sfvensson Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Vet inte om det finns en tråd med detta innan... Jag har fått sån sjuk tandvärk emellanåtsedan jag började med LCHF. Äter ju mer kött än normalt men inte speciellt segt kött som behövs tuggas nåt överdrivet. När jag åt kolhydrater så kändes det inte alls så mycket i tänderna eller tandköttet. För nån helg sedan fick jag käka Ipren hela helgen...och jag sköter mina tänder väl med både borstning, tandtråd och floursköljning. Nu har man ju inte käkat något socker på 5-6 veckor... Nån som har tankar kring detta? Blir tänderna känsligare eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Tror inte det har med LCHF att göra. Snarare är det väl så att man får bättre tandhälsa utan kh. Jag gick omkring med ständig värk förut och fick rådet av tandläkaren att byta till Sensodyn. Jag trodde det var bara reklamsnack det där att det dämpar ilningar i tänderna men det funkar faktiskt. Har aldrig problem nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Funderar på om du äter nåt som fastnar, antingen mellan tänderna eller mellan tandköttet och tanden? Stress kan ge spända käkar och ibland pressar man ihop tänderna omedvetet eller i sömnen vilket kan ge tandvärk. Har du lokal värk runt en-två tänder eller ett större område. Känns det i tanden som ilningar gör eller längre ner i tandköttet? Jag tror du får försöka hitta orsaken genom den typen av funderingar för det låter inte alls roligt... Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Förr tvärtom för min del -När ja började med rätt kost - LCFH - strikt eller mera lättsamFörsvann de flesta av mina ilningar i tänderna -Du kanske ska ta ett besök hos tandläkaren - kolla upp dej -Låter inte bra ha ont i tänderna -Äter du få mjölkprodukter kanske extra kalcium bra ta till - kosttillskott -tar själv Holistic / Magnesium-Kalcium tillskott - i.oför sej -Kanske de som hjälpt mej -Hoppas de löser sej - ont i tänderna inge roligt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batcow Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Om du har ont pga spända käkar kan du konrollera ganska lätt själv. Med stängd mun trycker du med fingrarna vid käkfästet (lite framför öronsnibbarna).Öppna sedan munnen och om de då gör ont är det käkarna som är spända. Jag får detta problem då och då vid stress och de går över när jag varvar ner igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaix Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Känner faktiskt igen mig där. Varje gång jag går över till strikt LCHF (eller dessförinnan andra låga kolhydratskoster) och hamnar i ketos, så har jag upplevt mycket värk i käkar och tandvärk från en annan värld. Enligt tandläkaren så finns det inga problem, utöver det att jag spänner mig mycket i käkarna och har känsliga nerver. Men att det triggas igång varje gång jag följer kosten strikt (just detta med att hamna i ketos) är inget som jag har en susning om tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Vet inte om det finns en tråd med detta innan... Jag har fått sån sjuk tandvärk emellanåtsedan jag började med LCHF. Äter ju mer kött än normalt men inte speciellt segt kött som behövs tuggas nåt överdrivet. När jag åt kolhydrater så kändes det inte alls så mycket i tänderna eller tandköttet. För nån helg sedan fick jag käka Ipren hela helgen...och jag sköter mina tänder väl med både borstning, tandtråd och floursköljning. Nu har man ju inte käkat något socker på 5-6 veckor... Nån som har tankar kring detta? Blir tänderna känsligare eller? Är det i själva tänderna det värker eller i käkbenet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prälleskrället Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Jag rekommenderar också sendodyn. Har haft väldiga ilningar i tänderna, var bergsäker på att det behövde rotfyllas, men det täckte med att borsta med sendodyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Jag fick värk i kindtänderna när jag fastade första gången. Men det var bara då. Har fastat fler gånger efter det, utan att få tandvärk. Värken kom på 3-4 fastedagen, försvann emellanåt och kom tillbaka. Kan ha nåt med ketosen att göra, men jag har ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts