Jump to content

Blodsockerfråga

LchfDiab
 Share

Recommended Posts

Hej!

Innan jag började med lchf i november, hade jag diabulimi. Började med lchf och blodsockret låg bra. Åt ganska liberalt ändå, tomater, blomkålsmos, eget bakat lchfbröd osv.

Nyss började jag med mer strikt, kyckling och kryddsmör, lite haricot verts, inte mycket annat. Tänkte prova ett tag för ibs:ens skull, inte så ensidigt för all framtid ;)

MEN! Blodsockret STEG! Innan låg jag mellan 4-7 under dagen, nu 7-14!! Varför?! Jag äter ju mindre kolhydrater nu.

Om nån vill hjälpa mig är jag så tacksam!

Jag läste på den här länken en del intressant, du kan söka på sidan efter "blodsocker", det verkar finnas många möjligheter.

http://annikadahlqvist.com/2011/06/18/jorgen-vesti-nielsen-om-diabetesbehandling/

Bla denna:

"Hjälp. Jag åt nästan inte kolhydrater, men mitt socker gick upp

Om du t.ex. äter ett salladshuvud, som innehåller cirka 10 g kolhydrater, så förväntar du dig inte att ditt blodsocker, som före måltiden låg på 5, plötsligt en timma senare kan ligga på kanske 15.

Detta är vad man kan se efter måltid som innehåller stora mängder av protein eller långsamma kolhydrater som t.ex. bönor, böngroddar, championer, eller även en stor mängd sallad.

Så hur kan denna kost , som är låg i kolhydrater, påverka blodsockret på detta dramatiska viset?

Den övre delen av tunntarmen innehåller celler, som avger hormoner till blodet, när de sträcks som efter en stor måltid. Dessa hormoner signalerar till bukspottkörteln, att den ska producera insulin för att förhindra ökningen av blodsockret, som annars vill följa efter en stor måltid. Eftersom även en liten mängd insulin kan förorsaka ett fall i blodsockret, producerar bukspottkörteln samtidigt det mindre potenta hormonet glukagon för att hindra det sannolika sockerfall, som kan komma på grund av insulinet. Glukagon stimulerar levern till att producera glukos. Om du har diabetes och inte producerar insulin, så vill din bukspottkörtel inte utsöndra insulin, men den vill fortfarande utsöndra glukagon, som vill förorsaka glukoneogenes och på så vis öka ditt blodsocker. Således kan ditt blodsocker gå upp, när du äter så mycket att du är proppmätt, även om du skulle äta något som inte är smältbart, t.ex. fyller magen med sågspån." 

• Like 1

Det som Erik2 beskriver ovan kallas ibland "Chinese Restaurant Effect", beskrivet här: http://www.healthcentral.com/diabetes/c/1071/102953/bernstein-puzzle/

Hämtat från den utmärkta boken av Dr Richard Bernstein "Diabetes Solution" som jag verkligen kan rekommendera. http://www.bokus.com/bok/9780316182690/dr-bernsteins-diabetes-solution/

• Like 1

Jag är prediabetes och undrar varför jag har högre blodsockervärden 6,9   på morgonen innan jag ätitnågonting  än på kvällen 6,1

Bruakr promenera 5 km 4-5 ggr i veckan i snabb takt

Prediabetikern

Kallas för gryningsfenomenet.. är en del av dygnsrytmen.. kroppen utsöndrar kortisol o lite sådant för att du skall vakna och ett lite högre blodsocker för att du skall vara pigg och kunna ta tag i dagen uppgifter!

Problemet är för diabetiker/prediabetiker, då de är insulinresistenta, så gryningseffekten blir oftast fölängd.

Det man kan göra är att äta lite och ta hunden på en promenad.. för att signalera att morgonstunden är över.

Hej!

Innan jag började med lchf i november, hade jag diabulimi. Började med lchf och blodsockret låg bra. Åt ganska liberalt ändå, tomater, blomkålsmos, eget bakat lchfbröd osv.

Nyss började jag med mer strikt, kyckling och kryddsmör, lite haricot verts, inte mycket annat. Tänkte prova ett tag för ibs:ens skull, inte så ensidigt för all framtid ;)

MEN! Blodsockret STEG! Innan låg jag mellan 4-7 under dagen, nu 7-14!! Varför?! Jag äter ju mindre kolhydrater nu.

Om nån vill hjälpa mig är jag så tacksam!

Jag tycker det låter konstigt...varför inte gå tillbaka till den kost som gav dig det låga blodsockret och sen eventuellt försiktigt ändra din kosthållning åt det mer strikta hållet (för magens skull) och se om det finns något speciellt som triggar blodsockret....har du typ 1 ska du vara extra försiktig med att laborera....