Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Hahaha, åh vad Du är rolig… Hade ju önskat mig 2 siffrigt..  :D

Det blir ju det - om du räknar från start :lol:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa redan för 20 år sen att jag skulle kunna tänka mej att övervintra där som pensionär... Men vi har ju kissarna som behöver omvårdnad minst 10 år till, så jag lär nog hinna gå i pension med marginal.. Och bara hoppas att ingen annan av ungarna lurar på oss sina husdjur (alla våra 3 kissar är begagnade :-P)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sa redan för 20 år sen att jag skulle kunna tänka mej att övervintra där som pensionär... Men vi har ju kissarna som behöver omvårdnad minst 10 år till, så jag lär nog hinna gå i pension med marginal.. Och bara hoppas att ingen annan av ungarna lurar på oss sina husdjur (alla våra 3 kissar är begagnade :-P)

Älskar Katter, tyvärr är min Man allergisk.. Annars hade jag haft hela huset fullt. Garanterat! Är uppvuxen med Djur av alla dess former. Jo, vi funderar på  övervintringar på Mallis, när jag blir Panschis. Dröjer ett tag förståss… 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm.. första brödtuggan.

Idag kom min man hem med Vitlöksbaguetter, som han önskade som tillbehör till vår middag.

Sagt o gjort, Fixade laktosfria Chili & Vitlökskorvar (2g kollisar/100gram), sallad på grönt och en röra på tomtaer, avokado, vitlök, limeolja, Franska Örter.

Mums! Efter måltiden blev det bröd över, eftersom jag inte äter.. Så nu när jag dukade bort, kunde jag inte låta bli att ta en tugga av Vitlöksbrödet… Huj… 

Krispigheten, vitlökssmöret… Smaken, Noominoomi.. Jag tuggade länge och väl, sedan Spottade jag ut. Räknas det, eller inte? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm.. första brödtuggan.

Idag kom min man hem med Vitlöksbaguetter, som han önskade som tillbehör till vår middag.

Sagt o gjort, Fixade laktosfria Chili & Vitlökskorvar (2g kollisar/100gram), sallad på grönt och en röra på tomtaer, avokado, vitlök, limeolja, Franska Örter.

Mums! Efter måltiden blev det bröd över, eftersom jag inte äter.. Så nu när jag dukade bort, kunde jag inte låta bli att ta en tugga av Vitlöksbrödet… Huj… 

Krispigheten, vitlökssmöret… Smaken, Noominoomi.. Jag tuggade länge och väl, sedan Spottade jag ut. Räknas det, eller inte? 

Räknas inte men byt make om an inte frestar med något annat ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknas inte men byt make om an inte frestar med något annat ;)

Men vad söt eftersmak i munnen jag fick … tror jag byter ut han snart…  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad söt eftersmak i munnen jag fick … tror jag byter ut han snart…  ;)

Nej han lär sig snart

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så lycklig av att läsa den här tråden! Känns som om man sitter vid ett middagsbord nånstans med goda vänner och pratar om allt som dyker upp, huller om buller!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så lycklig av att läsa den här tråden! Känns som om man sitter vid ett middagsbord nånstans med goda vänner och pratar om allt som dyker upp, huller om buller!

Ja, den är mycket trevlig!  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hopp!

Skönt med lite inspiration och eftertanke, igår var jag på en Gala för Barn som har det tufft i vårt samhälle. Kan vara föräldrar med missbruk, brott etc.

Vår dotter uppträdde där och massor av andra lokala artister.. Vad har man att klaga över? 

40 kilos övervikt… - Vad är väl en bal på slottet? Häpp! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oooppps, vilket sug efter frukt jag fick.. Ananas, Grape, äpple, Apelsin.. Päron, Jordgubb.. Inte ätit frukt sedan jul. Hm.. 

Och Melon.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch, nu är jag "proppmätt"!!! 

Frukost: 2 kokta ägg, 4 skivor pruscotto, salladsblad.

Lunch: Underbara ostar och 3 skivor pruscotto..

Middag: köttbit, karljohancremefraiche, sallad.

Mellanmål: Paranötter.. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis lyckats med att "synda". Tryckt i mig 1 rutbröd med bregott och getost.

Gott? Mmm, ska bli intressant och känna/se hur magen reagerar nu. Har inte ätit bröd/mjöl/socker/etc. sedan 6 januari.

Hm… det här var inte genomtänkt alls…  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis lyckats med att "synda". Tryckt i mig 1 rutbröd med bregott och getost.

Gott? Mmm, ska bli intressant och känna/se hur magen reagerar nu. Har inte ätit bröd/mjöl/socker/etc. sedan 6 januari.

Hm… det här var inte genomtänkt alls…  :huh:

Ja, det är ju sånt som händer. Min mage brakar ihop totalt av gluten. Kan ju vara spännande att se för dig. Du kanske klarar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju sånt som händer. Min mage brakar ihop totalt av gluten. Kan ju vara spännande att se för dig. Du kanske klarar det.

Magen gurglade och murglade, och behövde inte påminna magen om toabesök i morse. Men inte någon stor panik… Intressant ändå, upplever även en dålig andedräkt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De avsteg jag gjort...Pizza...Även om jag tar bort kanter och äter mest av fyllningen...så slinker det ner lite deg såklart...Märker inget annat än att jag blir lite trögare i magen...hm...Men inte något annat...

Det skulle vara intressant att äta en baguette eller fralla...Men...varför utmana ödet :huh:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De avsteg jag gjort...Pizza...Även om jag tar bort kanter och äter mest av fyllningen...så slinker det ner lite deg såklart...Märker inget annat än att jag blir lite trögare i magen...hm...Men inte något annat...

Det skulle vara intressant att äta en baguette eller fralla...Men...varför utmana ödet :huh:

Hoho, pizza… finns inte i min värld… knäcke finns, eftersom gubben äter det. Men nu vänder vi blad. Inget mer överilat nu. Åt även en förbaskat god Kalvlever anglaise igår, utan potatis men sallad o sparris. Mums!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hopp!

ha varit/är förkyld men på bättringsvägen, äntligen. Idag är jag inte hungrig så jag testar att inte äta, förrän jag är hungrig..

Rätt eller Fel?

Åt middag 19:30, 120 gram varmrökt Lax, 2 Msk Skagenröra och färsk Babyspenat. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hopp!

ha varit/är förkyld men på bättringsvägen, äntligen. Idag är jag inte hungrig så jag testar att inte äta, förrän jag är hungrig..

Rätt eller Fel?

Åt middag 19:30, 120 gram varmrökt Lax, 2 Msk Skagenröra och färsk Babyspenat. 

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Grejen är tycker jag numera att det inte händer särskildt mycket alls.. förutom att det kan knorra lite i magen.. vilket gör att man kan äta när man vill.

I värstigaste fall brukar det funka med en slät kopp kaffe.. tills man får tid att laga och äta mat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Grejen är tycker jag numera att det inte händer särskildt mycket alls.. förutom att det kan knorra lite i magen.. vilket gör att man kan äta när man vill.

I värstigaste fall brukar det funka med en slät kopp kaffe.. tills man får tid att laga och äta mat.

Fanns inget värsta för mig… jag var inte hungrig och ville testa hur länge jag klarade mig från hunger.. Och jag hade kunnat skippa all mat igår, var inte hungrig alls. Idag startar jag med 1 slät Kaffe.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fanns inget värsta för mig… jag var inte hungrig och ville testa hur länge jag klarade mig från hunger.. Och jag hade kunnat skippa all mat igår, var inte hungrig alls. Idag startar jag med 1 slät Kaffe.  ;)

Ja men fasta är ju bra, så fortsätt att känna efter då :) Så länge du ser till att få i dej vatten och salt så är upp till 36 timmar till och med nyttigt för kroppen sägs det. (Fast de som kör 36 timmar brukar nog ta halvfastan med 500 kcal)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men fasta är ju bra, så fortsätt att känna efter då :) Så länge du ser till att få i dej vatten och salt så är upp till 36 timmar till och med nyttigt för kroppen sägs det. (Fast de som kör 36 timmar brukar nog ta halvfastan med 500 kcal)

Igår blev de nog 400 kcal. Men idag åt jag första kl. 13. Och så klart Varmrökt lax… Sååå gött!  :P så är redan uppe i ca 400 kcal. Men ikväll blir d sallad o Halloumi…  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloumi som är så jättegott. Jag brukar ha en speciell sallad till den med tomat, lök och svarta oliver bl a. Hur gör du din?

Förresten har du sett att det finns smaksatt halloumi. Chili gick hem hos ungdomarna, själv gillade jag svartpeppar bäst

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloumi som är så jättegott. Jag brukar ha en speciell sallad till den med tomat, lök och svarta oliver bl a. Hur gör du din?

Förresten har du sett att det finns smaksatt halloumi. Chili gick hem hos ungdomarna, själv gillade jag svartpeppar bäst

Göttegött! Jag har limeolja, som jag steker i grillpanna. Sedan soltorkade tomater, Oliver sallad lök. Gött! 

Såg också att det finn smaksatta nu, men jag vågade inte chansa.  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göttegött! Jag har limeolja, som jag steker i grillpanna. Sedan soltorkade tomater, Oliver sallad lök. Gött! 

Limeolja har jag inte sett. Var hittar du den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felstavning, LemonOil, Olivolja smaksatt med Citron  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, vilken härlig Söndagsmiddag.. 

eftersom det är Mors Dag, så lagade ju jag maten  ;)

Det blev Nässelsoppa med Ägghalvor och Knaprig Bacon. - Mums!  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen mat...

Idag testade jag att inte äta förrän jag kom hem från jobbet.. 

Och märkligt.. Åt ingen frukost, drack kaffe, Lunch skippades och helt plötsligt skulle jag hålla tal för några som slutade. Tårta och hela baletten,

när jag kom hem åt jag kallrökt lax, Bladspenat, vitlöksbea (Lohmanders) 7 st. Oliver. Så var väl denna fasta klar för idag…  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen mat...

Idag testade jag att inte äta förrän jag kom hem från jobbet.. 

Och märkligt.. Åt ingen frukost, drack kaffe, Lunch skippades och helt plötsligt skulle jag hålla tal för några som slutade. Tårta och hela baletten,

när jag kom hem åt jag kallrökt lax, Bladspenat, vitlöksbea (Lohmanders) 7 st. Oliver. Så var väl denna fasta klar för idag…  ;)

Du skippade väl tårtan och deltog bara i baletten? ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skippade väl tårtan och deltog bara i baletten? ;)

Självklart! Idag åt jag 1 mål, då jag kom hem . :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

starkt jobbat att fasta innan kalas! Du har verkligen fått huvet att gå fot, och ligga plats i korgen märker jag :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

starkt jobbat att fasta innan kalas! Du har verkligen fått huvet att gå fot, och ligga plats i korgen märker jag :-)

Tack, jo sötsaker har jag lätt att hålla mig borta från. Men vin och härliga ostar får inte huvudet att gå fot!  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jo sötsaker har jag lätt att hålla mig borta från. Men vin och härliga ostar får inte huvudet att gå fot!  ;)

Rätt vin ryms i kosten. Var idag på Systemet och frågade efter rödvin utan så mycket socker eftersom vi skulle göra gluwein för att värma oss när vi jobbar ute i trädgården, och fin Rioja är väl inte rätt att spä ut och krydda så.

Direkt plockade killen fram ett italienskt som var mindre än 3 gr/l. OK det var inte heller särskilt billigt, men det funkar både att dricka och spä ut. Men uppenbarligen har de hört frågan förut! Det tar sej!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt vin ryms i kosten. Var idag på Systemet och frågade efter rödvin utan så mycket socker eftersom vi skulle göra gluwein för att värma oss när vi jobbar ute i trädgården, och fin Rioja är väl inte rätt att spä ut och krydda så.

Direkt plockade killen fram ett italienskt som var mindre än 3 gr/l. OK det var inte heller särskilt billigt, men det funkar både att dricka och spä ut. Men uppenbarligen har de hört frågan förut! Det tar sej!

Har börjat förstå att om ett vin är heltorrt, innebär det att det kan krylla av socker, Eller?  :huh: Älskar att även njuta av skumpa, allt från Prosecco till Pol Roger… sistnämnda inte så ofta.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har börjat förstå att om ett vin är heltorrt, innebär det att det kan krylla av socker, Eller? :huh: Älskar att även njuta av skumpa, allt från Prosecco till Pol Roger… sistnämnda inte så ofta..

Tyvärr finns inte infon om socker ännu i butikerna, men om man går in på Systemets hemsida och tittar på infon om vinet man är intresserad av finns info om socker/liter. Jag har gjort en lista på godkända viner på sånt vi brukar köpa, men heldunk rött var inte sånt så det behövde jag fråga efter

Tyvärr har jag inte hittat nåt bubbel med hyfsat pris som är OK, så rosa bubbel på altanen i solnedgången eller "champagnefrukost" blir hädanefter spritz. Riktigt bubbel blir bara vid högtidliga tillfällen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns inte infon om socker ännu i butikerna, men om man går in på Systemets hemsida och tittar på infon om vinet man är intresserad av finns info om socker/liter. Jag har gjort en lista på godkända viner på sånt vi brukar köpa, men heldunk rött var inte sånt så det behövde jag fråga efter

Tyvärr har jag inte hittat nåt bubbel med hyfsat pris som är OK, så rosa bubbel på altanen i solnedgången eller "champagnefrukost" blir hädanefter spritz. Riktigt bubbel blir bara vid högtidliga tillfällen

Du har inte lust att lägga upp några av vinerna på listan? Jag köper inte ofta så jag vill alldeles vill när jag ska försöka hitta något. Jag blandar alltid ut med Ramlösa men om man har besökare vill jag ju att det ska vara OK :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst. Rosevin på dunk som är OK är

Girasol, Portal, Cotes du Provance, Cape ink, Paggio Rosata Toscana och Rosato Veronese... Har inte tittat på beställningssortimentet.

Rödvin på dunk har jag bara hunnit igenom de italienska ännu. Araldica, Masi och Rive (2 l)

Bubbel 80:- och under finns ingenting.

Jag ska fortsätta gå igenom så vi inte köper nåt sockerstinnt elände framöver

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är guld värd!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är guld värd!

Men kan ju få hjälp av personalen, men det tar ju tid. Och det går inte söka på sockerhalt på hemsidan, utan man måste klicka upp alla vinerna.

Och rosevin, som jag började med är ju ofta tomt på hyllorna när det är fint väder, så om man då siktat in sej på nån som inte finns är det bra vad man kan ta istället.

Så småningom ska jag ta flaskorna på rose också, men vi är oftast fler när vi tar en spritz på altanen, så dunk är så behändigt att ha hemma, och skräpet tar mindre plats.

Jag fyller väl på när jag gått igenom rödvinerna på dunk, så man kan skaffa sej nåt favoritvin där också, när det inte bara är maken och jag, för då räcker ju min kära favvorioja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad heter favvorioja då? :wub:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad heter favvorioja då? :wub:

Vina Muriel. Riktigt tjockt och blodigt för en förvånansvärt billig penning

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är mitt standardbubbel, vitt förvisso. En cava.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7369

Jo Anna är god. Föredrar cava, men 7 g socker per liter är för mycket annat än till riktig fest. Jag älskar en bubbel på verandan i solen en fredagkväll eller väcka maken med frukost på sängen när jag känner mej lite extra mjuk och snäll och ha lite bubbel till. Men då funkar inget med mer än 4 g/ l. Det är härligt att ta tillvara de små ljusa stunderna i vardagen (eller vanliga weekends) men kunna göra det på rimligt sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pja, delar man en flarra på 2 så blir det 2,6g per skalle. Inte så farligt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pja, delar man en flarra på 2 så blir det 2,6g per skalle. Inte så farligt :)

Visst men en bubbelfrukost kanske också innehåller kolisar, liksom "knaperiknuset" till bubblet på verandan.... Det plockas om man inte tänker sej för

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag fulliskratt

Jag har senast jag var på Glasbanken köpt mig denna 

Nu ser jag att socker är OK och jag brukar hälla i lite Ramlösa så har jag bubbel :D

Den räcker två kvällar för mig för sonen dricker bara öl.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan ju ni liksom jag redan har gjort, stöta på systembolaget att det ska gå söka på sockerhalt på hemsidan, och att sockerhalten ska anges på butikshyllan.  Ju fler som tjatar ju större möjlighet till förändring.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både mejlat och pratat med personalen.

Ja Tanten du har ju hittat ett bra favvevin. Det räcker att jag luktar på ett vitvin så får jag eld i magen, så här är det rött och rose som gäller

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt favo vita vin: Marqués de Riscal Mindre än 3,0 gram/liter 79:- och god att späda med Loka Hallon  ;) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg