mig idag när jag inte åt lunch att nu fick jag inte bli tunnare  :) 

Annars är det många som äter typ lunch kl 12 och middag kl 19 och sedan inte fler gånger. Då får man mellan en rejäl P/F varje dygn. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 143
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fantastiskt gott är att ta en kycklingfile och snitta den och vika ut ungefär som en fjärilskotlett. Steker den i smör, saltar o pepprar (går snabbare när den är "utvikt", lite tunnare då). Stek någr

Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi kan skriva vad vi har eller tänker äta, som en inspirations bank när fantasin tryter, lägg gärna in recept eller länka till ett. hoppas fler h

Jag äter inte särskilt strikt, så mitt bidrag kanske inte är så hjälpsamt... Här kommer det iaf:   Frukost: Inget (stressad och o-hungrig) Lunch: Gräddstuvad vitkål med fancy-schmancy-korv från Tay

Posted Images

Revben delade i minsta möjliga bitar som steks på hög värme i ugnen hade vi idag. Revben kan vara väldigt fett i sig. Till det brysselkål med en rejäl klick smör. Testa några droppar tryffelolja på brysslarna, gott men man blir förskräckligt sugen på ett glas rött.

Länk till inlägg

idag ska vi äta "pulled Pork" en bit fläskkött som har fått stå i ugnen i ca 7 timmar, den kokas i gryta med en blandning av BBQ sås (gjorde egen då den man köper verkar vara mest socker) lök, vitlök vatten och fond. när den är klar ska man  kunna dra loss köttet i bitar med en gaffel. och då blandas köttet med såsen. Till det ska vi ha coleslaw, paprika med en fyllning av Blomkål, svamp, citronskal, purjolök. grädde och ost.  och några olika såser, fetaost och lite majs till barnen. Tycker att det låter gott och ser fram emot resultatet:o)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här blev det mitt LCHF-kaffe till frukost (1 rått ägg, 20g smör, 20g kokosfett och 2,5dl kaffe mixas). Lunchen blev grillad kyckling med sås av creme fraiche, majonnäs, 1msk sweet chilisås och chilipulver. Till det åt jag en halv paprika och en halv tomat. Middagen blir gräddig köttfärssås och en sallad. 

Länk till inlägg

Kokt ägg och ostmacka med en hyvlad skiva smör o kaffe med kokosolja. Äter carbzones lowcarbbröd, det med blåbär. Tycker det är jättegott att rosta.

Kokt älgkalv och blomkål med gräddsås.

Ugnsbakade kaneläpplen med massor av vispad grädde.  

Ostmacka till kvällen igen. Som ni ser är jag en ganska liberal lchf-are.

Länk till inlägg

Frukost kl 8: Lchf kaffe

Lunch kl 13 ca: 2 ägg som blir äggröra i massor av smör i pannan. Toppar med 2 skivor gräddost och 2 skivor skinka som får smälta ner. Lite strimlad röd paprika på det, 2 dl coleslaw.

Middag vid 19 ca: 2 små pannbiffar gjorda på blandfärs, steker i smör. Antingen gör jag gräddsås på skyn eller så gör jag ett kryddsmör till. 2 dl smörstekt vitkål till det.

Behöver jag så dricker jag en kopp örtte på kvällen med en msk kokosfett i.

Länk till inlägg

Jag sitter just nu med MB-kaffet, har även hunnit ta ett kokt ägg, lite snack-paprikor (något, för mig nytt, små paprikor, som man bara kan ta sådär, jättegoda) och nötter, lite tidigare idag.

Jag ska antingen göra en enkel <A HREF="http://www.lchf-recept.se/broccoligratang/">broccoligratäng</A> , eller något på grytbitar till middag, tänkte jag.

Länk till inlägg

Idag har vi ätit köttfässås med coleslaw. Har provat flera substitut för pasta men coleslaw slår dom alla till just köttfärssås.. eller bara strimlad kål med salt peppar och lite vinäger.

Länk till inlägg

En fantastiskt maträtt som man med fördel lagar i
stora satser är kåldomar. När jag säger en stor sats menar jag typ 2kg
köttfärs (hög fetthalt), men misströsta icke, det kan du dela i portioner och
ha under lång tid som räddare i nöden, alltid till hands
och mycket LCHF. Personligen föredrar jag surkål men man kan göra det på
vanlig, färsk och röd kål samt andra bladgrönsaker. Med samma fyllning kan du
passa på och fylla i några paprikor, helst 
dolma paprikor men det är inte så noga.

I de flesta recepten finns ris. Strunta i riset.
kål
köttförs
lök
morot
kryddor: salt, peppar, rödpaprika, pulver
Gör dolmar, lägg de i en stor gryta (10l) häll över vatten bara så

att vattnet täcker dolmarna, tillsätt 1-2 dl olja/sidfläsk/bogfläsk, lägg något tungt på dolmarna typ tallrik.  

Koka upp, sänk värme och låt småkoka i någon timma eller så.

Du kan tillägga dolmar i ugnen i 150oC över natten.

Annars är syrade grönsaker än glömd och nyttig delikatess som man med fördel åt under

vinterhalvåret när tillgång av färska grönsaker sinade.

Lycka till

Adela

Länk till inlägg

I något av kvällstidningarnas bilagor finns ett grymt bra pajrecept.

Blanda 4 dl mandelmjöl, 1 ägg 1 dl parmesan och 25 gram kallt smör. Tryck ut i formen och grädda i 10 min.. Sedan kan man ju ha valfri fyllning! Verkligen bästa pajreceptet både före o efter lchf!

• Gilla 1
Länk till inlägg

I något av kvällstidningarnas bilagor finns ett grymt bra pajrecept.

Blanda 4 dl mandelmjöl, 1 ägg 1 dl parmesan och 25 gram kallt smör. Tryck ut i formen och grädda i 10 min.. Sedan kan man ju ha valfri fyllning! Verkligen bästa pajreceptet både före o efter lchf!

Är gräddningen sedan som vanligt 200 grader i 35 min?

Länk till inlägg

Något jag älskar att äta men kanske gör någon gång om året är karelska piroger (jo rena kolhydratskäket).

Men det man brukar äta till är väldigt lchf, nämligen äggsmör som då är ruskigt gott att även ha på alla former av smörgås.

Man tar bara 2 kokta ägg & blandar med 40-50 gram smör, sedan hackar man ihop allt.

Brukar hacka ned äggen först med matkniv, sedan mosa ihop allt med gaffel.

Smörmängden kan man prova sig fram, jag nöjer med mindre än jag angivit samt kalla ägg.

Imorse mosade jag ned halvt paket knaperstekt bacon, vilket blev mumma till kaffet :)

Testa gärna, och även egna varianter och låt mig höra.

Länk till inlägg

Igårkväll kokade jag gristunga och det har barnen ätit idag till mellanmål.

Själv skulle jag velat haft lite mer smak i tungan. Jag åt ofta grillad gristunga från supermarketen som barn. Den hade kanske mer salt. Och jag åt den som varm. När gårdagens gristunga var varm var den ganska god trots allt.

Länk till inlägg

Idag var det ölkorvens dag... igen. Ett paket till frukost och två till middag med en platta Buko smältost. Som mellanmål intog jag 20 gram kokosfett. Summa 180 gram fett, 85 gram proteiner och 2 gram kolisar.

Länk till inlägg

Provar PF för andra dagen. Tror detta passar mig! Sitter med en kopp grönt chaite och en dubbel espresso. Tänkte prova mig igenom (alt göra slut på...) vårt enorma teförråd vid sidan om kaffet för att göra "frukoststunden" lite roligare. Till lunch blir det gräddig purjosoppa med ost. Till middag köttbit med bea och spenat. Några koppar svart kaffe däremellan.

Länk till inlägg

Jag har tre barn, 8,9,10 år och vi kör lchf hela familjen (sambon också). Ingen av oss är frukostmänniskor men nu har jag börjat göra smoothies på morgonen till frukost!

Gott,mättande och det går snabbt!Häller i frysta bär av olika sorter,tinade såklart,grädde,turkisk yougurt i mixern,voila!Häller upp i stora glas med sugrör,en hit!?

Länk till inlägg

Jag har tre barn, 8,9,10 år och vi kör lchf hela familjen (sambon också). Ingen av oss är frukostmänniskor men nu har jag börjat göra smoothies på morgonen till frukost!

Gott,mättande och det går snabbt!Häller i frysta bär av olika sorter,tinade såklart,grädde,turkisk yougurt i mixern,voila!Häller upp i stora glas med sugrör,en hit!

Glömde tillägga att jag även tar krossad is och mixar i.Viktigt att smoothisen är riktigt kall!
Länk till inlägg

Rejäl ambitionsnivå imorse. Var hungrig på morgonen. Kanske för att jag tränade igår. Så inte nog med att jag åt frukost, det blev 2-äggsomelett med fetaost, oliver och salladslök.

Jävlar vad gott.

Länk till inlägg

Är periodare när det gäller maträtter och just nu är strömning en favorit.

En variant:

Köper strömning i frysdisken och skär bort ryggfenan på filéerna när de tinat. Gör "dubbelmackor" med skinnsidan utåt med ett generöst lager av färskost blandat med gräslök, dill, örtsalt och svartpeppar emellan. Doppar i ägg och panerar med mortlade fläsksvålar. Steker dem gyllengula i smör. Gudomligt tillsammans med blomkåls/broccolimos och en klyfta citron att pressa över.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Fläskfil'e i ugnen med haricoverts

Skivar fil'e och lägger i en ugnsfast form. Blandar 2 dl grädde, 2 dl cremefraiche, en pressad vitlöksklyfta. 2 tsk dijonsenap, 2 msk balsamvinäger, svartpeppar, örtsalt och rätt mycket italiensk salladskrydda, häll över köttet och in i ugnen på 200 grader 90 min. Köttet blir riktigt mört!

Länk till inlägg

Äter nästan som matte_a ovan. Baconlindade feta/örtfyllda kycklingfileer med en sås på lite av fyllningen och creme fraiche, smörstekt sparris till det och klyftisar till ungarna. Mums, detta är en riktig favorit. Fast nu minns jag att jag brukar ha hackade oliver i också, det glömde jag idag - blir säkert gott ändå :)

Länk till inlägg