harestorp Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Hej på er! Tack och lov att jag hittade denna sidan! Har nu varit LCHF:are sedan 13 veckor tillbaka och mår bättre än på väldigt många år. Blev i en hälsoundersökning i slutet av septeber konstaterad följande: Fasteblodsocker : 10,4 Blodtryck: 150/100 Vikt 109 kg midjemått 123 cm. Kom i november till min lokala vårdcentral och då konstaterades att jag var diabetiker: Fasteblodsocker : 7,8 Blodtryck: 140/90 Hba1c: 56 Blev då satt på Meformin början 1 tablett som ökades till 2 st (500 mg) efter ca 2 veckor. Läkaren gav mig 6 mån att "fortsätta på mitt sätt" dvs LCHF och varnade för blodtrycks- och koleserolsänkande längre fram. Ny undersökning 2014-01-03: (dagligt intag 2 tabletter av Metformin 500 mg sedan 2013-12-21) Fasteblodsocker 7,7 Hba1c: 40!!!! Blodtryck 138/90 Vikt nu 101 kg midjemått 112 cm. På väg åt rätt håll alltså som väntat. Vad jag blev lite fundersam över var att jag blev uppringd i veckan av min sköterska att ÖKA intaget av Metformin till 3 tabletter dagligen (á 500 mg). Jag ifrågasatte då det och bad om motivering. Svaret jag fick kände jag mig inte nöjd med: " Full effekt nås inte förrän mellan 2 - 3 gram per dag, beroende på hur mycket magen orkar med!" "Detta behöver du för att undvika eventuella framtida hjärt- kärlsjukdomar"!!! Lät som högläsning ur nån lärbok..... Som de allra flesta av oss åtminstone i dessa kretsar strävar jag efter att ta så lite läkemedel som nånsin möjligt. Kan nån läkekunning därute förklara detta för mig? Varför föreslår man ÖKNING av medicin när HBA 1c redan gått ner markant?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Läkemedel i framtida besvär... alltid undrat om de inom vården som använder den argumenten läse på nån sorts glaskula hemma eller är allmänt synska.. Jag kan ju såklart inte ge dig några medicinska råd för är ingen läkare men kan ju såklart berätta av erfarenhet att jag lämnade både insulinsprutorna och just alla de framtida mediciner som var skrivet till mig en längre tid..ca. 8-9år. Idag har jag ätit lchf snart 5 år varav 4 o halvt år utan några som helst mediciner. Metformin är en snäll medicin och många tar det även fast de inte äter kolhydrater för det påverkar på din fastesocker positivt, mängden 3 tabletter är dock nytt för mig. Tog aldrig mer än 2 och har inte hört den teorin förr men kanske någon annan vet mer. Annars lycka till med lchf, du kommer säkert hitta rätt bara med kosten till tids nog 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag är heller ingen läkare.. så jag kan kosta på mig att spekulera lite.. mest om hur de tänker där på din mottagning! De antar nog att den positiva förändringen är på grund av metforminet.. och vill skynda på processen en aning? Sen så.. metformin minskar som regel kroppens egen glukosproduktion och frigörandet av glukos ur glykogenlager. De vanligaste biverkningarna av metformin är magbesvär, de sällsynta men allvarliga är laktatacidos.. men det skall man tydligen ha speciella gener för att få? Hittade förklaringen i Fass! "- Vanlig startdos är 1 tablett 2 till 3 gånger dagligen antingen i samband med eller efter måltid. - Efter 10 till 15 dagar bör dosen justeras baserad på mätning av blodsocker. En långsam ökning av dosen kan ge förbättrad gastrointestinal tolerans. - Rekommenderad maximal dos av metformin är 3 g dagligen." http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=kjt4noAG0wtHCQvgDWxket6e3tfiQ8hpHw97oxXri7Id7eAeUHfT!1251492550?0&userType=0&nplId=19960927000041 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Med tanke på hur många med pre-diabetes eller diabetes typ 2 som blivit hjälpta av att reducera kolhydraterna, så vill man ju tro att det är framför allt det som hjälpt även dig till de bättre värdena. Hba1c är ju utmärkt och vikt/magomfång går på rätt håll. En pilla mer eller mindre är nog inte det som flyttar det hela, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Idag lämnade jag Urinprov på fastande mage på VC, och där fanns inget spår av socker. Nu min fråga: Innebär det att jag inte har Diabetes då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Idag lämnade jag Urinprov på fastande mage på VC, och där fanns inget spår av socker. Nu min fråga: Innebär det att jag inte har Diabetes då? Nja, så enkelt är det tyvärr inte, man kan ha ganska högt blodsocker innan njurarna börjar "läcka" ut socker Som en riktlinje brukar man säga att blodsockret ska vara över 10 mmol/l innan det syns i urinen, men det kan vara individuellt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Nja, så enkelt är det tyvärr inte, man kan ha ganska högt blodsocker innan njurarna börjar "läcka" ut socker Som en riktlinje brukar man säga att blodsockret ska vara över 10 mmol/l innan det syns i urinen, men det kan vara individuellt. Tänkte att det försvunnit helt nu när jag ätit LCHF i 2 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts