helena.e Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Julen är frossans tid. Tiden då mat, godis och drycker finns överallt i ett överflöd. Under julen var jag hemma hos min mamma på besök och en kväll låg jag sömnlös. Fan vad tjock jag har blivit. Jag insåg att när jag tittade mig själv i spegeln så undrade jag varför inte jag kunde få vara smal som alla andra? Varför kunde inte jag ha fötts med min sambos matsmältning som kan äta precis vad som helst utan att lägga på sig ett gram? Jag hade hört om LCHF och min mamma hade, med goda resultat, provat en ganska liberal variant av LCHF och jag bestämde mig för att undersöka fenomenet. Jag började googla och hittade både det ena och det andra. Äta tills du är mätt, äta gott, få bort ditt sötsug, få en bestående hunger och samtidigt gå ner i vikt. Jag har många gånger bantat på olika sätt. Jag har räknat kalorier, jag har idiottränat och jag har ätit piller. Ingenting har fungerat då jag inte gillar att gå hungrig, tycker jättemycket om god mat och egentligen inte tycker om att träna särskilt mycket. Det kan ju vara roligt någon gång ibland men så fort träningen blir ett måste så är det någonting i min hjärna som säger stopp! Det "Stoppet" kan jag ignorera i sex månader till ett år ungefär, sedan så går det inte längre. Det är för mig ingen hållbar situation då jag vill gå ner för evigt, inte bara i ett år. Detsamma gäller det eviga kaloriräknandet som jag tror att många människor känner igen sig i. Du räknar desperat varenda kalori du stoppar i dig och går sakta men säkert ner lite i vikt samtidigt som du drömmer dig bort om att du inte kan äta. Du tittar avundsjukt på kompisarnas chipsskålar, pizzor och goda tallrikar på fredagarna och du önskar att du också hade kunnat få luta dig tillbaka och känna att du var mätt efter en måltid. Du står dock ut, för alla vet ju att det är jobbigt att gå ner i vikt. Sedan kommer den dagen som du tröttnar. Du tröttnar på att aldrig få unna dig, du tröttnar på att alltid vara hungrig, och börjar äta igen. Äta som normalt folk och går upp allt du har kämpat för att gå ner. Nej, dessa grejer är ingenting för mig så jag bestämde mig för att starta LCHF. Nyår. Nyår var en bra tidpunkt och startpunkt. Från och med den 1 Januari 2014 så var det slut på kolhydrater för min del. Böcker och kokosfett beställdes hem och recept skrevs upp i en liten skrivbok. Jag var redo. Idag är det den 9 Januari, 9 dagar efter min start. Jag mår helt fantastiskt! Jag har redan förlorat 2 och ett halvt kg ifrån min fläskiga 160 cm långa kropp och då var det nog 4 dagar sedan jag sist vägde mig. Men framför allt så mår jag bättre! Jag känner mig piggare i kroppen, inte lika svullen och kläderna sitter inte som ett korvskinn. Jag har ställt upp mål och känner mig allmänt påläst och taggad. Jag är redo att bli smal, på riktigt! Jag började också i samband med min start att skriva lite om hur det gick vilket tillslut slutade i en blogg. Bloggen finns på http://helena.blogg.se/ om någon är intresserad, och är egentligen inte till för någon att läsa, men eftersom jag har fått så mycket hjälp och så mycket inspiration ifrån andras bloggar så tänkte jag att någon kanske är intresserad av min. Kanske kan jag hjälpa till att inspirera någon eller bara vara god kvällsunderhållning, vad vet jag! Jag vill i alla fall höra era berättelser, vad ni kämpar med och hur det går/har gått för er. Kanske kan vi hjälpa varandra genom en värld där kolhydrater dominerar och någonting annat är avvikande. Att göra om sig själv till någonting onormalt trots människors förförståelse om livsstilen LCHF. Tack för mig! Hoppas ni mår bra! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jättekul att du kommit hit. Och när du halkar till lite eller sockertrollet intalar dej att det är riktigt synd om dej, ja, då finns vi här på forumet som också varit med om det och kan hjälpa dej upp på banan igen. Du hittar massor med fantastiska framgångshistorier, sisu och j*r anamma och peppning vid tröstlös uppgivenhet här. Och du kan själv dela med dej av dina erfarenheter och klokskap efter ett tag. Jag tror det är en bra grej att börja blogga framför allt för din egen skull. Att formulera sina tankar gör dem alltid klarare. Många uppnår också bättre resultat genom att notera sina intag, offentligt eller privat. Jag fnissade när du berättade om din sambo. Jag har alltid upplevt mej själv som rultig och var grymt avundsjuk på en jobbarkompis jag hade som var smal som en sticka trots att hon åt säkert 3 gånger mer än jag... Och sannerligen inte bara nyttigheter. Vi träffades åter när vi inte sett varann på typ 15 år... Jag var fortfarande rultig, men hennes mage var inte klädsam... Det finns en risk att åldern kommer ikapp även fantastiska fysionomier till slut om man inte tänker på hälsan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Jättekul att du kommit hit. Och när du halkar till lite eller sockertrollet intalar dej att det är riktigt synd om dej, ja, då finns vi här på forumet som också varit med om det och kan hjälpa dej upp på banan igen. Du hittar massor med fantastiska framgångshistorier, sisu och j*r anamma och peppning vid tröstlös uppgivenhet här. Och du kan själv dela med dej av dina erfarenheter och klokskap efter ett tag. Jag tror det är en bra grej att börja blogga framför allt för din egen skull. Att formulera sina tankar gör dem alltid klarare. Många uppnår också bättre resultat genom att notera sina intag, offentligt eller privat. Jag fnissade när du berättade om din sambo. Jag har alltid upplevt mej själv som rultig och var grymt avundsjuk på en jobbarkompis jag hade som var smal som en sticka trots att hon åt säkert 3 gånger mer än jag... Och sannerligen inte bara nyttigheter. Vi träffades åter när vi inte sett varann på typ 15 år... Jag var fortfarande rultig, men hennes mage var inte klädsam... Det finns en risk att åldern kommer ikapp även fantastiska fysionomier till slut om man inte tänker på hälsan. Tack! Jag hoppas verkligen att jag har kommit rätt! Jag tror för övrigt att alla har den där smala kompisen som man i hemlighet skulle vilja få smaka på hur det känns att inte kunna titta på en chokladkaka utan att svälla! Härligt boost att få träffa sin gamla kollega och inse att alla måste ta hand om sin hälsa! Jag ska hälsa min sambo detta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag har tittat in lite på din blogg. Du är duktig på att skriva och rolig att läsa. Jag hoppas fler av de nya här hittar dit också för jag tycker du har många bra nybörjartips Jag har lagt upp dej som bokmärke så jag ska hitta tillbaka när jag har tid över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Jag har tittat in lite på din blogg. Du är duktig på att skriva och rolig att läsa. Jag hoppas fler av de nya här hittar dit också för jag tycker du har många bra nybörjartips Jag har lagt upp dej som bokmärke så jag ska hitta tillbaka när jag har tid över. Tack så mycket ! Tar gärna emot tips ifrån er som har varit med i gamet lite längre och som har gått igenom samma sak som jag går igenom nu! Jag hoppas inte att "nybörjarturen" och den enorma positiva energin man känner nu i början lägger sig ännu på ett tag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts