Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Pepparot är väl färsk.. iallafall den som växer som ogräs i min trädgård?

Kolla på ICA sötströ.. det är en blandning av stevia och erytrihol.. kan vara bra att ha hemma.. för olika ändamål.

Har haft en sådan hemma i flera år.. så den heter ICA steviaströ.. det namnet blev förbjudet!

Jo Pepparrot är färskt ogräs  ;) Men fick lära mig i skolan för hundra år sedan att den hade en konserverande effekt, därav skulle man ha små bitar i sill inläggningen.. Tror att jag ska köpa hem en ströstevia. Kom ihåg att köpa havssalt idag också.  :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlagd Sill?

Halloj & Hej Hopp!

Kan man som LCHF:are äta inlagd sill? Det är ju socker i lagen, men funkar det ändå? 

Vår och sommar snart.. 

Min mamma som också äter LCHF brukar lägga in sill med hälften sukrin och hälften socker, den blir jättegod :)

Och själva inläggningslagen äter man ju inte, så det blir nog minimalt med socker man får i sig :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mamma som också äter LCHF brukar lägga in sill med hälften sukrin och hälften socker, den blir jättegod :)

Och själva inläggningslagen äter man ju inte, så det blir nog minimalt med socker man får i sig :)

Känns nästan som Robin Hood, Tackar för Skatteåterbäringen!  :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande, och det fungerar också med andra ord? ;) Idag har jag handlat Mandelmjöl, Kokosmjöl, rostade Kokoschips. Varför det vet jag egentligen inte, men om man skulle få ett ryck att baka eller göra plättar eller något, men jag bakar ju aldrig i vanliga fall.. Hm.

Har börjat att tänka på Wasa RUT-bröd. Som fd. Smörgåsdrottning så har jag nog snart satt rekord med att vara utan dessa små rara tingestar  ;) Näe, får börja tänka på något annat. Som t.ex. Spjäll med knaprig svål. Hej Hopp!  :P

Jag har bakat ett Solrosbröd enligt www.56kilo.se med turkisk yougurt, ägg och riven ost. Rätt gott  faktiskt. Äter det endast då jag jobbar natt. Enkelt att baka och perfekt att frysa. :) Ska prova nån annan variant i veckan...å Fröknäcke...är ruskigt gott! :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bakat ett Solrosbröd enligt www.56kilo.se med turkisk yougurt, ägg och riven ost. Rätt gott  faktiskt. Äter det endast då jag jobbar natt. Enkelt att baka och perfekt att frysa. :) Ska prova nån annan variant i veckan...å Fröknäcke...är ruskigt gott! :P

Men Fröknäcke är väl kolhydratrika? Vågar inte mig på att baka det, för det är fruktat gott! Men äter man för många, får jag magknip (linfrön).  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog inte för mycket av dem...Men de finns ju i LCHF kokböcker och på LCHF bloggar...:) Så helt förbjudna kan de väl inte va. Och ett bra alternativ om man vill ha nåt knaprigt till osten ibland. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sugen jag blir på knaperiknus och Ost…. Har satt in en Ribbestek i ugnen, som ska ösas så att svålen blir knaprig… Häpp!

Var ute i blåsvädret, gick väl ca 13 låtar i hörlurarna. Blåser friskt!

HEJ HOPP! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sugen jag blir på knaperiknus och Ost…. Har satt in en Ribbestek i ugnen, som ska ösas så att svålen blir knaprig… Häpp!

Var ute i blåsvädret, gick väl ca 13 låtar i hörlurarna. Blåser friskt!

HEJ HOPP! 

Jäddrans vad det lät gött med knaprigt svål... :P  Tack för inspiration! :)

Kör du mejerifritt nu? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäddrans vad det lät gött med knaprigt svål... :P  Tack för inspiration! :)

Kör du mejerifritt nu? Eller?

Gött blev det… Nej har inte tagit bort mejeri ännu, men händer det inget snart med vikten får jag nog börja Labba lite. Men jag märker att jag inte använder fullt så mycket som tidigare.  :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Midjemått idag: 12 cm mindre sedan start 7 januari… Men vikten då?… totalt -2,5 kg… Vadan detta? 

Ja ja det har inte gått 3 månader ännu… Och nu har jag börjat i min kör igen, får energi och vi digggar loss rejält i 1,5 timme  :)

Och ryggen känns inte på samma vis. Idag ska jag jaga rätt på en Naprapat och så ska jag ta mig i kragen och gå UT efter jobbet.

Ha en Kall solig Dag! 

:D

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 cm! Det är ju stor skillnad! 

Ja, men jag startade på 136…. SÅ om det skall ned till 70….. Hisnande tanke  :o  :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, det där med 70 känns orimligt för mig också och jag startade på 104... (här skrev jag visst 94 först, stämmer inte :/ )

Däremot tror jag att midjemåttsminskande säger mer om att vara på rätt väg än vad viktminskning gör, så jag tror att du är på helt rätt väg :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl FETTbra det! Men visst är det konstigt...att inte kilona visar sig samtidigt. För vart tar det dära centimetrarna vägen lixom...det borde ju väga lite???? :wacko:

Förra veckan var -7cm för mej och de -3 kg som varit sedan första veckorna...men...det blir väl!

Och det som var glädjande är att det var tvåsiffriga centimetrar :rolleyes:

Ha det!!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju kanonvärde! Jag har bara tagit 14 cm i midjan sen augusti!! Och totalt 7 kg. Men midjan var 87 cm i morse. Trodde INTE mina ögon, för jag är rakt byggd, så jag brukar aldrig ha "midja". Förmodligen därför jag upplevde mej som tjock även när jag vägde 47 kg nångång i forntiden (ungefär samtidigt med dinosaurierna)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men jag startade på 136…. SÅ om det skall ned till 70….. Hisnande tanke  :o  :unsure:

Men herregud! Det betyder att man ska ha midja stl 36-38. Hur lång man än är (eller kort) Jag som är en bra bit kortare än dig, ska jag ha midja 40cm ??

Såna mått skall man helt strunta i! För inte så länge sedan skulle midjan vara under 88.

Så hitta din egen midja för de kommer ändra detta mått flera gånger om.

Det enda man ska hålla som önskemål om man är kvinna är att midjan är smalare än höfterna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med 70 cm skulle jag nog ta med en nypa salt <_< . Bättre att gå på Docs rekommendationer att sträva mot midjemått under 80 men om det inte vill sig försöka nå ett mått mellan 80-88 cm. Tittade in på Ellos mått för damkläder 69 cm är storlek 36. Blir nog inte aktuellt för mig i alla fall som är 53 år och 174 cm lång  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med 70 cm skulle jag nog ta med en nypa salt <_< . Bättre att gå på Docs rekommendationer att sträva mot midjemått under 80 men om det inte vill sig försöka nå ett mått mellan 80-88 cm. Tittade in på Ellos mått för damkläder 69 cm är storlek 36. Blir nog inte aktuellt för mig i alla fall som är 53 år och 174 cm lång  :D

Tack Fundersam, känns tryggt, någon storlek 36:a har jag ju aldrig tänkt mig, men kanske 42-44? Är snart 57 och 167cm lång.

Samtidigt mår jag bra av den här kosten, så jag vill inte lägga ned den, visst har jag druckit ett och annat glas vin, men inget godis, kakor, eller annat kolhydratiskt, annat än ovanjordgrönsaker.. JA ja, tålamod är dagens mantra.. Men är jätte glad över att omfånget i "midjan" har minskat.

Hej Hopp! :)  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Fundersam, känns tryggt, någon storlek 36:a har jag ju aldrig tänkt mig, men kanske 42-44? Är snart 57 och 167cm lång.

Samtidigt mår jag bra av den här kosten, så jag vill inte lägga ned den, visst har jag druckit ett och annat glas vin, men inget godis, kakor, eller annat kolhydratiskt, annat än ovanjordgrönsaker.. JA ja, tålamod är dagens mantra.. Men är jätte glad över att omfånget i "midjan" har minskat.

Det känns onekligen tvärtom. Jag har ätit så här nu i 14 månader och har inte en tanke på att sluta!!! Vin drack jag även under viktreduktionen och de riktigt torra smakar bäst (tom lite sött ibland) och i med det håller man ju koll på kolisarna. 

Jag är helt övertygad om att man skall ligga så nära sin kommande kost man skall leva med under resten av livet  ^_^ som kroppen tillåter och ändå ger resultat. De känns som det har börjat bra, 12 cm är en hel del  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns onekligen tvärtom. Jag har ätit så här nu i 14 månader och har inte en tanke på att sluta!!! Vin drack jag även under viktreduktionen och de riktigt torra smakar bäst (tom lite sött ibland) och i med det håller man ju koll på kolisarna. 

Jag är helt övertygad om att man skall ligga så nära sin kommande kost man skall leva med under resten av livet  ^_^ som kroppen tillåter och ändå ger resultat. De känns som det har börjat bra, 12 cm är en hel del  :)

Är så nyfiken på vad Du äter i snitt på 1 dag?  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Kajsa576 (ursäkta om jag spammar din tråd nu) en annan upptäckt jag gjort är att det där du nämner om godis, kakor eller annat kolhydratiskt kopplat till tålamod. blir med tiden allt mindre attraktivt. Dels försvinner suget men när man någon gång testar att stoppa det i munnen, så var det inte så gott som jag mindes det. 

Har smakat lösgodis vid ett par tillfällen, nej inte särskilt gott, ris nej, pasta tja...

Frukt och bär har en härlig smak men frukten tog jag först  in när jag var klar. Detta är en stor skillnad från tidigare bantningar, då jag gick och väntade på att få äta som vanligt igen. Den känslan finns inte med den här gången. Så håll ut, det händer bra saker med smakpreferensen också  :) .

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är så nyfiken på vad Du äter i snitt på 1 dag?  :huh:

Oj, jag räknar ju inte och det är ju för att inte trigga min "bantarhjärna". Min kropp och hjärna var väldigt snälla mot mig och redan efter en vecka kom den klara och tydliga mättnadskänslan. Det sade liksom "bom" i kroppen och så visste jag.

2 måltider vissa dagar och 3 måltider andra dagar. Fick anstränga mig lite med periodiska fastan, i dag följer jag vad kroppen vill och det varierar. Men det blir PF minst 2 dagar vecka och jag gillar bäst 16:8, 5:2 är inget för mig.

Frukost: Äggmjölk med 2 ägg och 50 gram fett (smör och/eller kokosfett) eller 1 dl fullfet yoghurt med 3 msk vispgrädde och musli på nötter, mandel och fröer eller 1 dl fullfet yoghurt med 1 avokado samt 5 valnötter. Alltid ett kokt ägg till yoghurten. Ibland tar jag också några skivor ost till.

Äter jag inte frukost har jag vant mig vid att mixa koksfett i mitt te, så är det lugnt fram till lunch och ibland längre. Då äter jag när jag kommer hem vid kl 14-16. Det beror på situationen.

Lunch: Kött och kyckling (gillar inte fisk  :P ), grönsaker. Blandat ovanjord och rotfrukter. Dock mer sparsam med rotfrukter under viktnedgång. Kan göra soppa grönsaker. Gärna någon sås eller tillbehör av mejeri, t ex gräddfil i soppan när det passar. 

Middag som ovan eller en enklare omelett.

Det jag verkligen tog bort var godis, socker, mjölk, mjölmat och frukt. Följde Anna Halléns riktmärke om max 1 dl mejeri till varje måltid. Vinet självklart sparsamt typ 1 glas, fredag och lördag.

Vet inte om detta är till någon hjälp? Fråga mer om du behöver...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jag räknar ju inte och det är ju för att inte trigga min "bantarhjärna". Min kropp och hjärna var väldigt snälla mot mig och redan efter en vecka kom den klara och tydliga mättnadskänslan. Det sade liksom "bom" i kroppen och så visste jag.

2 måltider vissa dagar och 3 måltider andra dagar. Fick anstränga mig lite med periodiska fastan, i dag följer jag vad kroppen vill och det varierar. Men det blir PF minst 2 dagar vecka och jag gillar bäst 16:8, 5:2 är inget för mig.

Frukost: Äggmjölk med 2 ägg och 50 gram fett (smör och/eller kokosfett) eller 1 dl fullfet yoghurt med 3 msk vispgrädde och musli på nötter, mandel och fröer eller 1 dl fullfet yoghurt med 1 avokado samt 5 valnötter. Alltid ett kokt ägg till yoghurten. Ibland tar jag också några skivor ost till.

Äter jag inte frukost har jag vant mig vid att mixa koksfett i mitt te, så är det lugnt fram till lunch och ibland längre. Då äter jag när jag kommer hem vid kl 14-16. Det beror på situationen.

Lunch: Kött och kyckling (gillar inte fisk  :P ), grönsaker. Blandat ovanjord och rotfrukter. Dock mer sparsam med rotfrukter under viktnedgång. Kan göra soppa grönsaker. Gärna någon sås eller tillbehör av mejeri, t ex gräddfil i soppan när det passar. 

Middag som ovan eller en enklare omelett.

Det jag verkligen tog bort var godis, socker, mjölk, mjölmat och frukt. Följde Anna Halléns riktmärke om max 1 dl mejeri till varje måltid. Vinet självklart sparsamt typ 1 glas, fredag och lördag.

Vet inte om detta är till någon hjälp? Fråga mer om du behöver...

Oj, hoppar oftast över frukost… Lyssnar på om kroppen är hungrig. Svart Kaffe innan jag åker till Jobbet. Lunch: Oftast Omelett med vitkålsallad o Olja/vinäger. Ibland fyllning med räkor och lite ost. Middag: Kött/fisk/Kyckling, med Brocolli eller vitkål/Blomkål, Babyspenat. Tror boven idramat kan vara vinet… 1 glas fr + lö, Inget för mig..  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, hoppar oftast över frukost… Lyssnar på om kroppen är hungrig. Svart Kaffe innan jag åker till Jobbet. Lunch: Oftast Omelett med vitkålsallad o Olja/vinäger. Ibland fyllning med räkor och lite ost. Middag: Kött/fisk/Kyckling, med Brocolli eller vitkål/Blomkål, Babyspenat. Tror boven idramat kan vara vinet… 1 glas fr + lö, Inget för mig..  ;)

Självexperiment är verkligen viktigt när det gäller att äta lågkolhydrat, vad gillar och mår just min kropp bra av och så för allt i världen inte vara rädd för fettet  ;). Ha en skön dag!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag "bullat" upp ordentligt ska sägas...

I min mineral/vitaminsamling har det utökats med 2 nya vänner.  ;)

O3 (Omega3) och K2, så frågan är om jag kan ta in alla tabletter i ett nafs, eller ska sprida på dom under dagen?

D3 1 tablett på morgonen,

O3 3 tabletter i samband med mat, Fråga: -Ska jag ta alla på 1 gång?

K2 1 kapsel i samband med mat

Algtablett 2 tabl/dag Fråga: -Ska jag ta alla på 1 gång?

Kalktablett 3 tabletter/dag Fråga: -Ska jag ta alla på 1 gång?

Och sist: M3 3 Kapslar till natten.

Från inga tabletter till Massor sedan starten den 7 januari 2014.

Ha en bra Lill-Lördag!  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta alla på en gång vettja...då lär du bli mätt! ;)

Nä...ingen aning...jag tar "mina" piller på morgonen...Orkar inte hålla på att ta piller vid måltider å så...då glömmer jag de bara iaf...:P Säkert galet...men...det passar mej. Men äter bara 1 kapsel O3 per dag...och Mg kapsel, + vitamin med D...:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag vet inte hur länge jag ska orka med denna ansamling. Kanske inte ens behöver. JO, D3 och M3 och K2 och O3  :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Algtabletterna hade väl inte förväntad verkan, så då behöver du väl inte dem (såvida det inte finns nåt fantastiskt i dem som du tror att du behöver?).

Magnesium märker du när du behöver, för då får man kramp. Jag tar bara det när jag börjar känna det.

Omega3 och K2 har jag ingen åsikt om. Jag stoppar i mej andra saker som jag tror jag behöver i stället...

Är du frisk i övrigt och äter bra mat så ska det väl mycket till om man behöver så mycket kosttillskott?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Algtabletterna hade väl inte förväntad verkan, så då behöver du väl inte dem (såvida det inte finns nåt fantastiskt i dem som du tror att du behöver?).

Magnesium märker du när du behöver, för då får man kramp. Jag tar bara det när jag börjar känna det.

Omega3 och K2 har jag ingen åsikt om. Jag stoppar i mej andra saker som jag tror jag behöver i stället...

Är du frisk i övrigt och äter bra mat så ska det väl mycket till om man behöver så mycket kosttillskott?

Alg, skulle ju även vara bra för övergångsbesvär.. (tror jag). Tar man D3 så rekommenderas att man tar M3.. Sedan tror jag att det var Kjell Granelli som rekommenderade K2. Och fisk äter jag inte så ofta, lax 1 gång i veckan… Tonfisk ibland, fast nu har det blivit 2 dgr i rad..  :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alg, skulle ju även vara bra för övergångsbesvär.. (tror jag). Tar man D3 så rekommenderas att man tar M3.. Sedan tror jag att det var Kjell Granelli som rekommenderade K2. Och fisk äter jag inte så ofta, lax 1 gång i veckan… Tonfisk ibland, fast nu har det blivit 2 dgr i rad..  :unsure:

Jo D3 tär på magnesium, men du märker om du har magnesiumbrist som sagt. Och K2 var ju nåt som Kjell nyss upptäckt, men det tänkte jag börja med till hösten när jag börjar om på stordos av D3. Calcium lär du ju inte behöva eftersom du äter D3, eller? Du äter ju ost och använder grädde och D3 gör ju att calcium tas upp bättre. Det handlar iofs om gener men jag är inte i närheten av osteoporos i alla fall.

Sen kanske du inte behöver D3 så länge till? Jag kör min jättedos bara augusti till februari för jag behöver det för min vinterdepression. Nu tar jag lite lägre dos bara för att hålla immunförsvaret igång så jag vågar pussa mitt barnbarn om 3 veckor... plus en massa annat jox som jag tror gör att jag kan hålla bacillerna stången.

Denna gång har jag faktiskt räknat ut att ta med manukahonung och mata både mej och pojken med. Honung är väl som att svära i kyrkan här, men just manukahonung funkar faktiskt mot streptokocker, så jag lär ju slippa halsfluss denna gång i alla fall.  :wacko: Och jag tror inte grabben mår dåligt av det eftersom han har öroninflammation förton gånger i månaden. 

När jag kommit hem igen är jag tänkt att sluta med D3 i alla fall, för jag tror jag har så det räcker till sommaren sen... får se hur mycket immunförsvar jag har om jag törs sluta med resten av allt jox. I sommar SKA jag hålla mej frisk nog att vara i trädgården!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iomed att jag låg lite lågt på D3.. så har jag beställt nya för att ha hemma.. och jag är inte speciellt ute mycket på sommaren heller.. samt att jag är rödlätt och fräknig.. så jag undviker sol!

Men.. de nya jag beställt är D3 och K2 i kombo.. och allt i olivolja.. jag äter ju inte frukost!

Dyrare.. men de är fettlösliga vitaminer.. och upptaget blir bättre.. samt jag sparar in det på frukosten som jag slipper äta!  :huh:

Som tidigare nämnts.. orka hålla reda på allt.. jag tar mina piller på morgonen.. annars blir det inte av.. och magnesium tar jag vid behov.. oftast på kvällen när jag känt av kramp under dagen!

Dessutom fick jag en burk magnesium gratis.. på grund av något erbjudande? :o

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo D3 tär på magnesium, men du märker om du har magnesiumbrist som sagt. Och K2 var ju nåt som Kjell nyss upptäckt, men det tänkte jag börja med till hösten när jag börjar om på stordos av D3. Calcium lär du ju inte behöva eftersom du äter D3, eller? Du äter ju ost och använder grädde och D3 gör ju att calcium tas upp bättre. Det handlar iofs om gener men jag är inte i närheten av osteoporos i alla fall.

Sen kanske du inte behöver D3 så länge till? Jag kör min jättedos bara augusti till februari för jag behöver det för min vinterdepression. Nu tar jag lite lägre dos bara för att hålla immunförsvaret igång så jag vågar pussa mitt barnbarn om 3 veckor... plus en massa annat jox som jag tror gör att jag kan hålla bacillerna stången.

Denna gång har jag faktiskt räknat ut att ta med manukahonung och mata både mej och pojken med. Honung är väl som att svära i kyrkan här, men just manukahonung funkar faktiskt mot streptokocker, så jag lär ju slippa halsfluss denna gång i alla fall.  :wacko: Och jag tror inte grabben mår dåligt av det eftersom han har öroninflammation förton gånger i månaden. 

När jag kommit hem igen är jag tänkt att sluta med D3 i alla fall, för jag tror jag har så det räcker till sommaren sen... får se hur mycket immunförsvar jag har om jag törs sluta med resten av allt jox. I sommar SKA jag hålla mej frisk nog att vara i trädgården!

Jag valde D3 pga att jag har så många förkylningar under åren, men efter att jag började ta D3, så blev jag i och för sig förkyld, men den släppte rätt snabbt och jag slapp min Bronkithosta. Hade ingen alls. Nu är det mitten av mars och jag har "bara" haft den.  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag känns det ju himla bra, Balansmässigt mellan Kollisar, fett och Protein. Jobbade ju hemifrån idag och jag märker att jag blir mer sugen/hungrig då...

Så efter både frukost och lunch som jag såg var väldigt proteinhöga och fettiga…. Så Åt jag kvällsmål: Wokade Thaigrönsaker med Cocosolja med currypasta, Curry, spiskummin och Blekselleri, så hamnade jag ju jättebra i de däringa tabellerna..

134/80/20 

i E%: 75f/19,9p/5k

Och då kände jag mig glá.

Kram

:D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härliga Lördag, gjorde pulled beef igår, har aldrig gjort det tidigare, Saltade och hällde över en glasburk med Tomatsås. 

hade även 1 dl vatteni i botten. Och tog fram det efter 6,5 timme. Delade köttet osv. jag tycker att det blev lite för starkt. 

Nu til min fråga, hur äter man det? Och vad ska man servera till? Värmer man på köttet igen? 

Hej o hå Från en Novis!  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härliga Lördag, gjorde pulled beef igår, har aldrig gjort det tidigare, Saltade och hällde över en glasburk med Tomatsås. 

hade även 1 dl vatteni i botten. Och tog fram det efter 6,5 timme. Delade köttet osv. jag tycker att det blev lite för starkt. 

Nu til min fråga, hur äter man det? Och vad ska man servera till? Värmer man på köttet igen? 

Hej o hå Från en Novis!  ;)

Vi åt pulled pork igår kväll! Hade ugnsbakad vitkål till, som blev jättegott. Skär vitkål (gärna ekologisk o ganska små huvuden) i dryga centimetern tjocka skivor. Lägg på långpanna som smorts med kokosfett. Salta och peppra samt strö rikligt med krossad vitlök över, ringla även olivolja över. 200 grader i cirka en halvtimme, eventuellt kan du värma köttet i samma långpanna nu när det är lagat.

Köpte Lohmanders färdiga grillsås och hade till, men man kan ju göra egen på creme fraiche o majonnäs, vilket vore aningen sundare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iblsnd äter vi det med kryddsmör, ibland gör jag minutgruta av det, ibland gör jag fyllda paprikor oc blandar med cremefraiche och toppar med ost...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hade vi "födelsedagskalas" och det pyntades traditionell Tårta av Barnbarnet, med strössel, Nonstop., grädde, hallon, banan osv…..

Själv åt jag Hallon med lite vispad grädde. Något sugen vart jag att povsmaka… Samtidigt, fundersam Barnbarnet ville bara fortsätta smaska strössel.

Nu funderar jag på om inte vi i vårat hem ska införa annat stuk.. Hej Skutt!  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp!!

Läste Söndagsbilagan idag, och insåg snabbt att jag inte kommer att kunna vara Strikt hela livet!!!  :o

Älskar ju Bruchettas! Grillat Surdegsbröd, med Olivolja, Vitlök, tomat och avokado. - Suck tänker inte ge avkall på det.

Är det ok att smaka 1 gång om året?  :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill detta ska du göra det men det kan komma surt efter. Jag får ledvärk och huvudverk det är det inte värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp!!

Läste Söndagsbilagan idag, och insåg snabbt att jag inte kommer att kunna vara Strikt hela livet!!!  :o

Älskar ju Bruchettas! Grillat Surdegsbröd, med Olivolja, Vitlök, tomat och avokado. - Suck tänker inte ge avkall på det.

Är det ok att smaka 1 gång om året?  :(

Måste du bestämma det nu?  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du bestämma det nu?  

Egentligen inte, men jag gick igång på det!  :huh:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får passa på att lägga in ett av mina favoritsnodda citat!

"Det handlar inte om perfektion, utan om ständiga förbättringar"!

Tror det var Limp som skrev det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratinerade musslor med vitlöksbrucheta!  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen inte, men jag gick igång på det!  :huh:

Du måste ju prova hur du reagerar på det, förstås... Men fortsätt den smala stigen ett bra tag till, är mitt råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ju prova hur du reagerar på det, förstås... Men fortsätt den smala stigen ett bra tag till, är mitt råd

Ja, det blir i sommar som jag kommer bli syndig på Bruchettas  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill detta ska du göra det men det kan komma surt efter. Jag får ledvärk och huvudverk det är det inte värt.

usch, det låter inte bra…. Ledvärk, Hm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är jag "botad" klarar mig utan Bruchettas ett bra tag till… Äggsmör är inte dumt det heller  ;)  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är jag "botad" klarar mig utan Bruchettas ett bra tag till… Äggsmör är inte dumt det heller  ;)  :P

Lider du som jag av "bantarhjärna"? Den delen som vill väga, mäta och kontrollera. Den vill också gärna springa i förvägen (kontroll) och tro att det är brist, som får mental näring av rädsla. När jag tidigare har försökt att gå ner med mindre kalorier och mindre fett har tankarna gått ungefär så här: "när jag gått ner i vikt då skall jag äta som vanligt igen" eller "då skall jag åtminstone äta en kanelbulle ibland"..

Med LCHF har jag insett att jag har val och det på flera nivåer:

• Nu när jag äter i balans med kroppen blir mycket kolhydratrikt mindre eller inte alls attraktivt.
  • Det finns mat jag vill ha ibland och kroppen fixar det - danskt smörrebröd - då väljer jag medvetet mina avsteg
  • Jag kan välja att fokusera på vad som är möjligt och hitta nya favoriter, som jag kanske inte hade hittat annars
  • Det gick bra att äta en semla, på själva fettisdagen, och då räckte det fint med en mini.

Hoppas du känner att jag tillhör supporterklubben  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider du som jag av "bantarhjärna"? Den delen som vill väga, mäta och kontrollera. Den vill också gärna springa i förvägen (kontroll) och tro att det är brist, som får mental näring av rädsla. När jag tidigare har försökt att gå ner med mindre kalorier och mindre fett har tankarna gått ungefär så här: "när jag gått ner i vikt då skall jag äta som vanligt igen" eller "då skall jag åtminstone äta en kanelbulle ibland"..

Med LCHF har jag insett att jag har val och det på flera nivåer:

• Nu när jag äter i balans med kroppen blir mycket kolhydratrikt mindre eller inte alls attraktivt.
  • Det finns mat jag vill ha ibland och kroppen fixar det - danskt smörrebröd - då väljer jag medvetet mina avsteg
  • Jag kan välja att fokusera på vad som är möjligt och hitta nya favoriter, som jag kanske inte hade hittat annars
  • Det gick bra att äta en semla, på själva fettisdagen, och då räckte det fint med en mini.

Hoppas du känner att jag tillhör supporterklubben  :)

:wub: Tack!, så att jag kan tänka mig att sätta upp detta på väggen. Bra ledord på vägen!  :) Ha en härlig måndag!  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckt att jag börjat tappa lite hekto igen… 

Igår glömde jag matlådan hemma, så Frukost idag får bli matlådan...

Sallad, Polled Beuf gräddfil och blekselleri  ;) Hej skutt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg