Jump to content

Jag går inte ner i vikt :(


JennieT
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit LCHF sedan i augusti. Det är nu januari och jag går inte ner.

Jag har förut varit viktväktare i ca tolv år, och har läst att sådan kost kan fördröja viktminskning, men hur länge då?

Jordnötter, goda ostar och grädde är något jag unnat mig. Är det kanske något av detta som gör att inget händer på vågen? Och det händer verkligen ingenting på vågen. (Jag väger 70kg och är 169cm lång.)

/Jennie

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ätit LCHF sedan i augusti. Det är nu januari och jag går inte ner.

Jag har förut varit viktväktare i ca tolv år, och har läst att sådan kost kan fördröja viktminskning, men hur länge då?

Jordnötter, goda ostar och grädde är något jag unnat mig. Är det kanske något av detta som gör att inget händer på vågen? Och det händer verkligen ingenting på vågen. (Jag väger 70kg och är 169cm lång.)

/Jennie

Att unna sig jordnötter, goda ostar och grädde är ju i stort sett helt ok. Det beror i slutändan på hur mycket det blir av det goda. Testa dra ner på dessa ett tag och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Jag befinner mig i nästan samma situation. Vad som ställer till det för mig är nötter samt vin... Om jag öser på med smör, minskar protein och nötter och avhåller mig helt från alkohol, så kanske jag går ner lite. MEN, observera nu, jag mår så bra! Jag har också lagt på mig muskler tycker jag mig märka, kläder sitter lite lösare, men vågen visar -2 till -4 kg på ett år ;-) 1,67 lång och 68 kg. Jag börjar acceptera att detta är min normalvikt. Jag är nöjd. Jag mår bra. Gott så, börjar jag känna.

Jag hoppas och tror att du kanske märker mer på kroppsformen och välbefinnandet, än på vågen? I så fall: skit i vågen, det är bara en siffra! Lycka till och ge inte upp!

Link to comment
Share on other sites

Vi är ju alla lite olika och reagerar på olika sätt. Vanliha jordnötter innehåller ju ca 10-15 gram kolhydrater vilket ju blir en del om man försöker köra strikt LCHF. Då bör man ju hålla sig till max ca 25 gram kolhydrater per dag.

 

Sedan brukar viktminskningen stanna av. Jag gick ner 25 kilo på 6 månader men har i princip stått still de sista 6 månaderna, men jag har inte gått upp!

Link to comment
Share on other sites

Vad händer vad gäller kroppsmåtten? Fokusera inte enbart på vågen, du kan gå ner i fett och upp i muskelmassa och då verkar inget hända viktmässigt. Ta fram måttband också.

 

Sedan lär du vara försiktig med nötter och mjölkprodukter, speciellt i övergångsfasen när du har glukoslagren kvar. Nötter innehåller en hel del kolhydrater som påpekats av andra ovanför. Bästa nötterna är macademias som  ligger på runt 2g per 100g. Riktigt goda nötter också, men dyra. Kör du för högt med kolhydrater i början tar det lång tid innan glukoslagren tömts ut och ketos tar vid. Är du säker på att du inte äter något i övrigt där det finns en dold kolhydratfälla?

Kolla upp allt du äter med livsmedelsdatabaser som finns eller fråga rentav här på forumet.

 

Hur mår du i övrigt på LCHF? Hur ser blodvärden ut med mera? Du ligger rätt bra till på 70 kilo med den längden. Frågan är om du degraderat muskelmassan på viktväktardieten innan och har mer fett än muskler. Kallas för viktväktarsyndromet eller köttbullssyndromet i övrigt. Då kan jag tänka mig att LCHF innebär att dina muskler byggs tillbaka mer och mer nu om du ändå ligger bra till med kolhydraterna.

Link to comment
Share on other sites

Ju men man unnar sig desto mer sugen blir man. Testa en månad med jätte strikt lchf (max2g/dag, alltså typ inga grönsaker alls). En månad borde du klara psykiskt. Se sedan om du rasat i vikt eller ej.

 

Vad äter du om du lyckas hålla det så lågt? Och framförallt, hur lyckas du? Jag menar, inte en enda dag får ju då bli spontan så man kostar på sig för mycket (0,5 dl typ) av exempelvis cf eller liknande. Lär mig! Hahah! 

Link to comment
Share on other sites

Vad äter du om du lyckas hålla det så lågt? Och framförallt, hur lyckas du? Jag menar, inte en enda dag får ju då bli spontan så man kostar på sig för mycket (0,5 dl typ) av exempelvis cf eller liknande. Lär mig! Hahah! 

 

Håll dig till kött,fisk, ägg, smör och oliver. Allt är i stort sett 0 kh.

 

Någon som har tips på något mer som innehåller nästan 0 kh här?

Link to comment
Share on other sites

För 2 år sedan åt jag LCHF kost i ca 3 månader. De 2 första månaderna gick jag ner 8 kg och då kändes det som om det bara rasade bort kilon. Jag vägde då ca 82 kg. Jag är 183 cm och väger nu ca 90 kg. 62 år.

Jag har det senaste året gjort flera försök att återgå till LCHF och äter då samma kost som för 2 år sedan.

Nu har jag hållit på i ca 3 veckor men har nog gått upp något kg. Kroppen vägrar att släppa ifrån sig massa på samma kost och jag förstår inte varför. Jag har provat att dra upp fettandelen men det hjälper inte. Dricker en del kaffe med en skvätt grädde i och lite jordnötter blir det oxå men inga mängder.

Funderar över hur insulinproduktionen fungerar och därmed fettlagringen. Ju mer kolhydrater ju mer insulin och därmed fett dvs någon form av linjärt samband ??? Eller lagrar kroppen fett i samma mängd över en viss nivå av kolhydrater ?. Oavsett om jag äter mycket eller lite kolhydrater

 

Tacksam för synpunkter

Link to comment
Share on other sites

För 2 år sedan åt jag LCHF kost i ca 3 månader. De 2 första månaderna gick jag ner 8 kg och då kändes det som om det bara rasade bort kilon. Jag vägde då ca 82 kg. Jag är 183 cm och väger nu ca 90 kg. 62 år.

Jag har det senaste året gjort flera försök att återgå till LCHF och äter då samma kost som för 2 år sedan.

Nu har jag hållit på i ca 3 veckor men har nog gått upp något kg. Kroppen vägrar att släppa ifrån sig massa på samma kost och jag förstår inte varför. Jag har provat att dra upp fettandelen men det hjälper inte. Dricker en del kaffe med en skvätt grädde i och lite jordnötter blir det oxå men inga mängder.

Funderar över hur insulinproduktionen fungerar och därmed fettlagringen. Ju mer kolhydrater ju mer insulin och därmed fett dvs någon form av linjärt samband ??? Eller lagrar kroppen fett i samma mängd över en viss nivå av kolhydrater ?. Oavsett om jag äter mycket eller lite kolhydrater

 

Tacksam för synpunkter

Det låter som om du går igenom lite av samma fenomen som Jimmy Moore (han har en ganska känd blogg som heter Livin La Vida Low Carb). Det han gjorde för att få igång viktminskningen igen var att se till att proteinintaget inte blev för stort. Det höll han koll på med en blodketonmätare för att se att han höll sig på en optimal ketos. Kanske kan vara något att prova?

 

Läs mer om hans n=1 experiment här: http://livinlavidalowcarb.com/blog/n1

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ätit LCHF sedan i augusti. Det är nu januari och jag går inte ner.

Jag har förut varit viktväktare i ca tolv år, och har läst att sådan kost kan fördröja viktminskning, men hur länge då?

Jordnötter, goda ostar och grädde är något jag unnat mig. Är det kanske något av detta som gör att inget händer på vågen? Och det händer verkligen ingenting på vågen. (Jag väger 70kg och är 169cm lång.)

/Jennie

När jag (som är 166) vägde 70 kg var jag smal. Jag räknar nämligen att komma i st 38 som smal =)

Så det kanske är så att din kropp tycker att 70 är helt ok.

Hur ser din koll på måttbandet ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack snälla alla som bemödat sig med att svara på min fråga!

 

Jag har kört strikt med 20g kolhydrater (m hjälp av kostverktyget), men ingenting syns på vågen. Kanske jag har fel slags gener för den här kosten:( .

 

Min man har däremot gått ned 10 kg på exakt samma kost som jag, kul för honom!

 

Är det ngn som vet om det finns kurser, typ motsvarande de Viktväktarna bedriver i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla alla som bemödat sig med att svara på min fråga!

 

Jag har kört strikt med 20g kolhydrater (m hjälp av kostverktyget), men ingenting syns på vågen. Kanske jag har fel slags gener för den här kosten:( .

 

Min man har däremot gått ned 10 kg på exakt samma kost som jag, kul för honom!

 

Är det ngn som vet om det finns kurser, typ motsvarande de Viktväktarna bedriver i Sverige?

Det är många som bedriver kostrådgivning inom lchf, googla!

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla alla som bemödat sig med att svara på min fråga!

 

Jag har kört strikt med 20g kolhydrater (m hjälp av kostverktyget), men ingenting syns på vågen. Kanske jag har fel slags gener för den här kosten:( .

 

Det har nog knappast med gener att göra. Jag tror som någon skrev högre upp att det handlar om att faktiskt inte är överviktig och om kroppen inte tycker att man ska tappa i vikt så är kroppen väldigt bra på att gå ner i sparlåga. Jag tycker att du ska försöka släppa det där med vikt och försöka äta för att må bra. Att hetsa över sin vikt är inte nyttigt för någon.

 

Alternativet som är lite mindre dåligt än att väga sig hela tiden är att mäta kroppen. Speciellt gäller detta om du samtidigt tränar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håll dig till kött,fisk, ägg, smör och oliver. Allt är i stort sett 0 kh.

 

Någon som har tips på något mer som innehåller nästan 0 kh här?

 

Högt äggintag kan snabbt leda till oväntat högt kolhydratintag om man strävar mot nolltolerans. Även om det är bara är 1.4 gram/100 gram så blir en liten äggröra för mig ca 4-5 gram kolhydrater. Minns att det var något jag reagerade över i början då jag försökte kapa bort allt socker från kosten. Har nog aldrig varit lägre än 15 gram/dag eller däromkring trots ihärdiga försök inledningsvis. Det har ju å andra sidan aldrig behövts heller... :) Nämner det mest för att påminna om att "nolltolerans" inte är det i absoluta termer.

Link to comment
Share on other sites

Högt äggintag kan snabbt leda till oväntat högt kolhydratintag om man strävar mot nolltolerans. Även om det är bara är 1.4 gram/100 gram så blir en liten äggröra för mig ca 4-5 gram kolhydrater. 

 

Är dom värdena verkligen rätt? Fineli har ett mycket lägre kh värde på ägg och jag tror doc eller någon sade att slv's värden var fel.

Link to comment
Share on other sites

Är dom värdena verkligen rätt? Fineli har ett mycket lägre kh värde på ägg och jag tror doc eller någon sade att slv's värden var fel.

 

Aha, det känner jag inte till. Värdet är hämtat från SLV:s epos "Livsmedelstabell - Energi och näringsämnen" anno 1993 med förord av dåvarande generalmanipulatör...f'låt...generaldirektör Arne Kardell. ;)

 

Någon som har mer info om detta? Kan ju återge vad SLV ansåg då i sin helhet vad gäller makronutrienter så har vi för jämförande syfte:

 

Energi: 146 kcal/612 kJ

Protein: 12.6 g

Fett: 10.1 g

- varav mättade: 2.8 g

- varav enkelomättade: 4.5 g

- varav fleromättade: 1.2 g

Kolhydrater: 1.4 g

- varav mono-, disackarider: 0.3 g

 

För övrigt borde väl SLV kunna ha en uppdaterad Livsmedelstabell för nedladdning numera tycker man? Om man nu oroar sig över "fetmaepidemin" på mer sätt än att det (som vanligt) bara är en läpparnas bekännelse som främst har att göra med att man oroar sig över framtida vårdkostnader (men skiter högaktligen både i att folk mår dåligt eller hur de ska hålla sig friska).

 

Uppdatering: Här verkar man kunna köpa en digital fil:

 

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Livsmedelsdatabasen-/Specialtabeller/

 

Undras just vad som är bäst ekonomi i detta fall. Fri nedladdning kontra kostnad för drift- och administration av en webshop? Väger man dessutom in folkhälsoaspekten... Eller så är jag lite extra grinig mot SLV ikväll. :)

 

Uppdatering 2: SLV har visst en sökmöjlighet i livsmedelsdatabasen på deras hemsida. Den funkar dock inte för undertecknad. Kan hänga samman med att mina halvrigorösa säkerhetsinställningar inte lirar så bra med deras hemsida. Kan ju också bero på att SLV är SLV. (Grinig var det ja.)

 

Uppdatering 3: Enligt den amerikanska siten SelfNutritionData så är det följande makronutrientinnehåll:

 

 

Energi: 143 kcal

Protein: 13 g

Fett: 10 g

- varav mättade: 3 g

Kolhydrater: 1 g

 

Deras värden är uppenbarligen avrundade så med detta i bakhuvudet verkar ju SLV:s gamla data vara rimliga alltjämt...trots allt.

 

http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/111/2

Link to comment
Share on other sites

Finelis sida är bättre än SLVs!

 

Lättare att söka och mer uppdaterade värden.

 

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv

 

Bra sida verkar det! Där har man ju ett lägre kolhydratinehåll dessutom (0.3 gram/100 gram) medan de övriga siffrorna verkar likna de tidigare.

 

Di Leva frågan infinner sig: Vem ska man tro på? Har tidigare uppgifter varit felaktiga eller har innehållet ändrats under åren av någon anledning?

Link to comment
Share on other sites

Bra sida verkar det! Där har man ju ett lägre kolhydratinehåll dessutom (0.3 gram/100 gram) medan de övriga siffrorna verkar likna de tidigare.

 

Di Leva frågan infinner sig: Vem ska man tro på? Har tidigare uppgifter varit felaktiga eller har innehållet ändrats under åren av någon anledning?

 

US Department of Agricultures databas ligger på liknande värden vad gäller allt annat förutom kolhydrater där man ligger på lite drygt 0.7 gram/100 gram, dvs en kompromiss mellan Fineli och SLV. Den tar vi sa polisen! :)

Link to comment
Share on other sites

Håll dig till kött,fisk, ägg, smör och oliver. Allt är i stort sett 0 kh.

 

Någon som har tips på något mer som innehåller nästan 0 kh här?

 

Detta kan man fylla på tallriken om man inte känner sig mätt

 

Näringsinnehåll per 100g: 

 

5 kcal, Protein 0g, Fett 0g, Kolhydrater 0g, fiber 3g, natrium 0mg

 

http://www.lchfbutiken.se/135/lchf-butikens-nudlar-200g

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ätit Lchf i tre veckor  och gått ner 1 kg, skall jag inte grädde eller äta grönsaker för att få större viktnedgång??  Jag är mycket överviktig 88/160 så jag har en del att ta av.

Alla är vi olika känsliga för kolhydrater. Innan du börjar laborera med att ta bort grädde och grönsaker så kan det vara bra att veta att vissa personer kan behöva mer tid innan viktnedgången kommer igång. Det gäller väl främst de som tidigare kaloribantat mycket. Då kan kroppen vara inställd på att det snart kommer en svältperiod, och ser till att hålla kvar vid energilagret (fettvävnaden) ett tag som reserv till sämre tider. Det kan också vara så att en kropp under kaloribantning har tagit av muskler och organ för att få energi, och i första hand vill bygga upp dem igen innan du tappar vikt.

 

Sedan är det en bra idé att inte stirra sig blind på vikten. Använd måttband istället eller som komplement! Om din kropp först prioriterar att bygga muskler, vilket ofta händer på LCHF-kost, kommer du inte att gå ned i vikt, men vikten omfördelas från fettlagret till musklerna.

 

Därefter, om du har eliminerat dessa möjligheter, kan det vara en idé att se över exakt vad du äter och hur mycket kolhydrater och kalorier det blir totalt sett. De flesta får en fungerande aptitreglering på LCHF-kost och äter spontant rätt mängd energi för att gå ned i vikt, men inte alla. Mejeriprodukter kan vara en kolhydratgömma, beroende på hur mycket du äter, vad, och hur känslig du är. Grönsaker tycker jag generellt att det är bra att äta då de innehåller vitaminer och mineraler och, beroende på vilka grönsaker, inte särskilt mycket kolhydrater. Då är det bättre att börja dra ned på annat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alla är vi olika känsliga för kolhydrater. Innan du börjar laborera med att ta bort grädde och grönsaker så kan det vara bra att veta att vissa personer kan behöva mer tid innan viktnedgången kommer igång. Det gäller väl främst de som tidigare kaloribantat mycket. Då kan kroppen vara inställd på att det snart kommer en svältperiod, och ser till att hålla kvar vid energilagret (fettvävnaden) ett tag som reserv till sämre tider. Det kan också vara så att en kropp under kaloribantning har tagit av muskler och organ för att få energi, och i första hand vill bygga upp dem igen innan du tappar vikt.

 

Sedan är det en bra idé att inte stirra sig blind på vikten. Använd måttband istället eller som komplement! Om din kropp först prioriterar att bygga muskler, vilket ofta händer på LCHF-kost, kommer du inte att gå ned i vikt, men vikten omfördelas från fettlagret till musklerna.

 

Därefter, om du har eliminerat dessa möjligheter, kan det vara en idé att se över exakt vad du äter och hur mycket kolhydrater och kalorier det blir totalt sett. De flesta får en fungerande aptitreglering på LCHF-kost och äter spontant rätt mängd energi för att gå ned i vikt, men inte alla. Mejeriprodukter kan vara en kolhydratgömma, beroende på hur mycket du äter, vad, och hur känslig du är. Grönsaker tycker jag generellt att det är bra att äta då de innehåller vitaminer och mineraler och, beroende på vilka grönsaker, inte särskilt mycket kolhydrater. Då är det bättre att börja dra ned på annat.

Jag har skrivit upp vad jag ätit under dessa tre veckor och det är mycket ägg, minst 3 om dagen,äter omelett till frukost. Jag är laktosintolerant så jag äter laktosfri grädde.  Har även lidit av svullen magen men det är borta nu, det känns skönt, minskat 14 cm runt midjan. Det är jag ju nöjd med men vill ju gärna se att jag går ner i vikt också. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har nog missuppfattat att vara mätt och att ha full mage  ;)

 

Kan du utläsa någonstans i mitt inlägg att jag inte har klart för mig skillnaden mellan full mage och mättnad?

 

Mitt svar var till en person som efterfrågade 0 kolhydraters mat, svaret är ju även till TS som inte går ner i vikt. Går man inte ner i

vikt så äter man förmodligen för mycket utav protein eller fett eller får i sig för mkt kolhydrater.

 

Det hade varit bättre att du själv berättade dina erfarenheter utav full mage eller mättnad, kanske TS hade haft nytta av det.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utläsa någonstans i mitt inlägg att jag inte har klart för mig skillnaden mellan full mage och mättnad?

 

Mitt svar var till en person som efterfrågade 0 kolhydraters mat, svaret är ju även till TS som inte går ner i vikt. Går man inte ner i

vikt så äter man förmodligen för mycket utav protein eller fett eller får i sig för mkt kolhydrater.

 

Det hade varit bättre att du själv berättade dina erfarenheter utav full mage eller mättnad, kanske TS hade haft nytta av det.

 

Det kan finnas många orsaker till att man inte går ner i vikt. Om du hade läst tråden så kan du se att jag redan har svarat författaren. Jag har svårt att tro att man löser problem med viktnedgång genom att äta något som inte innehåller någonting. Man har länge förespråkat just detta inom lågfettlägret (selleri någon?). 

 

Sist men inte minst så vill jag bara påpeka att mitt inlägg var tämligen ironiskt och att man gärna får äta låtsasnudlar och annat trams om man saknar nudlar. Men att det skulle hjälpa viktnedgång tror jag inte en sekund på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...