Kajsa576

Provätit LCHF idag.. var det rätt?

Recommended Posts

Som sagt vad.. några sådana tester och några mätningar då och då, sen så ser du ögonaböj huruvida det är en lagom måltid!

Det e det där med att kalibrera om ögonmåttet!

Sen efter tre månader tidigast.. så kan du pröva något nytt/annat.. oså mäter du det efteråt.. inte före.. du skall träna ögonmåttet, det har du nytta utav resten av livet!

För du vill väl inte bli beroende av att lägga in allt på Internet bara för att kunna äta?

Och efter ett halvår så kommer du att märka att om du kombinerar olika bra livsmedel så kommer det sällan att bli någon katastrof hur du än gör!

Ena dagen blir det 10 kolisar mer, en annan dag blir det 10 mindre.. lika vad gäller protein och fett!

Tack kloka Du! Tänk vad fint att ni finns och jag har aldrig känt mig så osäker och ödmjuk inför detta som nu. Och jag saknar inte något från O-LCHF. Men det kan ju säkert komma över en framöver.  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kloka Du! Tänk vad fint att ni finns och jag har aldrig känt mig så osäker och ödmjuk inför detta som nu. Och jag saknar inte något från O-LCHF. Men det kan ju säkert komma över en framöver.  ;)

Som du märker allt mer, så är det i själva verket inte så himla krångligt!

Utan.. nu har vi lurat dig med alla våra fina ord o teorier.. oså visar det sig att det mesta handlar om att äta riktig mat i lagoma proportioner och lagoma portioner i lagoma intervall under dygnet! 

Ger man kroppen och knoppen rätt förutsättningar så skall det mycket annat till för att man inte skall må bra.. oså får man äta god mat under tiden!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ger mig… idag visade vågen totalt sedan 7:e januari -2,3 kg. och måtbandet -9 cm. Huj!! Känns spännande igen  :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ger mig… idag visade vågen totalt sedan 7:e januari -2,3 kg. och måtbandet -9 cm. Huj!! Känns spännande igen  :D

vad glad jag är för din skull! Och gott har det varit hela tiden har jag läst!

Nu sjunger jag igen :D:lol:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad glad jag är för din skull! Och gott har det varit hela tiden har jag läst!

Nu sjunger jag igen :D:lol:

Trallallalala  :wub:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Torsdag på er!

Idag har jag varit och kollat Blodtrycket på VC igen, ska ju göra det 3 veckor i rad, så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Men i läkarens värld är det dåligt.

Datum: 5 feb: 163/82 puls: 89

Datum:13feb: 153/72 puls: 68 

Enligt min läkare måste övertrycket ligga på max 135… Jag trodde att man "bara" kollade undertrycket..

Hej Hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Torsdag på er!

Idag har jag varit och kollat Blodtrycket på VC igen, ska ju göra det 3 veckor i rad, så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Men i läkarens värld är det dåligt.

Datum: 5 feb: 163/82 puls: 89

Datum:13feb: 153/72 puls: 68 

Enligt min läkare måste övertrycket ligga på max 135… Jag trodde att man "bara" kollade undertrycket..

Hej Hopp!

Ditt tryck är kanske på gränsen till lite för högt. Så här skriver Kostdoktorn: "Över 140/90, mätt vid minst tre olika tillfällen, räknas som förhöjt blodtryck.". Läs mer här: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Jag tycker att du ska be om att få göra ett 24-timmarstryck innan du börjar äta blodtrycksmedicin. Vissa personers blodtryck (speciellt det övre trycket) reagerar på "vita rockar" - och blir därför förhöjt när man tar trycket på vårdcentralen. Ett 24-timmarstryck ger en mer relevant bild av hur ditt tryck ser ut - speciellt om det går ner bra under natten. Vi ett 24-timmarstryck har man en manschett i 24 timmar och cirka 3 gånger i timmen tas över- och undertryck samt puls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt tryck är kanske på gränsen till lite för högt. Så här skriver Kostdoktorn: "Över 140/90, mätt vid minst tre olika tillfällen, räknas som förhöjt blodtryck.". Läs mer här: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Jag tycker att du ska be om att få göra ett 24-timmarstryck innan du börjar äta blodtrycksmedicin. Vissa personers blodtryck (speciellt det övre trycket) reagerar på "vita rockar" - och blir därför förhöjt när man tar trycket på vårdcentralen. Ett 24-timmarstryck ger en mer relevant bild av hur ditt tryck ser ut - speciellt om det går ner bra under natten. Vi ett 24-timmarstryck har man en manschett i 24 timmar och cirka 3 gånger i timmen tas över- och undertryck samt puls.

Jag äter redan, och dom vill höja dosen samtidigt som jag ändrat kosten till LCHF. De vill att jag äter 16 mg, idag äter jag 8 mg. Jag har varit "olydig" och inte tagit 16 mg, som jag egentligen skulle göra sedan i januari. Utan ligger kvar på 8 mg. Jag kanske inte skulle ha gjort det, men tänkte att trycket kanske hinner ändra sig tack vare att jag lägger om kosten till LCHF. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter redan, och dom vill höja dosen samtidigt som jag ändrat kosten till LCHF. De vill att jag äter 16 mg, idag äter jag 8 mg. Jag har varit "olydig" och inte tagit 16 mg, som jag egentligen skulle göra sedan i januari. Utan ligger kvar på 8 mg. Jag kanske inte skulle ha gjort det, men tänkte att trycket kanske hinner ändra sig tack vare att jag lägger om kosten till LCHF. 

Bra så. De flesta brukar få lägre blodtryck av LCHF, men det kanske är lite tidigt att det slår igenom än.

Be att få ta nya värden i april, så kan du ju bestämma dej då. Jag har en blodtrycksmätare hemma, så jag testar med jämna mellanrum innan jag klivit ur sängen. Då vet jag hur det är utan vita rockar och stress att hinna till VC

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att man inte ska hålla på att väga sig hela tiden, men jag skuttade på vågen och vågen visade -3,5 kg sedan start 7 januari 2014. ha ha, bara 39kg till..

Hoppeliskutt!  :P Ha en alldeles härlig Alla Hjärtans Dag, "mina hjärtan"  :wub:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inte tala om det för nån, men jag väger mej flera gånger i veckan. Jag läser horoskop varje dag också. Jag tror ungefär lika mycket på bägge. En kul grej som man kan ta till sej om det är positivt och glömma på en gång om det inte ser så bra ut

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min hemlis? Jag tafsar på mig själv :P 

Känner midjan och höfterna som kommer fram. När armarna hänger rakt ner är det inget som tar emot. Magen  kan jag få plats med i mina två händer nu, när jag går så har låren fått liv :D  Och när jag är inne på toaletten så lyfter jag på tröjan och tittar på min midja! Det är så roligt!

Tycker att det är en spännande tid.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min hemlis? Jag tafsar på mig själv :P

Känner midjan och höfterna som kommer fram. När armarna hänger rakt ner är det inget som tar emot. Magen  kan jag få plats med i mina två händer nu, när jag går så har låren fått liv :D  Och när jag är inne på toaletten så lyfter jag på tröjan och tittar på min midja! Det är så roligt!

Tycker att det är en spännande tid.

Åhhh, jag vill också!  ;) På mig alltså  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hittade jag kokosnötsolja KTC på Asian market i Handen. Kostade 50.90 för 500g. De hade även Shiratakinudlar för 12:-

Googlade om KTC kokosolja och den ska vara OK?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hittade jag kokosnötsolja KTC på Asian market i Handen. Kostade 50.90 för 500g. De hade även Shiratakinudlar för 12:-

Googlade om KTC kokosolja och den ska vara OK?

Shiratakinudlar, är jag nyfiken på, lät ju som ett bra pris. Hm. Handen inte så värst långt bort från Huddinge ju. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shiratakinudlar har de på ICA, COOP och Willys oxå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shiratakinudlar har de på ICA, COOP och Willys oxå.

Men inte på Hemköp jag har inte hittat kokosnötsolja där heller  :(  Så jag kommer syna varuutbudet i Asian market lite mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Hittade denna tråd av en slump och när jag såg att det var över 300 postings så tänkte jag att detta måste vara något intressant! Så jag har faktiskt läst eller ögnat igenom allt och vad som slagit mej är den genomtrevliga tonen genom hela tråden och så är det dessvärre inte alltid! Jag har ätit LCHF i snart två år och trivs utmärkt med det. Jag har aldrig varit direkt överviktig och har inga sjukdomar och har aldrig haft. Så varför äter jag LCHF, jo, för att jag vill fortsätta att må bra! Begreppet "gammal och sjuk" är en sak som skrämmer mej, att man blir gammal kan man inte göra något åt, men när det gäller "sjuk" så kan man göra en hel del och då genom vad man stoppar i sig. Jag bor sedan 25 år i världens näste fetaste land USA, bara Mexico ligger före. Under dessa år har jag pendlat mellan 60 och 65 kg, är 168 cm lång. Sedan LCHF har jag tyvärr gått upp några kilon, ca 3, och har fått större midjemått, lite "love handels" och en liten putmage, något som jag aldrig haft tidigare! Så jag är mycket imponerad av dej Kajsa som minskat midjemåttet med 9 cm på en månad!

Så troligen gör jag något fel! Jag har varit strikt så till vida att jag aldrig äter ris, potatis, bröd, spagetti och sockerrika produkter. Min svaghet är rött vin som jag vet innehåller en hel del kolhydrater. Vidare har matte aldrig varit min starka sida så jag har hela tiden slagit dövörat till när det gäller att mäta fett, carbs och protein för att inte tala om E%! Där är jag helt "lost"! Igen imponerad av dej Kajsa som verkar ha fattat galoppen mycket snabbt.

Vad som slagit mej Kajsa är att jag tycker du verkar äta väldigt lite ibland, men eftersom det verkar gå bra för dej så är det kanske modellen!

Så om någon känner för att ge mej en (grundlig) förklaring till detta mattemysterium så vore jag så tacksam. Jag kanske skall börja kolla siffermässigt vad jag äter så jag kan minska midjemått och bli av med valkar och putmage!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är ju egentligen inte en bantningsmetod utan en viktnormaliserande kost. Du kan visst dricka rödvin så länge du inte vill att levern ska förbränna fett. Välj bara ett torrt vin. Vissa vinsorter innehåller en massa socker. Som tur är är min älskade rioja riktigt torrt.

Det kan kanske vara så att du och din kropp har olika åsikter om hur du ska se ut för att må ditt bästa. Idealet verkar ligga närmare Boticcellos Venus än dagens mannekängkroppar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Hittade denna tråd av en slump och när jag såg att det var över 300 postings så tänkte jag att detta måste vara något intressant! Så jag har faktiskt läst eller ögnat igenom allt och vad som slagit mej är den genomtrevliga tonen genom hela tråden och så är det dessvärre inte alltid! Jag har ätit LCHF i snart två år och trivs utmärkt med det. Jag har aldrig varit direkt överviktig och har inga sjukdomar och har aldrig haft. Så varför äter jag LCHF, jo, för att jag vill fortsätta att må bra! Begreppet "gammal och sjuk" är en sak som skrämmer mej, att man blir gammal kan man inte göra något åt, men när det gäller "sjuk" så kan man göra en hel del och då genom vad man stoppar i sig. Jag bor sedan 25 år i världens näste fetaste land USA, bara Mexico ligger före. Under dessa år har jag pendlat mellan 60 och 65 kg, är 168 cm lång. Sedan LCHF har jag tyvärr gått upp några kilon, ca 3, och har fått större midjemått, lite "love handels" och en liten putmage, något som jag aldrig haft tidigare! Så jag är mycket imponerad av dej Kajsa som minskat midjemåttet med 9 cm på en månad!

Så troligen gör jag något fel! Jag har varit strikt så till vida att jag aldrig äter ris, potatis, bröd, spagetti och sockerrika produkter. Min svaghet är rött vin som jag vet innehåller en hel del kolhydrater. Vidare har matte aldrig varit min starka sida så jag har hela tiden slagit dövörat till när det gäller att mäta fett, carbs och protein för att inte tala om E%! Där är jag helt "lost"! Igen imponerad av dej Kajsa som verkar ha fattat galoppen mycket snabbt.

Vad som slagit mej Kajsa är att jag tycker du verkar äta väldigt lite ibland, men eftersom det verkar gå bra för dej så är det kanske modellen!

Så om någon känner för att ge mej en (grundlig) förklaring till detta mattemysterium så vore jag så tacksam. Jag kanske skall börja kolla siffermässigt vad jag äter så jag kan minska midjemått och bli av med valkar och putmage!

Hallå där!  :) Det här är nog bland det bästa som jag har gjort, vågade skapa en egen tråd.. Här får jag så fin vägledning av så fina och goa människor, som gör att jag fortsätter, nästan bara därför  :P Denna månad har egentligen inte varit jobbig. Och har jag haft mina undringar, så ställer dessa fina människor upp med sitt tålamod och förklarar, peppar och delar med sig. Att min midja misnkat så mycket på en månad är ju för att jag säkerligen har så stor volym totalt. Som sagt jag är ju snart 57 år och förstår ju att jag aldrig kommer att bli en trådsmal tjej, men med lite tur, kommer jag förhoppningsvis att stanna på en volym, som gärna får vara Zorn-kullans, bara jag hamnar inom den hälsosamma linjen  :D Denna vecka har jag klarat mig på 2 mål om dagen. Kunde jag aldrig tro, jag som är Drottningen av Kaffe o smörgås på mornarna! Nu klarar jag mig på kaffe till frukost och när det är lunch runt 12 är jag nästan inte hungrig… Kul att Du hittade tråden!  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusan… redan proppis-mätt och middagen ej fixad.. den får hoppa över till i morgon.

Vi tände kol-grillen ute, mitt i snöblask-regnet och grillade Chorizo (kollis-fattiga, 2, någonting) 

till det blev det Räksallad, lite bladspenat. Och nu är jag såå mätt att middagen får vara för mig. 

Trevlig lördags-kväll på er!  :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huj, Guldmedaljerna haglar över oss och jag är så himla mätt!! Ätit en klassiskt Fläskkotlett med fettrand och svål. Till det blev det Murklor kokta i Vispgrädde, och Blomkålspuré med smör och grädde. Liite Babyspenat. Nu blev det nog för mycket fett på en o samma gång.

I morgon blir det ingen frukost, kan jag försäkra!  ;) Har bestämt mig för att i veckorna blir det grädd o ostfritt. Ha en härligt Fet Söndag!  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Här är en till som nyss hoppat på det här tåget och blev så glad när jag hittade denna tråd! Lusläste alla inlägg igår och håller med om att tonen är väldigt empatisk och förstående och framför allt hjälpsam!

Drar min historia väldigt snabbt - på fem år har jag gått från 58 kg till 80 kg (är 160 cm) och vikten eskalerade för två år sedan då jag separerade från min dåvarande sambo och blev arbetslös i samma veva. Har en massa andra ursäkter också men är nu jäkligt trött på dem!

Körde LCHF för ett par år sedan men kunde inte disciplinera mig tillräckligt. Har nu hållt på en vecka så att hitta hit är guld värt!

Min största utmaning är de veckor jag har barnen. Visst det är lätt att byta ut pastan/potatisen/riset mot grönsaker men tycker det är svårt att få till resten av måltiden också. Mina barn är inte förtjusta i gräddsåser eller ost i mat...och med tre barn har jag inte råd att köpa så mycket rent kött, blir mycket blandfärs, falukorv, torsk och ibland kyckling.

Så en fråga till er som varit med ett tag: Hur äter man LCHF på en väldigt liten plånbok?

HAr som sagt en hel del vikt att få bort, vet att jag är diabeteskandidat och har lite för högt blodtryck så det är viktigt för mig att få detta att funka denna gång.

Kul att ha hittat hit!

Ha det gott alla!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu tillhör inte jag de kunniga men spontant så kan jag väl tycka att först och främst Kokosnötsolja! Kolla i Asiatiska affärer! Jag köpte för 50.90  500g. Då kan du själv kompensera fett när barnen vill äta annat.  Ta lite olja o vispgrädde i kaffet

Håll dig borta från pasta och potatis, koka broccoli/blomkål till dig istället det är ju billigt nu. Så ställer du fram bägge på bordet. Så får man välja :)

Ha rårivna morötter/kålrot/vitkål som sallad, gott att skiva paprika i olivolja svartpeppar citronsprutt som dressing

Det finns ju korv med lågt kolisar, Korv stroganoff älskar väl alla?

och jag råkade se att frysta köttbullarna var OK

Fiskgratänger? med grönsaker ist för potatis.

Kyckling! Grilla själv! Koka och gör currysås, ungarna äter ris och du det gröna

När du gör färsrätter använd vispgrädde  istället för ströbröd.

Ägg, ägg ägg kan du ju alltid äta kokta stekta omelett (med rester i) Stekt falukorv/bacon med ägg och tomat, gör egen pytt i panna och ha potatisen i egen skål.

Allt griskött du hittar :)  Mina grabbar har alltid älskat revbenspjäll, karré och Kyckling.

Har du tid så kan du ju planera den veckan du är själv. Kanske handla där det är billigt. Köpa mer av det du använder om det är extrapris? Använd olivolja och smör och kokosolja.

Det är ju enklast att äta ungefär som ungarna, ha bara fler uppläggningsfat så man får välja själv.

Jag poängterar att det är socker och vitt mjöl jag inte äter ist för att säga jag äter Fett.

Så tjata inte om det, för det kan vara känsligt. Så ser de till slut att det du äter är helt OK

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Fick en hel del bra tips! Precis sånt jag behöver! Det enda griskött jag kan äta är fläskfärs och av det gör jag gärna dragonbiffar vilket även barnen gillar...inser att jag kanske har ganska bra koll ändå på vad jag kan äta som substitut till barnens kolhydrater så kärnan i mitt problem är nog snarare hur jag bäst undviker att nalla av barnens mat....älskar potatismos precis som mina barn och jag kan inte neka dem det...visst kan jag göra blomkålsmos istället till mig, men sen blir det alltid över av barnens mos...usch!! Inser hur jäkla sugen jag är på riktigt potatismos just nu!! Hur hanterar jag alla frestelser som dyker upp så fort jag har barnen eller åker bort?

Nu i helgen ska jag till mina föräldrar och även om jag har berättat om mina tankar kring mat så vet jag hur det blir....mycket potatis i olika former och mycket såser med mjöl och många efterrätter...Motivationen finns ju där men varför är det så jäkla lätt att falla in i dåliga matvanor när man egentligen vet bättre??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min absoluta favoriträtt när jag var liten var Skeppartorsk (se under recept här). Äntligen kan man återuppta den. Koka en lite potatis till ungarna bara.

Falugås är väl gott till alla? Du kan göra köttfärssås och blanda i smörfräst vitkål t ex.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du att ungarna inte gillar blomkålsmos? Prova? Med smör och grädde i är det en höjdare. Man kan ha i lite jordärtskocka så blir den ännu godare (lite liberal, men betydligt bättre än potatis). Ugnsstekta rotfrukter är billigt och bra.

Äter de paj? Pajskal med kokosmjöl är min favve och paj går ju att variera i det oändliga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt barnbarn bara älskar broccoli!

Jag brukar koka den snabbt i buketter. Hälla av och spola kallvatten, spruta på lite citron och olivolja och svartpeppar (grovmalen) ibland har jag vitlök. Då var hon lite frågande. Jag sa bara att jag tyckte om det och du behöver inte ta. Vid bordet var det hon som åt mest.

Jag gör ofta soppor.

Grönsaker (hackad lök och lite morotsriv eller sånt som blivit över) fräs sakta,i massa kokosolja/olivolja/smör häll på  vatten. Låt det koka. Ha i blomkål/ärtor/broccoli/pumpa eller vad du gillar, koka mjukt  och mixa? krydda och vispgrädde/cremé fraiche. Ibland lägger jag i lax eller torsk som jag tärnat. Blir oftast de där frysta fileérna.

Stoscha

Du nämnde rödvin :) Jag har en fråga till dig, är det bättre att bara smutta på vinet för sig självt istället för till maten? Jag tänker på att alkohol går till levern före maten? Tänker jag fel? Om jag tex tar vin till middagen? Eller är det bättre att öppna och ta vinet före maten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Här är en till som nyss hoppat på det här tåget och blev så glad när jag hittade denna tråd! Lusläste alla inlägg igår och håller med om att tonen är väldigt empatisk och förstående och framför allt hjälpsam!

Drar min historia väldigt snabbt - på fem år har jag gått från 58 kg till 80 kg (är 160 cm) och vikten eskalerade för två år sedan då jag separerade från min dåvarande sambo och blev arbetslös i samma veva. Har en massa andra ursäkter också men är nu jäkligt trött på dem!

Körde LCHF för ett par år sedan men kunde inte disciplinera mig tillräckligt. Har nu hållt på en vecka så att hitta hit är guld värt!

Min största utmaning är de veckor jag har barnen. Visst det är lätt att byta ut pastan/potatisen/riset mot grönsaker men tycker det är svårt att få till resten av måltiden också. Mina barn är inte förtjusta i gräddsåser eller ost i mat...och med tre barn har jag inte råd att köpa så mycket rent kött, blir mycket blandfärs, falukorv, torsk och ibland kyckling.

Så en fråga till er som varit med ett tag: Hur äter man LCHF på en väldigt liten plånbok?

HAr som sagt en hel del vikt att få bort, vet att jag är diabeteskandidat och har lite för högt blodtryck så det är viktigt för mig att få detta att funka denna gång.

Kul att ha hittat hit!

Ha det gott alla!!

God Kväll!  :) Kul att Du hittat hit, här är toppen. Jag kan ju tipsa om det goda kaffet: 15 gram CoccosOil och 35 gram smör mixas tillsammans med 3 dl nybryggt kaffe, MUMS tlll Frukost. Men nu i veckorna dricker jag bara svart kaffe till frukost. Köttfärs borde vara ett bra alternativ som kan kombineras med massor.  :P Annars, är jag inte så bra på det här, ännu lär mig fortfarande massor.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoscha

Du nämnde rödvin :) Jag har en fråga till dig, är det bättre att bara smutta på vinet för sig självt istället för till maten? Jag tänker på att alkohol går till levern före maten? Tänker jag fel? Om jag tex tar vin till middagen? Eller är det bättre att öppna och ta vinet före maten??

Inte en susning om i vilken ordning man ska ta det. Det jag märkt är skillnad på mängden. Jag har extra små vinglas som jag njuter mitt utvalda vin i. Men gör jag en kulinarisk kreation vill jag ha matlagningsvin också. Har jag köpt en extra god ost efteråt tar vi ett extra gott vintill den också.

Jag mäter inte ketoner nånstans men jag tycker det är lätt att märka om jag är i ketos. När jag går på toa luktar det som katten kissade bredvid när jag varit sträng i kosten

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Morgon alla härliga LCHF:are!  :) Nu har jag en undring… Verkar som om jag inte "tål" ost (Jag älskar ost) Varje helg frossar jag i det och varje tisdag visar vågen på uppgång. Nu 1 kg upp.. Jag tror det beror på Osten… Ska jag bli tvungen att skippa den även på helgen nu då…  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vanligt att man inte kan äta mycket ost välj någon sort du verkligen gillar och ät lite mindre svårt men tyvärr nödvändigt om du vill gå ned i vikt. :mellow:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vanligt att man inte kan äta mycket ost välj någon sort du verkligen gillar och ät lite mindre svårt men tyvärr nödvändigt om du vill gå ned i vikt. :mellow:

Surt sa räven om Rönnbären  :( Då får det bli en getbrie, tydligen Drottning Silvias favvo också..  :P Ja nu i veckan blir det ingen ost i alla fall..  :ph34r:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min absoluta favoriträtt när jag var liten var Skeppartorsk (se under recept här). Äntligen kan man återuppta den. Koka en lite potatis till ungarna bara.

Falugås är väl gott till alla? Du kan göra köttfärssås och blanda i smörfräst vitkål t ex.

Skeppartorsken låter smarrig så den ska jag absolut prova! Men vad är falugås?? Tycker det är lite svårt att variera just falukorven, blir antingen stekt i skivor, ugnsbakad eller stroganoff...

Idag kör jag på pannbiff och gräddsås och stekt lök, barnen vill ha couscous så jag tar mina haricot verts...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske som Parisare?

Barnen kan få hamburgerbröd. Så stekt falukorv (gärna den som är större i diametern) på med stekt ägg och senap/ketchup och lite lök.

Smarrig dressing är annars lite senapspulver och tomatpuré utrört i cremé fraiche. Smaka dig fram kanske krydda.  Då kan du skippa färdig senap o ketchup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Variera falukorv:

Vet inte hur gamla dina barn är men

tryck ut med pepparkaksform eller skär en blomma tryck i en liten bit morot i mitten, stek och servera med ett underlag av massor av spenat! Det är ju vår :)

Du kan också ta ett kokt ägg, skär av botten så det kan stå. halv tomat urgröpt. Hacka äggbotten väldigt smått. Ställ ägget på spenaten. På med tomathalvan som en hatt, strö äggstrimlorna över hatten!

Spenat i grädde. ägg och falukorv tomat. Mina ungar älskade det! LCHF :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började skriva om falugås mm, men det blev så mycket och så gott så jag lägger upp en tråd i Recept i stället

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt off toppic men tänkte ändå berätta om min och min familjs relation till falukorv. Min man och min son älskar falukorv. Alltid när jag frågar vad de vill ha till middag är det någon variant av falukorv. När de fyller år önskar de sig falukorv till middag o.s.v. Jag lagar falukorv ibland men inte så ofta som de skulle vilja.

För något år frågade min son varför vi äter falukorv så sällan och jag svarade sanningsenligt att "jag gillar inte falukorv", varpå han blev alldeles tyst och frågade sedan "har du berättat det för pappa?". Lite som en hemsk hemlighet som om den kom fram skulle den leda till skilsmässa. Dock är det ingen hemlighet för min man - jag berättade det redan innan vi gifte oss :).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina barn är 12, 11 och 7 så att stansa ut korv funkar tyvärr inte...erkänner att jag varit bekväm med barnen, alltid gett dem sånt jag vet att de gillar för att slippa gnäll...så jag vet ju att jag inte kan begära att de helt plötsligt ska ta till sig nya smaker och nya tillagningssätt...grönsaker är fortfarande svårt...men men..skam den som ger sig! Jag älskar spenat så det erbjuder jag då och då och vem vet, nån dag kanske det uppskattas av den yngre skaran...har kommit fram till att min approach får nog bli att fortsätta som innan i största mån  och se till att den stora skillnaden ligger hos mig och inte hos dem...sen när de blir äldre kan de förhoppningsvis se fördelarna med min kost...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djäla bryt för mig just nu… Och det tror jag beror på att jag inte åt tillräckligt med fett till lunch. Åt en färdigköpt sallad inne i stan till lunch, jättefräch, stora räkor och en halv avokado ett helt ägg, lite salladsblad. Åt den vi 13-tiden, på väg hem från jobbet var jag in till affären, och plötsligt attackerades jag av hunger!!! Åh.. Måste ha något NU!!! Skrek magen, och jag började kolla runt, hm vad ska jag köpa? Fastnade till slut vid en påse PARA nötter. Och jag tänkte: -Jo, jag kan ju ta kanske 3-4 st. i bilen på väg hem. Trodde jag ja  :wacko: När jag kom hem, vägde jag det som fanns kvar och jag har proppat i mig 110 gram Para! Ska jag inte äta något mer idag då? Nu efterlyser jag knep att ta till när man är i affären och blir vrål hungrig… Eller jag kanske ska se till att ha kokosolja på jobbet och ta lite innan jag åker därifrån? Hm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna där Ölkorvar? smala grejer att ta till? Kan du ju ha liggandes i väskan. Jag är lite osäker på kolisar i dem men tror det ska vara helt OK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna där Ölkorvar? smala grejer att ta till? Kan du ju ha liggandes i väskan. Jag är lite osäker på kolisar i dem men tror det ska vara helt OK!

Okej, är de inte jättestarka, då? Ska kolla upp det nästa gång jag går till butiken, känns så snopet. Bara tuggade och svalde, tuggade, svalde… En tröst, jag tuggade noga trots allt. - Det är bara att bryta och komma igen! -Hej Hopp!  :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, är de inte jättestarka, då? Ska kolla upp det nästa gång jag går till butiken, känns så snopet. Bara tuggade och svalde, tuggade, svalde… En tröst, jag tuggade noga trots allt. - Det är bara att bryta och komma igen! -Hej Hopp!  :huh:

Kolla! Jag tänkte mest att de brukar inte behöva kylskåp så man kan ha det som nödproviant. Vet att LIDL hade en sort Lantjäger med 4 smala korvar i. Men de brukar alltid vara slut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg & Bacon borde funka, inga Kolhydrater, måste nog ha mer protein och fett… om man ska följa:

Beräknat för en dag:

Basalt energiintag: 1791 kcal

För att behålla vikt: 2149 kcal

För att Minska i vikt 1649 kcal

Protein (20 E%) = 82 gram = 330 kcal

Kolhydrater (5 E%) = 21 gram = 82 kcal

Fett (75 E%) = 137 gram = 1237 kcal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djäla bryt för mig just nu… Och det tror jag beror på att jag inte åt tillräckligt med fett till lunch. Åt en färdigköpt sallad inne i stan till lunch, jättefräch, stora räkor och en halv avokado ett helt ägg, lite salladsblad. Åt den vi 13-tiden, på väg hem från jobbet var jag in till affären, och plötsligt attackerades jag av hunger!!! Åh.. Måste ha något NU!!! Skrek magen, och jag började kolla runt, hm vad ska jag köpa? Fastnade till slut vid en påse PARA nötter. Och jag tänkte: -Jo, jag kan ju ta kanske 3-4 st. i bilen på väg hem. Trodde jag ja  :wacko: När jag kom hem, vägde jag det som fanns kvar och jag har proppat i mig 110 gram Para! Ska jag inte äta något mer idag då? Nu efterlyser jag knep att ta till när man är i affären och blir vrål hungrig… Eller jag kanske ska se till att ha kokosolja på jobbet och ta lite innan jag åker därifrån? Hm. 

Jag tycker absolut du ska äta mer idag om du är hungrig. Jag råkar ut för såna där incidenter hela tiden. Har inga tips på hur det kan undvikas annat än ha nåt på jobbet. Jag brukar ha just nötter, mandlar. :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker absolut du ska äta mer idag om du är hungrig. Jag råkar ut för såna där incidenter hela tiden. Har inga tips på hur det kan undvikas annat än ha nåt på jobbet. Jag brukar ha just nötter, mandlar. :-)

Men jag kan ju tydligen inte låta bli att ta fler än jag tänkte.. :(  Så nu har jag inga Kollisar kvar, men protein och fett… Hur kul är det? Ägg & Bacon med Kokosfett?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag kan ju tydligen inte låta bli att ta fler än jag tänkte.. :(  Så nu har jag inga Kollisar kvar, men protein och fett… Hur kul är det? Ägg & Bacon med Kokosfett?

Du kan lugnt ta lite grönt till! Några kolisar gör ju inte så mkt,  det måste ju vara drägligt. Du äter ju mer fett och protein så du kommer hålla dig inom 5%.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar också mer nötter än jag tänkt hela tiden. Jag är inte så strikt så jag känner att jag förbrukar gram kolhydrater för en dag. Jag äter ganska mycket sallad med mkt fett som olivolja eller stekt kål eller nåt förutom fett och mättligt med proteiner. Jag äter som planerat tidigare trots att jag snacksat för mycket. Det är ju inte bra i längden men jag brukar äta mindre dagen efter om jag överätit en dag. Stress är ju inte heller bra för kroppen och metabolismen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg