Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Helt OK om proteinmängden är tillräcklig för dig? i gram alltså

Ingen aning om proteinmängden är ok eller ej, men så här var matintaget: Dagens intag: Frukost: Kaffe med 35 g smör & 15 g Kokosolja. Lunch: 2 kokta ägg med Smör. Middag: Grillad kyckling (låret) med skinn, smörstekt sparris med smör & vitlök, havssalt och kokt Broccoli. Mkt Vatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer grönsaker och mer protein.. såvida det inte var ett undantag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer grönsaker och mer protein.. såvida det inte var ett undantag.

Hm, det är det här som jag har så svårt för. men idag kom boken: Lev gott av Åse Falkman Fredriksson.. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bara gissar såklart.. men det verkar vara så lite mat totalt sett?

Pocenten är inte allt.. den var bra, men man måste ha mat oxå i lagom mängd.. både för energi och all annan näring.

Jaa.. lite inspiration är alldrig fel..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alldeles korrekt... inspiration leder till variation. Jag äter omelett fyra morgnar i veckan och ingen av omeletterna under samma vecka är sig lik.  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men förlåt, lite diskriminering..  Ni killar verkar har ett "jädrans" Flow, när ni bestämt er..   :P Vi fd. Klimakteriehäxor, verkar ha det "chinkigare" att förmå vår kropp att röra sig i rätt riktning. Därav min hårda utgång denna vecka, men jag har ju inte varit hungrig, men saknar ost.. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men förlåt, lite diskriminering..  Ni killar verkar har ett "jädrans" Flow, när ni bestämt er..   :P Vi fd. Klimakteriehäxor, verkar ha det "chinkigare" att förmå vår kropp att röra sig i rätt riktning. Därav min hårda utgång denna vecka, men jag har ju inte varit hungrig, men saknar ost.. 

Ja så är det. Man får höra att kroppen inte behöver lika mycket energi efteråt. Men hur mycket skall man då tänka vara normalt?

Munnen har ju kvar samma storlek :lol:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade blodtrycket i morse… Ingé bra 164/82  :( Vet inte om det påverkar att jag är inne i en negativ stress på jobbet och att jag var sk-t arg igår pga jobb. Eller om det berodde på att jag druckit kaffe med smör o Cocos innan… Surt sa räven om rönnbären. Kanske att jag måste höja intaget då? 

Blir alltid så stressad när jag är på vårdcentraler o liknande enheter. Hej Hopp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacka 17 för att blodtrycket går i taket när du är stressad och arg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacka 17 för att blodtrycket går i taket när du är stressad och arg

Ska tillbaka nästa torsdag, får se om det är bättre då...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag förvirrad igen, köpt en ny bok, Lev gott med LCHF och periodisk fasta avå Åse Falkman Fredrikson, tittar jag på recept där, så upplever jag det som att det verkar lite fett.. Och vissa recept redovisar även kalorier, men det kanske är de recept som man kan använda när man kör 5:2.. 

Följer man hennes recept, så är det mer kålrötter, underjorden grönsaker… Hm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon är inte spesiellt strikt 

Okej… Såg till och med att det fanns massa efterrätter.. Känns inte ok och efterkonstruera sådant som ger längtan efter sockergodis.. Men det är vad jag tycker och får stå för mig. Jag kanske ändrar mig i frågan, när jag lyckats tappa mina 40 kilon.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej… Såg till och med att det fanns massa efterrätter.. Känns inte ok och efterkonstruera sådant som ger längtan efter sockergodis.. Men det är vad jag tycker och får stå för mig. Jag kanske ändrar mig i frågan, när jag lyckats tappa mina 40 kilon.  :P

Det är jättetråkigt att det blir så men många åker på LCHF vågen. Det är viktigt att vara kritisk tell väldigt många recept. Måste själv äta väldigt strikt på grund av min diabetes. Man får många påhopp om man nekar kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppa över alla recept som inte deklarerar kolhydraterna, så slipper du den mentala baksmällan som kanske slår till om du inte ser dig för. LCHF har blivit för kommersiellt på sina håll och vinstintressen kanske suddat ut det sunda.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämenaltså.. åter till verkligheten.. hon kan och vet hur man äter LCHF för olika individers behov.. men skriv en sådan bok så slår förläggaren bakut!

Kokböcker skall vara fyllda av delikatesser och efterätter.. annars köper ingen boken! :(

Hur man steker bacon och kokar ägg behövs ingen kokbok för!

Per Wikholm med fru skrev en bok om LCHF för familjen.. vardagsmat.. väldigt pedagogisk.. sålde inte många exemplar vad jag förstår!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara LCHF när man inte bantar?

Du som vill vara striktare kan kanske få idéer och utesluta vissa kolhydrater? Jag har observerat att du skriver hur mkt fett du äter i gram men nämner protein som "ett kycklinglår"  Protein måste du ju också ha!

Zepp kan det där mer än jag! Men jag tror att du bör räkna med minst 0.7gram X din vikt i kg så då bör du ta minst

60kg= 42g protein

70kg= 49g protein

80kg= 56g 

90kg= 63g

De som tränar tar upp till 2gram protein per kg kroppsvikt.

Så för mig som nu väger 78 och skulle gärna väga 60 ^_^  Tänker hålla mig runt 55

Tänker jag rätt då?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara LCHF när man inte bantar?

Du som vill vara striktare kan kanske få idéer och utesluta vissa kolhydrater? Jag har observerat att du skriver hur mkt fett du äter i gram men nämner protein som "ett kycklinglår"  Protein måste du ju också ha!

Zepp kan det där mer än jag! Men jag tror att du bör räkna med minst 0.7gram X din vikt i kg så då bör du ta minst

60kg= 42g protein

70kg= 49g protein

80kg= 56g 

90kg= 63g

De som tränar tar upp till 2gram protein per kg kroppsvikt.

Så för mig som nu väger 78 och skulle gärna väga 60 ^_^  Tänker hålla mig runt 55

Tänker jag rätt då?

Hoppas att Du kan få svar om det är rätt, jag är inte så bra på det där. Jag äter mellan 125 150 gram kött/kyckling/lax per måltid. Men vet i tusan om det är för mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja altså det handlar om minimibehovet av protein.. och den väletablerade vetenskap som finns på området säger minst 0,8 gram per kilo och dag.. och då handlar det om sådana som inte behöver extra protein för att göra glukos.

Så.. lite ovetenskapligt så brukar man säga att för en på strikt LCHF bör minimum ligga på 1 gram.

Men.. minimum är sällan det samma som optimalt.. så då säger man i stället 1,5 gram per kilo.

Oså kommer alla varianter på det, för behovet är satt för normalviktiga och sen på det med 2,0 gram för elitidrottsmän är på folk som sällan är överviktiga och behöver banta.

Egentligen handlar det om behov per fettfri vikt.. men det finns det nog bara forskning på idrottsmän.

Men då kommer ju frågan om hur mycket kött man skall äta per dag.. grejen är att det mesta innehåller protein så det handlar inte bara om kött/fisk!

Så.. äter man för 1 gram per kilo och dag av kött/fisk så bidrar andra matvaror med ytterligare.. så slipper man räkna så mycket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att Du kan få svar om det är rätt, jag är inte så bra på det där. Jag äter mellan 125 150 gram kött/kyckling/lax per måltid. Men vet i tusan om det är för mycket. 

125g lax = 23.8 gram protein (norsk odlad rå)

150g lax = 28,65 gram protein

125 kalvfilé = 25 gram protein

150gkalvfilé = 28,65 gram protein

125g fläskfilé = 25 gram protein

150g fläskött = 28.65 gram protein

Så äter du 125 gram lax till lunch och 150gram fläskfilé till middag blir det ca 53 gram protein

wTU4tb6.gif

Tar du sedan ost blir det ju mer. Men jag tror du missförstår att en köttbit på 150g som du äter upp ger dig samma gram i protein!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

125g lax = 23.8 gram protein (norsk odlad rå)

150g lax = 28,65 gram protein

125 kalvfilé = 25 gram protein

150gkalvfilé = 28,65 gram protein

125g fläskfilé = 25 gram protein

150g fläskött = 28.65 gram protein

Så äter du 125 gram lax till lunch och 150gram fläskfilé till middag blir det ca 53 gram protein

wTU4tb6.gif

Tar du sedan ost blir det ju mer. Men jag tror du missförstår att en köttbit på 150g som du äter upp ger dig samma gram i protein!

Tack snälla Tanten, har nog gjort en tankegroda där… I början gjorde jag inte det, men sedan.  :P  Nu ska jag kolla den istället. Och såg Din länk också, den kanske jag ska kolla in. Kram & Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja altså det handlar om minimibehovet av protein.. och den väletablerade vetenskap som finns på området säger minst 0,8 gram per kilo och dag.. och då handlar det om sådana som inte behöver extra protein för att göra glukos.

Så.. lite ovetenskapligt så brukar man säga att för en på strikt LCHF bör minimum ligga på 1 gram.

Men.. minimum är sällan det samma som optimalt.. så då säger man i stället 1,5 gram per kilo.

Oså kommer alla varianter på det, för behovet är satt för normalviktiga och sen på det med 2,0 gram för elitidrottsmän är på folk som sällan är överviktiga och behöver banta.

Egentligen handlar det om behov per fettfri vikt.. men det finns det nog bara forskning på idrottsmän.

Men då kommer ju frågan om hur mycket kött man skall äta per dag.. grejen är att det mesta innehåller protein så det handlar inte bara om kött/fisk!

Så.. äter man för 1 gram per kilo och dag av kött/fisk så bidrar andra matvaror med ytterligare.. så slipper man räkna så mycket.

Så om jag vill gå ned till och väga 70 kg, så ska jag äta motsvarande mängd protein 70 gram, och då i olika former som ägg, fisk, kyckling, fläskkött och ibland en ypperlig oxfilé? :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag vill gå ned till och väga 70 kg, så ska jag äta motsvarande mängd protein 70 gram, och då i olika former som ägg, fisk, kyckling, fläskkött och ibland en ypperlig oxfilé? :D

Och ost! :wub:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt huvudbry… Idag har jag skrivit upp det som jag har ätit, och jag har inte kommit till middagen ännu.

Fett: 141 g Protein: 52 g Kolhydrater: 6 g 1488 kcal

Redan uppe i 1488 kcal (som man inte skall bry sig i) och jag har väl både kollisar och protein kvar att äta???

Men hur är det med fettet?  :o -Hjälp! Tänkte äte wokgrönsaker med cocosmilk creamy och grön currypasta och toppa med Castello Blue creamy….

Men om jag kollar kalorierna, känns det ingé bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte? Vad blir kalorierna då? Det är ju inte så viktigt? Fördelningen är ju det viktiga vad jag förstår?! Är du hungrig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt huvudbry… Idag har jag skrivit upp det som jag har ätit, och jag har inte kommit till middagen ännu.

Fett: 141 g Protein: 52 g Kolhydrater: 6 g 1488 kcal

Redan uppe i 1488 kcal (som man inte skall bry sig i) och jag har väl både kollisar och protein kvar att äta???

Men hur är det med fettet?  :o -Hjälp! Tänkte äte wokgrönsaker med cocosmilk creamy och grön currypasta och toppa med Castello Blue creamy….

Men om jag kollar kalorierna, känns det ingé bra...

Jag tycker du ligger högt på kolisar jag äter bara grönsaker till ett mål och då inte både grädde och grönsaker. Vad har du ätit i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte? Vad blir kalorierna då? Det är ju inte så viktigt? Fördelningen är ju det viktiga vad jag förstår?! Är du hungrig?

Inte ätit ännu, men har lagat till det jag tänkte och det hamnar totalt idag på:

Totalt intag Fett: 239 g Protein: 77 g Kolhydrater: 25 g 2583 kcal

Så nu får jag plocka bort liite.. Men Kaloriintaget, känns INTE ok.. fastän man inte skall bry sig..  :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ligger högt på kolisar jag äter bara grönsaker till ett mål och då inte både grädde och grönsaker. Vad har du ätit i dag.

Är 6 kolisar mycket?

Du menar 77g?

Hur många kolisar äter du om dagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är 6 kolisar mycket?

Du menar 77g?

Hur många kolisar äter du om dagen?

Ja inte om du hade ätit färdigt för dagen men det du skulle lägga till drar ju iväg till uppåt 20-25 kolisar och för viktminskning är det högt Vet inte om det är för viktnedgång du äter. Själv har jag diabetes typ 2 och måsta vara strikt men vi är olika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillbaka nästa torsdag, får se om det är bättre då...

Drick inte bullitkaffe innan.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, nu har jag tagit bort hälften av mina wokade grönsaker till middagen och hälften av coccosmjölken osv. 

Så här ser hela matintaget ut idag:

toolicon2.png Måltid       » 2,0 st Ägg kokt 141 Kcal » 20,0 gram Smör 80% fett 142 Kcal           Fett: 26 g Protein: 13 g Kolhydrater: 0 g 283 kcal
12:15 Lunch     toolicon2.png Måltid       » 130,0 gram Hamburgare ca 17% fett stekt 320 Kcal » 50,0 gram Vitkålssallad pizzasallad 70 Kcal » 35,0 gram Champinjoner 9 Kcal » 2,0 tsk Olivolja 71 Kcal » 0,5 dl Majonnäs 90% fett 381 Kcal           Fett: 81 g Protein: 29 g Kolhydrater: 4 g 851 kcal
17:00 Övrigt     toolicon2.png Måltid       » 45,0 gram Paranötter 305 Kcal           Fett: 30 g Protein: 6 g Kolhydrater: 2 g 305 kcal
19:00 Middag     toolicon2.png Måltid       » 100,0 gram Wokgrönsaker Classic wokade i rapsolja 47 Kcal » 94,0 gram Coconut milk Extra creamy Santa Maria 180 Kcal » 10,0 gram Kokosolja 93 Kcal » 97,0 gram Castello Creamy Blue 431 Kcal » 70,0 gram Vitkål 18 Kcal » 28,0 gram Spenat 5 Kcal           Fett: 70 g Protein: 20 g Kolhydrater: 11 g 774 kcal
Totalt intag Fett: 207 g Protein: 68 g Kolhydrater: 17 g 2213 kcal
Och i E%  blev det: Fett: 85% Kolhydrat: 2,9% och Protein: 12%
Nästa fråga: Totala intaget på 1 dag med 5 gram kollisar/100gram ska väll ligga på max 20 gram? Eller är jag ute och Cyklar nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja inte om du hade ätit färdigt för dagen men det du skulle lägga till drar ju iväg till uppåt 20-25 kolisar och för viktminskning är det högt Vet inte om det är för viktnedgång du äter. Själv har jag diabetes typ 2 och måsta vara strikt men vi är olika.

Margareta, jag kollade in tips från Kostdoktorn ang. kollisar:

Mitt tips är att starta strikt, under 20 gram kolhydrater per dag om du räknar. Det betyder att man avstår mer eller mindre helt från stora kolhydratkällor som sötsaker samt bröd, pasta, ris och potatis. Sikta på att äta så strikt som du kan trivas med så länge du vill ha maximal effekt. 

DÅ tolkar jag det som att det är ok med max 20 g kolhydrater per dag, och att Kollisarna är fördelade på 5 gram per 100 gram mat. 

​Eller är jag ute och cyklar nu igen…  :unsure: 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Margareta, jag kollade in tips från Kostdoktorn ang. kollisar:

Mitt tips är att starta strikt, under 20 gram kolhydrater per dag om du räknar. Det betyder att man avstår mer eller mindre helt från stora kolhydratkällor som sötsaker samt bröd, pasta, ris och potatis. Sikta på att äta så strikt som du kan trivas med så länge du vill ha maximal effekt. 

DÅ tolkar jag det som att det är ok med max 20 g kolhydrater per dag, och att Kollisarna är fördelade på 5 gram per 100 gram mat. 

​Eller är jag ute och cyklar nu igen…  :unsure: 

Både och jag som diabetiker tål inte så mycket som 20 gr. Jag vet fortfarande inte om du önskar viktnedgång eller bara välmående. Sen tror jag att du blandat ihop det med 5 gr kolhydrater. Man ska välja varor med max 5 gr per 100 gr tex korv. Men då är det lätt att överäta tex korv jag håller mig mer mätt på 100 gr kött med fett än korv med 5 gr kolisar. Jag vill inte du ska tro att jag är ute efter dig jag pratar av egen erfarenhet jag vägde 125 kilo när jag började har bara gått ned 15 men kunnat sluta med diabetesmedecin.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnja.. det där är nog en välvillig tolkning av vad jag skrev?

Om jag skulle säga något så är det snarare att du skall äta 1 gram för din nuvaranade vikt, då har vi redan dragit av för att det extra fettet inte behöver lika mycket protein.

Sen så håller du dig till den mängden även när du är normalviktig så hamnar du automatiskt på 1,5 gram.. förr eller senare!

Och det som händer medans du går ner är att din kropp blir mindre och kräver inte lika mycket energi.. då blir du inte lika hungrig och äter mindre energi.. dvs i realiteten är det fettet som minskar.. iomed att du redan ligger optimalt på protein och äter rätt lite kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, nu har jag tagit bort hälften av mina wokade grönsaker till middagen och hälften av coccosmjölken osv. 

Så här ser hela matintaget ut idag:

toolicon2.png Måltid       » 2,0 st Ägg kokt 141 Kcal » 20,0 gram Smör 80% fett 142 Kcal           Fett: 26 g Protein: 13 g Kolhydrater: 0 g 283 kcal
12:15 Lunch     toolicon2.png Måltid       » 130,0 gram Hamburgare ca 17% fett stekt 320 Kcal » 50,0 gram Vitkålssallad pizzasallad 70 Kcal » 35,0 gram Champinjoner 9 Kcal » 2,0 tsk Olivolja 71 Kcal » 0,5 dl Majonnäs 90% fett 381 Kcal           Fett: 81 g Protein: 29 g Kolhydrater: 4 g 851 kcal
17:00 Övrigt     toolicon2.png Måltid       » 45,0 gram Paranötter 305 Kcal           Fett: 30 g Protein: 6 g Kolhydrater: 2 g 305 kcal
19:00 Middag     toolicon2.png Måltid       » 100,0 gram Wokgrönsaker Classic wokade i rapsolja 47 Kcal » 94,0 gram Coconut milk Extra creamy Santa Maria 180 Kcal » 10,0 gram Kokosolja 93 Kcal » 97,0 gram Castello Creamy Blue 431 Kcal » 70,0 gram Vitkål 18 Kcal » 28,0 gram Spenat 5 Kcal           Fett: 70 g Protein: 20 g Kolhydrater: 11 g 774 kcal
Totalt intag Fett: 207 g Protein: 68 g Kolhydrater: 17 g 2213 kcal
Och i E%  blev det: Fett: 85% Kolhydrat: 2,9% och Protein: 12%
Nästa fråga: Totala intaget på 1 dag med 5 gram kollisar/100gram ska väll ligga på max 20 gram? Eller är jag ute och Cyklar nu? 

Nu vet jag inte hur stor du är eller hur aktiv.. men min gissning är fortfarande för lite grönsaker och protein.. behöver du 2213 Kcal?

Men jag åt som en häst i början.. sen så minskade min aptit rätt radikalt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte diabetiker men däremot lungsjuk. Är mest fokuserad på att kokosfettet hjälper till med syresättningen jämfört med annan fettkälla. Jag är dålig på att äta så äta energität mat är min melodi. Kan faktiskt berätta att 2 ggr det här året har jag glömt ta min morgonmedicin som är viktig. Just för jag mår så mycket bättre! Går jag ner i vikt så är det bonus. För mycket stillasittande har gjort sitt. Jag äter under 50 kolisar. Tar ca 7g kokosfett i varje kopp kaffe det brukar bli 4-5 om dagen. Äter inte bröd, socker,mjöl eller pasta. Jag jobbar för att få i mig mer protein. Middagen idag blev 3st kokta ägg smör och vispgrädde så det blev mosigt. Salt o peppar. Imorgon skall jag skiva ägg med ansjovis på.

Tar man en halv liten burk grebbestad Ansjovis blir det 3,5 kolisar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur stor du är eller hur aktiv.. men min gissning är fortfarande för lite grönsaker och protein.. behöver du 2213 Kcal?

Men jag åt som en häst i början.. sen så minskade min aptit rätt radikalt.

Det är ju det här jag inte förstår.. Man skall inte bry sig i Kcal, men äta protein som motsvarar 1.0 gram per kilo som man vill väga..

Så om jag i framtiden vill väga mellan 75-80 kilo, så borde väl proteinintaget per dag vara mellan 75-80 gram?

Och grönsaker äter jag till varje mål utom frukost och då blir det ovanjord-grönt. Och fett har jag noll kläm på. Men läst här att ju mer fett man äter desto mer fett förbränner man.  Nu fattar jag ingenting, igen  :( och att man max skall äta 20 gram kolhydrater /dag om man skall varfa strikt. Hjälp, får snart ett bryt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnja.. det där är nog en välvillig tolkning av vad jag skrev?

Om jag skulle säga något så är det snarare att du skall äta 1 gram för din nuvaranade vikt, då har vi redan dragit av för att det extra fettet inte behöver lika mycket protein.

Sen så håller du dig till den mängden även när du är normalviktig så hamnar du automatiskt på 1,5 gram.. förr eller senare!

Och det som händer medans du går ner är att din kropp blir mindre och kräver inte lika mycket energi.. då blir du inte lika hungrig och äter mindre energi.. dvs i realiteten är det fettet som minskar.. iomed att du redan ligger optimalt på protein och äter rätt lite kolhydrater.

Jag och Matte är inte kompisar i denna skola.. Så då ska jag äta ännu mer protein mao? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det här jag inte förstår.. Man skall inte bry sig i Kcal, men äta protein som motsvarar 1.0 gram per kilo som man vill väga..

Så om jag i framtiden vill väga mellan 75-80 kilo, så borde väl proteinintaget per dag vara mellan 75-80 gram?

Och grönsaker äter jag till varje mål utom frukost och då blir det ovanjord-grönt. Och fett har jag noll kläm på. Men läst här att ju mer fett man äter desto mer fett förbränner man.  Nu fattar jag ingenting, igen  :( och att man max skall äta 20 gram kolhydrater /dag om man skall varfa strikt. Hjälp, får snart ett bryt. 

Kan du ge källan till vad du hittat detta. När jag började med LCHF fick jag lära mig att äta kött fisk kyckling skaldjur ägg fett när jag var hungrig tills jag blev mätt. Efter ett tag fungerade det jätte bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall äta protein för sin vikt.. inte för vad man kan tänkas väga i framtiden.. det kanske alldrig inträffar.

Med mycket fett menas hög andel av sitt energibehov.. dvs så du slipper gå hungrig.

Var ditt energibehov ligger vet jag inte.. men vi är födda med en inbyggd energiräknare.. och det manifesterar sig genom aptiten.

Dvs blir du hungrig mellan de planerade måltiderna så åt du för lite energi.. oftast fett då.

Blir du alldrig hungrig före en måltid så åt du aningen för mycket.

Problemet är att skilja på hunger och sug.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och Matte är inte kompisar i denna skola.. Så då ska jag äta ännu mer protein mao? 

Egentligen handlar det väldigt lite om matte.. det är bara teorin bakom.. lixom det med kalorier.

Protein är essentiellt, det mättar bäst, det bygger muskler.. eller bevarar de man har.

Det handlar för de flesta mer om att ställa om huvudet och skaffa nya ögonmått.

För en LCHFmåltid ser annorlunda ut än en med kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både och jag som diabetiker tål inte så mycket som 20 gr. Jag vet fortfarande inte om du önskar viktnedgång eller bara välmående. Sen tror jag att du blandat ihop det med 5 gr kolhydrater. Man ska välja varor med max 5 gr per 100 gr tex korv. Men då är det lätt att överäta tex korv jag håller mig mer mätt på 100 gr kött med fett än korv med 5 gr kolisar. Jag vill inte du ska tro att jag är ute efter dig jag pratar av egen erfarenhet jag vägde 125 kilo när jag började har bara gått ned 15 men kunnat sluta med diabetesmedecin.

Oh, nej jag uppfattar absolut inte att Du är "ute" efter mig.  :) - jag känner mig bara vilsen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oh, nej jag uppfattar absolut inte att Du är "ute" efter mig.  :) - jag känner mig bara vilsen. 

Förstår det finns så många olika falanger inom LCHF . Det bästa är att brja strikt och sedan när man ser att det funkar prova sig fram med att lägga till mer kolisar hoppas det går bra

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilsen.. ja alla teorier hit o dit kan nog ställa till det.

Grejen är att det inte finns några magiska dieter.. det finns bara din magiska kropp, näringslära och sunt förnuft.

Kalorier har betydelse.. men du äter inte en endaste kalori.. så det förklarar inte särskildt mycket.. du äter mat.. som består av macronutrieneter, micronutrieneter, mineraler, spårämnen och litta annat.

Varje enskildt ämne påverkar din kropp på olika sätt.. en del är essentiella, de måste du få via födan.. andra är mest energi.. fett och kolhydrater.. förutom de essentiella fetterna Omega-3 och 6.

Andra typ vitaminer och mineraler är oxå essentiella, de behövs för att din kropp skall fungera på rätt sätt.

När man väl har en kropp i balans.. så brukar energiintag och vikt reglera sig av sig självt.

Här har du en bra samanfattning!

Nourish Your Body

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilsen.. ja alla teorier hit o dit kan nog ställa till det.

Grejen är att det inte finns några magiska dieter.. det finns bara din magiska kropp, näringslära och sunt förnuft.

Kalorier har betydelse.. men du äter inte en endaste kalori.. så det förklarar inte särskildt mycket.. du äter mat.. som består av macronutrieneter, micronutrieneter, mineraler, spårämnen och litta annat.

Varje enskildt ämne påverkar din kropp på olika sätt.. en del är essentiella, de måste du få via födan.. andra är mest energi.. fett och kolhydrater.. förutom de essentiella fetterna Omega-3 och 6.

Andra typ vitaminer och mineraler är oxå essentiella, de behövs för att din kropp skall fungera på rätt sätt.

När man väl har en kropp i balans.. så brukar energiintag och vikt reglera sig av sig självt.

Här har du en bra samanfattning!

Nourish Your Body

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

Åh Tack 

Även om jag inte fattar allt så är ju matpyramiderna super! Vad ltydligt det blir då helt plötsligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lilla raring! Om du inte har så himla jättebråttom med att ästadkomma kg på vågen så funkar det mesta bara man följer grundreglerna.

Bry dej inte om kcal. Kör protein fett och justa kolisar tills du är mätt i ett par månader till. När du och din kropp är överens så kan du skruva. Gör inte misstaget att börja för tidigt.

Det är så många som försöker fixa allt påen gång, sen så orkar man inte fullfölja.

De flesta av oss har inte lyssnat på kroppen tidigare så det tar tid att lära språket. Det här är början på den bästa tiden av ditt liv.. Framtiden, när du är normalviktig, frisk och stark.. Men du lär dej inte nya språk på en gång, och ju mer du lyssnar desto snabbare går det.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lilla raring! Om du inte har så himla jättebråttom med att ästadkomma kg på vågen så funkar det mesta bara man följer grundreglerna.

Bry dej inte om kcal. Kör protein fett och justa kolisar tills du är mätt i ett par månader till. När du och din kropp är överens så kan du skruva. Gör inte misstaget att börja för tidigt.

Det är så många som försöker fixa allt påen gång, sen så orkar man inte fullfölja.

De flesta av oss har inte lyssnat på kroppen tidigare så det tar tid att lära språket. Det här är början på den bästa tiden av ditt liv.. Framtiden, när du är normalviktig, frisk och stark.. Men du lär dej inte nya språk på en gång, och ju mer du lyssnar desto snabbare går det.

Dessa ord och pyramiderna (samt text) ät och var glad Kajsa :wub:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är inte bara kloka, ni är riktigt goa också! -Kärlek till er!  :wub: Ska kolla in pyramiderna och läsa vidare, men inte skynda… Svårt.

Nu har jag varit LCHF:are i 1 månad. Utan er hade jag nog gett upp… Tack!  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter min hemliga resa med kroppen och knoppen.. Så nu är det dags för nästa fas att förstå att allt inte handlar om Fett, utan hitta balansen mellan det hela. Och att det är ok, med mer grönsaker mot vad jag använt. Idag skippade jag lunchen.. Men tog en halv Djevulskorv när jag kom hem.. 

Och ikväll tänkte jag äta något med Räkor. Plötsligt inser jag att jag har hur mycket protein som helst kvar… Ja ja, bra med stickprover ibland. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter min hemliga resa med kroppen och knoppen.. Så nu är det dags för nästa fas att förstå att allt inte handlar om Fett, utan hitta balansen mellan det hela. Och att det är ok, med mer grönsaker mot vad jag använt. Idag skippade jag lunchen.. Men tog en halv Djevulskorv när jag kom hem.. 

Och ikväll tänkte jag äta något med Räkor. Plötsligt inser jag att jag har hur mycket protein som helst kvar… Ja ja, bra med stickprover ibland. 

Och jag är inne på min andra burk kokosfett sedan 21/1 det blir i genomsnitt 25gram om dagen. Skall nog hotta upp intaget.

Ja Kajsa det blir nog mindre hysteriskt om man kan utgå från råvarorna och en del får man ha extra fett till . Att ha pyramiderna i tankarna när man planerar matinköp är ju super!    Enligt Kostdokorn är det OK att ligga <50 gram kolhydrater per dag. Då ska det ju vara bra kolisar :) som grönt. Det är Diabetikerna som måste vara superstrikta för sin hälsas skull.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg