Bohman Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Hej! Min sambo har fått diagnosen hypotyreos och medicinen levaxin. Vad jag har förstått så är de en inflammation i sköldkörteln. Jag vet ju också att kolhydrater är inflammatoriskt för kroppen. Min fundering är om hon gick över på lågkolhydratkost, skulle hon då bli fri sina sköldkörtelproblem? Tacksam för svar, funderingar och råd //Bohman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Hypotyreos är oftast ärfligt och en autoimun reaktion mot sköldkörteln. "En vanlig orsak till hypotyreos är att den uppstår som en kronisk autoimmun tyreoidit, då diagnosen Hashimotos sjukdom fastställs. Vid detta tillstånd börjar kroppen bilda autoantikroppar mot den egna sköldkörteln, som om den vore en främmande kropp.[1] Ofta finns då andra i släkten som har sjukdomar i sköldkörteln (däribland giftstruma), autoimmunitet är något ärftligt.[2] Hypoyreos kan uppkomma av andra tyreoiditer (inflammationer i sköldkörteln). Ibland beror hypotyreos på fel i hypofysen, som bildar det hormonfrisättande hormonet TSH, men det är en ovanlig variant." http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotyreos Men det är alltid bra att äta en antiinflamatorisk kost.. speciellt när man har nedsatta funktioner.. om inte annat så för att må lite bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Den docent som forskade på mej när jag fick diagnosen sa att den ofta bryter ut i samband med större hormonsvängningar. Jag fick det när jag slutade med p-piller och dottern fick det under graviditeten. Det går alldeles utmärkt att leva ett helt liv med levaxin.. Det som kan vara knepigt är att bli gravid. Jag var tvungen att höja dosen lite bägge gångerna. Med tanke på hur man mår innan man fått rätt medicinering är det jättebra att ha diagnosen undanstökad så den inte uppstår efter t ex en förlossning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Hon kan bli bättre, men sannolikt inte helt bra av en kostomläggning. Särskilt viktigt är att undvika spannmål. Det är inte säkert att Levaxin kommer att göra henne helt återställd heller. Det finns andra preparat att ta till i så fall, men läkarna är oftas okunniga och ovilliga till detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts