Tuva

Kost och depression

Recommended Posts

Det är väl i och för sig inget nytt men det är intressant att läsa vad dom skriver i olika medier.

 

Bland det uppräknade som kunde öka inflammation fanns ju också rött kött och läkaren som du citerat sa ju socker och fett.

 

Förutom maten så blir ju många av med sina vinterdepressioner när dom tar D-vitamin.

 

Sedan är det ju en observationsstudie som många här i forumet tycker är helt utan värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl i och för sig inget nytt men det är intressant att läsa vad dom skriver i olika medier.

 

Bland det uppräknade som kunde öka inflammation fanns ju också rött kött och läkaren som du citerat sa ju socker och fett.

 

Förutom maten så blir ju många av med sina vinterdepressioner när dom tar D-vitamin.

 

Sedan är det ju en observationsstudie som många här i forumet tycker är helt utan värde.

Jomen det är allt lite nytt när det varnas för det älskade upphöjda växtfettsbaserade margarinet.  ;)

 

Helt riktigt annars. Det är en observationsstudie och som sådan bevisar den som vanligt inte ett jota. Men det ger intressant uppslag till vidare forskning.

 

Att det varnas för mycket ätande av fett är väl begripligt om man talar om margarin och växtfetter? De är jag övertygad om är rena skitmaten.

Rött kött har jag en otäck känsla är en klumpklassificering i vanlig ordning där pink slime hamburgare, korv, charkuterier och annat hårt processat köttskräp också ingår och DET är verkligen inte mat för vare sig människor eller djur.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SVD:s sammanfattning är rätt nyanserad: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-mat-som-goder-kronisk-inflammation-och-depression_8836344.svd?sidan=1

Det intressanta är att man utan omsvep i medierna nu kopplar inflammation till uppkomsten av välfärdssjukdom, samt att man kopplar mjölmat, socker och omega-6-oljor till uppkomst av kronisk lågnivåinflammation. Mer sådant.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mina djupa vinterdepressioner som jag slagits mot i 30 år (!!) försvann som genom ett trollslag när jag uteslöt socker (och de flesta andra kolhydrater) ur min kost.

 

 

Det där är intressant! Jag tillhör de som också drabbas av The Winter Blues, SAD, vinterdepression - Kärt barn har många namn. Sedan 1990 behandlar jag mig själv med ljus varje vinter och mår mycket bättre av det om än inte symptomfri. Men förstår jag dig rätt Tuva, så behöver du ingen ljusterapi? Jag har inte vågat försöka utan. Jag sitter med min lampa 10 dagar i rad på hösten och en kortare omgång vid årsskiftet och jag har vitare lysrör vid min plats på jobbet. I år testar jag att kombinera med D-vitamin (tidigare har det ingått i mindre mängd i multivitaminet) men att se om endast kolhydratreduktion fungerar... Vågar jag nog inte testa... Jag fortsätter gardera mig på alla sätt jag kan.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också vara så att man struntar att ta hand om sig själv när man tampas med en depression..och äter därför skräp..

 

Kan också vara så att när man börjar må bättre så bryr man sig mer om kosten och så tror man att man mår bättre pga kosten, men processen började alltså innan kostbytet..

 

Har ätit lågkolhydratkost i 10 år och kämpat med depression en stor del av livet.

Märker ingen skillnad i humöret beroende på maten..annat än att när jag blir nedstämd så trycker jag i mig mer onyttigt.

 

Antidepressiva har inte heller haft någon som helt effekt.

 

Det ända som hjälpt mig och tagit mig ur nedstämdheten är KBT eller "kognitiv beteende terapi"

http://www.kbtterapi.se/?q=node/2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också vara så att man struntar att ta hand om sig själv när man tampas med en depression..och äter därför skräp..

 

Kan också vara så att när man börjar må bättre så bryr man sig mer om kosten och så tror man att man mår bättre pga kosten, men processen började alltså innan kostbytet..

 

Har ätit lågkolhydratkost i 10 år och kämpat med depression en stor del av livet.

Märker ingen skillnad i humöret beroende på maten..annat än att när jag blir nedstämd så trycker jag i mig mer onyttigt.

 

Antidepressiva har inte heller haft någon som helt effekt.

 

Det ända som hjälpt mig och tagit mig ur nedstämdheten är KBT eller "kognitiv beteende terapi"

http://www.kbtterapi.se/?q=node/2

Många har även blivit hjälpta av att supplementera rikligt med D-vitamin, typ 2-5000 IE per dag. Speciellt under vinter/vår. Har du testat det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunnar på om orsaken till depressionen kan påverka hur man mår och vilken behandling som lindrar även om symtomen är snarlika?

Med sina tankar kan man orsaka både tårar och skratt (detta fick jag testat i en workshop på temat personlig utveckling). När serotoninet är slut och binjurarna inte orkar längre kommer utmattningsdepressionen. När mörkret ligger över oss ökar melatoninet och tröttheten förtär. Lite förenklat.

När jag var framme och "luktade lite på väggen" istället för att springa in i den hade det inte hjälpt med ljus! Men symptomen var väldigt lika de som jag får utan extra ljus under vintern. Bara en tanke som sagt men intressant hur komplexa vi är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, intressant att en epidemiologisk studie duger gott när det gäller något som ligger LCHF-rörelsen varmt om hjärtat. Men när det gäller något som går emot så är det armarna i kors och mantrat "correlation does not equal causation". ;)

 

Jag tror absolut det ligger mycket sanning i resultaten av studien, och anser att man bör hålla sig borta från både rött kött, mjölprodukter, margarin och läskeblask, men detta måste ju ändå vara ett skolbokexempel på selektionsbias?!

 

När man ser kombinationen rött kött, vitt mjöl och sockrade drycker är det ju rätt självklart att det handlar om folk som äter mycket skräpmat. Margarinet äter dom förmodligen för att dämpa sitt dåliga samvete eftersom de hört att "margarin ju ska vara nyttigare än smör".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ MikaelEdebro

 

Touché! Eller hur det nu stavas. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är intressant! Jag tillhör de som också drabbas av The Winter Blues, SAD, vinterdepression - Kärt barn har många namn. Sedan 1990 behandlar jag mig själv med ljus varje vinter och mår mycket bättre av det om än inte symptomfri. Men förstår jag dig rätt Tuva, så behöver du ingen ljusterapi? Jag har inte vågat försöka utan. Jag sitter med min lampa 10 dagar i rad på hösten och en kortare omgång vid årsskiftet och jag har vitare lysrör vid min plats på jobbet. I år testar jag att kombinera med D-vitamin (tidigare har det ingått i mindre mängd i multivitaminet) men att se om endast kolhydratreduktion fungerar... Vågar jag nog inte testa... Jag fortsätter gardera mig på alla sätt jag kan.  :)

 

http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har även blivit hjälpta av att supplementera rikligt med D-vitamin, typ 2-5000 IE per dag. Speciellt under vinter/vår. Har du testat det?

Nu har jag mer eller mindre lagt depressionen bakom mig redan. Experimenterar dock med vitamin D av andra anledningar (psoriasis bl.a).

Samma sak här dock. Saknar betydelse för att bli av med nedstämdhet, är min erfarenhet.

 

En bra kost är viktigt av många anledningar, men min erfarenhet är att det är olika processer. Man kan inte äta bort en depression, om du förstår hur jag menar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mer eller mindre lagt depressionen bakom mig redan. Experimenterar dock med vitamin D av andra anledningar (psoriasis bl.a).

Samma sak här dock. Saknar betydelse för att bli av med nedstämdhet, är min erfarenhet.

 

En bra kost är viktigt av många anledningar, men min erfarenhet är att det är olika processer. Man kan inte äta bort en depression, om du förstår hur jag menar.

 

Mvh

 

Det finns ju olika orsaker till depression och har man en så kallad endogen depression så funkar det för många att bli av med den via kost och motion. Rökning, alkohol, p-piller och en del annat kan också påverka.

 

Jag har själv ramlat ner i det svarta hålet till och från så länge jag kan minnas. Förr påverkades jag mest av hur mycket jag var ute och rörde på mig men under senare år har jag märkt att kosten också har stor betydelse. Under vintern behöver jag också d-vitamin eftersom jag har begränsade möjligheter att bilda det själv.

 

Numera har jag full kontroll och vet precis vad jag skall göra om jag började glida ner i håglöshetsträsket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är intressant! Jag tillhör de som också drabbas av The Winter Blues, SAD, vinterdepression - Kärt barn har många namn. Sedan 1990 behandlar jag mig själv med ljus varje vinter och mår mycket bättre av det om än inte symptomfri. Men förstår jag dig rätt Tuva, så behöver du ingen ljusterapi? Jag har inte vågat försöka utan. Jag sitter med min lampa 10 dagar i rad på hösten och en kortare omgång vid årsskiftet och jag har vitare lysrör vid min plats på jobbet. I år testar jag att kombinera med D-vitamin (tidigare har det ingått i mindre mängd i multivitaminet) men att se om endast kolhydratreduktion fungerar... Vågar jag nog inte testa... Jag fortsätter gardera mig på alla sätt jag kan.  :)

Jag har vandrat en lååång väg i min kamp mot vinterdepressionen. Jag har tagit många steg under många år (20 år tog nedanstående ökenvandring, de första 10 åren teg jag och led..)

Samtalsterapi (jodå, det gjorde nytta på sitt sätt)

Medicinering (höll mig vid liv men inte mycket mer. Är ändå mycket tacksam för jag hade inte levt idag utan dem.)

Började på allvar leta alternativ utanför skolmedicinen som bara ägnade sig åt att symptomhantering.

Slutade blanda vitt socker och koffein. (Hade jag hört talas om LCHF då hade jag förstått sammanhangen men jag hade aldrig hört talas om low carb då). Det gjorde att jag kunde krypa igenom vintern utan medicinering!

Köpte en dagsljuslampa. 10.000 lux rätt i fejjan i 2-3 timmar varje morgon (böjade i oktober med 20 minuter och sen behövde jag stegra dosen succesivt över den mörkaste tiden för att sen minska den i takt med stigande sol). Då började livet verkligen öppna sig för mig. Jag klarade hela arbetsdagen utan att vilja krypa under skrivbordet.

Nästa steg var att tvinga mig till morgonmotion. Dagliga promenader eller en simtur (bor nära en simhall). Det gjorde livet ännu lite lättare.

Sista pusslet: low carb. Vilket uteslöt socker och spannmål. Min första vinter utan att falla ned i det stora svarta hålet av förtvivlan, min första vinter utan självmordsfantasier. (!) Min dagsljuslampa stod på skrivbordet men veckorna gick utan att jag behövde tända den och plötsligt var det vår utan att jag tänt den!

På den vägen är det. Trallar mig just nu igenom min 4:e vinter utan att behöva passera Helvetets förgårdar på väg till våren.  :wub:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika orsaker till depression och har man en så kallad endogen depression så funkar det för många att bli av med den via kost och motion. Rökning, alkohol, p-piller och en del annat kan också påverka.

Så kan det kanske vara. Och om det hjälper någon genom att man ändrar kostvanor - så toppen. Min personliga erfarenhet ser dock annorlunda ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mer eller mindre lagt depressionen bakom mig redan. Experimenterar dock med vitamin D av andra anledningar (psoriasis bl.a).

Samma sak här dock. Saknar betydelse för att bli av med nedstämdhet, är min erfarenhet.

 

En bra kost är viktigt av många anledningar, men min erfarenhet är att det är olika processer. Man kan inte äta bort en depression, om du förstår hur jag menar.

 

Mvh

Jag skulle dock inte kalla supplementering av D-vitamin att "äta", eftersom den ersätter en livsnödvändig funktion som inte fungerar på våra breddgrader mer än mitt på dagen på sommarmånaderna. Egentligen "borde" vi vara mörka i hyn och vistas barhyad under den östafrikanska solen...

Tar du D-vitamin nu? Hur mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det kanske vara. Och om det hjälper någon genom att man ändrar kostvanor - så toppen. Min personliga erfarenhet ser dock annorlunda ut :)

 

Vilken kost testade du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samband mellan mat och depression

Det finns ett samband mellan mat och depression. Det visar en studie från Harvard. Det är inte första studien som visar att det finns ett samband mellan olika sorters mat och risken för depression. Det som är nytt är att den här studien visar att sambandet skulle kunna bero på att viss mat orsakar inflammation.

Tidigare studier har visat att personer som äter mycket grönsaker och frukt, fisk och fullkorn och vegetabiliska oljor, mer sällan drabbas av depression.

 

- Det är positivt om mat som vi vet skyddar mot många livsstilssjukdomar även skyddar mot depression, säger Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket.

 

I Harvardstudien, där medelålders och äldre kvinnor deltog, var läsk, vitt mjöl, rött kött, margarin och fisk förknippade med inflammation. Detta sammantagna ”kostmönster” tycks också vara kopplat till ökad risk för depression. Samtidigt verkar vissa livsmedel – en del sorters grönsaker, särskilt gröna bladgrönsaker, olivolja, vin och kaffe – kunna skydda mot depression.

 

Det är förvånande att fisk ingick i det inflammatoriska kostmönstret. Kvinnorna som fick en depression åt ungefär samma mängd fisk som de som inte insjuknande. Det går därför inte att säga hur stor påverkan fisken hade.

När det gäller margariner såg forskarna att de som fick depression åt mer margarin än de som inte blev deprimerade.

 

- Vi vet inte varför margariner var förknippade med inflammation eftersom vi vet för lite om vad margarinerna i USA innehöll när studien genomfördes, från mitten av 80-talet till 2002. I Sverige innehöll margarinerna till exempel en hel del transfett tidigare, vilket de inte gör i dag, säger Hanna Eneroth.

 

Harvardforskarna utesluter dock inte att det kan vara andra faktorer än maten som förklarar varför kvinnor som åt den ”inflammatoriska kosten” hade högre risk för depression. Det kanske är så att kvinnor med benägenhet för depression i högre grad väljer mat som ingick i det inflammatoriska kostmönstret.

 

Källa: Livsmedelsverket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 000 IE / dag i 5 månader

Du?

 

Vad har resultatet blivit?

 

Har du kollat halten i blodet någon gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 000 IE / dag i 5 månader

Du?

Ja det borde ju definitivt vara tillräckligt för att du ska ha välfyllda förråd inför vintern/våren. Jag tar 5 000 IE per dag sedan maj 2012. Testade halten i november tror jag 2012 och då var den cirka 125 nmol/l, vilket jag anser vara ett utmärkt värde. Sedan dess inte testat, men tänker att det borde ligga där någonstans. Har du testat halten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit 5000IE sen ca.2009.. Under åren 2012 testade jag 10000IE men tycker inte det var någon skillnad så återgick i somras till mina 5000IE daligen året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också vara så att man struntar att ta hand om sig själv när man tampas med en depression..och äter därför skräp..

 

Kan också vara så att när man börjar må bättre så bryr man sig mer om kosten och så tror man att man mår bättre pga kosten, men processen började alltså innan kostbytet..

 

Har ätit lågkolhydratkost i 10 år och kämpat med depression en stor del av livet.

Märker ingen skillnad i humöret beroende på maten..annat än att när jag blir nedstämd så trycker jag i mig mer onyttigt.

 

Antidepressiva har inte heller haft någon som helt effekt.

 

Det ända som hjälpt mig och tagit mig ur nedstämdheten är KBT eller "kognitiv beteende terapi"

http://www.kbtterapi.se/?q=node/2

Jag blir godissugen/chipssugen när humöret dalar. Det kommer ju dagar när livet känns mörkt även nu för mig och jag märker direkt att mitt gamla sug slår till. Plötsligt har jag inte ätit 2 rutor mörk choklad som jag brukar göra utan har helt otippat tryckt i mig 1/2 chokladkaka. Då vet jag vad som lurar bakom hörnet för min del och kan mota Olle i grind med lite extra motion, ljusterapi, avslappning eller vad som känns viktigt just då.

 

Jag har ju haft tur på sitt sätt. Hur vedervärdigt dödslängtande jobbigt det har varit i 30 vintrar så HAR jag trots allt funnit MIN nyckel till sommaren s.a.s. :wub:  Det är banne mig inte alla förunnat. 

 

Jag misstänker att depression bara är ett gemensamt symptom på ganska många olika saker. Jag blev frisk från allt som hade plågat mig genom att ta ut socker och spannmål ur min kost (antagligen hjälpte det till att jag knuffade upp fettätandet samtidigt). Andra har andra orsaker till sin depression; trauman av olika sorter o.s.v.

 

Jag önskar dig allt gott och hoppas innerligt att DU också finner DIN nyckel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är skillnaden på före lchf och nu att jag har kraft och energi, en osviklig kraft varje dag. Innan lchf var jag blodsocker-dipparnas drottning. Att ha tillgång till kraft och energi gör att man mår bra. Energi gör ju också att man kan koncentrera sig, fokusera på uppgifter. Det är därför jag känner igen tjejer (inte minst i mitt arbete) i samma situation som jag var i, kraftlösa, smådeppiga, utan uthållighet.

Utöver kraftlösheten var det huvudvärken och illamåendet också. Somnade efter varje måltid. Vaknade och frös... Ja, fy fan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.