Fanny

LCHF=Hungrig?

Recommended Posts

Jag har ganska nyligen startat med LCHF för jag skulle vilja gå ner några kilon. Läser böcker och diverse bloggar om LCHF för att lära mig mer.

Dock har jag blivit mycket fundersam. Vissa säger att man ska äta tills man är mätt och det är ok att äta mejeriprodukter och andra LCHF-förespråkare säger att man inte ska göra detta om man vill gå ner i vikt.

En del bloggerskor som skriver att ”jag äter 1 avokado och 1-2 ägg till frukost och det står jag mig på tills middagen på kvällen. Man behöver inte äta mer än två mål mat om dagen. Och undvik mejeriprodukter om du vill gå ner i vikt”.

WTF!!! Är detta LCHF? Svältkur kallar jag det. Klart att man går ner i vikt då…Funkar kanske om man sitter hemma hela dagarna och bloggar men banne mig inte om man har ett heltidsjobb.

Utan mejeriprodukter tycker inte jag att jag blir ordentligt mätt.  Ni som undviker mejeriprodukter, vad lagar ni för mat?Känns som att det blir ganska enformigt om man ska undvika det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

 

Faktum är att allas kroppar beter sig lite olika, och det finns faktiskt en hel del som mår bra av att utesluta mejerier, andra måste pga att de ej tål det. Och vissa bryter sin platå genom att skippa grädden. Själv vräker jag i mig ost och grädde :) Man anpassar sin kosthållning till de som funkar eller som man trivs bäst med helt enkelt (sedan ska man ju som bekant inte tro på allt som skrivs i färgglada, glansiga tidningar). Läs lite om paleo-rörelsen så har du fler anledningar till att man ej äter mejerier. Sen angående din kommentar med svältkost och att man äter för lite för att stå sig. För mig och jag gissar många andra så innebär LCHF att man efter en period kan sänka sitt matintag rejält. Man blir mät på mindre, dvs kroppen börjar använda lite av sina reserver (= kroppsfettet) som energi. Och om man sitter och bloggar gör man ju faktiskt inte av med så mkt energi, eller hur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart stt du ska äta fullfeta mejeriprodukter om du tål dem. Det gör de flesta av oss.

Men sen, om man hamnat på en längvarig platå i viktminskningen, kan mejerifritt en period göra att man ramlar neråt igen. Många märker efter en sån period att de kanske inte tål alla sorter av mejerier längre. Det är därför det är så mycket fokus på det ibland.

 

Sen är det ju så att alla som bloggar verkligen inte har hälsa i fokus heller, utan missbrukar LCHF som vilken jojobantningsdiet som helst. Liksom att man verkligen inte heller ska gå på allt som finns i kvällstidningsbilagorna.

 

"riktig" LCHF går ut på att äta nyttig och bra mat, helst lagad från grunden, av råvaror som ger kroppen de bästa förutsättningarna för att vara frisk och må bra. Vitsen är att man inte ska behöva gå hungrig eftersom man äter tillräcligt av rätt sorts mat som kroppen behöver. Sen, om man behöver gå ner i vikt, kan det vara bra att lära sej skillnad mellan hunger och sug. Det förstnämnda tillfredsställer man, medan suget mår man inte dåligt av att undertrycka. Många av oss som misshandlat kroppen i många år vet inte riktigt hur hunger känns och funkar.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med LCHF äter man när man är hungrig och äter inte mer när man är mätt och man ser till att inte snåla med fett. För de flesta funkar detta nog bra. En del klarar sig då på att bara äta två gånger om dagen, en del tom bara en, medan andra äter tre gånger.

 

Vad gäller mejerier verkar en del ha svårt att gå ned i vikt de äter för mycket av dessa, medan andra (som jag) inte alls har det problemet. So nybörjare kan du säkert börja med mejerier, skulle du inte ha gått ned i vikt efter någon månad eller så kan du börja fundera på vissa justeringar, där minskning av mejerier skulle kunna vara en sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har anpassat matmängderna till att äta två gånger om dagen. Jag äter morgon- och kvällsmat och det fungerar perfekt för mig. Mitt mål med ätandet på det sättet är att slippa bli hungrig, ty jag avskyr den känslan som pesten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 månader LCHF tappat 16 kg . Har ätit mycket feta mejerier, kött och kyckling.

Jag har hållit mig till 2 ggr måltid om dagen.

Det e först nu jag får problem när jag äter, då märker jag efter en halvtimme att jag e hungrig igen.

Jag äter ju precis som förr, va d är det som händer :(((((

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 månader LCHF tappat 16 kg . Har ätit mycket feta mejerier, kött och kyckling.

Jag har hållit mig till 2 ggr måltid om dagen.

Det e först nu jag får problem när jag äter, då märker jag efter en halvtimme att jag e hungrig igen.

Jag äter ju precis som förr, va d är det som händer :(((((

Grattis till ett fantastiskt resultat hittills.

Kroppen tycker inte att du har lika mycket att ta av längre så den signalerar hunger eftersom den tycker du ska fylla på. Det är ju inte riktigt säkert att knoppen och kroppen tycker att din idealvikt är precis samma. 

Rör du dej mer nu, så blir du ju hungrigare också

Är du säker på att det är hunger och inte sug tycker jag du ska öka lite med bra mat och sen kanske ta de sista kilona med periodisk fasta i stället. Eller prova mejerifritt ett tag (smör är OK). Mejerier innehåller ju förhållandevis mycket kh och de kanske triggar suget mer nu när du tappat så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är så har jag inte haft så mycket sug efter varken mat eller godis.

Det är inte sug, det e hunger för det kurrar som attan i magen.

Funderar på att träna bort de sista 10 kilorna :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt är det att säga att man ska äta tills man blir mätt - för vissa (jag själv inkluderad) blir inte mätt under tiden jag äter utan mättnaden kommer 30 - 60 minuter senare. Då har man lätt att överäta. Där gäller det att stoppa när man tror att man fått i sig lagom mycket. Vissa använder handflatan och andra använder andra rimlighetsmått.

 

Om du inte vill använda mejerier som fettkälla får du använda andra fettkällor istället - det är inte meningen att du ska gå hungrig. Andra fettkällor kan vara: smör (många inom LCHF som inte äter mejeri äter ändå smör som inte innehåller mjölksocker), olivolja, rapsolja, majonäs, avokado, kokosfett, kokosgrädde, etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att vi inför nyåret och alla nyårslöften skapade en tråd med goda råd för nybörjare. Och jag vill minnas att jag skrev i den att man ska ta det lugnt i början, och inte testa alla knep och varianter direkt. Börja med grundråden (hitta en lagom nivå av kolhydrater, ät lagom med protein och fyll på med fett så du håller dig mätt tills det är dags att äta igen. Fast i början är det vanligt att snart känna sig hungrig igen: ät). Om det efter några månader inte ger resultat, kan man börja testa olika råd, som t.ex. att minska på/utesluta mejerier (eller bara ha dem i tillagad mat), minska/öka fettet, minska/öka protein, minska(eller ev öka) kolhydraterna, minska/öka kalorierna - ja, det finns en uppsjö av saker att testa, som människor säger har funkat för dem. Men pröva först, och vänj dig vid, någon sorts grund-LCHF. Funkar den, behöver man ju inte krångla till livet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är viktigt att påpeka att man faktiskt kan vara hungrig på lchf också. Jag (och många andra?) är överviktig för att jag har VRÄKT i mig mat i alla år. Bara för att det är lchf ska man inte överäta och då kan man känna sig hungrig ibland och det är inget farligt med det. Men då pratar jag om tre rejäla mål om dagen...inte en avocado klockan sju och en omelett tolv timmar senare...  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är viktigt att påpeka att man faktiskt kan vara hungrig på lchf också. Jag (och många andra?) är överviktig för att jag har VRÄKT i mig mat i alla år. Bara för att det är lchf ska man inte överäta och då kan man känna sig hungrig ibland och det är inget farligt med det. Men då pratar jag om tre rejäla mål om dagen...inte en avocado klockan sju och en omelett tolv timmar senare...  B)

Nej men det är viktigt att inte BÖRJA så. När man har misshandlat kroppen i flera omgångar under ett antal år är det viktigt att ge sej tid att dels lära känna kroppens signaler och dels skapa en trygg kropp som förutsättning för att det ska hända saker när det gäller hälsa och vikt.

Jag har varit dödsrädd för att vara hungrig eftersom jag som blandkostare var fullständigt mordbenägen när blodsockret föll. Därför tog det nåt år innan jag ock kroppen kunde lita så mycket på varandra så jag vet att hunger inte är ett dödligt tillstånd utan faktiskt riktigt trevligt ibland, och att kroppen släpper ifrån sej kilon som den hållit stenhårt i tidigare därför att den vet att det kommer inte en ny svältperiod.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt! Men om man börjar med lchf för att gå ner i vikt och märker att man inte går ner ett endaste kilo, kanske man tror att "det där med lchf funkar ju inte.."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt! Men om man börjar med lchf för att gå ner i vikt och märker att man inte går ner ett endaste kilo, kanske man tror att "det där med lchf funkar ju inte.."

Nej och därför är det så viktigt att poängtera att LCHF funkar visst om man inte misshandlar kroppenett varv till. Kvällstidningarna med deras vikthistorier med femtielva kilo på noll veckor bara för att få sälja lösnummer är SÅ himla oseriöst. Det finns öht INGENTING som FUNKAR så. Visst, jagg har också tappar förton kilo på en grisblink, men jag har vari tvungen att tappa dem om och om igen, för att det inte håller.

Med LCHF som livsstil kan du ju hålla den vikt du gått ner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del har jag denna gången använt mer smör = mätt längre. Äggmjölk m. kaffe vid sju på vardagen och håller mig till framåt kl 14. Men sen äter jag lunch (minskar på dom eftersom jag inte är lika hungrig på min fantastiska frukost) och middag. Jag som inte har problem med mättnadskänslor satsar på att hålla mig mätt på mina tre måltider per dag. Äter tills jag är riktigt mätt. När jag blir sugen så fuskar jag, eller kompensationsäter finn crisp och choklad. Sen märker jag successivt och beroende på olika livsmedel hur olika lång mättnad de olika måltiderna ger och anpassar portioner efter det. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan det vara så att kroppen ibland blir vrålhungrig, som om den längtar efter näring? Och det är ju en bra reflex. Bara för att man har ätit mycket förut betyder det inte att man har ätit näringsrikt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.