Marlene

D-vitamin funkar inte?

Recommended Posts

Sitter och läser mitt ex av Vårdförbundet och upptäcker en liten notis med rubriken "INGEN NYTTA MED EXTRA D-VITAMIN" och därefter följnde text.

"Låga halter av D-vitamin brukar ses hos patienter med allt från cancer till förkylningar. Men en stor vetenskaplig studie slår fast att det är sjukdomarna som ger upphov till de låga D-vitaminhalterna. Inte lågt D-vitamin som orsakar sjukdomarna."

Inte en hänvisning till denna stora vetenskapliga studie. Bara det där.

Ngn här inne som vet var jag kan läsa den stora vetenskapliga studien, och om detta på ngt vis stämmer eller om det är right up that shitty tree (pardon me) som den lilla notisen "Barna Hedenhös äter farligt- tre forskare oroar sig i Läkartidningen (skämtartidningen?) över att barnen i årets julkalender åt ensidigt och aldrig gick på toan" också i Vårdförbundet. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man tolkar det där.. nog är det som så att D-vitamin förbrukas vid sjukdom.. det e därför som man skall ha välfyllda depåer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaah..jag tror min trötta hjärna tolkade det som så här att det inte spelar ngn roll att ta extra D-vitamin, men nu när du skriver det så kan jag förstå att det faktiskt kan vara så att de inte menade att vi ska strunta i D-vitamin. =) Tack för svaret!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mådde piss med ett värde på 48 en höst för några år sen. Varför värdet var så lågt är obegripligt, eftersom jag är ute hela dagarna sommartid. Så småningom började jag med NDT, sköldkörtelhormoner. I höstas hade jag istället 95. Det är tydligen vanligt att man vid autoimmuna sjukdomar har lågt D-vitamin. Om nu NDT är så effektivt att det också förbättrar D-vitaminet kommer jag definitivt att fortsätta med det, även om det innebär att jag får köpa det själv för dyra pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste precis detta:

"A diet high in grains may also reduce the body’s ability to process vitamin D[8] and low vitamin D is associated with leaky gut[9]."

http://scdlifestyle.com/2012/04/the-toxic-truth-about-gluten-free-food-and-celiac-disease/#more-3490

Läckande tarm är ju associerat med autoimmuna sjukdomar... kanske det är orsaken till den låga d-vitamin nivån man finner hos person med autoimmuna sjukdomar?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis är det bra att ha en depå med ämnen som uppenbarligen förbrukas vid sjukdom

I bästa fall kanske sjukdomen då aldrig behöver manifestera sig

D-vitamin är ett exempel

Ett annat är kolesterol där det ofta visar sig att infarkt och cancerpatienter som kommer in för vård har riktigt låga värden

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och läser mitt ex av Vårdförbundet och upptäcker en liten notis med rubriken "INGEN NYTTA MED EXTRA D-VITAMIN" och därefter följnde text.

"Låga halter av D-vitamin brukar ses hos patienter med allt från cancer till förkylningar. Men en stor vetenskaplig studie slår fast att det är sjukdomarna som ger upphov till de låga D-vitaminhalterna. Inte lågt D-vitamin som orsakar sjukdomarna."

Inte en hänvisning till denna stora vetenskapliga studie. Bara det där.

Ngn här inne som vet var jag kan läsa den stora vetenskapliga studien, och om detta på ngt vis stämmer eller om det är right up that shitty tree (pardon me) som den lilla notisen "Barna Hedenhös äter farligt- tre forskare oroar sig i Läkartidningen (skämtartidningen?) över att barnen i årets julkalender åt ensidigt och aldrig gick på toan" också i Vårdförbundet. ?

Är det tidningen "Vårdfokus" du menar? Vilket nummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg