kareng

Läkarlarm: Sockret är lika farligt som tobak

Recommended Posts

Roligt att de börjar vakna i just i England av alla europeiska länder ;) ..en kanske mest strendskapande land efter usa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att de börjar vakna i just i England av alla europeiska länder ;) ..en kanske mest strendskapande land efter usa...

Tyvärr är det lång väg kvar i detta Europas fetaste land, men någonstans ska det väl starta. Önskar man kunde bli mindre fettfobiskt också.   :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag sett olika bantningsprogram och tvkockar från just England så har ni säkert värre fettfobi där än i Sverige men är det lika bland vanlig fotfolk vet jag inte.. tyvärr är det ju så att vissa länder blint följer modell usa i många saker och kost är en av dem..man vaknar till när det är för sent men bättre det än aldrig. Tyvärr känns det ju ofta som en kamp mot väderkvarnar men vad ska man göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det märkliga är väl att läkarna inte slagit larm för många år sedan. Att socker ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes har ju varit känt sedan åtminstone början av 80-talet om det inte var ännu tidigare.

Sedan dess har ju godiskonsumtionen formligen exploderat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det märkliga är väl att läkarna inte slagit larm för många år sedan. Att socker ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes har ju varit känt sedan åtminstone början av 80-talet om det inte var ännu tidigare.

Se sista avsnittet i serien "Maten som gör dig fet" http://urplay.se/Produkter/177343-Maten-som-gor-dig-fet-Forforda-konsumenter - så förstår du varför inte läkarna varnar för socker!

Programmet har en väldig skräck för mättat fett, fett generellt och tror att allt hänger på kalorier, men hur lobby-verksamhet fungerar har det kläm på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag sett olika bantningsprogram och tvkockar från just England så har ni säkert värre fettfobi där än i Sverige men är det lika bland vanlig fotfolk vet jag inte.. tyvärr är det ju så att vissa länder blint följer modell usa i många saker och kost är en av dem..man vaknar till när det är för sent men bättre det än aldrig. Tyvärr känns det ju ofta som en kamp mot väderkvarnar men vad ska man göra...

Balnd fotfolket är nog kunskapen om nutriotion och kost på en lägre nivå än hemma i Sverige, liksom kunskapen om low carbing, dessutom är nog brödberoendet här ganska skrämmande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min farfar fick diabetes på sent 40 tal han ordinerades fettkött smör och vitkål.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min farfar fick diabetes på sent 40 tal han ordinerades fettkött smör och vitkål.

Hur gick det för honom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det för honom?

Han blev 86 år men när den nya diabetesvården började han fick han kallbrand i foten med amputation som följd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamie Oliver, som bekant från England sågade ju socker för några år sedan i en TED-talks föreläsning (http://www.youtube.com/watch?v=jIwrV5e6fMY). Men han är ju tyvärr ganska fettskrämd, åtminstone var han det tidigare (?). Man kan ju hoppas storheter som Gorgon med flera också hakar på antisockertrenden. Han är ju intresserad av hälsa iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom hälsorörelsen har man framhållit att socker är skadligt för hälsan åtminstone sedan 70-talet och kanske betydligt tidigare. Vad är det som gör att godiskonsumtionen snarare ökat och att man fortfarande serverar söta drycker på sjukhusen?

Inte har man hört så mycket från etablissemanget under åren heller så jag har nog inte heller riktigt förstått hur rätt dom hade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg