Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Tack snälla för tipsen, jag har sedan Nyårsdagen börjat gå ut ca 30 minuter varje dag och jag är väldans så glad över att jag har en egen kolsyremaskin, så jag dricker gladeligen 2 liter vatten om dagen. Ost däremot kan jag inte sluta med. Den är som grädde på moset. Däremot, äter jag ca 3 skivor 31% präst nästan varje dag med smör. Funkar inte det, så får jag tänka om. Men jg vill inte ta bort det ännu. Hej Hopp!  :P

Missade ju att svara på frågan ang. Statiner, jag hade gränsvärden på blodfetterna och då skrev min fd. läkare ut statiner till mig, som jag efterpå fått kommentarer på från den läkaren som tog över, att han kunde inte förstå varför jag fått det. Han ansåg det helt fel, men jag fortsätter att äta. Nej jag har inte något fel på hjärtat eller liknande. Nu har jag en ny läkare som jag ska till på fredag. Så jag får väl kolla med henne om jag kan sluta med det. 

:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det verkar funka så bra!

Jag föreställer mig dig som en busig och sprallig Kotte Grön, en av mina favoritfigurer i Grodan Boll (hon gör entré så fort drottningen och kungen har pratat några sekunder i klippet nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=oEPUytvv-z0#t=401 

Skrattar, just så känner jag mig, för tillfället! Känner mig så tillfreds med mitt beslut kring LCHF.  :D Hoppeliskutt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här går det undan minnsan.. för mig tog det tre månader innan jag lyssnade på kroppen och försökte äta på ett annat sätt än vad jag gjort tidigare!

Sen kom man i det stadiet där jag testade hur mycket och hur ofta jag behövde äta.. ibland blev det fel.. både för mycket eller för lite.. inget av det är särskildt kul.

Hur som helst så vart det ingen ko på isen om det råkade blir för lite en dag.. av någon anledning blev det ingen katastrof utan det kunde räcka med en kopp kaffe.. för när man kom hem så var ju kylskåpet laddat.

Jag exprimenterar, ser och känner vad jag klarar och inte klarar. Igår kväll efter jag tog extra klick Cocosoil extra Virgin i kaffet, så hoppade den upp och ned resten av kvällen och halva natten, halsbränna!!! Så kan det gå! Jag ska väl också genomlida grejer i omställningen. 

Kan inte låta bli…- Hej Hopp!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag vägt mig, Gjorde första vägningen förra onsdagen. Och vågen visade: …. - 1,6kg. -HURRA! Men okej, jag vet att det kan ändra sig och stiga och stanna upp eller sjunka ytterligare.  :P Så jag får inte bli sur, grinig, ledsen om nästa vecka visar upp, ned, eller 0. Det här är inte en bantningsdiet.

För det är ett Livsstil! Men klart att jag är glad över att det gick minus. Nu är det "bara" 39,9 kg kvar mor förra veckan, då var det över 40 att gå ned  :D

Hej Svejs! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle önska att jag kunde avdramatisera maten, men jag ser måltiderna som en njutning och inte "bara" för att tillse kroppen bränsle.  ;) Känns skönt ändå att jag kunde släppa frukosten.  :)

Jag ser numera maten som... äta bör man annars dör man. Jag har istället satsat på att all mat ska vara något jag gillar och älskar. Det har mer eller mindre medfört att jag kunnat avdramtisera maten samtidigt som jag får äta precis det jag vill och gillar. Därmed är mina måltider litet av en fest ändå.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade ju att svara på frågan ang. Statiner, jag hade gränsvärden på blodfetterna och då skrev min fd. läkare ut statiner till mig, som jag efterpå fått kommentarer på från den läkaren som tog över, att han kunde inte förstå varför jag fått det. Han ansåg det helt fel, men jag fortsätter att äta. Nej jag har inte något fel på hjärtat eller liknande. Nu har jag en ny läkare som jag ska till på fredag. Så jag får väl kolla med henne om jag kan sluta med det. 

Du ska absolut inte äta statiner! Det finns ingen forskning alls som påvisar att högre kolesterolvärden har nån som helst effekt för kvinnor, och inte heller för äldre. Nu räknas vi väl inte riktigt dit ännu, men ändå. Statiner har sitt berättigande för ett fåtal män i yngre medelåldern.

Nu lär väl du inte fått så potenta piller, men i alla fall är biverkningarna desamma om du äter dem ett tag. Muskelvär, muskelförtvining och senilitet är bland de värre och tyvärr ganska vanliga.

Släng skiten åt h*e.

Läs här om du vill veta mer

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-h%C3%B8yt-kolestrol/?hl=kolesterol#entry33693

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska absolut inte äta statiner! Det finns ingen forskning alls som påvisar att högre kolesterolvärden har nån som helst effekt för kvinnor, och inte heller för äldre. Nu räknas vi väl inte riktigt dit ännu, men ändå. Statiner har sitt berättigande för ett fåtal män i yngre medelåldern.

Nu lär väl du inte fått så potenta piller, men i alla fall är biverkningarna desamma om du äter dem ett tag. Muskelvär, muskelförtvining och senilitet är bland de värre och tyvärr ganska vanliga.

Släng skiten åt h*e.

Läs här om du vill veta mer

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-h%C3%B8yt-kolestrol/?hl=kolesterol#entry33693

Huuu! Låter ju fruktansvärt! Jag har ju även fått gränsvärde på Diabetes II också, Och det kan tom vara till följd av Statinerna, läste jag precis.  :( Riktigt skrämmande! Tack snälla Du som får upp mina ögon! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huuu! Låter ju fruktansvärt! Jag har ju även fått gränsvärde på Diabetes II också, Och det kan tom vara till följd av Statinerna, läste jag precis.  :( Riktigt skrämmande! Tack snälla Du som får upp mina ögon! 

Diskutera det med din nya läkare och lägg fram dina tvivel.. om inte annat så kan du sätta ut dem och sen ta ett nytt fasteprov om ett halvår!

Statiner kan ge diabetes: nu även i FASS

http://www.kostdoktorn.se/statiner-kan-ge-diabetes-nu-aven-i-fass

"Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom har man förhöjd risk för bröstcancer. NEJ till statiner, i alla fall för kvinnor som inte behöver dem!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biverkningar av statiner: ökad risk att få diabetes, bröstcancer och demens...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskutera det med din nya läkare och lägg fram dina tvivel.. om inte annat så kan du sätta ut dem och sen ta ett nytt fasteprov om ett halvår!

Statiner kan ge diabetes: nu även i FASS

http://www.kostdoktorn.se/statiner-kan-ge-diabetes-nu-aven-i-fass

"Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/

Ska banne mig skrota det, och blodtrycksmedicinen också, 5mg kan jag säkert klara mig utan. Så kan jag ta nya prover om 6 månader. Det här låter inte bra alls! ett litet Hej hopp! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska banne mig skrota det, och blodtrycksmedicinen också, 5mg kan jag säkert klara mig utan. Så kan jag ta nya prover om 6 månader. Det här låter inte bra alls! ett litet Hej hopp! 

Diskutera gärna med din läkare som sagt vad.. vore himla bra med stöd och förståelse från denne och självklart med uppföljande undersökningar!

Ta gärna en sak åt gången.. så du inte gör allt på en gång och sen vet du inte vad som gjorde vad.. bara omställningen till LCHF kan under ett halvår vara en påfrestning nog för en del.. och olika värden kan åka upp o ner.. för att sen landa på något som kroppen själv valt.

Lchf har som biverkning lägre blodtryck för många.. det kan ju vara något att se fram emot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskutera gärna med din läkare som sagt vad.. vore himla bra med stöd och förståelse från denne och självklart med uppföljande undersökningar!

Ta gärna en sak åt gången.. så du inte gör allt på en gång och sen vet du inte vad som gjorde vad.. bara omställningen till LCHF kan under ett halvår vara en påfrestning nog för en del.. och olika värden kan åka upp o ner.. för att sen landa på något som kroppen själv valt.

Lchf har som biverkning lägre blodtryck för många.. det kan ju vara något att se fram emot?

Låter klokt, jag har en ny som jag ska träffa för 2:a gången på fredag. Får se vart vi hamnat i diskussionen. Men Statinet har jag skippat from igår… 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade på intervjun med Dr Dahlström igår, och hon nämnde i intervjun att hon ätit lite kalorier, lågt kolhydrat men mycket fett. Men hon sa aldrig vad

lite kalorier är. Och nu när jag ökar på med fett så ökar ju även kaloriintaget, även om jag skippat kollisarna. Gör jag fel ändå då?

Frukost: Markill i tomatsås, 1 kokt ägg, majjo, smör, 2 skivor ost. kaffe med grädde. Äter jag för mycket frukost??? Nu har jag fått lite myror i huvudet…  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade på intervjun med Dr Dahlström igår, och hon nämnde i intervjun att hon ätit lite kalorier, lågt kolhydrat men mycket fett. Men hon sa aldrig vad

lite kalorier är. Och nu när jag ökar på med fett så ökar ju även kaloriintaget, även om jag skippat kollisarna. Gör jag fel ändå då?

Frukost: Markill i tomatsås, 1 kokt ägg, majjo, smör, 2 skivor ost. kaffe med grädde. Äter jag för mycket frukost??? Nu har jag fått lite myror i huvudet…  ;)

Strunta i kalorierna. Ät tills du blir mätt på bra mat och försök att låta bli att äta tills du blir hungrig nästa gång.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strunta i kalorierna. Ät tills du blir mätt på bra mat och försök att låta bli att äta tills du blir hungrig nästa gång.

Åt en omelett till lunch med räkor och så var det lite smält ost i. Kom hem sent och egentligen var jag inte hungrig, men jag åt stekt fläskkarré med wokad spetskål o broccoli och Bea-sås. Skulle jag ha hoppat middagen, eftersom jag egentligen inte var hungrig? Får se om jag " vågar" skippa frukosten imorgon. Hoppar nog den om jag inte är hungrig. Hej Hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe.. du gör förmodligen inget fel.. det är sättet att säga det, som ställer till det!

Med mera fett avses helt enkelt högre andel fett av ditt energibehov.. åtminstone för 99% av oss!

Börja inte med att räkna kalorier.. nog för att de är viktiga, utan för att det är bättre att pröva hur mycket mat och hur ofta man behöver äta.

Då kan det visa sig att man får ögonmått som överenstämmer med ens kaloribehov.. när man väl kalibrerat om dessa så att de stämmer med aptitsignalerna.

Det e ju det där.. känn efter.. men jag vill gärna äta min planerade kvällsmat.. så då blir det till att planera om lite.. och självklart kan man om man vill äta ett lättare mål på kvällen.

Finessen med LCHF är att kroppen skall bli duktig att ta utav fettlagret.. då sjunker givetvis aptiten och man äter mindre.. helt utan att räkna.

Vi är födda med en inbyggd kaloriräknare.. enda kravet för att den skall fungera är att man äter mat som den är utvecklad för.. genom evolutionen.

Jag försöker alltid vara hungrig på kvällen.. för jag har ju planerat och köpt hem det jag skall äta redan.

Men, men.. ibland funkar inte planeringen, på grund av oförutsedda omständigheter.. då får man frysa in maten så den inte förfaras.. oså äter man det en annan dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp i galopp! Idag mådde jag bättre.. på det viset att jag åt 1 ägg, majjo o 2 skivor ost med smör o Kaffe med lite grädde i.

Lunchen blev 2 st. ägg (vid halv3) med kaffe innehållande Cocosoil. Och middagen bestod av grillad kycklinglår, med wokade champinjoner, broccoli, lite salladslök. Allt lades på en bädd av färsk babyspenat och till det blev det Bea. Inte proppmätt utan lagom. Självklart dricker jag mycket vatten. 

I morgon tänkte jag utmana frukosten och utelämna den. Men kaffe måste man väl få dricka ändå? Sedan har jag ett läkarbesök som väntar. 

Ska bli spännande på ett sätt. Törs man säga till läkaren att man börjat med LCHF, eller ska man säga att jag skippat Kolhydraterna?? Vet ju inte

vart jag har min nye läkare ännu. Andra gången vi ses…. Tjolahopp!  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte heller varför du fått det. Läser du inledande på 1177 och flera andra ställen framgår det att statiner skrivs ut om man har hjärt och kärlsjukdomar. I första hand är det livsstilsförändringar och ändring i kost som ska tillämpas. Kan informera om att statiner bryter ner det perifiera nervsystemet. Har visat sig att så högt som 75% drabbas av detta. 

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/statiner-okade-risken-for-perifera-nervskador/

Du lär nog inte bli gladare när du ser den här dokumentären som visades i Australien och även här i Sverige.

http://www.youtube.com/watch?list=UUR_kFbcwWy1cKLCkmcMf4lg&v=wAKaM330xzg#t=353

Det höll på att göra min far riktigt dålig. Han blev mycket bättre nästan direkt när han slutade ta dem.

Statiner sänker även ditt goda HDL kolesterol. Det är snarare som så att de som åker på hjärt och kärlproblem har lägre kolesterol och försämrade förhållanden. Statiner verkar kunna orsaka hjärt och kärlsjukdomar. Du bör lära denna sida.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Och titta även på den här videon så förstår du varför du inte ska vara rädd för högt totalkolesterol. Vet också om att du får kanske ett högre LDL värde på LCHF, men det är för att du fått ett lägre triglyceridvärde samt högre HDL. Då ökar nämligen LDL, eftersom det är en felaktigt formel som är bakom det värdet och inte en riktigt mätning av ämnet i blodet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska bli spännande på ett sätt. Törs man säga till läkaren att man börjat med LCHF, eller ska man säga att jag skippat Kolhydraterna?? Vet ju inte

vart jag har min nye läkare ännu. Andra gången vi ses…. Tjolahopp!  ;)

Lycka till! Jag har alltid talat om min kost för mina läkare. Min läkare på metsbolmottagningen blev helt förskräckt för 1,5 år sen men nu hejar han på när han ser mina resultat helt utan medicin.

Läkeren på blodmottagningen låtsades att hon inte hört begreppet... "är det nån slags diet, eller?"

Min husläkare, so m jag hade tur att träffa senast kände heller inte igen LCHF... Det måste vara nåt läkarfilter. Men hon var genuint intresserad av hur jag lyckats uppnå så bra värden. Hon har följt mej mer eller mindre i 20 år

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till! Jag har alltid talat om min kost för mina läkare. Min läkare på metsbolmottagningen blev helt förskräckt för 1,5 år sen men nu hejar han på när han ser mina resultat helt utan medicin.

Läkeren på blodmottagningen låtsades att hon inte hört begreppet... "är det nån slags diet, eller?"

Min husläkare, so m jag hade tur att träffa senast kände heller inte igen LCHF... Det måste vara nåt läkarfilter. Men hon var genuint intresserad av hur jag lyckats uppnå så bra värden. Hon har följt mej mer eller mindre i 20 år

Intressant! Kommer även att ta upp statin-medicinen också. Fast den har jag redan slutat att ta. Och så klart blodtrycket, men den kanske jag får plocka om ett halvår eller så…. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt, jag är mycket överviktig, borde säkert gå ned minst 40 kg. är 168 lång och är snart 57 år

Du har fått många bra tips  - Skippa fastan och "bantningstänket". Försök känna efter om du är hungrig eller det bara är sug?

Du ska bli mätt men lagom och inte få "mat-koma".

Jag är 53 år, kvinna med mycket jojo-bantning i bagaget, socker"narkoman" och tröstätare.

Har gått ner från 106 kilo till 62 och mitt mål nådde jag 2013 fram på vårkanten.

Läs så mycket du kan MEN skippa som sagt alla "trix" som går ut på att räkna för mycket på ditten och datten.

Det enda jag höll koll på i början var kolhydraterna.

Som några här redan har sagt: fasta etc kan man ta till när man hållit på en längre tid och man hamnar på en platå.

OM du hamnar på en platå senare - var då ärlig och rannsaka dig själv! Dvs HAR du verkligen inte börjat bli lite mer givmild mot dig själv och börjat smyga in en massa "måste få unna mig" saker?

Lycka till och fortsätt ställ frågor :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått många bra tips  - Skippa fastan och "bantningstänket". Försök känna efter om du är hungrig eller det bara är sug?

Du ska bli mätt men lagom och inte få "mat-koma".

Jag är 53 år, kvinna med mycket jojo-bantning i bagaget, socker"narkoman" och tröstätare.

Har gått ner från 106 kilo till 62 och mitt mål nådde jag 2013 fram på vårkanten.

Läs så mycket du kan MEN skippa som sagt alla "trix" som går ut på att räkna för mycket på ditten och datten.

Det enda jag höll koll på i början var kolhydraterna.

Som några här redan har sagt: fasta etc kan man ta till när man hållit på en längre tid och man hamnar på en platå.

OM du hamnar på en platå senare - var då ärlig och rannsaka dig själv! Dvs HAR du verkligen inte börjat bli lite mer givmild mot dig själv och börjat smyga in en massa "måste få unna mig" saker?

Lycka till och fortsätt ställ frågor :)

Just nu är jag väldigt "osugen" på sött känns som om jag aldrig ätit det. Ja, jag är nog "fettskrämd" men tycker ändå att jag är duktig på fettet. och jag gick ju ned 1,5 kg första veckan. Men det finns så mycket fix o trix som jag blir nyfiken på.. och nu idag testar jag fettkaffe: 2msk coccosolja, 3 msk smör mixat med 3,5 dl kaffe. Riktigt gött! Så det får bli frukosten idag. I mitt tidigare liv har jag alltid jojo-bantat. Ett tag i mitt unga liv lyckades jag väga 57. Lunchen bestod då av 1 msk keso och en halv tomat.. frukost var nog 2 knäcke med lite keso på. Hej hopp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var till Läkaren idag, tog ett blodsockerprov, snabb och det visade 7.0, jag var inte helt fastande… Hade ju druckit Kaffe med Coccosolja o smör.

Jag kan inget om det här, men räknas detta värde som högt?

Blodtrycket var 145/85, förra gången var det 159/82. Nu vill hon dubbla dosen, och jag vill inte.

Frågade om Statinmedicineringen. Och när det sattes in 2009, så var jag rökare, hade gränsen till Diabetes och Kolestorolen var då på 9.0 och

det är INTE ok! Sa hon, jag frågade om det var de elaka eller de goda som gjort att det då var högt och fick svaret: Det spelar ingen roll DU ska ha Statiner. När jag tog prover nu i december var kolesteroel 5.1, HDL: 1.6 och LDL: 2.99 då åt jag statiner 20 mg.

Jag vill inte äta medicinen. Frågan är om jag verkligen törs göra tvärtemot vad läkaren säger… Eller finns det tips på annan läkare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fastesocret du testade och hade druckit kaffe med smör så är värdet inget att oroa sig.. över 8 kan du fundera mer men även då..helt fastande.

Blodtrycket ser ju ut att det gått ner så varför öka dosen, ge det mer tid och stå på dig..

Statiner ;) vet inte hur gammal du är men de har ju i studier sett att kvinnor har inte märkbart nytta av statiner..

Rolig svar det där.."det spelar ingen roll, du ska ha statiner.." ...ärligt sagt, jag skulle om jag var du kräva av henne mer bevis på varför och allvarligt fundera att kasta de helt. Dina värden är ju ok.. med det måste du klart bestämma själv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg