Gå till innehåll

Hjälp av expert tack!

Recommended Posts

Hallå! Jag står nu i väntan på två undersökningar för att titta till så att min mage mår som den ska! Den värker en del och skaver emellanåt så snart ska jag göra både en koloskopi (tjocktarmsundersökning) och en gastroskopi (matstrupe, magsäck och tunntarmsundersökning) Jag kan t.ex. få jätteont i min mage om jag bara tar svartpeppar vilket jag tycker är konstigt! Till saken hör den att jag även också har hudproblem då jag har rodnande hy över ansiktet, prickar/utslag på tinningarna samt taskig hy emellanåt och det värsta är att det stickar, kliar, stramar och känns allmänt obehagligt och ont! Ja det känns fel helt enkelt, som att något inte fungerar som det ska. Det är besvärande att t o m raka sig och duscha.

Jag försöker kämpa på men man blir ju lite uppgiven då man har provat det mesta. Jag vet inte om det beror på att jag även har ont i magen (problem där som gör huden kass och smärtar). Kan jag ha candida? Jag har själv gjort spott-i-glas testet och det visade ingenting vad jag kunde se, likaså även ett ImuPro-test för att se om jag hade candida och det visade negativt! (att jag inte har det).

Jag är noga med att rotera min kost och har fått utesluta mejerier och ägg pga allergi, det jag äter är följande: Älgskav, Renskav, Kronhjortsskav, lamm och nöttfärs, kompletterat med lite grönsaker och ghee! Ghee som då är min huvudsakliga fettkälla. Jag har ingen aning om vad jag har för fel men jag mår inge vidare!

Kan det vara vitamin/mineralbrist eller något som spökar eller vad tror ni? Jag funderar på att köpa multimineral/multivitamin ifrån Holistic också och börja ta.. Jag tar även tillskott av D vitamin och magnesium. Vilt äter jag så mycket så jag tror inte jag behöver Omega-3. Om jag nu har Candida, då borde den ju ha dragit sig tillbaka?  för jag har hållt min diet i säkert 1 månad utan resultat. Jag vet inte hur jag ska göra för att bli frisk! :/

Jag  har hållt denna roteringskost i cirka 1 månad och symtomen med Candida bör ha klingat av i sådana fall. Kan annars Candida livnära sig på protein? Dock känns det helt otroligt om man ska behöva utesluta kött och leva på typ fisk? Det är mycket frågor fast jag skriver alltihopa nu bara för att redogöra så tydligt som möjligt!

Jag har annars ätit LCHF i cirka 1 år, med modifieringar, dock verkar jag ha svårt att hitta felet. Hela kroppen signalerar att något är galet och jag gör allt.. ändå händer det inget! :(

Kan jag ha någon infektion i huden som kräver antibiotika? /Lidande och bekymrad Student.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen läkare men kan det vara så att du är förstoppad? Här kommer några förslag som du kan testa.

Förstoppad kan man vara oavsett om man har regelbundna tömmningar, men att transit-tiden är för lång. Det säger sig själv att det inte är bra att ha en massa ruttnande mat allt för länge i tarmen.

Testa att dricka två stora glas vatten ca 20-30 minuter före varje måltid och drick inget till maten.Att vara väl hydrerad innan du äter innebär att din salivproduktion kommer att öka, och som du säkert vet börjar matsmältningen redan i munnen och salivet. Orsaken att man helst ska undvika att dricka till maten är att du då späder ut magvätskorna, varpå matsmältningen blir sämre.

Dock skulle jag nog rekommendera dig att kraftigt öka mängden grönsaker. Du behöver fibrer för att få mer bulk i avföringen och hjälpa den ut. Även om du får gaser och dylikt så är detta något som förmodligen kommer minska inom några månader när din bakteriekultur har anpassat sig.

Länk till inlägg

Du måste nog berätta lite mer om hur förloppet hänger ihop.

Mådde du bra innan Lchf?

Mådde du bra på Lchf tills du striktade till kosten?

Varför tror du att du har candida?

Hur länge har du haft hud och magproblemen?

Är ägg/mjölk allergierna konstaterade av sjukvården eller har du diagnosticerat dig själv?

Länk till inlägg

Min mage/tarm är snabb och jo jag kanske är förstoppad? :/ jo jag ska försöka äta mer grönsaker. Dock blir min hy aldrig bättre... hur jag än gör, magen värker som fasen också. Tur man ska på undersökningar..

Dufva # Nej jag mådde väldigt dåligt innan LCHF, då hade jag ännu mer hudbesvär, dock är inte dem borta på långa vägar på LCHF heller. Det är som att LCHF inte biter på problemen, jag har provat kortison osv också, fast det är ju inte en lösning. Jag vet att något är galet, frågan är bara vad!

Nej jag mådde inte bra på LCHF innan (den mindre strikta), dock mådde jag bättre på LCHF än kolhydratskost, dock är det inte jättestora skillnader, hudbesvären är fortfarande kvar. Candida ska ju kunna orsaka sådana här problem typ? dock borde min candida vara rejält tillbakadragen med tanke på hur jag äter, så jag har verkligen ingen aning. Hudproblemen har jag haft i flera år, Allergierna är diagnosticerade enligt allergi-tester + egna erfarenheter, då jag känner på en gång att min kropp reagerar på mejerier och ägg! Jag mår hursomhelst fruktansvärt, och magen skaver, känns som något skär i den samtidigt som det värker.

Länk till inlägg

Hade jag varit i din situation skulle jag förmodligen fundera på att vattenfasta i minst 3 veckor (under övervakning av kvalificerad personal). Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, då det kan kosta x antal tusen. Men det finns sådana kliniker lite överallt i världen.

Det låter som din kropp är väldigt inflammerad och reagerar på alla möjliga substanser. Vattenfasta verkar vara väldigt effektivt eftersom kroppen får en chans att reparera sig.

I ditt fall kanske det inte räcker att bara experimentera med mat?

Länk till inlägg

Jo min kropp är väldigt inflammerad, det känner jag. Tack Johanna men jag äter inga potatisväxter alls, försöker undvika solanin. Tack för buljongtipset! Hur får man tag på kött/benbuljong och hur gör man det naturligt så att säga?

Mikael #, Jag studerar nu för tillfället med.. så att det låter jobbigt om man ska behöva vattenfasta? då lär man ju försvinna helt och hållet. Tycker bara det är så konstigt att kroppen aldrig svarar positivt.. Skitbesvärande med detta.

Länk till inlägg

Min mage/tarm är snabb och jo jag kanske är förstoppad? :/ jo jag ska försöka äta mer grönsaker. Dock blir min hy aldrig bättre... hur jag än gör, magen värker som fasen också. Tur man ska på undersökningar..

Dufva # Nej jag mådde väldigt dåligt innan LCHF, då hade jag ännu mer hudbesvär, dock är inte dem borta på långa vägar på LCHF heller. Det är som att LCHF inte biter på problemen, jag har provat kortison osv också, fast det är ju inte en lösning. Jag vet att något är galet, frågan är bara vad!

Nej jag mådde inte bra på LCHF innan (den mindre strikta), dock mådde jag bättre på LCHF än kolhydratskost, dock är det inte jättestora skillnader, hudbesvären är fortfarande kvar. Candida ska ju kunna orsaka sådana här problem typ? dock borde min candida vara rejält tillbakadragen med tanke på hur jag äter, så jag har verkligen ingen aning. Hudproblemen har jag haft i flera år, Allergierna är diagnosticerade enligt allergi-tester + egna erfarenheter, då jag känner på en gång att min kropp reagerar på mejerier och ägg! Jag mår hursomhelst fruktansvärt, och magen skaver, känns som något skär i den samtidigt som det värker.

Jag tycker inte att du ska göra så mycket mer förändringar nu, förutom Johannas förslag om att dricka buljong :)

Det är lättare sagt än gjort, men försök att fokusera på något annat till dess undersökningarna är gjorda, och du vet vad de gav för svar.

Stress är ett elände för mage och hy, och förutom dina hälsoproblem så pluggar du också, vilket kan stressa vem som helst sönder och samman emellanåt.

Ät som du har gjort den sista tiden, och försök också att fokusera bort stressen.

Angående hyn, kan det vara Rosacea du har? Även det är en hudåkomma som brukar bli mycket värre vid stress, av starka kryddor och ibland av sol. Det finns en kräm på apoteket som heter Rosex som brukar kunna lindra. jag har även hört de som blivit bättre av något som heter Basiron, tvål och kräm (egentligen för acne) som också finns på apoteket.

Hoppas du får göra undersökningarna snart, det är jobbigt att gå och vänta...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Du kan prova att läsa på lite om GAPS (går att kombinera med AIP). De har en introfas som jag tror du skulle kunna anpassa och använda för att läka din mage (bara skippa mjölkprodukterna/ägg).

Introdiet: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/introduktionsdiet/

Buljong enligt gaps: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/category/recept-alla/buljong-recept/

Den finns numera att köpa riktig buljong (i Stockholm i alla fall) av märket stockpot. Av den buljongen kan man lätt göra olika soppor. Deras oxbuljong har mer glutamin än kycklingbuljongen (glutamin är bra för att läka magen).

Länk till inlägg

OM det nu är rosacea... vilket du kanske ska få konstaterat först innan du börjar stoppa i dej andra konstiga saker nu när du mår så dåligt, så har jag ett tips.

Mamma fick sin rosacea helt kurerad av dessa algtabletter för många år sedan.

http://www.alg-borje.se/halsa/algtabletter-c-180-1.aspx

Länk till inlägg

Vill bara nämna att enligt GAPS så är inte allergier alltid "statiska", dvs du kan testa positivt för allergier när du har en läckande tarm och sedan få ett annat resultat när tarmen har läkt.

Länk till inlägg

Johanna # Jag läste, men förstod inte vilken mat man får äta inom introduktionsdieten? hur ska jag äta? Stockpot har alltså bra och riktiga buljonger? Är soppa bra mat vid katastrofal mage? eller hur mena du :)?

Länk till inlägg

Stoscha # Vilken av burkarna? jaså? och rosacean har aldrig kommit tbx sen dess?

På den tiden fanns väl bara den vanliga. Det är närmAre 10 år sen tror jag och nej, hon fick göra om kuren en gång och sen var den borta

Länk till inlägg

Antonius, koka egen buljong.
Skaffa en tillräckligt stor kastrull 8-9 liter så räcker en höna till 1v med mängder buljonng.

Är du utredd för t.ex. ultrashort-segmentet Hirschsprung sjukdom ?
Drabbar yngre och äldre och förblir ofta ej diagnosticerat.

Annars kan du söka till fb-GRUOPPEN "Leaky Gut Syndrome - Sverige"
Utgångspunkt för oss är GAPS, en senare variant av SCD http://www.breakingtheviciouscycle.info/

• Gilla 1
Länk till inlägg