Jump to content

[Tips] Tillaga lamm, hur?

Lovis

Recommended Posts

Jag hittade en bit lammrostbiff till bra pris men vet inte hur jag ska tillaga den. Nån som har tips?

Ska jag göra den hel i ugnen som en stek eller skiva och steka biffar tro? Kryddning?

Har bara köpt köttfärs av lamm några gången och stekt som köttfärsbiffar.

Lamm . gör sej enligt mej bäst i marinad - före tillagning
Brukar köra denna typen -  till typ ett kilo kött * runda slängar * 

1 dl rött vin -
1 dl olivolja
4-5 grovt hackade vitlöksklyftor
rosmarin - timjan - önskad mängd ( helst färsk ) jag vräkt på rätt bra me detta !
1 färsk skivad/hackad spansk chili peppar ( eller annan man gillar )
1 tsk grovmalen svart peppar
1 msk tomatpuré
Brukar marinera i minst 4 timmar
Marinaden fungerar sen utmärkt att koka vidare till rödvinssås på !
( salta före stekning )
Grilla i ugn el grill -
60-65 grader medium -
70 welldone -

• Like 2

Lammrostbiff brukar jag skiva.. iomed att jag är singel.. då är det inte så stor vits att laga till hela stekar.

Men.. sätt ugnen på 100 grader stick i en köttermometer och vid 60 grader tar du ut den och låter den vila under en handduk i minst en kvart.

Jag skulle också köra den på hundra grader men tills den är genomstekt. Vid så låg temperatur blir köttet aldrig torrt, bara mört. Det är också skillnad på nöt och lamm, jag föredrar lammet ganska genomstekt och min säger att nä, det här lammet bräker ju fortfarande! om det är för blodigt.

Sen jag gifte mig med en lammbonde har jag slutat marinera, för våra lamm är så goda ändå. Köttraserna, som det är troligt att din rostbiff kommer från, kan må bra av marinad. Antingen gör du enligt receptet ovan, eller nån annan variant. En som är god är lika delar citronsaft, olja och soya, plus mycket vitlök och svartpeppar.

Du kan också göra grillspett av den, som gärna marineras.

Ytterligare ett alternativ är grytstek. Bryn lammet på hög värme, sänk till lägsta tänkbara tempertur på plattan - man kan behöva lägga ett knivblad lite försiktigt emellan för att få tillräckligt kåg temp - och sen häller du i något gott, lite vin t ex, Fast först fräser du steklök eller i brist på sådan klyftade röda eller gula lökar, några vitlöksklyftor, lite fintärnade rotfrukter, selleri är gott, eller svamp eller vad du nu känner för. Vill du inte äta rötter kan du ha i dem ändå, de ger så fin smak till skyn. Ett halvt lagerblad kanske ska i. Något blad rosmarin om du har, men inte för mycket. Låt puttra tills det är klart. Jag trycker på steken för att känna hur genomstekt den är. Eller så använder man stektermometer i kombination med sitt förnuft.

• Like 1

Mnja.. då har min kemilärare fel, för salt strävar till jämvikt och är saltnivån lägre i köttet så difunderar det in och vatten följer med via osmos.

Det är för övrig en av de viktigaste anledningar till att man "marinerar" fulkött, dvs vikten ökar och man kan ta betalt för vattnet.

Har han nog då -
äter du salt binder de vätska -. Lite skillnad - om man strör de över något redan * dött *

Pröva själv  salta riven - skivad gurka -
Va händer då ? ???
Jo den vätskar sej - 

alltså - saltet dras ur -  eller hur ??
vem gör inte detta före man gör tzatziki ? annars man ju lite knasig om man inte vill den ska bli tunner !!
Äggplanta -- samma visa - salta - låt vila 20-25 min - stek sedan -
Va hände där ?
Jo saltet drog ur onödigt vatten ..

Precis samma händer med salt i en marinad för kött - fisk el fågel
Kemi el inte vet ja ej -
man kan se de händer - då de verkligt !!

Jag hade en väninna som kom från Gotland och hade bott både på Irland, Nya Zeeland och i Australien. Hon var mjölkallergiker så Första gången hon var hos oss på middag valde jag mitt mest beprövade såsfria recept. Jag bjöd på min lammstek med massor med vitlök, svartpeppar och timjan. Till det ugnsstekta äppelklyftor med rosmarin oc grönsaksfond. (de funkar perfekt till fläskkött också). Efteråt berättade hon att om hon vetat att jag skulle bjuda på lamm hade hon hittat en anledning att avböja, men detta var så gott så hon bad att jag skulle laga mat nästa gång hon hade sin gotländska mor på besök, bara så att hon skulle få veta hur lamm kan smaka.

• Like 1

Har han nog då -

äter du salt binder de vätska -. Lite skillnad - om man strör de över något redan * dött *

Pröva själv  salta riven - skivad gurka -

Va händer då ? ???

Jo den vätskar sej - 

alltså - saltet dras ur -  eller hur ??

vem gör inte detta före man gör tzatziki ? annars man ju lite knasig om man inte vill den ska bli tunner !!

Äggplanta -- samma visa - salta - låt vila 20-25 min - stek sedan -

Va hände där ?

Jo saltet drog ur onödigt vatten ..

Precis samma händer med salt i en marinad för kött - fisk el fågel

Kemi el inte vet ja ej -

man kan se de händer - då de verkligt !!

Om nu så skulle vara, spelar det någon roll? Det vi vill ha ut är god mat. Jag har lagat mat i fyrtio år och i de första 20-25 av de åren trodde jag som du när det gäller salt på kött och fisk, sen blev jag varse att slutresultatet i allmänhet blev bättre om man saltade först. Man skaffar sig erfarenhet helt enkelt.

Kött innehåller massor av vatten. Själva tillagningen gör att mycket av det försvinner. Att salta först och låta det ligga en stund ger för mig ett bättre resultat än att salta vid eller efter tillagning, då saltet stannar utanpå. Om det blir mört eller inte beror på kvaliteten på köttet och på tillagningsmetod.

Man får prova sig fram och se vad som funkar. Det har jag gjort. När jag först började med att göra lammstek i ugn på 100 grader och i många timmar förfasade sig min släktingar, vänner och bekanta. Nu gör en del av dem på samma sätt som jag, andra håller fast vid en högre temperatur. Man gör som man vill, bara man tycker att det blir gott.

Man måste våga prova och man ska lyssna till vad proffsen säger, men testa själv. Proffsen säger så ofta helt motsatta saker!

Klart kött innehåller vatten . .
men salt drar ur vattnet - oavsett kvalitet -
ju billigare kött ju mera vatten / salt redan inpumpat -
samma med kyckling . .
Men i marinad ska man inte tillsätta salt -
ska saltas innan / under de bryns på -
Men självklart detta upp till var å en - å tro va man vill
Bara testa sej fram /
Jag vet vilket jag gör ..

Klart kött innehåller vatten . .

men salt drar ur vattnet - oavsett kvalitet -

ju billigare kött ju mera vatten / salt redan inpumpat -

samma med kyckling . .

Men i marinad ska man inte tillsätta salt -

ska saltas innan / under de bryns på -

Men självklart detta upp till var å en - å tro va man vill

Bara testa sej fram /

Jag vet vilket jag gör ..

Nej Tazzi, billigt kött måste inte ha impumpat salt i sig. Jag talat nog mest om rena råvaror, inte marinerade produkter. Jag har hört talas om att de moderna broilarna är marinerade med inpumpat vatten och salt, så att vikten till uppåt 15% består av vatten, 85 % av broiler. Jag lagar mat av just mat, inte marinerad broiler. Du får testa! Min man ska slakta några ungtuppar i gryningen, som ska bli söndagsmiddag. De kommer att saltas först, efter att ha legat i vatten för att dra ur blodet. Om de är sega beror det på att de inte fått nog tid i grytan.

Förresten lagar jag ganska mycket får. Fint, fett kött, som saltas innan tillagning och blir mört. Min favorit över alla andra är fårsadel stekt i ugn, med frasig skorpa över ett tjockt lager varmt, mjukt, gott fett. Mums! Vi ska slakta en fyraårig tacka nu i januari och det ser jag fram emot! Sadel och stek av tacka är mitt favoritkött. Sen gör vi en rullsylta av slaksidan, grillar de feta revbenen, gör gryta av bogarna och färs på resten. Buljong på en del ben och av halsen, och kanske dillkött av ryggen. Kanske lite fårikål om jag har tur, för det har varit en favorit i decennier och är fortfarande.

Rimmat får är för övrigt bland det godaste som finns, men det lär inte finnas att köpa? Köp ett eget och rimma, det är inte svårt. Eller tala snällt med en fårbonde, det brukar gå att lösa.