Jump to content

Hur svårt kan det vara?

Paris

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybörjare i detta ämne och hoppas på tips och råd av er kloka medmänniskor.

Jag har börjat med LCHF av flera anledningar, visst vill jag gärna gå ner i vikt några kilo, men det viktigaste är att jag vill försöka göra något åt min totala orkeslöshet och kroniska huvudvärk. Jag är frisk för övrigt och vet/tror att maten är en stor bov i detta drama.

För det första så hatar jag att laga mat! Jag gör det för jag måste (har barn), men slipper helst. Jag känner hunger, men är aldrig sugen på någon speciell mat eller något alls. Jag kan glömma att äta och kommer på på em/kvällen att jag inte ätit knappt på hela dagen, kanske bara en smörgås. Frukost äter jag alltid, men resten av dagen kan bli hursomhelst. Eftersom jag har mycket huvudvärk har jag kommit på att coca cola kan hjälpa mot de värsta attackerna. Summan av detta är att jag äter bara för att jag måste och då äter jag det som finns till hands och helst slipper tillagas. Smörgåsar, choklad (dvs socker i någon form) och kaffe. Snabbmat på Preem. Lite av barnens mat när jag ändå gör till dem, men oftast är det ingen mat jag skulle gjort till mig själv. Jag har själv räknat ut att denna sk mathållning gör att blodsockret svänger mycket, vilket inte är bra för mitt huvud.

Nu måste jag skärpa mig. Det är bara att gilla läget och tillbringa tid i köket. Jag har läst på om LCHF och tycker det verkar passa mig plus att det verkar enkelt, egentligen. Den bästa "dieten" jag har gjort var när jag drack soppor tre gånger om dagen i 10 dagar, då mådde jag bra och fick i mig det jag skulle, men det är ju ingen lösning i längden. Jag inser att jag kan ju träna, stressa mindre osv, men med den mathållningen jag haft de senaste åren kommer jag inte att må så bra som jag önskar, jag måste börja i rätt ände. Det är dock svårt att träna med den förlamande orkeslösheten jag har.