Slangbellan Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag gör en lista över feta produkter som jag äter, skriv ni också. På så sätt så byter vi erfarenherer. Vore tacksam om moderator sätter den här överst. Detta äter jag nästan varje dag. Kött (innanlår) Bacon Kyckling Ägg Bacon Grädde 40% Yougurt 17% Cream freach 27% Gouda ost 26% Valnöter olika sorters kål och broccoli Tomat Grönsaks mix Avokado Multivitamin brus Smör Cocos smör Hur äter ni ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag äter i princip bara kött i olika former (dvs fisk, kött, fågel). Inte så mycket ägg numera. Väldigt lite mejerier (förutom ost som det blir då och då). De enda grönsakerna jag äter är i princip broccoli, sparris, spenat och ibland blomkål och vitkål. Enormt sällan sallad och tomat. Så för att kommentera din lista i relation med din andra post "Hjälp". Så finns det definitivt saker på denna lista som jag skulle ta bort för att listan skulle passa min strikta LCHF-kost. Alla gillar inte att äta så strikt som jag men det har funkat hyggligt för mig... :-) Kött (innanlår)BaconKycklingÄggBaconGrädde 40% Yougurt 17%Cream freach 27%Gouda ost 26% Valnöter olika sorters kål och broccoliTomatGrönsaks mixAvokadoMultivitamin brus Välj dessutom bättre kött än innanlår. Låret är väldigt magert och man får inte så mycket "bonusfett" när man äter så magert kött... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Om du nu ska äta mejerier, varför tar du inte 36% creme fraiche? Och rysk youghurt är godis, inte vardagsmat om man vill tappa vikt. Det är alldeles för mycket kh i förhållande till fettet. Nötter är också bra fett, men också mycket kh. Ät macadamia eller paranötter i stället. De har de lägsta kh-nivåerna. Men det är fortfarande inte basmat utan sånt man sätter guldkant på tillvaron med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Tack för att du följer upp. du har heeelt rätt med köttet. Det e bara det att jag tycker att det e äckligt med fett kött ((( Revben vore gott annars, där har vi en del fett. Nu när jag skrev denna lista så kom jag på att egentligen så har jag nästan ätit samma sak under alla dessa månader fast med olika tilllagningssätt )) Jag äter i princip bara kött i olika former (dvs fisk, kött, fågel). Inte så mycket ägg numera. Väldigt lite mejerier (förutom ost som det blir då och då). De enda grönsakerna jag äter är i princip broccoli, sparris, spenat och ibland blomkål och vitkål. Enormt sällan sallad och tomat. Så för att kommentera din lista i relation med din andra post "Hjälp". Så finns det definitivt saker på denna lista som jag skulle ta bort för att listan skulle passa min strikta LCHF-kost. Alla gillar inte att äta så strikt som jag men det har funkat hyggligt för mig... :-) Kött (innanlår) Bacon Kyckling Ägg Bacon Grädde 40% Yougurt 17% Cream freach 27% Gouda ost 26% Valnöter olika sorters kål och broccoli Tomat Grönsaks mix Avokado Multivitamin brus Välj dessutom bättre kött än innanlår. Låret är väldigt magert och man får inte så mycket "bonusfett" när man äter så magert kött... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Tack 36% cream freach har jag missat. Var hittar man sånt ? Om du nu ska äta mejerier, varför tar du inte 36% creme fraiche? Och rysk youghurt är godis, inte vardagsmat om man vill tappa vikt. Det är alldeles för mycket kh i förhållande till fettet. Nötter är också bra fett, men också mycket kh. Ät macadamia eller paranötter i stället. De har de lägsta kh-nivåerna. Men det är fortfarande inte basmat utan sånt man sätter guldkant på tillvaron med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfvensson Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Lägg på fläsksvålar. Grymt bra snack. 50g fett/100gr 0,1g Kolhydrater Blir rätt mätt på en påse.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Woow fet visste jag inte de ska jag köpa i dag. Tackkk )) Lägg på fläsksvålar. Grymt bra snack. 50g fett/100gr 0,1g Kolhydrater Blir rätt mätt på en påse.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Tack 36% cream freach har jag missat. Var hittar man sånt ? i vilken kyldisk som helst?? jag har inte vetat att det funnits 27% 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Det kanske är från stad till stad ))))) *skämt Jag vet ej svarför jag trodde det var 26% . Ringde hem o kolla o du har rätt det e 37 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Tack 36% cream freach har jag missat. Var hittar man sånt ? Creme Fraiche Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LizetteS Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 jag äter: kött,fisk, fågel (fast mestadels kyckling) smör, kokosolja, olivolja gouda ost 26 procent, grädde, crème fraîche, fetaost grönsaker (broccoli, gurka, grön paprika, romansallad, spenatblad, tomat) bär och hasselnötter bacon, ägg multivitaminbrus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Saker jag i princip dagligen äter: * Kött, fisk, fågel* ägg* Smör, olivolja och kokosolja* Alla typer av grönsaker (med en tyngdpunkt på broccoli, spenat, avokado, blomkål och morötter) Saker jag äter nån gång i veckan eller så: * Rotfrukter (inkl potatis och sötpotatis)* Fet yoghurt* Nötter* Frukt* Bär Mitt godis: * Ost Så ungefär samma som alla andra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag äter och dricker mestadels: Kött som fläskkarre, fläskkotlett, köttfärs biff, skinkaBacon, köttbullar KycklingÄgg hela som i röraGrädde 40% Yougurt 17%Cream freach 27%Gouda ost, emmendaler, Edamer, kittostar, blåmögel, vitmögel, fetost Valnöter olika sorters kål och broccoliTomatGrönsaks mixAvokadoMultivitamin brus SmörCocos smör Kokos fett Vitkål, gurka, paprika i alla olika färger Tonfisk, alaskan pollock, torsk, sej, lax Pålägg som ungersk salami och salami i stort Korvvägen blir det paprikakorv, chorizo och andra korvar med över 75% kötthalt Keso Te och kaffe samt vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Jag äter och dricker mestadels: Kött som fläskkarre, fläskkotlett, köttfärs biff, skinka Bacon, köttbullar Kyckling Ägg hela som i röra Grädde 40% Yougurt 17% Cream freach 27% Gouda ost, emmendaler, Edamer, kittostar, blåmögel, vitmögel, fetost Valnöter olika sorters kål och broccoli Tomat Grönsaks mix Avokado Multivitamin brus Smör Cocos smör Kokos fett Vitkål, gurka, paprika i alla olika färger Tonfisk, alaskan pollock, torsk, sej, lax Pålägg som ungersk salami och salami i stort Korvvägen blir det paprikakorv, chorizo och andra korvar med över 75% kötthalt Keso Te och kaffe samt vatten Korvar med 75% kötthalt ? Finns det sånna?Vad heter de ? ))) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Korvar med 75% kötthalt ? Finns det sånna? Vad heter de ? ))) Här en del tips om köttrika korvar: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1018-korvlista/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Det finns korvar med 98% kött 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Det finns korvar med 98% kött Som nybörjare och med mål att även gå ned i vikt, är det ok med korv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Kajsa det beror på hur mycket kolhydrater det är i dom jag tycker det är svårt att få samma mättnad med korv än om jag äter kött men prova dig fram. Det är skönt att ta det enkelt ibland. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Som nybörjare och med mål att även gå ned i vikt, är det ok med korv? Korv har ju ofta en massa e-ämnen och man vet inte riktigt kvaliten på köttet dom använder, men förutom det så finns det många korvsorter med låg kolhydratmängd och högt köttinnehåll. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Kolhydratmängd och kötthalt brukat hänga samman, dvs ju färre kolhydrater desto högre kötthalt. Jag äter som mest Willys tyska Chorizo med 95% kött som väger 70 gram styck och det brukar bli 4 till 6 sådana korvar i veckan. Som sagts innan, är det upptill en vad man äter och hur mycket. I princip är inget förbjudet. Det som styr vad man kan äta och hur mycket är den totala mängden kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts