Gladan

Försämrar LCHF artärernas funktion?

Recommended Posts

 

 

Jacob Gudiol skriver i sin blogg om detta och framför en studie där detta tydligen framgår. Jag är för dålig på engelska för att förstå engelskan.

 

http://tranastyrka.se/blodkarlens-funktion-och-ketogena-dieter/

 

Om det nu är så, finns det någon förklaring varför det skulle vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju lite märkligt att de kom fram till att som JG skriver  "blodfetterna försämras ganska markant" när i denna studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/ Läs resultatet) på ketogen diet och fetma blir alla blodfettsmarkörerna bättre...

 

Där mätte dom visserligen inte artärerna vad jag vet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju som vanligt, att man alltid kan hitta studier som visar motsatsen till vad andra studier visar...*känner mig förvirrad*

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju lite märkligt att de kom fram till att som JG skriver  "blodfetterna försämras ganska markant" när i denna studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/ Läs resultatet) på ketogen diet och fetma blir alla blodfettsmarkörerna bättre...

 

Där mätte dom visserligen inte artärerna vad jag vet....

 

En del som äter LCHF får ju högre blodfetter och andra får lägre. Vad menar du med "blodfettsmarkörer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till artikeln:

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1059131113003397

 

En snabb kommentar:

 

Figurerna syns även utan access. Om man tar bort en enda punkt (en outlier, lätt identifierbar) i figur 1 och 2 (en person med totalt kolesterol på 500 mg/dl dvs 12.9 mmol/l samt triglycerider på 1400  mg/dl dvs 15.8 mmol/l, behöver inte vara samma person som har båda värdena men det spelar ingen roll för argumentet) så verkar hela korrelationen  mellan artärstelhetsvariablerna och blodfetter försvinna. Eller vad säger ni andra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del som äter LCHF får ju högre blodfetter och andra får lägre. Vad menar du med "blodfettsmarkörer?

 

kanske var fel ord. menade: hdl, ldl, triglyserider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MKJ Vad menar du med högre blodfetter? Att totalkolesterolet skulle öka? Värdelöst, som du vet, att titta på för att bedöma risk för hjärt- kärlsjukdom. På LCHF ökar HDL (vilket är positivt), triglyceriderna sjunker som en sten, mer om man hade riktigt höga innan (vilket är positivt), LDL profilen förändras på det sättet att andelen stora fluffiga ökar medan andelen små täta minskar (vilket är positivt). Med andra ord är de blodfettförändringar man får på LCHF enbart positiva, oavsett vad totalkolesterolet visar.

 

Mättat fett i blodet är en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdom, men otroligt nog får man mindre mängd mättat fett i blodet genom att äta mer fett (i samband med en ketogen lågkolhydratkost).

 

Vaskulär hälsa förbättras även den av en lågkolhydratkost med mer fett. Man behöver bara ge studiedeltagarna tillräckligt lite kolhydrater samt låta dem anpassa sig till fettdrift.

 

Av någon outgrundlig anledning kan jag varken svara på ett inlägg, eller klistra in en länk... studien heter i alla fall Effects of carbohydrate restriction versus low-fat diet on flow-mediated dilation.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns tre patienter med exakt noll i både total kolesterol och triglycerider. Det tror jag inte är riktiga data.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort om den linjära regressionen. Resultat: korrelationen mellan totalt kolesterol och beta index går från 0.73 till 0.09. Korrelationen mellan serumtriglycerider och augmentation index blir negativ. Ju högre triglycerider, ju bättre augmentation index alltså.

 

Jag har alltså tagit bort de 4 uppenbart konstiga punkterna (den med jättehöga blodfettsvärden, och de tre med noll i blodfettsvärden).

 

Figur:

 

IatJkfN.png

 

Eftersom jag gjorde detta rätt snabbt kan jag begått något misstag, så dubbelkolla gärna den som orkar att siffrorna är helt rätt. 

 

Min regressionsanalys ger följande siffror:

 

 Figur 1        

------------slope ---------y intercept  

all--------- 0.735214556   6.536846888 

no outliers 0.09547929   183.9476341 

 

Figur 2             

------------slope ---------y intercept 

all--------- 0.872531654  -69.81264917

no outliers -0.201228616  275.5212964

 

Slutsats: jag tror vi kan glömma den där artärstelheten och lugnt fortsätta med vår eventuella ketogena kost.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattade ingenting! Men jag tycker slutsatsen låter lovande! he he :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påminner om den förra studien han hänvisade till.. den med förändrad vasodilation!

 

Och jo nog händer saker i kroppen när man ändrar sin diet, en del kan man mäta, det svåra är att säga om det är bra eller dåligt!

 

Det blir samma som med saltet, extrapolering av olika mekanismer, som att kroppen använder salt för att reglera blodtrycket.. altså är det saltets fel!

 

Finns en indianstam i Amasonas som knappt får i sig något salt alls.. de får kraftigt stela blodkärl i stället.. för att hålla trycket konstant.

 

Ketogena dieter är kända för att sänka blodtryck.. artärstelhet är en mekanism för att hålla blodtrycket konstant.. om det nu inte råkar vara en slump i undersökningen med urvalet.

 

Det vore något helt annat om artärstelheten berodde på ökade aterosklerotiska plack!

 

Altså.. aterosklerotiska plack är inget bra alls, det leder till en massa olika dåliga saker.. bland annat artärstelhet!

 

En fråga man borde ställa forskarna är om de som fick stelare kärl fick högre tryck??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fråga man borde ställa forskarna är om de som fick stelare kärl fick högre tryck??

 

Blodtryck:

Gruppen på ketogen kost hade 105±10 respektive 55±5 (systoliskt, diastoliskt).

Kontrollgruppen (ej ketogen kost) hade 103±8 respektive 53±6.

En försumbart liten skillnad alltså.

(Enligt tabell 1 i Coppola et al.)

 

Beta-index var 5±0.7 för de på ketogen kost, och 3±0.5 för kontrollgruppen. En rätt stor skillnad alltså. 

Men eftersom kvaliteten på rådata* verkar så låg (konstiga punkter medtagna) blir förtroendet för siffrorna rätt lågt.

Dessutom stämmer inte dessa siffror alls med plotten i figur 1, man verkar ha använt en helt annan enhet (som dessutom inte är utskriven). Samma problem finns för augmentation index (figur 2). Jag fattar faktiskt inte hur man kan klämma ur sig sådant här skräp och baxa det igenom en refereegranskning. 

 

*Man kan bara se en liten del av rådata, nämligen det som författarna valt att plotta i figur 1 och 2. Därför går det tyvärr inte att se hur skillnaden i beta-index uppstått mellan grupperna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen seriös debattör/forskare kvar längre som hävdar att mättat fett har en negativ effekt på blodfetter eller någon koppling till hjärtkärlsjukdom.

 

Visst kan du ta fram någon enstaka studie och hävda detta vilket tex Maj-Lis Hellenius eller Jacob Guidol tydligen gör men vill man ha kvar sin trovärdighet är det nog bäst att avstå.

 

http://www.youtube.com/watch?v=e-ZMOKhD3Bw

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Inte första gången jag är imponerad över den samlade kunskapen härinne!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är bara min egen observation och jag har ingen enstaka studie i åtanke som backar upp detta. Bland annat ger den här intervjun med Dr. D'Agostino som handlar om ketogen diet och cancer ungefär samma förklaring.

 

En ketogen diet verkar ha fördelaktiga effekter på en rad hälsomarkörer (inkl. blodfetter), förutsatt att man går ner i vikt och ligger på ett kaloriunderskott. När man ligger på kaloriunderskott kan man mer eller mindre äta vad som helst och ändå få bättre värden. Såpass kraftig effekt har viktminskningen.

 

Det är förmodligen därför vissa ser förbättrade värden när de börjar med LCHF. Problemet är ju bara att man inte kan gå ner i vikt för alltid, utan måste så småningom öka kaloriintaget för att inte tyna bort. Vad som händer då är frågan?

 

Sen måste man ju också konstatera att "förbättrade värden" är ett relativt begrepp. En person som går från horribla värden till lite mindre horribla, har ju såklart förbättrat sina värden. Dock har personen ändå kraftigt dåliga värden jämfört med en frisk person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MikaelEdebro

 

Fast studier på ketogen kost där deltagarna förblir viktstabila visar även de på fördelaktiga effekter på blodfetter, fasteblodsocker (duh!), långtidssocker och inflammation (samt möjligen andra hälsovärden jag glömt). Det har med andra ord inget med viktminskningen i sig att göra.

 

Om högkolhydratkost gör att man får "horribla" värden, och en lågkolhydratkost gör dessa värden "mindre horribla", får man nog anse att det är en bra sak.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MikaelEdebro

 

Fast studier på ketogen kost där deltagarna förblir viktstabila visar även de på fördelaktiga effekter på blodfetter, fasteblodsocker (duh!), långtidssocker och inflammation (samt möjligen andra hälsovärden jag glömt). Det har med andra ord inget med viktminskningen i sig att göra.

 

Om högkolhydratkost gör att man får "horribla" värden, och en lågkolhydratkost gör dessa värden "mindre horribla", får man nog anse att det är en bra sak.

Okej, det kanske stämmer. Jag har inte sett några sådana studier, men å andra sidan har jag inte precis dammsugit lowcarb-forskningen. Länka gärna till någon av studierna du nämner.

 

Jag tror helt enkelt det är för tidigt att säga vilka de långsiktiga effekterna blir. Den här senaste vågen av LCHF-liknande dieter har ju bara varit igång i större skala i några år, medan CVD är något som ackumuleras och förvärras under flera decennier.

Svenskar borde dock vara en ganska bra population att studera pga det är så många som hoppat på LCHF-tåget.

 

Men visst har dödligheten i CVD minskat sen 80-talet? Det var väl ungefär då det kulminerade om jag förstått det rätt?

 

PS. Jag skulle inte säga att det är en högkolhydratkost som leder till horribla värden, utan snarare en högkolhydrat, högfett, högallt-diet. Vi äter helt enkelt för mycket av allt. Högkolhydratdieter äts som du säkert vet av miljarder människor runt om i världen utan att de drabbas av CVD i någon större utsträckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från mer än horribla... hårresande... värden till normala kolesterolvärden enbart med kosten, utan att ha gått ner nämnvärt i vikt. Jag är fortfarande en rultig kärring.

 

Det enda jag inte fått till normalt ännu är triglyceriderna. Det är troligen en biverkning av min blodtrycksmedicin har jag läst mej till, så nu ska jag experimentera bort den också.

Alla statiner har vi experimenterat bort för länge sedan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från mer än horribla... hårresande... värden till normala kolesterolvärden enbart med kosten, utan att ha gått ner nämnvärt i vikt. Jag är fortfarande en rultig kärring.

 

Det enda jag inte fått till normalt ännu är triglyceriderna. Det är troligen en biverkning av min blodtrycksmedicin har jag läst mej till, så nu ska jag experimentera bort den också.

Alla statiner har vi experimenterat bort för länge sedan.

Hur många kalorier äter du per dag ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en suusning. Vi behöver ju inte räkna kalorier. Vi äter tills vi är mätta.

Jag äter oftast 3 gånger om dagen. Frukost oftast 2 kokta ägg med en rejäl klick smör och salt.

Lunch och middag oftast nåt kött med grönsaker eller rotfrukter med lite kolisar i och gräddsås/creme fraiche/kryddsmör.

Ibland är vi "onöjda" på kvällen och tar lite ost att knapra på.

Dricker en halv flaska rioja ungefär 3 gånger per vecka.

 

Den viktminskning jag åstadkommit är pga helfasta 2 dagar i veckan. 5-6 kg sen i augusti, men kolesterolvärdena var i stort sett godkända även i somras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj så gott det var då :-)

Vi gjorde en av våra kissar riktigt lycklig idag, eftersom vi åt grillad kyckling. Jag vet att man ska äta kycklingskinn, men jag tycker inte om det så det blir kattmat i stället. Med ugnsstekta champinjoner, paprika, lök och butternutpumpa och en grön paprikasås till. (det senare ville inte kissen ha ;-D)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.