Jump to content

LCHF och acne? Hjälp!

helena.e

Recommended Posts

Hej! Jag har kört med LCHF i snart två veckor nu och har, sedan start, fått ganska mycket acne. Innan har jag haft lite problem med acne stundvis när jag har gått på hormonbaserade preventivmedel men sedan jag slutade med dem så har acnen blivit lite bättre. När jag däremot började med LCHF så har finnarna envist kommit tillbaka och nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av detta? Kommer det att gå över? Behöver jag ändra någonting i min kost? Finns det någonting i LCHF-kosten som kan påverkat utbrottet av acne? Hjälp! 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3774-lchf-mot-acne/?hl=%2Bacne#entry48576

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3737-nackdel/?hl=%2Bacne#entry48061

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1521-har-blivit-otroligt-hungrig-och-acnen-har-kommit-tillbaka/?hl=%2Bacne

Här hittade jag några tidigare trådar som behandlar problem med acne. Det finns fler också som du kanske kan få nåt tips från. Där är en riktigt bra sökfunktion i forumet lägst uppe till höger.

Om man sen rubriksätter sitt inlägg bra och kanske använder vettiga taggar blir det lätthittat när nästa nybörjare undrar om saker framöver :-)

• Like 1

Min erfarenhet när jag växlat från en dålig kosthållning (chips, läsk och godis) till en hälsosam kost som LCHF så får jag finnar i början. Jag har en känsla av att kroppen rensar massa slagg genom porerna som täpps till. Detta brukar gå över för mig efter omkring 2 veckor och jag får en frisk hy igen.

• Like 2

2 veckor - då typ exploderar kroppen ( gjorde min varjefall ) när ja la om kosten
Håll ut - 2 veckor till
Sen tror jag du kommer se en stor förändring -
Aldrig haft så fin hy som nu -
de gäller hela kroppen -
till och med mina smalben / vader - inte längre fnasiga å torra som de va förr -
Kollegan på jobbet tjatar ständigt -
du måste smörja händeran ( jobbar som kock ) en hel del vattenblötning per dag -
sa till henne senast idag - varför - de ju inte ens torra
Skitkass på smörja mej . . men i å med ja äter mera fett - tycks de inte behövas

å facet mitt ingen acne - en annan pormask - skyller dem på jobbet ;) 
stå över ånga / hetta ger dessa -

• Like 2

Jag har bara märkt av att jag fått väldigt mycket bättre hy på lchf! Men kan vara så att de tar en stund innan det blir bättre..,alltså rensar ut. Annars, äter du mycket omega 6 fetter? Använd mycket kokosolja och smör :)

Äter egentligen bara kokosolja och smör! Haha, grädde i mat som har sås och ost. Men nu kan jag positivt nog säga att jag tror att det börjar klarna. De som ploppat upp börjar att försvinna och jag har inte märkt av att några nya är på väg! Hoppas att det är vägen till ett finnfritt liv! 

• Like 2

Jag får också övergångshudbesvär. Under hösten påverkade det mig så mycket att jag tog till kolhydraterna för att bli av med det. Det blev ju inge bra eftersom jag bara pendlade mellan lowcarb och high carb och varje gång fick hudbesvär. Denna gången höll jag ut och nu är huden normal och till och med lite bättre än vanligt.

• Like 1

tror kroppen bara rensar ur en massa skit. Jag själv har haft jätteproblem med acne från sen tonår och framåt blev mycket bättre när jag började med lchf!. Det försvann faktiskt helt! I mitt fall tror jag att det var gluten som stökade till det :)

Kolhydrater,Gluten,soja och mejeri är det jag läst om. Det är nog olika men det har ju mycket med hormoner att göra , vete och socker stör dina normala hormonnivåer medans mejeri och soja tillför extra östrogen.
  • Like 1