Jump to content

Allopurinol och LCHF

Limp

Recommended Posts

Jag har idag blivit ordinerat 300mg Allopurinol p.g.a gikt och har några frågor till er som är LCHF:are och äter samma medicin av samma orsaker.

a) hur ser eran LCHF-diet ut ? Dvs. äter ni något kött och i så fall hur mycket och hur ofta ? 

'b) hur ser fördelningen ut mellan fläsk- och nätkött beträffande er mat ?

c) vad har ni ev. ersatt kött med ?

För örvrigt skulle jag vara tacksam om tips om hur ta reda på ett smart sätt, hur mycket rött kött man tål egentligen. Dvs. istället för den hårda vägen genom att först äta och sedan lida.

Egentligen ska du inte börja med Allopurinol under pågående giktattack. Det kan även det utlösa giktattacker första halvåret. Min man har svår gikt periodvis som har accentuerat i omfattning efter att han börjat med LCHF. Jag har försökt att läsa så mycket som möjligt på nätet, men ingen verkar riktigt veta.

Det som hjälper för honom är att när en attack kommer så gå på med fulldos smärtstillande / inflammationshämmande tills anfallet går över, skrev till dig i en annan tråd om C-vitamin.  Det verkar även hjälpa honom. Han tar dagligen en C-vitamin brus om 1 g och har inte fått någon förnyad attack under julhelgen, trots inmundigande av ett par julöl.  Zepp trodde inte i en annan tråd att det var för att man hade fel på syrabalansen i kroppen, men på min man verkar det funka.

Såg detta om fläskkött ochg Omega 6, så vi ska prova och dra ner på detta. Har inte kunnat dra några slutsatser av vilken mat som påverkar och i vilka mängder ännu. Följer detta med stort intresse.

Egentligen ska du inte börja med Allopurinol under pågående giktattack. Det kan även det utlösa giktattacker första halvåret. Min man har svår gikt periodvis som har accentuerat i omfattning efter att han börjat med LCHF. Jag har försökt att läsa så mycket som möjligt på nätet, men ingen verkar riktigt veta.

Det som hjälper för honom är att när en attack kommer så gå på med fulldos smärtstillande / inflammationshämmande tills anfallet går över, skrev till dig i en annan tråd om C-vitamin.  Det verkar även hjälpa honom. Han tar dagligen en C-vitamin brus om 1 g och har inte fått någon förnyad attack under julhelgen, trots inmundigande av ett par julöl.  Zepp trodde inte i en annan tråd att det var för att man hade fel på syrabalansen i kroppen, men på min man verkar det funka.

Såg detta om fläskkött ochg Omega 6, så vi ska prova och dra ner på detta. Har inte kunnat dra några slutsatser av vilken mat som påverkar och i vilka mängder ännu. Följer detta med stort intresse.

Vad äter din man en vanlig dag?

Ingen frukost på vardagar. På helger 2 ägg o yoghurt med nötter.

Lunch, anpassad utelunch. Dvs ingen pasta, potatis osv. Det mest LCHF vänliga alternativet.

Middag, kött, kyckling eller fisk, med sallad, lite rotfrukter och någon fet sås ofta creme fraiche baserad, eller vitlökssmör.

Ingen frukost på vardagar. På helger 2 ägg o yoghurt med nötter.

Lunch, anpassad utelunch. Dvs ingen pasta, potatis osv. Det mest LCHF vänliga alternativet.

Middag, kött, kyckling eller fisk, med sallad, lite rotfrukter och någon fet sås ofta creme fraiche baserad, eller vitlökssmör.

Har ni räknat ur vad det blir i mineralintag per dag inklusive eventuella tillskott?

Nej, det ska tilläggas att min man äter medicin för högt blodtryck samt att han läcker äggvita i urinen sedan många år. Det enda tillskott jag kan få honom att ta är D-vitamin då han tycker att det räcker med Blodtrycksmedicin och Allopurinol. Samt en hel del smärtstillande vid giktattacker.

Tror du att han kan ha någon mineralbrist?

Nej, det ska tilläggas att min man äter medicin för högt blodtryck samt att han läcker äggvita i urinen sedan många år. Det enda tillskott jag kan få honom att ta är D-vitamin då han tycker att det räcker med Blodtrycksmedicin och Allopurinol. Samt en hel del smärtstillande vid giktattacker.

Tror du att han kan ha någon mineralbrist?

Brist eller obalans mellan olika mineraler och vitaminer påverkar ju kroppen negativt och det är ju enkelt att kolla var man ligger i förhållande till rekommendationerna. Det är ju en ände att börja nysta i.

Snälla MKJ, ta gärna upp mneralerna i en separat tråd. Denna tråden behöver jag till och veta vad andra äter. Inte till att analysera varför de har ont.

Det var inte meningen att kapa din tråd. Tycker du ändå inte att det var bra att jag frågade vad han som också hade gikt åt för något?

Sedan förstår jag i och för sig inte tanken med att ha maten i en tråd och innehållet i maten i en annan.

Hej! Min man vägde 147 kg för snart 4 år sedan. Åt medicin för sin diabetes, förhöjda kolesterolvärden, värk av gikt, Furix som är vätskedrivande mm. Vi började då med GI/LCHF-mat hela familjen. Han började rasa i vikt och väger nu drygt 85 kg. Först kunde han sluta med Simvastatin för blodfetterna, sen minskade han på Metformin för blodsockret och så satte han sakta ut Furix också. Allt i samverkan med Vårdcentralen förstås. Till sist slutade han även med Alluprinolen för han hade inte längre besvär av gikten. snart har han inga mediciner kvar alls. Jag läste i Fass att Furix gör att det bildas urinsyra som sätter sig på lederna. Nu när han tack vare kosten gått ner så mycket behövs nästan ingen Furix och det bildas troligen ingen urinsyra heller som orsakar gikt med värk. Sitt första giktanfall fick han för drygt 15 år sedan när han vägde ännu mer och fick hjärtsvikt. blev inlagd och fick Furix intravenöst. Låg på medicinkliniken i en vecka. Ca en vecka senare kom första giktanfallet.  Till saken hör också att min man aldrig uppskattat fläskkött utan vi äter mest nötkött när vi äter kött. Ja detta var bara lite reflektioner från min sida. Jag är helt självlärd men det verkar funka här hemma iaf. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Jag äter inte allopurinol men har haft gikt liknande värk i en tå under stora delar av förra året. Hade en massa andra problem så jag tog aldrig upp det med min läkare och det har nu försvunnit (peppar, peppar). 

Jag äter inte griskött eller processerade köttprodukter (bacon, korv, skinka). Däremot mycket kött från gräsbetande kor, lamm. Bosarps kyckling.

Svårt att säga varför värken försvann... jag har ju nämnt mjölksyrebakterier. Jag har också slutat helt med charkuterier, det åt jag mer av i början (men inte mycket), men det gjorde jag långt innan värken försvann. Jag har även provat högdos kokosolja men det funkade inte.

Kan inte riktigt äta fläskkött, det är något som intuitivt tar emot. Beror säkert på hur de är uppfödda och kvaliten på den processerade maten. Jag åt julskinka och prinskorv under julen, men den var nitritfri och KRAV uppföd, och då gick det bra.

Jag spatsera med min krycka runt i ett rätt så öde gränshandelsstormarknad i kväll och funderade vad man ska äta i framtiden. Det mesta köttvägen innehåller ju fläsk. När det är frågan om nöt, måste det lagas och det finns väldigt litet kallskuret... egentligen ingenting utom saltrulle. Proteiner behöver man och fisk är också något som behöver tillredas. Jag har faktiskt inga möjligheter till kockande vardagskvällar p.g.a mitt resande och det begränsar alternativen kraftigt. Det kändes litet som att luften gått ur totalt i mitt mål och tillämpning att bara äta maten jag älskar. Det skulle ju inte gå längre, insåg jag och tankarna snurrade runt vilken annan mat jag gillar. Man kan ju inte på resande fot bara leva av tonfisk och majonäs allene. 

Men samtidigt inser man att livet går inte under bara för det ! Det kanske behövs bara en 10 procentig minskning av fläsket för att slippa giktattackerna. Tom 50% skulle fungera, ty återstoden kan alltid ersättas t.ex just med tonfisk och majonäs... om man nu vill äta det. Sedan kom jag på att jag gillar stekt lax liksom renskav, älgkött, hjort mm. gott. Hmm... det vatnades i munnen rejält och jag köpte ett paket ölkorv, men åt upp bara hälften av det. Resan mot giktfrihet är därmed påbörjad...

• Like 2

Jag spatsera med min krycka runt i ett rätt så öde gränshandelsstormarknad i kväll och funderade vad man ska äta i framtiden. Det mesta köttvägen innehåller ju fläsk. När det är frågan om nöt, måste det lagas och det finns väldigt litet kallskuret... egentligen ingenting utom saltrulle. Proteiner behöver man och fisk är också något som behöver tillredas. Jag har faktiskt inga möjligheter till kockande vardagskvällar p.g.a mitt resande och det begränsar alternativen kraftigt. Det kändes litet som att luften gått ur totalt i mitt mål och tillämpning att bara äta maten jag älskar. Det skulle ju inte gå längre, insåg jag och tankarna snurrade runt vilken annan mat jag gillar. Man kan ju inte på resande fot bara leva av tonfisk och majonäs allene. 

Men samtidigt inser man att livet går inte under bara för det ! Det kanske behövs bara en 10 procentig minskning av fläsket för att slippa giktattackerna. Tom 50% skulle fungera, ty återstoden kan alltid ersättas t.ex just med tonfisk och majonäs... om man nu vill äta det. Sedan kom jag på att jag gillar stekt lax liksom renskav, älgkött, hjort mm. gott. Hmm... det vatnades i munnen rejält och jag köpte ett paket ölkorv, men åt upp bara hälften av det. Resan mot giktfrihet är därmed påbörjad...

Rostbiff är ju oxe. Köper man över disk så är det nog minst tillsatser.

Rökt kalkon finns också färdigt i plastförpackningar. Inte alltid i vanliga butiker men du som reser kanske kan handla i gårdsbutiker. En kylbox med lite klampar i bilen eller en filt långt bak i bilen och det går att hålla kylan. Gårdsbutiker har ju ofta en hel uppsjö av tillagade kötträtter.