Jump to content

Tips?

LizetteS

Recommended Posts

Hejsansvejsan!

jag är en nyfiken tjej på 20 år som är sugen  på ett bättre liv, en ny utmaning med LCHF i mitt liv.. 

kände att jag behövde det nu efter många år av tröstätande av godis.. 

mitt mål är att få må bra, precis som alla vill. 
jag vill gå ner minst 10 kg. (det får ta sin tid) bara jag mår bra i kropp och själ. 

har hört en massa bra om LCHF.. vad man ska äta och inte äta. 

jag har faktiskt bunkrat upp mig med en massa saker. såsom: 

• Ägg, fisk, kött, kyckling, färs
  • sallad, blomkol, brocoli, grön paprika, tomat, gurka, fetaost, creme fraiche
  • grädde, kokosfett, smör, rysk yoghurt , beasås, majonäs, ost
  • bär 

kaffe dricker jag inte, likaså nötter äter jag inte. 

så tänkte höra med er hur ni brukar äta med dessa ingredienser? 

vad har ni för upplägg och recept? skulle varit tacksam med lite tips så man får någon 

syn på hur man kan äta :) 

tack för att ni läste :) 

• Like 3

Mosa 2-3 ägg med lite riktigt smör och krydda efter smak tex: gräslök och kaffe eller Te till frukost, eventuellt Magic Bullet -Te.

Stek kyckling med lte timjan och peppar servera med bea och smörfrästa grönsakertill lunch,

Glöm inte att salta när du lagar mat från grunden.

Lax är supermat riv lite ekologisk fiskbuljong över laxen häll på en skvätt grädde och ställ in i ugn 15 min på 200 gr. Servera med smörstekt grön sparris och en klick creme fraiche kryddat med riven pepparrot .

Tänk på att inte änvända kokosfettet i silverpaket då det inte är äkta kokosfett mer som en kemisörja i fint fodral. Äkta kokosfett hittar du aldrig i kyldisk.

• Like 2

Det finns flera fantastiska bloggar med fina LCHF-recept. T ex 56kilo och Birgitta Höglunds blogg. Vi har ocså Marianns mat & bak. Titta på Kostdoktorns sida om bloggnytt och googla på huvudingrediens+LCHF.

Vi är också många här som byter favoritrecept med varandra, så gör en sökning på t ex recept och se vad som dyker upp. Jag har själv bidragit med squash, rödbetor och kålrabbi t ex. Dessutom rekommenderar jag starkt pulled porc.

Jag gillar ditt urval av ingredienser. Det märks att du läst på. Har du då rensat bort det som inte hör till kosten som brukar finnas i ett blandkostkök kommer detta att gå som en dans.

• Like 1

Tack så mycket. Man gör ju allt för att må bra! :) 

tänkte höra med er vart ni hittar kokosfett? den i kylen var ju inget att rekommendera. I hyllorna har jag bara än så länge hittat kokosmjölk. och hur är det med grillkrydda? hittade en här hemma som inte innehöll socker, men man vet ju aldrig. det är så gott att marinera kycklingen med det, tycker jag! :)

jobbar ni? hur gör ni isf med maten då? man ska ju äta när man blir hungrig, men om man inte är hungrig på rasten men blir det en timme efter. hur gör ni då? väntar på att det blir dags för rast igen? endel jobb får man ju inte smita iväg för att äta, tänkte jag :) 

tack än en gång för era fantastiska svar! :) 

I min butik står kokosfettet på en hylla med ekologiska produkter, de är en mindre butik så de har bara Biofoods utan smak. Vill jag ha nån annan så går jag till hälsokosten.

Kryddblandningar använder jag ofta, köper märket Utrekram, de är bara kryddor inga konstigheter. Gott att göra kryddsmör på om man som jag har svårt att komma på egna kryddning av smöret.

På jobbet äter jag min lunchlåda med kollegerna, jag är oftast hungrig då för jag äter inte frukost, men inte alltid. Men för mig är det sociala som lunchen ger lika viktigt som maten jag äter till lunch.

• Like 1

Köper mitt från  bodystore - online *
å diverse annat - till bra priser -
på små orter kan de vara svårt komma över * bra produkter *
Lycka till med din nya * Livsstil * :)
och ge de minst 3-5 veckor innan du kommer må Bäst !

Vet inte var du bor men jag brukar hitta kung markattas ekologiska kokosfett vid oljorna i mina lokala ica och coop butiker.  

jag bor på lilla Gotland och närmaste affären som ligger 3 min ifrån mig är en ica supermarket. Kunde inte hitta kokosfett men kokosolja hittade jag :) när jag ska in mot staden så ska jag leta reda på kokosfett, ica maxi borde ha det tycker jag :)

jag bor på lilla Gotland och närmaste affären som ligger 3 min ifrån mig är en ica supermarket. Kunde inte hitta kokosfett men kokosolja hittade jag :) när jag ska in mot staden så ska jag leta reda på kokosfett, ica maxi borde ha det tycker jag :)

Hm, heter inte kung markattas kokosolja? Det är i alla fall samma sak. Måste kila och se vad det står på min burk. 

EDIT: Yes, kokosolja heter den och det är den du vill ha ;) 

Hm, heter inte kung markattas kokosolja? Det är i alla fall samma sak. Måste kila och se vad det står på min burk. 

EDIT: Yes, kokosolja heter den och det är den du vill ha ;)

kollade också nu och det är kung markattas kokosolja som jag har! :)

okej då vet jag att kokosolja och kokosfett är samma! tack så mycket :)

ojojoj.... har hållit på att lära mig att äta ägg i all slags former nu, kokt ägg, stekt ägg, omelett.. ja allt! 

är inte direkt ett stort fan av ägg.. har hållit på en vecka. och idag när jag vaknade kände jag bara illamående, jag vägrar

då äta det till frukost. jag känner att jag behöver lite variation på frukost. stekt ägg funkar ännu bra. men känner ändå att 

jag vill ha lite variation. har ni några andra tips än bara ägg på morgonen som mättar lika mycket och är lika bra? :)

ha en trevlig kväll! :)

ja får pröva mig fram. vill bara slippa de där illamåendet av ägg.. som dock gör att jag inte vill äta någonting alls om dagarna :( 

vet inte varför jag blir illamående av det när jag typ i stort sätt äter kyckling varje dag som jag tycker så mycket om :) 

antar väl att det är baraför jag inte är sånt stort fan av ägg :P 

ja får pröva mig fram. vill bara slippa de där illamåendet av ägg.. som dock gör att jag inte vill äta någonting alls om dagarna :(

vet inte varför jag blir illamående av det när jag typ i stort sätt äter kyckling varje dag som jag tycker så mycket om :)

antar väl att det är baraför jag inte är sånt stort fan av ägg :P

Jag tror du redan känner av mättnaden av allt fett!

Det går över!

Du vet.. ägg, 60E%fett!

Prova äggmjölk med smaksättning eller LCHF-gröt med smaksättning. Då får du äggen och därmed mättnaden utan att det smakar ägg.

Sen, om du tål mejerier och ost kan du ju välja sånt. Det är inget direkt heligt med ägg, bara att det näringsmässigt är det bästa.

Rysk youghurt, gärna spetsad med lite grädde, några hasselnötter eller blåbär, lite kokosflingor och lite vaniljpulvergår ju ha till frukost. Innehåller mer kolhydrater än ägg, men det beror på hur känslig du är och vilket mål du har.

Tjocka ostskivor med bregott på (utan macka) är en bra snabbfrukost

Salladsblad som bröd med valfritt pålägg.. själv åt jag 2 sånna just till min sena morgonkaffe med smörskiva hyvlad med osthyvel , tjockt lager med ost och lite skivad gurka och paprika ... bra variation till ägg för visst är det som du skriver att man tröttnar på det ibland.

Av 2 ägg och en matsked fiberhusk, en skvätt med grädde kan du steka en hyfsad pannkaka. Tål du mjölkprodukter så vispad grädde till med lite hallon etc.. är gott också som variation.. psst.man dör inte av ett par jordgubbar heller när det är säsong..

• Like 2

Tack så mycket. Man gör ju allt för att må bra! :)

tänkte höra med er vart ni hittar kokosfett? den i kylen var ju inget att rekommendera. I hyllorna har jag bara än så länge hittat kokosmjölk. och hur är det med grillkrydda? hittade en här hemma som inte innehöll socker, men man vet ju aldrig. det är så gott att marinera kycklingen med det, tycker jag! :)

jobbar ni? hur gör ni isf med maten då? man ska ju äta när man blir hungrig, men om man inte är hungrig på rasten men blir det en timme efter. hur gör ni då? väntar på att det blir dags för rast igen? endel jobb får man ju inte smita iväg för att äta, tänkte jag :)

tack än en gång för era fantastiska svar! :)

Hej! Jag köpte mitt kokosfett på apotea.se och då cocosa. Har inte provat något annat ännu men tyckte att det var jättemumsigt med smak att ha i teet. Den utan smak smakade ingenting men fungerade jättebra att steka i. Det är inte billigare på apotea.se men det är fraktfritt därifrån och du har normalt varorna 1-2 arbetsdagar efter beställning! Beställer alltid mina apoteksvaror därifrån då det är mycket billigare! Meddela gärna om du har något kokosfett du tycker är väldigt gott! Öppen för förslag då cocosa är lite dyrt! 

Rester från gårdagens middag är ytterligare en variant!

Just det!

Det är så lätt att vara fast i den mentala låsningen att frukost måste vara en särskild typ av mat. Så är det ju inte. Det är bara gammalt trams vi fått itutat oss.

Man kan  lika gärna äta entrecote med bea till frukost och bacon med ägg till middag.

• Like 1

Tuggummi finns ju sockerfria om behovet skulle uppstå?

Men om man säger som så.. det är ju ingen mat hur som helst.. själv snusar jag.. inte heller det nyttigaste man kan göra!

Förmodligen betydligt sämre för hälsan än enstaka tuggummin.. med eller utan socker!

Tack för era superbra tips! :)

tänkte höra med er om tuggummi är bra? eller är det inget att rekommendera? :)

ha en toppen dag! 

Tål du det är det väl inga problem om du inte tuggar jämt. Jag undviker sötningsmedel också för jag får sånt hemskt sug, och i synnerhet ihop med tuggummi som sätter igång magsyraproduktionen eftersom magen förväntar sej att det kommer nåt när jag tuggar