Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Halloj,

behöver också ned i vikten. Nu börjar gränsvärden av Diabetes II dyka upp, högt blodtryck och Simvastatin medicin...

Undrar om jag väljer rätt kost nu inför utmaningen att ta bort övervikten och få tillbaka mina fina värden som yngre.

Jag lagade till middag:

150 gram Lövbiff strimlad

Stekte Spetskål i smör o olja tillsammans med lite Purjolök och Blekselleri.

Kryddade med Grön Currypasta, örtsalt och tillsatte 0.5 dl vispgrädde. 

Är jag rätt ute då?

Ha en fortsatt trevlig kväll!

:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är rätt ute! Kika runt på nätet så hittar du en massa recept så du får variation. Om du äter protein tre gånger om dagen och är kvinna är det ganska lagom att kött- eller fiskmängden till lunch och middag ligger på cirka 125 gram och något mindre till frukost.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs runt i forumet för det finns hur mycket trådar som hälst med frågor om vad man ska äta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så mycket trådar och info så det snurrar i huvudet. Men i morgon kör jag på, på heltid. Tänkte även kombinera med 5:2.

:rolleyes: Hoppas att jag fixar detta nu. Hej Hopp! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt.. skippa fastan.. som regel kommer den av sig självt när man är adapterad!

Koncentrera dig på att få till blodsocker, både fastevärden men framförallt postprandiala värden!

På så sätt kommer antagligen dina blodfetter oxå gå åt det bättre hållet och du kan så småningom sätta ut statinerna.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssnar ödmjukt, avvaktar med fastan…. Härligt med stöd, redan från starten! Tack  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 1. På kostomläggningen.

Frukost: Turkiskt Yoghurt med lite Vispgrädde, 10 st. Hallon och 2 st. Valnötter. Kaffe med lite grädde. 

Gott, men nu läste jag att Mejeriprodukter inte är att rekommendera om man vill gå ned. Hm… Frågor:

1. Ska jag skippa det framöver då?

2. Jag kände mig inte hungrig, kändes ingenting i kroppen eller knoppen. Skulle jag skippat Frukosten då?

Lunchen blir samma som jag åt till middag igår. 

Hej Hopp!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. För en del hindrar mejerier viktnedgången. Men det är högst individuellt, tror vi är lite olika anpassade att tåla det. För mej funkade det jättebra med mejeri. Använd det som ett ytterligare verktyg om du inte går ner. Sedan finns det väl visserligen andra argument för att skippa mejeri (som tex paleoförespråkare mm anser)

2. En regel är ju att äta när man är hungrig. Och är du inte hungrig förrns till lunch (testa) så finns det ju ingen anledning att äta frukost (det blir som en lättare fasta). 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du fixar det om du tar ett steg i taget och inte gör det till en "bantningsmani". Därför är mitt råd att skippa fastan, tills du anammat lågkolhydratkosten som livstil och kommit in på det spåret ordentligt. Att gå ner i vikt tar sin tid och styrs vad man stoppar i munnen. Fällorna är också många liksom suget efter det gamla livet. Synda därför långsamt och spara fastan till den dagen som viktnedgången stannar av någon anledning.

Håller helt med. Skulle råda att vänta med 5:2. En sak i taget, men det är jag det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt dina hunger och mättnadskänslor vägleda dig och försök att inte hamna i tänket att det är en diet du håller på med och därför späker dig eller begränsar dig i onödan

Det ska vara en kost för livet  :) 

Om du känner naturlig mättnad om någon vecka kan du tex dra ner på ev mellanmål och fika vilket ofta är onödigt när man fått saker och ting att ramla på plats

I ett senare skede om kroppen signalerar djup mättnad eller om du når en platå i viktnedgång kan periodiska fasta vara ytterligare ett verktyg att ta till

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till en början tycker jag kan det vara en idé att äta allt man vill inom LCHF, just för att få bort det gamla tankemönster och vänjer sig med den nya snällt med den nya kosten. Jag åt pannkakor (1 tsk fiberhusk+1 dl vispgrädde+1 ägg > rör om > stek i kokosfett) till frukost de första månaderna... det blev jag mätt och nöjd på. Pannkakor är fortf det jag äter när suget blir för stort ...

Många tål ost bättre än yoghurt, så testa om du gillar det till frukost.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till en början tycker jag kan det vara en idé att äta allt man vill inom LCHF, just för att få bort det gamla tankemönster och vänjer sig med den nya snällt med den nya kosten. Jag åt pannkakor (1 tsk fiberhusk+1 dl vispgrädde+1 ägg > rör om > stek i kokosfett) till frukost de första månaderna... det blev jag mätt och nöjd på. Pannkakor är fortf det jag äter när suget blir för stort ...

Många tål ost bättre än yoghurt, så testa om du gillar det till frukost.

Jag älskar ost  :wub:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt dina hunger och mättnadskänslor vägleda dig och försök att inte hamna i tänket att det är en diet du håller på med och därför späker dig eller begränsar dig i onödan

Det ska vara en kost för livet  :)

Om du känner naturlig mättnad om någon vecka kan du tex dra ner på ev mellanmål och fika vilket ofta är onödigt när man fått saker och ting att ramla på plats

I ett senare skede om kroppen signalerar djup mättnad eller om du når en platå i viktnedgång kan periodiska fasta vara ytterligare ett verktyg att ta till

Så bra att få klok vägledning, precis vad jag behöver. Tackar allra ödmjukast för det.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

så här såg min middag ut idag. 1 msk smör för stekningen, 3 ägg, 0,5dl grädde, makrill, gurka tunt skivad rödlök och blekselleri och 3 msk Majonnäs.

För mycket?  Så nu har min 1:a heldag gått. och jag har inte ätit mellanmål, men frukosten, lunch o middag.

1 kaffe när jag kom hem med en skvätt grädde i. Försökte lägga in en bild, men det verkar inte fungera. Jag har inte något sådant format som efterfrågas…. 

Tack & Hej ha en fortsatt fin kväll!  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket du ska äta beror ju helt på var du startar och vart du ska.

Till en början ska du få kroppen att lita på dej ( jag antar att du är som många av oss andra att du har misshandlat den av och till). Och sen ska du se till att du äter bra mat som den mår bra av. Och sen ska du lära känna din kropps signaler och behov. (sånt har ju många av oss också glömt av)

Du ska äta tills du blir mätt och då slutar du även om det finns mat kvar på tallriken. (det kan man använda till nåt mellanmål sen nångång om det skulle behövas).

Om det funkar socialt sett spara med nästa mål tills du blir hungrig. Det är inte alltid så lätt när man ska äta lunch med jobbarkompisar eller middag med familjen... Är du inte särskilt hungrig, ät lite mindre om du måste äta just nu. Försök att känna efter. Många hoppar över frukost för att bli rejält hungrig till lunch. Jag har alltid varit frukostmänniska så jag skippar hellre lunchen, i synnerhet eftersom vi inte har nån sån gemenskap på jobbet och det finns bara skitmat på restaurangerna i närheten.

Det beror i o f s på lite hur mycket övervikt du har, men är du bara lite mullig kan det ta ett tag innan kilona rasar, eftersom din kropp vill vara säker på att det inte kommer nån svältperiod som den varit tvungen att spara sej till tidigare år.

Därför är det här ingen quick fix. Glöm allt vad tidningarna skriver om förton kilo på en halv dag. Det här är en livsstil för hälsa och välmående!

Jag har ätit LCHF i 3 år och inte tappat ett gram, men gått ner 2 storlekar, så vikt är inte allt. Dessutom har jag kunnat slänga alla kolesterolmediciner (och jag har ätit betydligt potentare grejor än simvastatin).

Efter 3 år började jag med periodisk fasta och har fått ner kolesterolvärdena till helt normala (och minskat 5-6 kg på ett halvår )

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket du ska äta beror ju helt på var du startar och vart du ska.

Till en början ska du få kroppen att lita på dej ( jag antar att du är som många av oss andra att du har misshandlat den av och till). Och sen ska du se till att du äter bra mat som den mår bra av. Och sen ska du lära känna din kropps signaler och behov. (sånt har ju många av oss också glömt av)

Du ska äta tills du blir mätt och då slutar du även om det finns mat kvar på tallriken. (det kan man använda till nåt mellanmål sen nångång om det skulle behövas).

Om det funkar socialt sett spara med nästa mål tills du blir hungrig. Det är inte alltid så lätt när man ska äta lunch med jobbarkompisar eller middag med familjen... Är du inte särskilt hungrig, ät lite mindre om du måste äta just nu. Försök att känna efter. Många hoppar över frukost för att bli rejält hungrig till lunch. Jag har alltid varit frukostmänniska så jag skippar hellre lunchen, i synnerhet eftersom vi inte har nån sån gemenskap på jobbet och det finns bara skitmat på restaurangerna i närheten.

Det beror i o f s på lite hur mycket övervikt du har, men är du bara lite mullig kan det ta ett tag innan kilona rasar, eftersom din kropp vill vara säker på att det inte kommer nån svältperiod som den varit tvungen att spara sej till tidigare år.

Därför är det här ingen quick fix. Glöm allt vad tidningarna skriver om förton kilo på en halv dag. Det här är en livsstil för hälsa och välmående!

Jag har ätit LCHF i 3 år och inte tappat ett gram, men gått ner 2 storlekar, så vikt är inte allt. Dessutom har jag kunnat slänga alla kolesterolmediciner (och jag har ätit betydligt potentare grejor än simvastatin).

Efter 3 år började jag med periodisk fasta och har fått ner kolesterolvärdena till helt normala (och minskat 5-6 kg på ett halvår )

Fantastiskt, jag är mycket överviktig, borde säkert gå ned minst 40 kg. är 168 lång och är snart 57 år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kajsa, jag tycker det ser jättebra ut. Mycket näring!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som jag tänker på är om man tar för mycket fett eller för mycket kolhydrater, jag går ju bara på den tillåtna listan men jag väger ingenting, däremot måttar jag smör, grädde etc. Och räknar heller inte Kolhydrater som man kanske måste göra. Men jag är ju bara på Dag 1 ännu så länge, så jag avvaktar nog lite till innan jag börjar väga skriva räkna etc. Just det, man kanske skulle väga sig själv också… Hej hopp!  :)  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kajsa, jag tycker det ser jättebra ut. Mycket näring!

Åh vad jag blir glad! Känns bra, tack! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som jag tänker på är om man tar för mycket fett 

Nej, du ska verkligen inte oroa dig för detta i början. Efter några månader, OM viktminskningen avtar, så kan du börja fundera på att räkna på mängden du intar. Men när du inleder din nya kosthållning så är det viktigaste att du resolut ställer om kroppen från kolhydrattorsk till fettorsk. Det ger dig bättre chanser att lyckas långsiktigt än att hålla på och smådutta och räkna.

Äter man strikt LCHF, utan att glömma vad HF står för så brukar det (för de flesta) bli självreglerande: Du kommer automatiskt att äta tillräckligt lite för att uppnå hälsoeffekter och viktnedgång. Det kommer att ge dig en trygg och stabil mättnadskänsla som minskar risken för att du trillar dit på småätande och därmed i värsta fall ger upp.

Så öka på fettmängden! Ät fasansfullt groteska mängder med fett första tiden. Tycker du att rent fett är äckligt så var lite påhittig att "dölja" det i såser, grytor, soppor. Drick kanske fettkaffe efter maten.

Eventuell fettdiarré går oftast över efter en vecka ca.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt, jag är mycket överviktig, borde säkert gå ned minst 40 kg. är 168 lång och är snart 57 år

Då får du inte bli ledsen om det tar lite tid. Vi "klimakteriehäxor" håller stenhårt i vartenda gram ibland. Är själv 58 år och 155 cm kort. Inte riktigt tjock, men en rultig kärring, och jag har (nästan) accepterat att rultig kärring är vad jag förblir. Vi får se. Så länge jag kan kasta medicinerna åt h*e är jag rätt nöjd ändå. Håller nu på att experimentera bort blodtrycksmedicinen eftersom jag misstänker den har biverkningar jag inte vill vara med om.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du inte bli ledsen om det tar lite tid. Vi "klimakteriehäxor" håller stenhårt i vartenda gram ibland. Är själv 58 år och 155 cm kort. Inte riktigt tjock, men en rultig kärring, och jag har (nästan) accepterat att rultig kärring är vad jag förblir. Vi får se. Så länge jag kan kasta medicinerna åt h*e är jag rätt nöjd ändå. Håller nu på att experimentera bort blodtrycksmedicinen eftersom jag misstänker den har biverkningar jag inte vill vara med om.

Det är det värsta, när jag väl bestämt mig så vill jag ju att det ska gå med fart o kläm. ;)  Jag var med i Itrim för ett par år sedan, då levde jag på  deras pulver i 12 veckor och tränade gick ned 23 kilo, sedan hände det saker privat och på jobbet som gjorde att jag tänjde på kosten, blev förkyld titt som tätt, så nu har jag gått upp allting plus 3 kilo till.  :wacko:  Så visst vill jag att det helst ska gå fort den här gången också.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg