monica49 Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Har börjat med LCHF. Jag mår illa och min mage är en stor som en gravidmage. Jag undrar vad det kan bero på? Tål jag inte för mycket fett? Går det över? Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot råd o tips :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LchfDiab Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Äter du mer mejeri nu än innan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Vad äter du? Vad dricker du? Får du i dej salt? Många blir yra och illamående för att man dricker för lite vatten och äter för lite salt. På LCHF behöver du både mer vatten och salt för att må bra. Svullen mage KAN vara för mycket mejeriprodukter Om man börjar med kokosfett och tar i för häftigt kan man också må rätt pyrt i början Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Jag får två förslag, baserat på egen erfarenhet. Det ena, ovana vid mängden fett och kokosfett. Det gav mig illamående och kallsvettighet. Det går över, man vänjer sig. Bra, om du äter kokosfett/olja, att börja med små mängder, för att sedan öka på. Det andra, är saltbrist. Jag fick nog nytt liv i smaklökarna, när jag började med LCHF, så jag tyckte inte att det var nödvändigt att salta maten. Jag blev nästan äcklad av saltet. Men jag blev illamående, så jag ser till, att jag ändå tillför salt, till det jag lagar. Buljong är nog ett utmärkt tips. Det är nog lite övergångstid i början av LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Ja, bland annat. Det blir mycket grädde, crème fraiche, smör - och ägg, nötter o frön. Mycket mer än innan. Ska jag minska på mejeriprodukterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Hur länge har du kört? Läs om övergångsbesvär på: http://www.kostdoktorn.se/lchf (du får skrolla ner en bit) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Tack för alla svar och inlägg Jag kanske ska ha en långsam övergång till ren LCHF och byta ut lite i taget ?!?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 På mig märks direkt när jag ätit för mycket fett, illamående och "magkatarr-sveda". Kom på att jag klarar mig med mosat ägg med 20g smör, behöver inte alls 50g smör för att det ska vara så. Men det är jag det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Stammis, jag har bara kört 3 dagar men tog allt på en gång så att säga. Det blev nog för mycket, kanske.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Stammis, ps. tack för tipset. ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Ok, låter förnuftigt. LCHF-brödet jag bakat innehåller bl.a. 12 ägg - blir en plåt som jag delar i fyrkanter ca 10 x 10 cm. Kanske bäst med tonfisk- eller makrillröra som pålägg till det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica49 Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Tack, ska tänska på vatten o salt. Jag har inte använt kokosolja än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Stammis, jag har bara kört 3 dagar men tog allt på en gång så att säga. Det blev nog för mycket, kanske.... Jag en del föredrar en rivstart och andra en mer långsam övergång. Själv blev jag lite kass i kistan en vecka eller två sen var fritt fram Alla kroppar beter sig ju lite olika, i vissa fall kanske beroende på hur pass illa man gjort kroppen tidigare med socker, mjöl och vattniga lightprodukter med massa tillsatser (en hypotes). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Stammis, ps. tack för tipset. ds obs! stammis är bara en "titel" (beroende på hur många inlägg man gjort) namnet/nicket står ovan. Tryck gärna på svara-knappen annars finns de risk att folk missar eller missförstår vem du svarar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Ok, låter förnuftigt. LCHF-brödet jag bakat innehåller bl.a. 12 ägg - blir en plåt som jag delar i fyrkanter ca 10 x 10 cm. Kanske bäst med tonfisk- eller makrillröra som pålägg till det? Ägg kan man egentligen inte överdosera... Inte så att det är skadligt i alla fall. Men som ny på det här kan gallan få gå på övervarv innan allt satt sej. Prova lite frökex också för att variera om du saknar bröd. 56kilos kesoplättar är underbara att äta kalla i st f macka. Vi som varit med ett tag kör lika gärna "PUMa" (Pålägg Utan Macka). En skinkskiva eller ostskiva med smör på. Jag brukar också köra portabellohattar i ugnen med salt och hackade hasselnötter toppad med mozzarella. De är jättegoda kalla i st f macka på morgontåget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts