Jump to content

Grädde?

lizzy

Recommended Posts

hur är det där med grädde? det är jätte mycket kalorier i, men bra fett och det mättar. 

men hur ofta ska man egentligen äta det? varje dag? eller bara någon gång ibland?

behöver lite tips och råd! är ny så har inte lärt mig ännu vad som är bra och inte :) 

Svårt att ange precis, men fullfeta mejeriprodukter som 40% vispgrädde anses helt ok i LCHF. Du får nästan prova och känna dig fram. Finns ju även 34% creme fraiche och feta ostar, både mjuka och hårda. I fettväg finns även kokosfett, både med och utan smak. Majonnäs gjord på rapsolja, eller egen gjord på olivolja alternativt kokosfett (som då måste värmas lite för att bli flytande). Olivolja på sallader. Och så smör så klart. Variera och se vad du gillar och mår bra av!

• Like 5

Förstår din oro, jag tror det bara är den gamle fettskräcken som spökar. Så länge du minimerar kolhydraterna så behöver du inte bry dig om mängden fett/grädde. Om allt går som det ska, du äter bara när du är hungrig så reglerar kroppen själv det hela. Men risken finns alltid att man tröttnar om man äter för ensidigt. Variera enligt tipsen ovan.

• Like 1

Grädde kan för en del av oss ställa till det då den innehåller en del mjölksocker. För egen del "självmedicinerar" jag stress med grädde (som godis). Ibland tar jag mer grädde än te i koppen (ok, lite överdrivet  :) ) för att det är gott och lugnande. Har du problem med känsloätande så rekommenderar jag att du väljer andra fetter i större utsträckning.

• Like 3

Förstår din oro, jag tror det bara är den gamle fettskräcken som spökar. Så länge du minimerar kolhydraterna så behöver du inte bry dig om mängden fett/grädde. Om allt går som det ska, du äter bara när du är hungrig så reglerar kroppen själv det hela. Men risken finns alltid att man tröttnar om man äter för ensidigt. Variera enligt tipsen ovan.

Ja, tänk att svårare än så är det faktiskt inte.

Om folk bara kunde släppa den gamla fettskräcken så vore det ju hur enkelt som helst!

• Like 1

Ska man räkna kalorierna ändå?  :(

Det behöver du inte alls göra. Den dan du hållit på ett bra tag och hamnat på en platå som varar flera månader kan man behöva titta på vad som behövs skruvas på. Många väljer då att köra mejerifritt ett tag eftersom det är rätt mycket kolisar även i fullfeta mejeriprodukter och det är lätt att överäta gräddsåser och goda ostar.

Nej fortsätt nu som du börjat så du kommer igång med tänket och får en glad kropp. När du varit igång ett år eller två kanske du behöver/har lust med experiment.

Det viktigaste är ju att se långsiktigt på att förse kroppen med bra mat

• Like 2

Risken med grädde är oftast att en droppe här och en droppe där, kan bli väldigt mycket sammanlagt och kalorierna drar iväg.

För mej har det iaf funkat finfint utan att bry mej om mängden grädde i maten, har kört på tills det blir gott och man blir mätt. Men om bakar mycket "LCHF-kakor/desserter" i tid och otid...tja.....då kan man ju se risker. Det blir så gott så man gärna äter mer fast man egentligen är mätt. Och viktnedgången uteblir eller bromsas in.

• Like 1

Ska man räkna kalorierna ändå?  :(

Då tycker jag man tappar den härliga enkelheten med LCHF. Lita på kroppens egna signaler tycker jag (ät enbart när du är hungrig, och ät tills du blir mätt). Men om man är extra intresserad av träning och näringslära, eller vill börja experimentera med kosten (efter en längre tid) kan det ju visserligen vara intressant.

• Like 3

Vad menas med strikt lchf? Har ni några tips om vad man kan äta som mellanmål? Tål inte att äta bara nötter då börjar det klia i halsen. Har i stort sett ätit rysk youghurt varje dag med lite grädde i och hallon. Men vill känna att jag kan variera lite :)

Vad menas med strikt lchf? Har ni några tips om vad man kan äta som mellanmål? Tål inte att äta bara nötter då börjar det klia i halsen. Har i stort sett ätit rysk youghurt varje dag med lite grädde i och hallon. Men vill känna att jag kan variera lite :)

Om du tål mejerier ta en skiva ost med smör till mellanmål. Eller några oliver med en gurkbit. De som kan äta chark kan ta en liten ölkorv eller så.

Det handlar hela tiden om vad du tål och vilket mål du har.

Precis som någon annan påpekade så skall du normalt sett inte behöva mellanmål om du äter ordentlig LCHF-mat. Men första tiden, innan du hunnit lära dig att lita på dina ohungerskänslor, så kan det kännas tryggt att ha vettiga mellanmål att gosa med. Då minskar du även risken att trilla dit på skräp.

Nötter är lite farliga då dessa är lätt att överäta framför tv:n samt att de innehåller en inte obetydlig mängd kolhydrater, så bra att du inte gillar det så mycket. Frukt och bär ska du ta det väldigt försiktigt med.

Rekommenderar som mellanmål ostskivor med smör, gurkstavar med bearnaise-dipp, kokta ägg med majonnäs (gör egen eller välj ett märke med låg mängd kolhydrater, t ex Hellman's). Fettkaffe är också ett utmärkt mellanmål, om än lite trist.

Tänkte höra om jag äter rätt överhuvudtaget. Varje dag, och då menar jag varje dag, så äter jag såhär:

(på vardagar)

05.30 morgon - två stekta ägg , citron vatten (dricker ej kaffe)

14.00 Lunch - 1 kycklingklubba, ca 40g paprika, 50g gurka, 10g romansallad, 4 st kösrsbärstomater, och ca 100g salladsost. citronvatten. 

18.00 kvällen - känner bara lite hunger så äter då två  kokta ägg med majonäs till. citronvatten. 

(om jag blir sötsugen äter jag rysk yoghurt med bär och lite grädde) 

så äter jag, har inte så stor variation för vill verkligen gå ner i vikt. är det bra att äta samma sak varje dag? 
jag tröttnar inte på det så för mig spelar det inte någon roll..  :)

jag går i en folkhögskola där man får köpa sin mat, då är det pasta oftast.. finns ingen micro eller något kylskåp. därför äter jag inget mellan frukost och lunch. kommer hem runt halvtvå om dagarna, vet inte hur jag ska göra för att få upp mina kaloriintag. ska enligt en app som heter lifesum äta 1450 kalorier per dag, men när jag har ätit det som jag har skrivit ovan så har jag kvar 780 kalorier, är detta bra? har ni andra tips på hur jag kan göra?

Tänkte höra om jag äter rätt överhuvudtaget. Varje dag, och då menar jag varje dag, så äter jag såhär:

(på vardagar)

05.30 morgon - två stekta ägg , citron vatten (dricker ej kaffe)

14.00 Lunch - 1 kycklingklubba, ca 40g paprika, 50g gurka, 10g romansallad, 4 st kösrsbärstomater, och ca 100g salladsost. citronvatten. 

18.00 kvällen - känner bara lite hunger så äter då två  kokta ägg med majonäs till. citronvatten. 

(om jag blir sötsugen äter jag rysk yoghurt med bär och lite grädde) 

så äter jag, har inte så stor variation för vill verkligen gå ner i vikt. är det bra att äta samma sak varje dag? 

jag tröttnar inte på det så för mig spelar det inte någon roll..  :)

jag går i en folkhögskola där man får köpa sin mat, då är det pasta oftast.. finns ingen micro eller något kylskåp. därför äter jag inget mellan frukost och lunch. kommer hem runt halvtvå om dagarna, vet inte hur jag ska göra för att få upp mina kaloriintag. ska enligt en app som heter lifesum äta 1450 kalorier per dag, men när jag har ätit det som jag har skrivit ovan så har jag kvar 780 kalorier, är detta bra? har ni andra tips på hur jag kan göra?

Var är fettet till varje måltid såg bara majonäs till ettmål 

• Like 1

Som margaretha påpekade så missar du ju fettet. Hur kommer det sig att du inte tar till dig detta viktiga som tjatas i nästan alla trådar här och all information om LCHF?

Jag har inte så bra erfarenhet av mat, recept överhuvudtaget. vet tex inte vad jag ska ha till kyckling. Tycker trådarna är så röriga ibland. vissa säger olika och man blir förvirrad. är inte salladsost fett? fick höra att det var bra till sallad, att det skulle räcka men då är det tydligen fel? läste det någonstans på någon tråd. Fett, är det såser? köper man vanlig beasås i butik eller gör man en egen? pluggar just nu så har inte inkomst till värsta maträtterna, äter det som pengarna tillåter, och då vill jag såklart inte köpa snabbmat. vill kunna vara nyttig och må bra. borde ju finnas enklare recept som inte kräver så mycket men ändå blir tillräckligt :)

Jag har inte så bra erfarenhet av mat, recept överhuvudtaget. vet tex inte vad jag ska ha till kyckling. Tycker trådarna är så röriga ibland. vissa säger olika och man blir förvirrad. är inte salladsost fett? fick höra att det var bra till sallad, att det skulle räcka men då är det tydligen fel? läste det någonstans på någon tråd. Fett, är det såser? köper man vanlig beasås i butik eller gör man en egen? pluggar just nu så har inte inkomst till värsta maträtterna, äter det som pengarna tillåter, och då vill jag såklart inte köpa snabbmat. vill kunna vara nyttig och må bra. borde ju finnas enklare recept som inte kräver så mycket men ändå blir tillräckligt :)

Salladsost är nog inte så fett tror jag. Titta på innehållsförteckningen så ser du. Jag tror att det bara är 20% och det är i minsta laget om du ska leva bra på det.

Allra enklaste grejen (och billigaste) är ju att köpa riktigt smör och göra kryddsmör. Du kan blanda i t ex vitlök, eller finhackade soltorkade tomater, eller citron, eller spiskummin (smakar taco), eller grönpeppar eller.... you name it! Du bör nog ta i alla fall en rejäl matsked av kryddsmör till varje måltid om du inte har bea eller majjo till.

• Like 1

Jag förstår att det är stökigt när många av oss är riktigt matlagningsintresserade och åsikterna går isär ibland om vad som är bra mat och inte.

Titta på Mys blogg Lchfingenjören. Hon pluggar också, så hon har också begränsad budget men äter LCHF. Nu är ju hon allergisk mot nästan allt så det är ju väldigt begränsat av den anledningen också.

Göra egna gräddsåser kan vara lite stökigt om man inte är matlagningsintresserad och inte reder med mjöl och egen majjo kräver väl också sin man (kvinna). Men fullfet creme fraiche går också krydda upp med det mesta och går servera både varm och kall. 

Ibland tar jag bara fet smakrik ost och smälter på köttet i st f sås.

• Like 1

Salladsost är nog inte så fett tror jag. Titta på innehållsförteckningen så ser du. Jag tror att det bara är 20% och det är i minsta laget om du ska leva bra på det.

Allra enklaste grejen (och billigaste) är ju att köpa riktigt smör och göra kryddsmör. Du kan blanda i t ex vitlök, eller finhackade soltorkade tomater, eller citron, eller spiskummin (smakar taco), eller grönpeppar eller.... you name it! Du bör nog ta i alla fall en rejäl matsked av kryddsmör till varje måltid om du inte har bea eller majjo till.

okej tack för svaret! är väldigt tacksam. men det är OK att köpa beasås och majonäs? :)eller ska man göra egen? :)

men det är OK att köpa beasås och majonäs? :)eller ska man göra egen? :)

Det går bra med köpes, bara du har koll på att innehållet är ok.

Tips på bra bea, med mycket lågt kolhydratinnehåll: Lohmanders eller Erik Lallerstedts. Både är lika goda kalla som varma.

Majonnäs ska du vara extra noga med då de billigaste märkena innehåller en hel del socker. Hellman's är bra med bara 1,5 g kolhydrater per 100 g (varav socker 0,2 g).

• Like 1

Det går bra med köpes, bara du har koll på att innehållet är ok.

Tips på bra bea, med mycket lågt kolhydratinnehåll: Lohmanders eller Erik Lallerstedts. Både är lika goda kalla som varma.

Majonnäs ska du vara extra noga med då de billigaste märkena innehåller en hel del socker. Hellman's är bra med bara 1,5 g kolhydrater per 100 g (varav socker 0,2 g).

okej tack för tipset!