Jump to content

[Tips] Favoritglass att älska

Gaia

Recommended Posts

Jag har ett superlätt recept p glass som är ok att äta. Vispa grädde och blanda i osockrade blåbär och hallon. Ställ in i kylen en stund och njut sedan. Lätt att sockra lite till resten av familjen om det behövs. Gött!!

Om det är panik kan man ta frusna bär och mixa med grädde! Klart på direkten! =)

• Like 5

• 1 month later...

Har just köpt en italiensk glassmaskin och ska försöka göra god glass utan några som helst söta smaker. Kung Markattas cocosmjölk har en fetthalt på 17% som väl är närmast idealisk för glass (Jag har läst att vispgrädde är för fet och nästan blir till smör eftersom maskinen gör över 80 varv per minut), likaså Lindahls Rysk Yoghurt. Det ska bli spännande att se hur 100%-ig choklad, kaffe, kardemumma, kanel mm går att använda. Likaså hur vaniljstång kommer att smaka utan socker.

Några receptförslag?

• Like 2

Har just köpt en italiensk glassmaskin och ska försöka göra god glass utan några som helst söta smaker. Kung Markattas cocosmjölk har en fetthalt på 17% som väl är närmast idealisk för glass (Jag har läst att vispgrädde är för fet och nästan blir till smör eftersom maskinen gör över 80 varv per minut), likaså Lindahls Rysk Yoghurt. Det ska bli spännande att se hur 100%-ig choklad, kaffe, kardemumma, kanel mm går att använda. Likaså hur vaniljstång kommer att smaka utan socker.

Några receptförslag?

Hundraprocentig choklad? Hmm Nåja, med ordentlig tillvänjning funkar det kanske.  Min hustru är kosmetolog och utbildare inom området och vi har alltid en massa burkar 100 % kakao hemma för chokladmassage. Den luktar choklad, men smakar i sig själv inte alls lockande. Den kräver i min mening sötning för att bli uthärdlig. Men det är möjligt att det går att åstadkomma något läckert med hjälp av nyttigare sötning än vad man kan köpa färdigt. Men det ville du ju inte ha.

Inuiterna gjorde tydligen glass oxå, när de fick tag i tranbär!

Här kommer receptet;

Smält sälspäck och rör i tranbären.. låt stelna under omrörning så att det blir luftigt!

Mums.. blir säkert nästa storsäljare? :wacko:

• Like 3

Smarkebo: De senaste två-tre åren har jag avnjutit in 100%-ig chokladkaka, Vannucci, var fjortonde dag i genomsnitt. Smakar gudomligt med bitar som får smälta i munnen varvat med ibland en Bordeaux, ibland en espresso. Inte bara chokladen, utan även vinet och kaffet når därigenom nya höjder.

• Like 2

Smarkebo: De senaste två-tre åren har jag avnjutit in 100%-ig chokladkaka, Vannucci, var fjortonde dag i genomsnitt. Smakar gudomligt med bitar som får smälta i munnen varvat med ibland en Bordeaux, ibland en espresso. Inte bara chokladen, utan även vinet och kaffet når därigenom nya höjder.

var köper du Vannucci?

Är aningen trött på mbc kaffe för att få i mig den nyttiga cocosoljan, har någon nåt gott recept på nån shake. Är den för kall stelnar ju oljan tänker jag...vill gärna få i mig lite nyponpulver och gurkmeja samtidigt+ att det är god smak.....mission impossible? :huh:

Hundraprocentig choklad? Hmm Nåja, med ordentlig tillvänjning funkar det kanske.  Min hustru är kosmetolog och utbildare inom området och vi har alltid en massa burkar 100 % kakao hemma för chokladmassage. Den luktar choklad, men smakar i sig själv inte alls lockande. Den kräver i min mening sötning för att bli uthärdlig. Men det är möjligt att det går att åstadkomma något läckert med hjälp av nyttigare sötning än vad man kan köpa färdigt. Men det ville du ju inte ha.

Jag har inte smakat 100 %-ig choklad, men hört att den kanske är lite väl bitter. Däremot tycker jag Lindt's 90 %-iga är god. Tyvärr hittar jag inte den i mina vardagsaffärer.

Ja, ha, ha, det är ju tur för familjefriden, att du inte får en massa crawings på hustruns chokladmassagechoklad :-)

Camelm: Hur skulle 100% choklad kunna innehålla socker? Kanske en kokosnöt som driver webbutiken?

Anna-Lena: Det tar kortare tid än jag trodde att ställa om smaklökarna och uppskatta 100&-ig choklad. Börja med pyttesmå bitar. Testa gärna med rödvin eller espresso till. Jag provade en 90%-ig choklad för ett tag sedan och den smakade äckligt sött.

• Like 1