Jump to content

Mår illa

monica49

Recommended Posts

Vad äter du? Vad dricker du? Får du i dej salt?

Många blir yra och illamående för att man dricker för lite vatten och äter för lite salt. På LCHF behöver du både mer vatten och salt för att må bra.

Svullen mage KAN vara för mycket mejeriprodukter

Om man börjar med kokosfett och tar i för häftigt kan man också må rätt pyrt i början

Jag får två förslag, baserat på egen erfarenhet.

Det ena, ovana vid mängden fett och kokosfett. Det gav mig illamående och kallsvettighet. Det går över, man vänjer sig. Bra, om du äter kokosfett/olja, att börja med små mängder, för att sedan öka på.

Det andra, är saltbrist. Jag fick nog nytt liv i smaklökarna, när jag började med LCHF, så jag tyckte inte att det var nödvändigt att salta maten. Jag blev nästan äcklad av saltet. Men jag blev illamående, så jag ser till, att jag ändå tillför salt, till det jag lagar. Buljong är nog ett utmärkt tips.

Det är nog lite övergångstid i början av LCHF.

Stammis, jag har bara kört 3 dagar men tog allt på en gång så att säga.

Det blev nog för mycket, kanske....  

Jag en del föredrar en rivstart och andra en mer långsam övergång. Själv blev jag lite kass i kistan en vecka eller två sen var fritt fram :) Alla kroppar beter sig ju lite olika, i vissa fall kanske beroende på hur pass illa man gjort kroppen tidigare med socker, mjöl och vattniga lightprodukter med massa tillsatser (en hypotes). 

Ok, låter förnuftigt. LCHF-brödet jag bakat innehåller bl.a. 12 ägg -  blir en plåt som jag delar i fyrkanter ca 10 x 10 cm.

Kanske bäst med tonfisk- eller makrillröra som pålägg till det?

Ägg kan man egentligen inte överdosera... Inte så att det är skadligt i alla fall. Men som ny på det här kan gallan få gå på övervarv innan allt satt sej. Prova lite frökex också för att variera om du saknar bröd. 56kilos kesoplättar är underbara att äta kalla i st f macka.

Vi som varit med ett tag kör lika gärna "PUMa" (Pålägg Utan Macka). En skinkskiva eller ostskiva med smör på.

Jag brukar också köra portabellohattar i ugnen med salt och hackade hasselnötter toppad med mozzarella. De är jättegoda kalla i st f macka på morgontåget.

• Like 2