Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Idag, gick jag ut en stund.. ca 15 minuter. Varje steg så stretar och drar det i ryggen. Men det är väl så att man måste gå igenom "smärtan".

Inte bara vila, vid muskelinflammation. 

Idag har jag inte ätit mer än 2 kokta ägg och 15 gram smör, 6 skivor ost med Bregott havssalt, Kaffe. Middag blir, kokt blomkål, Wienerpölsa, Kokosolja och lite Räksallad. Känner mig väldigt uppsvälld i kroppen. Kan det bli så när man äter värktabletter, 

kanske? Plus Ostfrossan igår och i förrgår?

Imorgon, blir det utökning av promenaden, även om jag får lägga mig och vila efterpå.

Hej Hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smärta är inget kul alls, har själv haft problem med nacken (diskbråck) och varit sjukskriven i omgångar. Det finns nog inget som tar på krafterna som smärtan gör!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hopp san sa! 

Idag känner jag mig bättre än på länge!

Solen skiner, ryggen känns inte alls lika illa mot tidigare. Idag blir det en promenad i Solen, garanterat!

Men får kanske behålla strumpor & skor?  :D

Hej Hopp våren -Here I come!  :wub:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en koll på E% i snitt mellan 4 februari och 5 mars, Ser ut enligt följande:

Energifördelning:

Fett: 78,5% Protein: 17,9%, Kolhydrater: 3,6%

Jag ska ju försöka ligga på: 75%, 20%, 5% Kollisar

Men jag går inte ned något… Och jag försöker hålla mig på 137 gram Fett, 82 gram Prot och 21 gram kollisar. Noterar också att jag ligger under

kaloriintaget totalt under den perioden. Idealet: 65.670 kcal jag har ätit: 48269 kcal.

Ska jag börja kika/ändra på något, eller ska jag tuffa på så här en månad till, då det gått 3 månader?

Skutt & Hej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en koll på E% i snitt mellan 4 februari och 5 mars, Ser ut enligt följande:

Energifördelning:

Fett: 78,5% Protein: 17,9%, Kolhydrater: 3,6%

Jag ska ju försöka ligga på: 75%, 20%, 5% Kollisar

Men jag går inte ned något… Och jag försöker hålla mig på 137 gram Fett, 82 gram Prot och 21 gram kollisar. Noterar också att jag ligger under

kaloriintaget totalt under den perioden. Idealet: 65.670 kcal jag har ätit: 48269 kcal.

Ska jag börja kika/ändra på något, eller ska jag tuffa på så här en månad till, då det gått 3 månader?

Skutt & Hej!

För tidigt att börja skruva ännu... Skjut inte över målet. Siffrorna ser bra ut, men håll i ett tag till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tidigt att börja skruva ännu... Skjut inte över målet. Siffrorna ser bra ut, men håll i ett tag till.

"Skjut inte över målet".. Så jag ska inte sikta mot stjärnorna, men nå grantoppen då?  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får även räkna in det fett du går ner i din kalorikalkyl!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får även räkna in det fett du går ner i din kalorikalkyl!

Hm, nu blev det svårt.. Hur menar Du då Zepp? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, nu blev det svårt.. Hur menar Du då Zepp? 

Jo säg att du tappar 0,5 kilo fett i veckan så blir det 500 Kcal om dagen.. i snitt då förstås!

Så säg att du lyckas peta i dig 1500Kcal och minskar 0,5 kilo i veckan i snitt.. då hamnar du på 2000 Kcal.

Dvs din kropp förbrukar i snitt 2000 Kcal.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp,

idag har jag flängt. Först Mammografi, sedan Fotografering av ögonbottnar. 

Ögonen var såå fiina, sa Ögonfotografen. Och i remissen dit stod det från VC att mitt socker var bra. jag medicinerar inget. 

Men eftersom blodtrycket fortf. är lite högt, får jag komma tillbaka om 2 år igen. Nu är man ju ljuskänslig en stund. Men vet ju att det går över.

Ryggen känns riktigt bra, men jag äter fortf. värktabletter. Lyder läkarens ordination, där. 

När jag var på Huddinge Sjh, såg jag att det finns en liten restaurang/café som säljer LCHF. Det tycker jag var flott!  ;)

Idag firar vi Hammarby som fyller 117 år. Därav fina bilden :wub: . I morgon kommer Abborren tillbaka igen.

Häpp! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det en härligt solig dag!

Ut på shopping blir det med Tanten.  :D

Shitakenudlar och fika. Ska bli så kul att ses i verkligheten.  :)

Hej Hopp!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Kokosnötsolja! Glöm inte oljan :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Kokosnötsolja! Glöm inte oljan :)

Packat & Klart!  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tanten, för en trevlig eftermiddag!

Kokosnötsolja i kaffet på fiket blev ju riktigt bra!

Men jag tror minsann vi fyndat i butiken, som Du tipsat om. 

Shiratakinudlar 12:- för 200 gram. Googlade på det och på nätet 21:-.  :)

Det får vi göra om!

Ikväll blir det, Shiratakinudlar med räkor, musslor, bläckfiskringar, Wasabi, broccoli, salladslök, Vitlök mm..  :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack själv!

Torkade Wakame (brunalg) som jag köpte 100g för 35:- är också väldigt billigt!

Nu ska jag banne mig koka egen köttbuljong och lägga i Wakame, det blir mumma :)

Fast jag måste väl beställa köttben så det får bli vanlig buljong så länge.

På Wikipeda läste jag att det får alla nyförlösta kvinnor i Korea för det är så näringsrikt :)

Kokosnötsgrädden ska jag testa i gryta.

Konjacrotsnudlarna kan man steka, det ska vara gott. Men som sagt krydda vill de väl ha.

Ja, dit går vi igen. Kinesen tyckte nog det var jätteskojigt med två nyfikna Tanter :)

Jag vill testa sjögräsnudlar!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte vara lyrisk nog över benbuljongens förträfflighet. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte vara lyrisk nog over benbuljongens förträfflighet. :)

Men var köper man eko-ben?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men var köper man eko-ben?

Bor du i Stockholm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor du i Stockholm?

Ja, sydöstra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, sydöstra

Man kan beställa kycklingskrov från bosarps på Eat (ekoaffär i Stockholm). De säljer också lammben och möjligtvis nötben. Jag tror även Kate's corner säljer ben på samma sätt. Du kan också beställa märgben från gröna gårdar. De levererar till Kajsa Warg eller så kan man beställa via Kate's corner. Fiskben kan man få tag på hos Lisa Elmqvist på Östermalmshallen. Man ringer och ber dom lägga undan ben, vet inte vad det kostar. Generellt så är inte ben så dyrt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen verkar det som om våren är här för att stanna… Blir så glad i sinnet. Idag blir det vårstädning i trädgården och grilla Chorizo 92% kött.

Hej Hopp!  :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans, så gott det är med halvfrusna Hallon med lite vispad grädde + liite kokosflingor.  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu en ny LCHF vecka. Igår var jag o sjöng i kören, mycket postiva endorfiner som frigörs  ;)

Hoppade över frukosten och åt en fransk omelett med räk-och ostfyllning til lunch.

Middag blev på Stan: Sallad med Räkor, ägg och avokado. Vet inte hur mycket fett det var i den , men tog en extra avokado när jag kom hem.

Händer inte mycket på vågen… får snart göra något drastiskt. För det kan inte vara meningen att jag ska släpa på drygt 40 kilos övervikt resten av livet.

Har ju inte kunnat röra på mig som jag borde (ryggen) men det får jag se till att komma igång med. Är inte fullt bra i ryggen ännu, men jobbade första dagen igår. Blev en lång dag för kroppen igår.

Ha en härlig Tisdag!  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma lite tidigare än vanligt, till lunch åt jag kummel och 2 små Bregottpaket, och isbergssallad 0.5 tomat. 

Så nu när jag kom hem var jag hungrig! Längesedan som jag kände hunger… Så nu har jag vräkt i mig 50 gram Hallon och 1 dl. vispad grädde.

Mums!

Middag får jag se vad det blir.. Gubben sugen på raggmunk o stekt fläsk. Jag får väl knapra svålen då  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

56kilos kesoplattar funkar alldeles utmärkt som raggmunk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg nåt recept på raggmunk med blomkål och broccolistammar istället för pärer. Kanske kan funka med majrova också?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter spännande, blev ingetdera, trädgården tog över inspirationen  :) Så det blev wok på Shiratakinudlar, Tofu, Broccoli och soja, vitlök, färsk Ingefära och Wasabi, + Babyspenat.  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FRÅGA: Svettningar som kommer o går??? 

Trodde att klimakteriet var över för min del, men får som "vallningar" /svettningar lite då och nu.

Hör det till LCHF eller ska jag kolla upp något kring det?

Hej Hopp! Hatar att svettas!  :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut att vara lite för lite fett.  :)

För lite fet. Jag har väldiga problem med att gå ner. (behöver gå ner cirka femtio kilo) Jag skulle säga att jag äter runt 250g fet om dagen och runt 70-75 gram protein under en dag. Och alltid under 20g kolhydrater. Kan väl sticka iväg en lördag om det blir några glas vit vin. Så nu efter fem månader så önskar jag mig lite framgång för att få upp modet. Har dragit ner kraftigt på mejeriprodukter äter dok en del ost. Önskar jag kunde äta mer grönsaker. Tilläggas bör att jag trivs med LCHF och mår utmärkt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FRÅGA: Svettningar som kommer o går??? 

Trodde att klimakteriet var över för min del, men får som "vallningar" /svettningar lite då och nu.

Hör det till LCHF eller ska jag kolla upp något kring det?

Hej Hopp! Hatar att svettas!  :angry:

Jag har haft vallningar sedan typ före 50, lååångt före LCHF.. Vallningarna är inte så hemska längre, däremot sitter jag alltid i t-shirt eller top när alla andra har kofta på, så det är ständig vintertermostat. Jag skämtar med mina jobbarkompisar, som samtliga är högst hälften så gammal som jag, om "hot chick" och "I don' t have hot flashes, I have short private vacations in the tropics".

Mamma hade svettningar tills hon var nästan 80 (efter det fryser hon jämt i stället) så jag trodde det var generna. Hon har hela tiden tjatat att jag ska stoppa i mej östrogen, eller vad det nu är man ska, men så lite konstgjort som möjligt tycker jag och försöker stå ut ändå.

När det var som värst köpte jag en creme som man skulle smörja 2 ggr om dagen på tunnhudade ställen som skulle omvandlas till östrogen lite mer naturligt. Den funkade bra, men jag vet inte om just den finns längre. Jag köpte den via Tahitian Noni, men jag tror inte den är EU-godkänd nu. Jag fick nån tub från USA för nåt år sedan, men har fortfarande kvar av den. Det var nog i starten av LCHF som jag tyckte jag behövde den... som om kroppen blev lite yngre igen. ;)

Men det kanske finns liknande på hälsokost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hu, vägrar ta in Östrogen! Nu har jag så j-a ont i ryggen igen.. Måste jag dra till läkaren igen? Känns som om jag går sönder.

Hm..  ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hu, vägrar ta in Östrogen! Nu har jag så j-a ont i ryggen igen.. Måste jag dra till läkaren igen? Känns som om jag går sönder.

Hm..  ^_^

Inte bra! Nu låter jag som en sån här new age-flummis, men för några år sedan var spikmattor otroligt populära. Jag köpte en sån för att använda mot min gamnacke och värkande korsrygg, och tänk, jag tycker den är toppen - fortfarande.

Mamma använde också en för sin nacke, innan hennes skinn blev som silkespapper.

Jag tror inte den läker ut, men den bedövar och ökar blodcirkulationen och bägge är ju bra för muskelinflammationer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gett bort min till Dotera.  ;)

Du får väl be att låna igen den nu när du behöver den då

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lite fet. Jag har väldiga problem med att gå ner. (behöver gå ner cirka femtio kilo) Jag skulle säga att jag äter runt 250g fet om dagen och runt 70-75 gram protein under en dag. Och alltid under 20g kolhydrater. Kan väl sticka iväg en lördag om det blir några glas vit vin. Så nu efter fem månader så önskar jag mig lite framgång för att få upp modet. Har dragit ner kraftigt på mejeriprodukter äter dok en del ost. Önskar jag kunde äta mer grönsaker. Tilläggas bör att jag trivs med LCHF och mår utmärkt.  

250 gram smör är runt 1800 kalorier. Tillkommer 400 gram kött som motsvarar 75 gram proteiner och 700+ kalorier. Vad mer äter du ? 20 gram kolhydrater är en del kalorier det med... jag tror du äter för mycket !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tycker oxå det låter som mycket?

Behåll proteinet och grönsakerna och kolla hur lite fett du behöver äta för att stå dig mellan två måltider om dagen.. inget däremellan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlagd Sill?

Halloj & Hej Hopp!

Kan man som LCHF:are äta inlagd sill? Det är ju socker i lagen, men funkar det ändå? 

Vår och sommar snart.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlagd Sill?

Halloj & Hej Hopp!

Kan man som LCHF:are äta inlagd sill? Det är ju socker i lagen, men funkar det ändå? 

Vår och sommar snart.. 

Va.. vill jag oxå ha reda på då jag ofta äter det främst på semestern!! :o

Men.. altså hur många 100 gram sill äter du på en frukost.. jag brukar ta 2-3 bitar.. till 1-2 ägg.

Hur mycket kan det bli.. 15 gram.. 20?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=859〈=sv

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlagd Sill?

Halloj & Hej Hopp!

Vår och sommar snart.. 

Halloj och Hej Hopp. Här är ett fint recept på Currysill, så ät hur mycket du vill... :)

1 burk sillfilè

2 dl finhackad purjolök

1 dl finhackat äpple

2 dl majonäs

1 dl creme fraiche

1 tsk curry

t tsk paprikapulver

Blanda ihop allt och klipp ner sillfileèrna, låt stå i kyl ett dygn, ät och njut...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va.. vill jag oxå ha reda på då jag ofta äter det främst på semestern!! :o

Men.. altså hur många 100 gram sill äter du på en frukost.. jag brukar ta 2-3 bitar.. till 1-2 ägg.

Hur mycket kan det bli.. 15 gram.. 20?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=859〈=sv

Inlagd sill för mig är sill, rödlök, morot, pepparrot, kryddpepparkorn, och det läggs ju i en lag på Ättikssprit, vatten, SOCKER, Lagblad. Men jag vet ju inte hur mycket som den feta sillen suger upp av sockret.. En silltallrik, till Brunch, med olika sorters sill och Ägg och Rom, Majjo. Det är vår/sommar för mig och av den inlagda sillen rlör det sig ju om 3-4 bitar,  :P . Borde funka då?  ^_^  :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar matjessill och senapssill, och dom ni säger så äter msn ju inte många bitar. Löst på flera bloggar och i lchf kokböcker att msn kan äta sill. Men det kanske är bäst att lägga in själv? Har för mig att sockret behövs för att den råa sillen ska bli konserverad och tillagad.

Jag vill också veta vad som är "rätt".

Plus VAD ersätter man den ljuvliga nypotatisen med ????

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar matjessill och senapssill, och dom ni säger så äter msn ju inte många bitar. Löst på flera bloggar och i lchf kokböcker att msn kan äta sill. Men det kanske är bäst att lägga in själv? Har för mig att sockret behövs för att den råa sillen ska bli konserverad och tillagad.

Nypotatis ersätter man inte. Den unnar man sej vid högtidliga tillfällen med mycket smör.

Annars äter jag kokt ägg till sill

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nypotatis ersätter man inte. Den unnar man sej vid högtidliga tillfällen med mycket smör.

Annars äter jag kokt ägg till sill

Egenskördad Nypotatis med mycket smör, blir det 1 gång i sommar! Och sill  :D Men inget Knäckebröd.  :wacko:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra egen sillinläggning med stevia/sukrin.. om man vill ha den ursprunliga smaken av inlagd sill!

Dock måste man äta upp denna med en gång iomed att sockret är en del av konserveringen.. främst för att undvika botulism!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egenskördad Nypotatis med mycket smör, blir det 1 gång i sommar! Och sill  :D Men inget Knäckebröd.  :wacko:

Egen nyskördad potatis är en sak.. annars så föredrar jag mogen potatis.. men finessen är just egen och nyskördad direkt ur landet.. helst Mandel.. det handlar om primörer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra egen sillinläggning med stevia/sukrin.. om man vill ha den ursprunliga smaken av inlagd sill!

Dock måste man äta upp denna med en gång iomed att sockret är en del av konserveringen.. främst för att undvika botulism!

Men pepparroten är väl också konserverande? Hm, stevia har jag aldrig provat.. Låter så konstlat, men det kanske det inte är? 

Får googla på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stevia är en ört som indianer hade som bot mot diabetes.

Spännande, och det fungerar också med andra ord? ;) Idag har jag handlat Mandelmjöl, Kokosmjöl, rostade Kokoschips. Varför det vet jag egentligen inte, men om man skulle få ett ryck att baka eller göra plättar eller något, men jag bakar ju aldrig i vanliga fall.. Hm.

Har börjat att tänka på Wasa RUT-bröd. Som fd. Smörgåsdrottning så har jag nog snart satt rekord med att vara utan dessa små rara tingestar  ;) Näe, får börja tänka på något annat. Som t.ex. Spjäll med knaprig svål. Hej Hopp!  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pepparot är väl färsk.. iallafall den som växer som ogräs i min trädgård?

Kolla på ICA sötströ.. det är en blandning av stevia och erytrihol.. kan vara bra att ha hemma.. för olika ändamål.

Har haft en sådan hemma i flera år.. så den heter ICA steviaströ.. det namnet blev förbjudet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg