Jump to content

Ketos (Nybörjare)


Liho73
 Share

Recommended Posts

Hej 

 

Tänkte höra med någon - Jag började med LCHF  för 4 dagar sedan och igår köpte jag Ketos stickor och har mätt igår och idag.

Mina nivåer ligger på 8 - 16 eller över. Nu till frågan tror du eller någon att detta är normalt? Jag har inga sjukdomar. 

Jag har försökt att leta runt men kan bara hitta att det normala verkar vara mycket lägre värden. Kan tillägga att det verkar verkligen fungera då jag har gått ner 2 kg på dessa dagar (Så klart mycket vätska men ändå) Jag har även ingen aptit men försöker få i mig kaffe med vispgrädde och kör väldigt strikt. Tacksam om någon kan svara mig :-) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig brytt mej om att mäta själv. Jag vet att jag är i ketos ändå eftersom min läkare fick fnatt innan vi hade rett ut min kost :-). 

Jag har för mej att det tar ett tag, även om man är strikt, att kroppen går helt in på ketosförbränning. Du har ju en himla massa glukos (eller vad det nu heter - socker) i kroppen som ska ta slut först

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog det tar några veckor (månader) innan kroppen helt anpassas till fettdrift. Så spar stickorna och testa igen senare om några veckor. Jag tänkte på det det skrev om att du försöker få i dig kaffe med grädde fast du inte är hungrig. Det verkar lite onödigt. Mitt råd är att äta om du är hungrig, annars kan du låta bli :) 

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men .. 8-16 kan ju inte vara ketos, det måste vara glukos/blodsockret? Isåfall är det högt, så bra att du slutat med socker!

Ketos efter 4 dagar var för mig 0,8 iallafall när man tar testar blodet. (Stickorna kanske är annorlunda)

Läs mer på kostdoktorns sida, läs ALLT på alla flikar, så lär du dig hur och när du kan äta.

Skriv ketos i sökrutan så hittar du mer om ketos

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. jag gör nog som jäderås säger och lägger stickorna på hyllan ett tag framöver.

Kicki - det är ketonerna som är så höga glucosen är på negativ. Jag känner hur hela kroppen nästa ångar (förutom nattetid då jag får frysningar) och jag har konstig smak i munnen. Återigen tack för att ni finns <3

Link to comment
Share on other sites

Men .. 8-16 kan ju inte vara ketos, det måste vara glukos/blodsockret? Isåfall är det högt, så bra att du slutat med socker!

Ketos efter 4 dagar var för mig 0,8 iallafall när man tar testar blodet. (Stickorna kanske är annorlunda)

Läs mer på kostdoktorns sida, läs ALLT på alla flikar, så lär du dig hur och när du kan äta.

Skriv ketos i sökrutan så hittar du mer om ketos

Bästa rådet! Ett till är att läsa trådar här, i nybörjartråden finns jättemycket bra om ketos, övergångsbesvär med massa mer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. jag gör nog som jäderås säger och lägger stickorna på hyllan ett tag framöver.

Kicki - det är ketonerna som är så höga glucosen är på negativ. Jag känner hur hela kroppen nästa ångar (förutom nattetid då jag får frysningar) och jag har konstig smak i munnen. Återigen tack för att ni finns <3

Klipper in info från kostdoktorn här, du har väl inte diabetes1? Har du 8-16 måste du nog äta mer, det kan inte vara bra då doktorn rekommenderar 1,5-3

 

Runt 1,5 – 3 mmol/L kallas optimal ketos och rekommenderas för maximal viktminskning.

Värden på över 3 mmol/L är erfarenhetsmässigt onödigt, det vill säga ger varken bättre eller sämre vikteffekt än att ligga mellan 1,5 – 3. Högre värden kan ibland också tyda på att du inte får i dig tillräckligt med mat. Hos typ 1-diabetiker kan det bero på svår insulinbrist, se nedan.

Link to comment
Share on other sites

Jag avvaktar nog några dagar och ser om detta är övergångsbesvär. Som sagt så känner jag att det händer väldigt mycket i kroppen och idag när jag vägde mig så har jag gått ner 2,5 kg sedan i söndags morgon. Jag har inte diabetes då jag har varit och gjort ordentliga undersökningar innan jag började. Min sambo kör också men han har betydligt mycket lägre än mig men så har han inte gått ner så mycket heller. När du menar att jag kanske ska äta mer menar du proteiner då?

Link to comment
Share on other sites

Jag avvaktar nog några dagar och ser om detta är övergångsbesvär. Som sagt så känner jag att det händer väldigt mycket i kroppen och idag när jag vägde mig så har jag gått ner 2,5 kg sedan i söndags morgon. Jag har inte diabetes då jag har varit och gjort ordentliga undersökningar innan jag började. Min sambo kör också men han har betydligt mycket lägre än mig men så har han inte gått ner så mycket heller. När du menar att jag kanske ska äta mer menar du proteiner då?

Jag vet inte, men eftersom du har 8-16 låter det inte bra, doktorn rekommenderar 1,5-3 som optimalt, jag har 1,4 efter 9 dagar strikt lchf, så nåt är fel för dig... Nån annan kanske vet?
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, men eftersom du har 8-16 låter det inte bra, doktorn rekommenderar 1,5-3 som optimalt, jag har 1,4 efter 9 dagar strikt lchf, så nåt är fel för dig... Nån annan kanske vet?

Kom i håg att det som uppmäts i urin med Ketostix inte motsvara det som uppmäts i blod. Optimal ketos 1,5 - 3 nmol/L är alltså för blodketoner.

Här skriver Martina om ketoner - http://www.highfatfitness.net/blodketoner-urinketoner-blodsocker-i-gryningen/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kicki det är precis det jag menar därför känns det ju lite tokigt, Som du säger kanske någon annan kunnig kan ge mig något råd, man har ju liksom ingen större lust att besöka doktorn.

Någon kanske kan informera mig om vad som händer om man har höga värden en längre tid är det farligt? Kan man få ner det på något sätt? öka kolhydrater eller ?

Jag kommer inte att kunna öka matmängden då jag på nedan blir proppmätt hela dagen.

 

Mina negativa men påverkar mig väldigt lite är:

 

- Något illamående (tappat matlusten en aning) men jag äter ändå när jag känner mig hungrig.

- Illasmakande i mun (Kan inte förklara smaken men vet att jag fått det tidigare då jag opererade mig och fastade i 5 dagar)

- trött i uppförsbackar energin tar plötsligt slut

- Svettas mer vid fysisk ansträngning men fryser på nätterna.

- Något tröttare men vissa stunder känner jag mig väldigt pigg (piggare än vanligt)

 

 

Gårdagens matintag såg ut så här:

 

Frukost: Kaffe med vispgrädde,  2 baconskivor, sallad och ett ägg som jag bara smakade på sedan proppmätt

Lunch : 5 stekta räkor i mycket smör halv avoccado med majonnäs och sallad

Middag: Stekt laxbit med skirat smör, sallad

 

ungefär så här har jag ätit samtliga dagar sedan Lördags 4/1 förutom att jag hoppat lunchen någon dag då jag känt mig helt proppmätt

men jag tror att jag får i mig ytterst få kolisar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan även tillägga att i Lördags 4/1 (morgon) vägde jag 73,5 och idag den 9/1 väger jag 70,9 mitt mål är att gå ner till lite under 60

Vet inte om denna info hjälper men kanske fråga mig gärna mer om det är någon som kan ställa en gissnings diagnos.

Om det inte är farligt med högt ketos så är väl allt som det ska 

Link to comment
Share on other sites

Kicki det är precis det jag menar därför känns det ju lite tokigt, Som du säger kanske någon annan kunnig kan ge mig något råd, man har ju liksom ingen större lust att besöka doktorn.

Någon kanske kan informera mig om vad som händer om man har höga värden en längre tid är det farligt? Kan man få ner det på något sätt? öka kolhydrater eller ?

Jag kommer inte att kunna öka matmängden då jag på nedan blir proppmätt hela dagen.

 

Mina negativa men påverkar mig väldigt lite är:

 

- Något illamående (tappat matlusten en aning) men jag äter ändå när jag känner mig hungrig.

- Illasmakande i mun (Kan inte förklara smaken men vet att jag fått det tidigare då jag opererade mig och fastade i 5 dagar)

- trött i uppförsbackar energin tar plötsligt slut

- Svettas mer vid fysisk ansträngning men fryser på nätterna.

- Något tröttare men vissa stunder känner jag mig väldigt pigg (piggare än vanligt)

 

 

Gårdagens matintag såg ut så här:

 

Frukost: Kaffe med vispgrädde,  2 baconskivor, sallad och ett ägg som jag bara smakade på sedan proppmätt

Lunch : 5 stekta räkor i mycket smör halv avoccado med majonnäs och sallad

Middag: Stekt laxbit med skirat smör, sallad

 

ungefär så här har jag ätit samtliga dagar sedan Lördags 4/1 förutom att jag hoppat lunchen någon dag då jag känt mig helt proppmätt

men jag tror att jag får i mig ytterst få kolisar.

Jag förmodar att det är i urinen du har mätt ketonerna, och om så är fallet så tror jag att det är så att din kropp inte har "lärt" sig att ta till vara på ketonerna än och använda dem som bränsle.

Din kropp har alltså inte gått över till fettdrift än, och då kissar man ut överskottet av ketoner, och man andas även ut dem, det är därför man kan lukta aceton.

Det tar ungefär fyra veckor, med lite individuella variationer innan kroppn tar till vara ketonerna som bränsle och man är i fettdrift :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack även Veteran, ja så är det nog, jag har ju aldrig kört detta så det låter rimmligt Tack tack perfekt att man kan fråga sådana här saker här kram till er alla

En liten grej bara, "stammis", "veteran" m fl är typ titlar - hur länge och hur mycket vi varit aktiva här. Vilket nickname vi har syns på den grå raden. Jag kallas alltså stoscha :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag ställde samma fråga för några veckor sen, jag låg också mellan 8-12 på ketostixen. Jag fick svaret att det beror på hur mycket man dricker. Och mycket riktigt, jag experimenterade med att dricka mer vatten och värdet sjönk till "normala" nivåer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte alls att du ska vara orolig för höga urin ketoner i början, det visar snarare att du gör någonting rätt. Varv dock inte heller orolig om de börjar minska, det visar bara att kroppen faktiskt börjar förstå hur de ska använda ketonkropparna ;)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen så skönt och kul att ni engagerar er :-) Jätte tack för det. Jag har faktiskt beställt en blodketonmätare jag vet att det inte behövs och att det är överkurs

men jag blir otroligt taggad av detta och vill vara säker på att jag är i Ketos. Tack för alla svar :-) Ska bli spännande att se vad den säger.

Link to comment
Share on other sites

Jag fundera bara på var du får de värdena ifrån?

 

För när jag kikar på Internet så ser jag inga sådana tabeller.

 

Ketostix-8-15-12.jpg

 

Men skulle de motsvara de här.. så ligger du på en svag ketos forfarande!

Jag har sedan jag började testa legat på mörkt mörkt lila och nu första dagen ligger jag på lila motsvarande 8 men jag va på middag igår och det va nog första dagen sedan start som jag åt över 20 g på en dag men jag åt nog inte mer än kanske 30g men det skulle ju vara kul att kolla hur känslig man egentligen är. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...