Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

NU har jag riktigt frossat i OST och får genast dåligt samvete.

Är det verkligen ok att äta 4 skivor prästost 31% och lägga en klick Philadelfiaost i varje ost skiva och äta till Kaffet? Känns liite scary.  :o

Gud ja! Njut av osten!

Jag tror att det viktigaste med viktminskning är att lyssna på kroppen om den är hungrig eller inte. MEN när man övergår till en ny kost är det minst lika viktigt att känna sig att man inte begränsar sig för mycket - då kommer det bli omöjligt i längden.

Så jag säger som många andra, ät, njut och låt kroppen reparera sig själv. När du känner dig trygg med dina nya kostvanor DÅ kan man börja fundera på vad som kan ändras för att vikten ska lossna (om den inte gör det automatiskt).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ok att äta 4 skivor prästost 31% och lägga en klick Philadelfiaost i varje ost skiva och äta till Kaffet? Känns liite scary.  :o

Ja, jag hade också problem med det de första gångerna, he he, nu undrar jag alltid om 4 skivor räcker och om jag kanske borde ta 3 till XD

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu middag avslutad, hela intaget för hela dagen blev: 

Fett: 157 g Protein: 89 g Kolhydrater: 26 g

HJÄLP! för mycket Kollisar, eller hur? 

Men gott var det, Lammentrecote  med Vitlökssmör, Blomkålsmos med smör o lite grädde, lite färsk Babyspenat. 

Ha en fortsatt fin Lördagskväll!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu middag avslutad, hela intaget för hela dagen blev: 

Fett: 157 g Protein: 89 g Kolhydrater: 26 g

HJÄLP! för mycket Kollisar, eller hur? 

Men gott var det, Lammentrecote  med Vitlökssmör, Blomkålsmos med smör o lite grädde, lite färsk Babyspenat. 

Ha en fortsatt fin Lördagskväll!  

Jaaa.. det skall ju inte vara mer än 25! :o

Altså. tror du verkligen det är någon skillnad mellan 25 och 50? :unsure:

Efter tre månader så har du slutat grunna på om det bidde 20 eller 25 kolisar.. det är ett av de första stegen att ta.. dvs att känna efter själv vad som fungerar för dig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaa.. det skall ju inte vara mer än 25! :o

Altså. tror du verkligen det är någon skillnad mellan 25 och 50? :unsure:

Efter tre månader så har du slutat grunna på om det bidde 20 eller 25 kolisar.. det är ett av de första stegen att ta.. dvs att känna efter själv vad som fungerar för dig!

Ja.. jag är ju helknäpp!!! Borde ha en "Zepp" som slår mig i huvudet, mellan varven  :D . Bra att jag får kommentarer på detta, så att jag snart vågar ta det där första steget och känna efter och lita på mig själv. Tackar allra ödmjukast!  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skulle nog ha haft Bregott på ostskivorna. Det är jättegott, och philadelphia har ju inte SÅ mycket fett. Inte så att philadelphia är "förbjudet" men man ska inte överäta det. Mera fett ökar "Skaldemansratio",, nånting jag lärde mej i början, att mycket fett kan typ "nolla" kolhydraterna. Jag använder det fortfarande när jag vill äta rödbetor, jordärtsskockor eller nåt annat som är gränsfall. Observera att det inte heller är nåt som man ska köra till vardags om man vill minska i vikt, utan nåt som man kan använda för att minska effekten av tillfälliga tveksamheter i kosten av. Att regelbundet köra HCHF kommer att leda tilll katastrof. Det är sont man bygger McDonaldsmagar av.

Du behöver inte ha panik för inlägg 53. Du behöver inte köra fakir för att köra LCHF. Det funkar ändå.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1844-fakir/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar säga som så att de där siffrorna är mest för att folk frågar om siffror!

Och när folk frågar om siffror på en strikt LCHF så brukar vi säga cirka 20-50 gram kolisar, det motsvarar då cirka 5-10E%!

Och under tiden, (de där tre månaderna) som folk kämpar för att komma ner i så låga kolhydratnivåer så har annat hänt som kan vara så mycket viktigare!

1, man har ställt om kroppen till att huvudsakligen använda fett som bränsle.. ofta även hamnat i någon form av ketos!

2, man har lärt sig lite om macronutrientinnehåll i olika livsmedel, och lärt sig att undvika de värsta!

3, man har lärt sig lite nya recept.. lagt grunden för lite nya matvanor/matvaror och rutiner.

4, man har fått nya ögonmått där man ser vad som verkar vara en lagom måltid och som ger den mättnad, tillfredställelse, näring som gör att man kan leva så utan större avvikelser utan i undantagsfall.

Förhoppningsvis har det oxå lett till att man valt att äta mer riktig mat med näring och slopat ren bukfylla som mättar för stunden?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hoppade jag över Frukosten, gick en promenad på 30 minuter, väl hemma igen åt jag till lunch:

1 burk Makrill i Tomatsås

4 skivor Prästost 31% + Philadelphiaost som fyllning i ostrullarna.

en klick Majjo, 1 kokt ägg, färsk Babyspenat, några skivor salladslök.

en liten klick smör till ägget.

kaffe med vispgrädde och sista koppen kaffe tog jag 1 tsk Cocosolja med lite grädde. Är inte proppmätt, men inte hungrig heller.

Någon som har bra LCHF-ögon som kan kommentera det intaget? 

Hej hopp!

:) Kajsa

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser bra ut, så länge du känner dig mätt/nöjd inte går hungrig. Alla har vi olika behov och behöver äta olika mycket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hoppade jag över Frukosten, gick en promenad på 30 minuter, väl hemma igen åt jag till lunch:

1 burk Makrill i Tomatsås

4 skivor Prästost 31% + Philadelphiaost som fyllning i ostrullarna.

en klick Majjo, 1 kokt ägg, färsk Babyspenat, några skivor salladslök.

en liten klick smör till ägget.

kaffe med vispgrädde och sista koppen kaffe tog jag 1 tsk Cocosolja med lite grädde. Är inte proppmätt, men inte hungrig heller.

Någon som har bra LCHF-ögon som kan kommentera det intaget? 

Hej hopp!

:) Kajsa

Tycker det ser bra ut, en helgbrunch med varierade matvaror.

Själv sov jag länge idag och är fortfarande inte hungrig/sugen.. får se om jag kokar ett ägg.. för det e bara 5 timmar till kvällsmaten!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser bra ut, en helgbrunch med varierade matvaror.

Själv sov jag länge idag och är fortfarande inte hungrig/sugen.. får se om jag kokar ett ägg.. för det e bara 5 timmar till kvällsmaten!

Skulle önska att jag kunde avdramatisera maten, men jag ser måltiderna som en njutning och inte "bara" för att tillse kroppen bränsle.  ;) Känns skönt ändå att jag kunde släppa frukosten.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det värsta, när jag väl bestämt mig så vill jag ju att det ska gå med fart o kläm. ;)  Jag var med i Itrim för ett par år sedan, då levde jag på  deras pulver i 12 veckor och tränade gick ned 23 kilo, sedan hände det saker privat och på jobbet som gjorde att jag tänjde på kosten, blev förkyld titt som tätt, så nu har jag gått upp allting plus 3 kilo till.  :wacko:  Så visst vill jag att det helst ska gå fort den här gången också.  

Så väl jag känner igen detta, jag kallar det för bantarhjärna. Har gått ner 12 kg på 4 veckor med xtravagnza-pulver, var "jätteduktig" rent mentalt  :P. Men det går ju inte att leva så och går man sedan tillbaka till tallriksmodell har vi ju både sug och den där viktuppgången  som är effekten av jojobantningen  :angry:. En negativ effekt av bantarhjärna verkar vara en önskan att det skall gå snabbt, många gånger raka motsatsen till vad våra kvinnokroppar verkar vilja. Kanske är det en bra idé att se övergången till LCHF som en möjlighet att återställa psykets förmåga att bli lyhörd för kroppen  och dess behov igen? Inget tvång och ingen hets  :wub: , bara det naturliga flödet när det gäller mat.

Jag har under precis ett år gått ner ca 12 kg och kroppen verkar stabilisera sig på den nya vikten och jag är supernöjd. Jag är snart är 53 år har  i snitt gått ner 1 kg/månad, vilket jag ser som en moderat takt men fått mer hudpåverkan än jag önskar. Om det kan hjälpa dig i motivationen så tänk på att huden får en bra chans om viktnedgången sker i ett moderat tempo.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle önska att jag kunde avdramatisera maten, men jag ser måltiderna som en njutning och inte "bara" för att tillse kroppen bränsle.  ;) Känns skönt ändå att jag kunde släppa frukosten.  :)

Det gör jag oxå.. men fokus har på ett naturligt sätt blivit förflyttat till att handla om att bli lagom hungrig strax före en måltid.. då infinner sig den största njutningen av maten.

Och/men.. inte nog med det.. utan oxå hur jag mår några timmar efter måltiden!

Inte för att det var en medveten strävan utan snarare en upptäckt.. att på en mer fettbaserad kost så trivs jag bättre med färre måltider.. och att det i sig ökar tillfredställelsen av måltiden när den väl intas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mat ska vara en "njutning" som du skriver Kajsa.. och härligare blir det när man engång når sina mål att sedan fortsätta med samma tankesätt och att äta lchf. Man tappar under resans gång allt stress om maten och lär sig att äta och njuta. Inga samvetskramper efteråt om man nu råkar ha en njutkväll med lite ost och liknande .. Livet är för kort för att stressas genom, det går tillräckligt fort ändå ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad som har hänt… Ute på 2 promenader idag, upp för en trappa utan att känna mig helt slut. Benen känns inte tunga på samma vis och ländryggen gör inte ont när jag går. Hålfötterna stramar inte på samma vis. Har det med min kostomläggning att göra? Jag har druckit massor av eget kolsyrat vatten sedan den 7:e januari, som var min första dag som LCH:fare. 6 dagar utan Kollisar över 5 gram/100gram. Kan jag verkligen redan nu känna av vissa hälsoeffekter, eller är det enbart inbillning? 

Hej Hopp!  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad som har hänt… Ute på 2 promenader idag, upp för en trappa utan att känna mig helt slut. Benen känns inte tunga på samma vis och ländryggen gör inte ont när jag går. Hålfötterna stramar inte på samma vis. Har det med min kostomläggning att göra? Jag har druckit massor av eget kolsyrat vatten sedan den 7:e januari, som var min första dag som LCH:fare. 6 dagar utan Kollisar över 5 gram/100gram. Kan jag verkligen redan nu känna av vissa hälsoeffekter, eller är det enbart inbillning? 

Hej Hopp!  :D

Jag älskar ditt Hej Hopp :) Och nej, det är inte inbillning, det man upplever, det upplever man :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar ditt Hej Hopp :) Och nej, det är inte inbillning, det man upplever, det upplever man :)

Och jag blir så glad & trygg över att ni finns! Tack för att ni är så fina och svarar  och tipsar!  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag blir så glad & trygg över att ni finns! Tack för att ni är så fina och svarar  och tipsar!  :D

Om ett par månader är du själv här och vägleder nyanlända eller svarar på frågor eftersom du har andra erfarenheter än vi andra. Det finns ett par proffs här, som är bara SÅ underbara att ha till hands, men resten av oss är kostintresserade glada amatörer som gärna delar med oss av våra tips och erfarenheter. Alla läser ju inte samma länkar på internet, och vissa har ju specialområden, som t ex autoimmuna sjukdomar eller diabetes.

Själv kastar jag mej över allt som har med kolesterol att göra, för där har jag egen erfarenhet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppeliskutt, idag testade jag hur jag klarar mig på 2 kokta ägg o 1 msk kokosolja i kaffet till lunch.

Gick riktigt bra. Åt en rejäl frukost, och i kväll blev det rester från i lördags. Ska nog ta lite mer fett innan dagen är slut. 

Ha en fin kväll!

Hej Hopp!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppeliskutt, idag testade jag hur jag klarar mig på 2 kokta ägg o 1 msk kokosolja i kaffet till lunch.

Gick riktigt bra. Åt en rejäl frukost, och i kväll blev det rester från i lördags. Ska nog ta lite mer fett innan dagen är slut. 

Ha en fin kväll!

Hej Hopp!

Här går det undan minnsan.. för mig tog det tre månader innan jag lyssnade på kroppen och försökte äta på ett annat sätt än vad jag gjort tidigare!

Sen kom man i det stadiet där jag testade hur mycket och hur ofta jag behövde äta.. ibland blev det fel.. både för mycket eller för lite.. inget av det är särskildt kul.

Hur som helst så vart det ingen ko på isen om det råkade blir för lite en dag.. av någon anledning blev det ingen katastrof utan det kunde räcka med en kopp kaffe.. för när man kom hem så var ju kylskåpet laddat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha en fin kväll!

Hej Hopp!

Hoppeliskutt och Hej Hopp :) Det här går ju fetbra för dig :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppeliskutt, Hej Hopp!

Härligt att det verkar funka så bra!

Jag föreställer mig dig som en busig och sprallig Kotte Grön, en av mina favoritfigurer i Grodan Boll (hon gör entré så fort drottningen och kungen har pratat några sekunder i klippet nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=oEPUytvv-z0#t=401 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar ost  :wub:

Varför äter du statiner för? Måste bara fråga dig om det direkt, därför att många äter statiner bara för att de har ett totalkolesterol över 5, vilket är vansinne då högt kolesterol inte är orsaken till hjärt och kärlsjukdomar. Det är inflammationer från mycket kolhydrater och omega-6 fetter som är den orsaken. Kolesterolet är försvarsmekanismen mot dessa inflammationer. Har du hjärt och kärlsjukdom, haft hjärtproblem?

Jag skulle undvika kalciumrik föda som ost om du har högt blodtryck. Det var när jag tog bort kalciumrik föda som speciellt ost och intog mer kaliumrikt mineralsalt som jag började gå ner i vikt på allvar på LCHF, samt att mitt blodtryck började gå ner utan hjälp av blodtrycksmediciner och lägga sig mellan 120-130/85-96.

Och se till att du dricker 1.5-2 liter vätska om dagen och går ut och går 30 minuter. Att gå 30 minuter om dagen aktiverar cellernas högre metabolism så att du bränner mer energi och sänker blodtrycket lite granna också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför äter du statiner för? Måste bara fråga dig om det direkt, därför att många äter statiner bara för att de har ett totalkolesterol över 5, vilket är vansinne då högt kolesterol inte är orsaken till hjärt och kärlsjukdomar. Det är inflammationer från mycket kolhydrater och omega-6 fetter som är den orsaken. Kolesterolet är försvarsmekanismen mot dessa inflammationer. Har du hjärt och kärlsjukdom, haft hjärtproblem?

Jag skulle undvika kalciumrik föda som ost om du har högt blodtryck. Det var när jag tog bort kalciumrik föda som speciellt ost och intog mer kaliumrikt mineralsalt som jag började gå ner i vikt på allvar på LCHF, samt att mitt blodtryck började gå ner utan hjälp av blodtrycksmediciner och lägga sig mellan 120-130/85-96.

Och se till att du dricker 1.5-2 liter vätska om dagen och går ut och går 30 minuter. Att gå 30 minuter om dagen aktiverar cellernas högre metabolism så att du bränner mer energi och sänker blodtrycket lite granna också.

Tack snälla för tipsen, jag har sedan Nyårsdagen börjat gå ut ca 30 minuter varje dag och jag är väldans så glad över att jag har en egen kolsyremaskin, så jag dricker gladeligen 2 liter vatten om dagen. Ost däremot kan jag inte sluta med. Den är som grädde på moset. Däremot, äter jag ca 3 skivor 31% präst nästan varje dag med smör. Funkar inte det, så får jag tänka om. Men jg vill inte ta bort det ännu. Hej Hopp!  :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så väl jag känner igen detta, jag kallar det för bantarhjärna. Har gått ner 12 kg på 4 veckor med xtravagnza-pulver, var "jätteduktig" rent mentalt  :P. Men det går ju inte att leva så och går man sedan tillbaka till tallriksmodell har vi ju både sug och den där viktuppgången  som är effekten av jojobantningen  :angry:. En negativ effekt av bantarhjärna verkar vara en önskan att det skall gå snabbt, många gånger raka motsatsen till vad våra kvinnokroppar verkar vilja. Kanske är det en bra idé att se övergången till LCHF som en möjlighet att återställa psykets förmåga att bli lyhörd för kroppen  och dess behov igen? Inget tvång och ingen hets  :wub: , bara det naturliga flödet när det gäller mat.

Jag har under precis ett år gått ner ca 12 kg och kroppen verkar stabilisera sig på den nya vikten och jag är supernöjd. Jag är snart är 53 år har  i snitt gått ner 1 kg/månad, vilket jag ser som en moderat takt men fått mer hudpåverkan än jag önskar. Om det kan hjälpa dig i motivationen så tänk på att huden får en bra chans om viktnedgången sker i ett moderat tempo.

Åh vad Du är Duktig och uthållig! Precis så ska jag också vara.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg