Jump to content

Hur svårt kan det vara?

Paris

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybörjare i detta ämne och hoppas på tips och råd av er kloka medmänniskor.

Jag har börjat med LCHF av flera anledningar, visst vill jag gärna gå ner i vikt några kilo, men det viktigaste är att jag vill försöka göra något åt min totala orkeslöshet och kroniska huvudvärk. Jag är frisk för övrigt och vet/tror att maten är en stor bov i detta drama.

För det första så hatar jag att laga mat! Jag gör det för jag måste (har barn), men slipper helst. Jag känner hunger, men är aldrig sugen på någon speciell mat eller något alls. Jag kan glömma att äta och kommer på på em/kvällen att jag inte ätit knappt på hela dagen, kanske bara en smörgås. Frukost äter jag alltid, men resten av dagen kan bli hursomhelst. Eftersom jag har mycket huvudvärk har jag kommit på att coca cola kan hjälpa mot de värsta attackerna. Summan av detta är att jag äter bara för att jag måste och då äter jag det som finns till hands och helst slipper tillagas. Smörgåsar, choklad (dvs socker i någon form) och kaffe. Snabbmat på Preem. Lite av barnens mat när jag ändå gör till dem, men oftast är det ingen mat jag skulle gjort till mig själv. Jag har själv räknat ut att denna sk mathållning gör att blodsockret svänger mycket, vilket inte är bra för mitt huvud.

Nu måste jag skärpa mig. Det är bara att gilla läget och tillbringa tid i köket. Jag har läst på om LCHF och tycker det verkar passa mig plus att det verkar enkelt, egentligen. Den bästa "dieten" jag har gjort var när jag drack soppor tre gånger om dagen i 10 dagar, då mådde jag bra och fick i mig det jag skulle, men det är ju ingen lösning i längden. Jag inser att jag kan ju träna, stressa mindre osv, men med den mathållningen jag haft de senaste åren kommer jag inte att må så bra som jag önskar, jag måste börja i rätt ände. Det är dock svårt att träna med den förlamande orkeslösheten jag har.

Så jag hoppas på ert tålamod och era goda råd till en nybörjare som har goda intentioner och även om jag tycker att det är slöseri med livet att stå i köket så är jag envisare än så och kan om jag vill. Jag kommer nog inte att bli någon mästare på LCHF, men det mesta borde ju vara bättre än som det är i dag. Så hur svårt kan det vara? Mycket svårt, men inte omöjligt :)

Tack för du läste.

Som du äter idag har du säkert rejäla blodsockersvängningar och det är en stor orsak till att många människor går omkring stora delar av sitt liv med mer eller mindre huvudvärk

En bra kost kan säkert göra underverk med hur du mår :)

Lchf-kost är i grunden enkel och mycket av maten lagar nästan sig själv när man får kläm på det

Tex kan en god köttbit i ugnen utgöra grunden för det mesta du äter under en vecka

Det är bara att variera tillbehören så kommer dina matstunder att bli rena gourmetmåltiderna jämfört med att käka snabbmat mackor och cola ^_^

• Like 2

Det behöver ju inte vara så svårt..

Man kan ju alltid dra ihop lite LCHF-Meze.

Jag har inte alltid tid att laga mat heller, men som idag till exempel på lunchen så käkade jag:

En avocado (behövs inte tillagas, bara köpas)

Två ölsalami (behövs inte tillagas, bara köpas)

Två kokta ägg (Behövs kokas, och koka kan du väl? Tar 7 minuter) ;)

Lite skinka (behövs inte tillagas, bara köpas)

En rejäl klick majonäs (behövs inte tillagas, bara köpas)

Några gurkskivor..(behövs inte tillagas, bara köpas)

..och nu är jag mätt, utan koma och mår fint som en föräldraledig öl-mage på anabola.

• Like 1

Det bästa av allt tycker jag är just den jämna energinivån och att man ALDRIG blir panikhungrig.

Du läste rätt: ALDRIG.

Hungrig? Ja. Men jag kan vänta på något att käka i en och två och fyra timmar om det kniper utan att bli så mycket som mulen i humöret numera, jag som alltid förr blev "hangry" (hungry+angry). Det i sin tur gör att det inte är så himla jobbigt att sno ihop något att äta.

Mitt bästa tips (jag är inte heller nån stor vän av att stå i köket) är storkok. Dubbla satser och frysa in. Din egen snabbmat.  :) Tre hela kycklingar i ugnen tar lika lång tid som en. Riva av köttet och frysa in och du har en snabb tillgång till kyckling som sen kan pytsas ut i en gräddsås till "pasta" (te.x stekt riven vitkål), slängas ut i en omelett, strösslas över en sallad. Som ett exempel.

• Like 2

Förslag är ju att du lagar till rejält med mat när du väl gör det och fryser in i portionsförpackningar.

Då behöver du inte göra det så ofta och om du plågar dej ett par dagar med matlagning så får du lite variation också.

Fast variation verkar inte vara det du eftersträvar mest, så koka ett par ägg och mosa dem med salt och smör. Det är jättegott, jättenyttigt, innehåller allt du behöver och hur mättande som helst.

Många dricker fettkaffe eller te med kokosfett och smör i och tycker att de klarar sej länge på det. Äggmjölk är också nåt som är enkelt nyttigt och mättande.

Stek en tunn omelett på ägg och grädde som du kan ta med dej som macka om du är on the go. Tar ingen tid alls. Du kan ha i lite skinka, lök och tomatskivor om du vill variera

• Like 1

Ja, så brukar jag också göra och sedan skära upp det i skivor och frysa in i portionsförpackningar. Jättelätt att ta en köttskiva med Bregott på i stället för macka.

Eller kör köttet i 125 gr i 5-6 timmar och dra isär det med gafflar. Då får du pulled pork/pulled beef som jag också fryser in i platta plastpåsar så de blir snabba att tina.

Funkar ungefär som färdigkryddad köttfärs i t ex ett endivesalladsblad

Jag tycker att du ska försöka inbilla dig att du gillar att laga mat, att det är ditt stora intresse. Provlaga och samla sedan de recept som du/ni i familjen tycker bäst om. Ungarna kommer att gilla maten och äta den vad det lider (inga barn i Sverige svälter ihjäl om de har tillgång till mat vi jämna mellanrum). Tänk på att färdigmat är väldigt saltad så se till att smaka dig fram och salta den hemlagade maten också så den smakar något. Det är heller inte så dumt att familjen samlas och äter mat tillsammans en gång om dagen. En bra rutin att föra vidare.

Det jobbiga med att laga mat är att handla. Skriv listor utifrån recept så du är säker på att ha allt hemma när det är dags. Ge detta lite tid! Att förbereda och laga en middag tar sällan mer än 30 minuter men det gäller att få in vissa rutiner. Det ÄR jobbigt att skaffa sig rutiner. Men snart går det av sig självt.

Lycka till! Matlagning är faktiskt roligt (om man inbillar sig det).

• Like 1

1000 tack för era svar och tips, de tar jag till mig.

Kan jag passa på och fråga om hur ofta ska/bör man äta. Jag har läst att man kan äta bara två gånger om dagen. För mig funkar inte det, eftersom jag inte är sugen på mat kan jag inte förmå mig till att äta så mycket på en gång. Idag till lunch stekte jag tex en kotlett, en paprika och lite lök i smör och la till lite grädde som sås. Jag kunde bara få i mig halva kotletten sen var det stopp. Det betyder att jag snart är hungrig igen. Jag kan absolut inte äta fettet på kotletten eller på kött, hatar skinn på kycklingen osv. Jag är nog en vuxen variant av ungar som bara petar i maten ;)

Är det ok att äta flera gånger om dagen, men mindre portioner? Jag är inte sugen på någon mat alls, eventuellt sushi men det är ju förbjudet.

Får jag äta blåbär? Räkost?

Min man och jag började samtidigt för några dagar sedan, mannen är helt lycklig och mår såå bra! Jag mår inte dåligt, men är väl inte lika lyrisk som han är, men jag är inte så sockersugen (än), det är bra. Jag har bara svårt att hitta på vad jag ska äta som jag gillar.....

Kan jag passa på och fråga om hur ofta ska/bör man äta. Jag har läst att man kan äta bara två gånger om dagen. För mig funkar inte det, eftersom jag inte är sugen på mat kan jag inte förmå mig till att äta så mycket på en gång. Idag till lunch stekte jag tex en kotlett, en paprika och lite lök i smör och la till lite grädde som sås. Jag kunde bara få i mig halva kotletten sen var det stopp. Det betyder att jag snart är hungrig igen. Jag kan absolut inte äta fettet på kotletten eller på kött, hatar skinn på kycklingen osv. Jag är nog en vuxen variant av ungar som bara petar i maten ;)

Är det ok att äta flera gånger om dagen, men mindre portioner? Jag är inte sugen på någon mat alls, eventuellt sushi men det är ju förbjudet.

Får jag äta blåbär? Räkost?

Min man och jag började samtidigt för några dagar sedan, mannen är helt lycklig och mår såå bra! Jag mår inte dåligt, men är väl inte lika lyrisk som han är, men jag är inte så sockersugen (än), det är bra. Jag har bara svårt att hitta på vad jag ska äta som jag gillar.....

Ät når du är hungrig. Ät tills du är mätt (mätt, inte proppmätt).

Repetera.

En del vill äta ofta och lite, andra tycker det är rena julafton att bara äta ett skrovmål om dagen. Inget är fel eller rätt. (Kan visserligen bli meckigt i en familj men man styr upp det så gott det går.  :) )

• Like 2

Får jag äta blåbär? Räkost? gillar.....

Jag har hela mitt vuxna liv levt med ögat på klockan (precis som Skalman) för att inte bli för hungrig eftersom stormen Gudrun bara var en smeksam bris jämfört med en hungrig Stoscha :-). Därför har jag kört både 3 mål mat och mellanmål även med LCHF i början, bara för att mat var SÅ viktigt för mej. Nu efter några år kan jag skilja på hunger och sug och vet att min man inte är i omedelbar fara för mordförsök om jag hoppar över ett mål.

Jag gillar inte heller kycklingskinn och kotlettrand. Därför gillar våra katter vår kost också ;-) Sånt blir kattmat. Däremot är jag inte rädd för insprängt fett längre och äter med förtjusning karre (helst som pulled porc, som är en höjdare) och entrecote.

Titta på innehållsförteckningen på din favvoost. Det ska vara väldigt lite kh och så mycket fett som möjligt. De tubostar jag köpt har typ 4% kh vilket är helt OK, men bara max 20% fett, så jag tar lite smör också på gurkbiten som jag har mjukosten på som mellanmål.

Bär är generellt

Min iPad gillar inte långa inlägg :-P

Bär är generellt mycket bättre än frukt, men bör inte överdoseras beroende på vad du vill uppnå. Fruktos är ett gift som är lika farligt för levern som alkohol, men i bär är kh ofta lägre. Googla på vad du tycker om + näringsvärde, så hittar du tabeller med näringsinnehåll.

Det här är en riktigt bra länk tycker jag. Den säger allt om hur vi bör äta

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

• Like 1

By the way... Jag älskar också sushi, men i stället för minst en gång per vecka kör jag det ca 2 gånger per år tillsammans med min dotter som bor i Belgien med en man som ABSOLUT inte kan var ens i närheten av rå fisk. Då beställer vi in en bricka med både nagiri, maki och sashimi. Jag tar bara en av varje med ris och äter mej mätt på sashimi och hon får sitt lystmäte på den traditionella sushismaken. Alla nöjda:-)

så många goda råd i tråden. Skulle verkligen också som Johanna07 att skippa gluten Helt! Dina symptom kan vara relatera till det. Glöm inte att det finns massor med enkel och bra info för nybörjare här på kostdoktorns sida. För mig har maffiga sallader med kallt kött, grönsaker och majjo blivit den ultimata komma-hem-från-jobbet-och är trött-snabbmat. Lycka till båda två!

• Like 1