Totto Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag har sett i en och annan tråd att folk äter räkost. Jag antar att det rör sig om det där som finns på tub? Räkor är gott. Färska räkor, och då menar jag direkt från båten, är mat för gudar. Räkor är ett känsligt livsmedel så jag äter antingen färska räkor eller gårdagsräkor, i övrigt blir det frysta - men tinade förstås. Ost är gott. Dessutom är ost nyttigt som de flesta fermenterade produkter. Men kombinationen? Vad GÖR de med räkorna för att dessa inte ska ruttna och bli oätliga? De där tuberna ligger väl inte ens i kyldisken? Och vad är det för ost de har i tuberna? Inte är det cheddar väl? Kort sagt, de måste ha bråkat ordentligt med det som finns i tuben för att få till det. Är det LCHF? Jag har liksom i så fall misstagit mig någonstans. Antingen är räkost en bra produkt, eller så är LCHF inte alls som jag trodde: Riktig mat på bra råvaror som man inte konstrat för mycket med. Upplys mig! Jag kanske har missat något, eftersom jag brukar gå förbi det mesta i tub utan att reflektera över om det kan vara mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Kavlis räkost: Hårdost, vatten, räkor (10%), smältsalter (E339, E452), smör, konserveringsmedel (E202). Säkert inte det absolut nyttigaste man kan äta, men det blir inte många kolhydrater i alla fall. Hur pass stenhårt renlärig och asketisk man vill vara i sin kosthållning är ett personligt val. Allt är inte svartvitt, men det är en bra idé att inte bli för laissez faire heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 En gång i tiden åt jag sådant som räkost på tub. Det var när jag mest levde på mackor. Nu när jag blivit "upplyst" (paleo/LCHF) undviker jag tuber med processat skräp i, och det tror jag är bra för hälsan i långa loppet. Din tanke där att man nog inte förpackar riktig mat i tub känns korrekt. Håll fast vid den. Hur äter man räkost och annan mjukost om man inte äter mackor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Det finns så mycket salt och dessutom konserveringsmedel i det så det finns ingen chans att bakterier kan växa i den miljön. Dessutom är det ganska syrefritt i den där tuben så länge den är oskadd, vilket också hindrar bakterietillväxt. Visst finns det även cheddar på tub? Det är inget fel på anonym hårdost... Så egentligen behöver man inte "bråka" jättemycket för att få en hållbar produkt. Salt är ett utmärkt konsveringsmedel tom för känsliga varor som fisk....har du hört om salt sill och surströmming (fast det senare, där har man något för lite salt i..men det är en annan historia). Om man sen vill äta det och i vilka mängder får ju var och en avgöra, LCHF eller ej. Finns en viltost på tub som jag gärna hade som smaktillsats i grytor och pastasås förr i tiden... Wikipedia säger så här om smältsalter: "Smältsalter är en grupp livsmedelstillsatser som används vid tillverkning av smältost. Smätsalterna gör att ostmassan antar en mjukare konsistens och därmed blir bredbar samt möjlig att klämma ut ur tub. Exempel på vanligt förekommande tillsatser som används som smältsalter: E331 och fosfater (E339, E450, E451 och E452)." E331 är trinatriumcitrat. Ett salt av citronsyra. Natrium finns även i vanligt bordssalt (Natriumklorid) Fosfor är något kroppen behöver, dess salter (fosfat = salt av fosforsyra) tror jag inte utgör någon större hälsofara - utan att vara påläst i ämnet. Jag tycker inte det är något att spy galla över....men som sagt, var och en får avgöra själv. Och de som äter det kan tom äta LCHF ändå... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Det är inget som jag alltid har hemma men kan vara praktiskt vid utflykter eller som nödproviant. Har inget problem med att äta mjukost på tub bara det är en god variant eftersom jag är kräsen. Läggs med fördel på paprika för att göra paprika smörgåsar. Eller på annat som Finn Crisp eller flatbröd som inte är utan glutenfritt men gott vid enstaka tillfällen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Fosfor är något kroppen behöver, dess salter (fosfat = salt av fosforsyra) tror jag inte utgör någon större hälsofara - utan att vara påläst i ämnet. Jag tycker inte det är något att spy galla över....men som sagt, var och en får avgöra själv. Och de som äter det kan tom äta LCHF ändå... Höga nivåer av fosfat i blodet misstänks leda till bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Med det sagt tror jag inte man dör av att äta lite räkost, men det är knappast optimal föda. http://nutritionfacts.org/video/phosphate-additives-in-meat-purge-and-cola/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 När jag bara måste ha i mej nåt on the go och inte har nåt förberett är en ekologisk gurka med lite tubost på bara perfekt. Kan skutta in på vilken affär som helst och fixa nåt som funkar. Gillar själv inte räkosten, men viltost, baconost och den underbara med fetaost och tomat gör mej riktigt nöjd. :-) Om du läser innehållsförteckningen så är det low carb så det räcker. Möjligtvis lite för lite fett... Det är inte alltid möjligt eller ens önskvärt att äta riktig mat... Många LCHF:are äter t ex ölkorv eller annan chark, som också innehåller annat än bara kött, fett och salt, och det är inte SÅ många ingredienser i tubost. Det finns till och med LCHF:are som äter bröd ibland, ju! T ex finncrisp eller som jag tunnbröd till både skinka och surströmming. DESSUTOM ska jag äta sushi minst 2 gånger i år! DET ni! Det beror ju på vilket mål man har och hur mycket man tål. Vi får inte sila mygg och svälja kameler... och inte heller bli så trångsynta så folk inte vågar välja bra kost bara för att vi tror att vi har monopol på vissa bokstäver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Kavlis räkost på tub anger <1 g kolhydrater per 100 g och 16 g fett per 100 g. Jag anser att det per definition är L-C-H-F. Lågt kolhydratinnehåll, högre fettinnehåll. Ingen är tvingad att äta det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Jag har inte blivit mycker klokare. Smältsalter, vad är det? Jag har nog inte ätit smältost sen Raketosten försvann på sextiotalet. Räkor med salt som konserveringsmedel, kan man jämföra det med en fermenterad produkt som surströmming? Som är kylvara? Vi äter mycket surströmming, t.o.m. på vår bröllopsmiddag hade vi surströmming men jag klassar surströmming som mat. Tänker jag fel där? Det är fermenterad fisk och salt. Hm. Är det konserveringsmedel i surströmming? Har faktiskt aldrig kollat, shame on me i så fall. Men att förvara räkor i smältost i rumstemp i månader, kan det vara bra? Vad säger det om tillsatser i tuben? Jag menar alltså RÄKOR, som är ett så känsligt livsmedel. Inte bacon eller olika slags ost. Fortsätt att upplysa mig, snälla forumkamrater! Medan jag än så länge hellre kör ost med 28-32 fettprocent. Ah, cheddar! Engelsk cheddar på rea efter jul, kan man ha det bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Baconost skall det vara om det skall vara LCHF! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 För lite fett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Näringsvärde per 100 g Energi kcal 230 kcal Energi 955 kJ Protein 16 g Kolhydrat 1 g - varav sockerarter 0,2 g (laktos) <0,1 g Fett 18 g Det blir 70E% fett.. rätt skapligt! http://www.kavli.se/produkter/bredbarost/varklassiska/Pages/Baconost.aspx 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Köpte lite olika ostar till nyårsafton och en var en burk, inte tub men samma kavlis räkost. Eftersom kolhydratshalten låg för mig acceptabelt nivå så åt jag upp den efter nyår med mitt lchfbröd men det som jag när jag läst detta tråd fått mest fundera på är varför den kallas räkost. Har för mig det var 8% räkor enligt innehållsförteckningen men inte sjutton hittade jag många bitar av... väldigt saltig var den dock. Baconosten har jag testat och den är goare... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Att de kan förvaras i rumstemperatur beror på den hermetiskt förslutna förpackningen. Vanliga konserver är ju inte heller kylvara. Öppnad förpsckning måste förvaras kallt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 För lite fett Visst, man får ta en smörklick till :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Att de kan förvaras i rumstemperatur beror på den hermetiskt förslutna förpackningen. Vanliga konserver är ju inte heller kylvara. Öppnad förpsckning måste förvaras kallt Det mesta i den vägen brukar väl vara kylt? Surströmming och annan sill liksom kaviar hittar man alla fall i kyldisken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Det mesta i den vägen brukar väl vara kylt? Surströmming och annan sill liksom kaviar hittar man alla fall i kyldisken. Jo det finns ju kylkonserver, som sill, men tonfisk och makrill behöver inte vara kylt. Troligen har väl det att göra med hur det är tillverkat på nåt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Kylkonserver är ofta just konserverade, dvs man har tillsatt någon som fördröjer nedbrytning och bakterietillväxt, ofta salt och socker. Surströming är fermenterad, likaså surkål och skall hållas kalla. http://sv.wikipedia.org/wiki/Konservering Helkonserver är steriliserade, dvs uppvärmda i hög temperatur under kort tid. "Konservburk är en hermetiskt tillsluten plåtburk som främst används vid konservering och förvaring av diverselivsmedel. Om konservburken har tillslutits och också steriliserats kallas det "helkonserv", om produkten förvaras i hermetiskt tillsluten burk som inte steriliserats kallas det "halvkonserv". http://sv.wikipedia.org/wiki/Konservburk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Köpte lite olika ostar till nyårsafton och en var en burk, inte tub men samma kavlis räkost. Eftersom kolhydratshalten låg för mig acceptabelt nivå så åt jag upp den efter nyår med mitt lchfbröd men det som jag när jag läst detta tråd fått mest fundera på är varför den kallas räkost. Har för mig det var 8% räkor enligt innehållsförteckningen men inte sjutton hittade jag många bitar av... väldigt saltig var den dock. Baconosten har jag testat och den är goare... "Varning: räkosten kan innehålla spår av räkor." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 En mjukost på tub, som jag verkligen gillar, och tar till när jag är sugen på något väldigt "lättåtkomligt", med fördel på fröknäcke är: Fjällbrynt ädelost, trots smältsalter och arom. 24% fett. Jättegod, tycker jag, som inte alla gånger tål "riktigt" möglig ost http://www.mathem.se/varor/tubost/adelost-tub-175g-fjallbrynt Sen, om det är "riktig" LCHF, struntar jag ibland i, det är nästan inga kohydrater och jag kan äta det utan att magen brakar, det räcker för mig vid vissa tilfällen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batcow Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Köpte hem och provade baconosten idag, fett god på en skiva gräddost Nästa gång ska jag testa ädelosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Hur äter man räkost och annan mjukost om man inte äter mackor? På ägghalvor borde fungera? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Hur äter man räkost och annan mjukost om man inte äter mackor? Man kan ju baka LCHF-bröd eller -knäcke... eller äta direkt ur tuben 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Bakar lchfbröd sådär ungefär engång per månad..då blir det olika pålägg men min favorit egentligen är att använda isbergssallad.. de kupade bladen kan man fylla på med vad man vill, knyta ihop och joo...mumsa i sig. Mjukost blir det inte så ofta för mig för älskar mer på den hårda varianten men däremot hemgjort majonäs med ost, skinka eller ägg.. kan också med fördelen göras som hamburgare ..mjukost kan man ju ätas med ostskiva, gurka eller även en morotsstav om man vill ha lite c vitamin samma gång... tygla inte fantasin så går det ju med allt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Mjukost äter man som vilken gegga/röra som helst.. tex någon salamiskiva med mjukost på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts